Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Finne rett lufttrykk for bildekk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, TheodorBjork said:

Trenger man vite rett luftrykk på bildekk lengre eller går alt automatisk? Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal finne ut rett lufttrykk siden dekkstørrelsen jeg bruker ikke er standard for bilen (men innenfor størrelsen som passer). Har aldri fylt på luftrykk tidligere så litt usikker.

Når det gjelder sommerdekk med lavprofil typen så kan du som oftest safe på rundt 3.2kg. Tommelfingerregelen er vel anbefalinger i tabellene +10-15%.

På piggfritt anbefaler f.eks Nokian også 10% høyere trykk enn det som står i brukerhåndboken/bensinlokket/tabellene.

 

Lenke til kommentar

For bilen finner du oppgitt dekktrykk, av og til også for forskjellige dekk. Om oppgitt dekktrykk for dekk foran og normal last er 2.4 så kan du legge til 10% og få 2.4+0.24 = 2.64. For bakdekkene så kan du velge trykket mellom 2.2 og 2.9 litt etter hvor mye last du har, eller bare ta samme trykk som på fremhjulene. 

Eksempel oppgitt trykk:

Dekk foran normal: 2.4       Dekk foran fullastet: 2.5

Dekk bak normal: 2.2          Dekk bak fullastet: 2.9

Dekktrykk for forskjellige biler: LUFTTRYKK (luft-trykk.no)

Er det veldig lavprofil med liten avstand mellom felg og bakken så kan en bruke høyt trykk 2.9 - 3.2.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det dekktrykket fabrikken anbefaler står som regel på en lapp som er klistret i rammen rundt førerdøren eller i deksel til tanklokk/ladelokk. Står også i instruksjonsboken.

Hvis du har bil med TPM/RDC må du resette systemet etter å ha korrigert lufttrykket.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Vil også legge til at sjølv om det sikraste sjølvsagt er å følgje dekkprodusenten sin anbefaling så bør ein også merke seg dekkprodusenten anbefalar dekktrykk også på bakgrunn av omsynet til miljø og slitestyrke, ikkje nødvendigvis berre det som er optimalt for veggrepet.

Ved å fylle litt under anbefalt dekktrykk så får du meir gummi i kontakt med vegbana. Dette gir auka friksjon med dertil auka drivstofforbruk og det gir lengre bremselengde på vanleg hardt underlag. Men samtidig gir lavt dekktrykk fordelar for å kome seg fram på mjukt underlag der du vil at bilen skal "flyte" på det mjuke underlaget som til dømes når du skal prøve å køyre opp ein ubrøyta veg.
Motsatt vil eit høgare lufttrykk enn anbefalt gi mindre gummi i kontakt med vegbana med det resultat at du får utnytta mindre av mønsteret i dekket. Når kontaktflata er så liten så er det mykje vekt på kvadratcentimeter slik at bremseeffekta er større, ved for høgt dekktrykk vil du kunne dermed ha kortare bremselengde. Ulempen med høgt dekktrykk er at fordi mindre del av dekket er i kontakt med vegbana så skal det mindre til for å miste veggrepet dersom du møter på eit glatt eller sleipt underlag.

Det generelle anbefalinga er likevel å bruke anbefalt dekktrykk, og heller ha litt for høgt trykk enn litt for lavt. 

Lenke til kommentar
Just now, The Avatar said:

Motsatt vil eit høgare lufttrykk enn anbefalt gi mindre gummi i kontakt med vegbana med det resultat at du får utnytta mindre av mønsteret i dekket. Når kontaktflata er så liten så er det mykje vekt på kvadratcentimeter slik at bremseeffekta er større, ved for høgt dekktrykk vil du kunne dermed ha kortare bremselengde. Ulempen med høgt dekktrykk er at fordi mindre del av dekket er i kontakt med vegbana så skal det mindre til for å miste veggrepet dersom du møter på eit glatt eller sleipt underlag.

Men dette stemmer altså ikke nødvendigvis for lavprofildekk, som krever et høyere dekktrykk for å ha "riktig" kontakt med veibanen.

Lenke til kommentar

Jeg fyller alltid MAX tillatt trykk i alle fire dekkene. Dette gir mindre drivstofforbruk, og mindre lyd fra dekk mot asfalt, og bilen ruller MYE bedre! Prøv det; det er utrolig hvor mye lengre man ruller med høyt trykk i dekkene!
Pluss at dekkene blir mindre varme fordi siden av dekkene trykkes mye mindre sammen og slippes ut igjen når et gitt punkt passerer nederst (selvfølgelig derfor det blir mindre drivstofforbruk og bilen ruller bedre; mindre energi kreves for å presse sammen gummi hele tiden!)

Lenke til kommentar

Nja... jeg kjører rundt med 3.0 i min Ford S-Max... er ikke sikker på om det er helt maksimalt tillatt, men er det som "føles" best på veien.
Det der med "høyt trykk sliter mer på midten", er bare en myte: Jeg har aldri opplevd det, og heller aldri sett at verken 3 eller 4 kg i dekkene hever bilen opp på "tåspissene"! Hele kontaktflaten utsettes jo for nøyaktig samme trykk fra innsiden i hele sin bredde! Så det der er nok bare en gammel myte fra diagonaldekkenes tid 😶

Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 15.10.2021 den 11.05):

For bilen finner du oppgitt dekktrykk, av og til også for forskjellige dekk. Om oppgitt dekktrykk for dekk foran og normal last er 2.4 så kan du legge til 10% og få 2.4+0.24 = 2.64. For bakdekkene så kan du velge trykket mellom 2.2 og 2.9 litt etter hvor mye last du har, eller bare ta samme trykk som på fremhjulene. 

Eksempel oppgitt trykk:

Dekk foran normal: 2.4       Dekk foran fullastet: 2.5

Dekk bak normal: 2.2          Dekk bak fullastet: 2.9

Dekktrykk for forskjellige biler: LUFTTRYKK (luft-trykk.no)

Er det veldig lavprofil med liten avstand mellom felg og bakken så kan en bruke høyt trykk 2.9 - 3.2.

Takk. Så rett lufttrykk er altså annerledes om hjulet ikke er originalstørrelse/standsrdstørrelse for dekket? 

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (2 timer siden):

Takk. Så rett lufttrykk er altså annerledes om hjulet ikke er originalstørrelse/standsrdstørrelse for dekket? 

En kan bruke samme trykk, men en kan også gå noe opp i trykk om det er bredere dekk. Om det veldig lav profil som 225/40-18 så kan en velge å gå ganske høyt i lufttrykk, som 2.9-3.1 kg/cm2.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

En kan bruke samme trykk, men en kan også gå noe opp i trykk om det er bredere dekk. Om det veldig lav profil som 225/40-18 så kan en velge å gå ganske høyt i lufttrykk, som 2.9-3.1 kg/cm2.

Disse vinterdekkene er jo 165/65-14. Kan man angi et "korrekt" lufttrykk basert på bare den informasjonen?

Lenke til kommentar

Du burde jo finne riktig luft trykk i manualen eller på dørstolpen på førerside, i tank lokk eller i hanskerom, det fins bare ulemper ved å ikke har riktig lufttrykk, så nei, du kan ikke bare gjette deg til lufttrykket.
Men ja, riktig trykk kommer an på dimensjon og bil og hvor mye som lastes inn osv, temperatur spiller også inn og om du skal kjøre i høy hastighet over lengre tid må anbefalt lufttrykk endres, om man skal være helt korrekt, men det gjelder høye hastigheter, 160 og opp, over lengre tid.
Hvorfor folk vil ha skjevslitte dekk er meg ett under, ritkig lufttrykk går også på sikkerheten, ikke bare økonomien.
Skjev/feil slitasje pga for mye/lite luft er ingen myte.

Er ett par her inne som burde revurdere lufttrykkstaktikken sin, skremmende at dere får ha førerkort, i det hele tatt ha bil.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar
meg0709 skrev (8 timer siden):

Du burde jo finne riktig luft trykk i manualen eller på dørstolpen på førerside, i tank lokk eller i hanskerom, det fins bare ulemper ved å ikke har riktig lufttrykk, så nei, du kan ikke bare gjette deg til lufttrykket.
Men ja, riktig trykk kommer an på dimensjon og bil og hvor mye som lastes inn osv, temperatur spiller også inn og om du skal kjøre i høy hastighet over lengre tid må anbefalt lufttrykk endres, om man skal være helt korrekt, men det gjelder høye hastigheter, 160 og opp, over lengre tid.
Hvorfor folk vil ha skjevslitte dekk er meg ett under, ritkig lufttrykk går også på sikkerheten, ikke bare økonomien.
Skjev/feil slitasje pga for mye/lite luft er ingen myte.

Er ett par her inne som burde revurdere lufttrykkstaktikken sin, skremmende at dere får ha førerkort, i det hele tatt ha bil.

Ja. Klarte endelig å spore opp en rett manual og der står det 2,2 som rett trykk både foran og bak med (vinter)dekkstørrelse 165/65-R14.

Hvordan forholder jeg meg til tyngre last her? Det er ikke aktuelt akkurat nå, men greit å vite og jeg vil gjerne lære meg dette (selv om man ofte møter litt firkantet kritikk for å være uvitende bileier når man stiller slike spørsmål på forum). Altså, skulle jeg trenge å transportere en tyngre last enn "ordinær" hvordan bør jeg da justere trykket?

Lenke til kommentar
meg0709 skrev (8 timer siden):

Du burde jo finne riktig luft trykk i manualen eller på dørstolpen på førerside, i tank lokk eller i hanskerom, det fins bare ulemper ved å ikke har riktig lufttrykk, så nei, du kan ikke bare gjette deg til lufttrykket.
Men ja, riktig trykk kommer an på dimensjon og bil og hvor mye som lastes inn osv, temperatur spiller også inn og om du skal kjøre i høy hastighet over lengre tid må anbefalt lufttrykk endres, om man skal være helt korrekt, men det gjelder høye hastigheter, 160 og opp, over lengre tid.
Hvorfor folk vil ha skjevslitte dekk er meg ett under, ritkig lufttrykk går også på sikkerheten, ikke bare økonomien.
Skjev/feil slitasje pga for mye/lite luft er ingen myte.

Er ett par her inne som burde revurdere lufttrykkstaktikken sin, skremmende at dere får ha førerkort, i det hele tatt ha bil.

Følg det som står i bilen +10-15% ekstra. Er det de fleste dekkprodusenter anbefaler. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...