Gå til innhold

Hvor kjøpes SMÅ sikringer?


Anbefalte innlegg

Finnes det et sted i Norge hvor man får kjøpt små sikringer? Jeg ønsker dem minst mulig i fysisk størrelse. De skal loddes på kretskort og jeg vil de skal gjøre minst mulig ut av seg. Om en av disse ryker, er det noe galt så man må frem med loddebolten uansett for å feilsøke. Sikringene trenger altså ikke å ha noen sikringsholder. Strømstyrken jeg ser etter er ca 2,5A.

Det nærmeste jeg har funnet er disse, men skulle gjerne hatt dem litt raskere levert

https://www.ebay.com/itm/233885035923?hash=item3674a26d93:g:Xn4AAOSw2QpgHSUT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, de er nok i overkant store. Også er det stor fare for at varmen fra loddingen endrer sikringens egenskaper ettersom man varmer opp en så stor flate så nær selve sikringstråden.

Edit: Varmeproblemet kan man unngå ved å bruke punktsveis. Men det igjen krever litt større plass på kortet

Endret av petterg
Lenke til kommentar
petterg skrev (7 timer siden):

Ja, de er nok i overkant store. Også er det stor fare for at varmen fra loddingen endrer sikringens egenskaper ettersom man varmer opp en så stor flate så nær selve sikringstråden.

Edit: Varmeproblemet kan man unngå ved å bruke punktsveis. Men det igjen krever litt større plass på kortet

Ser ikke at det er noe problem såfremt man bruker glassikring, lodder jo bare fast sikringsholderne. Den skal jo kunne byttes på en enkel måte.

Lenke til kommentar

Egentlig litt rart at det er slik. Slike sikringer fra AliExpress koster jo slikk og ingenting. Typisk 5 kroner for 10 stk. og kan lett selges over disk i Norge til 50 kroner stykket. Man trenger ikke bestille mange av gangen og sitte med stort lager heller. 

Så klart er etterspørselen ikke den helt store muligens, men dette er et typisk eksempel på at man noen ganger ønsker å betale de 50 kronene for å få den levert på dagen.

Kjell.com har noe, men ikke spesialiserte sikringer som dette ser det ut til. Dessuten er sjansen stor for at de som kjøper slike sikringer over disk også kjøper andre ting i butikken i samme slengen. 

Men det skal sies at det er et hav av forskjellige sikringer og alle har forskjellige verdier etc. 

Lenke til kommentar

Typisk når man skal se på en slik link, så er nettsiden nede. "Be back soon..." står det. Får vel legge en bestilling hos Ali, som med alt annet man har bruk for til et loddeprosjekt. Er ikke rart loddeprosjekter tar tid når man først må vente et par måneder på å få de delene man tror man trenger. Så en måned til på den ene delen som ble borte i posten, så en måned til for å bytte ut den delen hvor teori og praksis ikke stemte helt. Og så enda en måned på ny forsyning av den delen som man drepte da man kom borti og laget kortslutning. Innen man er ferdig har man jo glemt hva man skulle bruke dingsen til.

Etter at Arngren la ned butikken har det ikke vært lett å lage noe selv.

Lenke til kommentar
petterg skrev (8 minutter siden):

Typisk når man skal se på en slik link, så er nettsiden nede. "Be back soon..." står det. Får vel legge en bestilling hos Ali, som med alt annet man har bruk for til et loddeprosjekt. Er ikke rart loddeprosjekter tar tid når man først må vente et par måneder på å få de delene man tror man trenger. Så en måned til på den ene delen som ble borte i posten, så en måned til for å bytte ut den delen hvor teori og praksis ikke stemte helt. Og så enda en måned på ny forsyning av den delen som man drepte da man kom borti og laget kortslutning. Innen man er ferdig har man jo glemt hva man skulle bruke dingsen til.

Etter at Arngren la ned butikken har det ikke vært lett å lage noe selv.

Kunsten er å alltid kjøpe litt mer enn man trenger fra ALiExpress. slik at man har litt til overs til evt. andre prosjekter eller hvis feil skulle oppstå.

Hvis jeg trenger 5stk. motstander så bestiller jeg ikke 5 stk. men kanskje 1000 stk. Man betaler uansett forsvinnende lite og man har litt på "lager". 

Jeg kjøper alltid større antall og allikevel sparer jeg mye penger, og når jeg allerede har delene, så blir det lettere og starte prosjekter med en gang, i steden for som du sier og vente i ukesvis. 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 minutt siden):

Det er kanskje en god ide å kjøpe og selge slike deler enten via finn eller via forum som her. Problemet er vel at det er få som er interessert i å kjøpe slikt av private.

Nja, jeg ser stadig ting ute på finn som har med elektronikk og gjøre som forsvinner. Det selges motstander og alt mulig rart. Hvis du har gitt 50 kroner for 200stk. dioder hos AliExpress, så kan du fint selge dissei pakker a 10stk. for 10-20 kroner. Dem er uansett dyrere hos kjell.com etc. 

Folk som kjøper på finn er gjerne folk som vet om AliExpress men som trenger det kjapt. 

Er det derimot nor du trenger av elektronikk, så spør gjerne meg. Jeg har veldig mye. men sikringer har jeg desverre ikke så mye av. Kun vanlige glass sikringer etc. 

Men man kan jo bruke en vanlig glassikring mens man venter. Er jo bare å lodde på noe ledning for så og lodde fast på kretskortet etc. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...