Gå til innhold

5g vs 4g router tull eller fremtidrettet?


Anbefalte innlegg

19 hours ago, LMH1 said:

https://www.nextgentel.no/privat/tradlost-bredband

https://www.nextgentel.no/bestilling/produkter/internett

ikke veldig fristetene nei får ikke opp man får tilbudet annet en treg linje på min adresse får jeg mellom 50-20 mbit med pris mellom 723 til 623 kr man får jo vikenfiber 150\150 mbit til samme pris. I tilegg 1000 kr i etablering. Så at folk styrer unna er ikke så rart. Var jo slik med kobberkabel også.. Man vet jo hva slags rykte nexgentel har på bredbånd markedet de skryr hastigheten over det som er forsvarlig å levere på kobber men gir null support hvis noe skjer. Så har man bindingstid.

Hjelper lite altibox må legge til utleie de stedene som har fått offentlig støtte de vil ikke si hvor.

Hvor Altibox-partnere (eks. Viken Fiber, Lyse, Signal osv.) og andre har fått offentlig støtte er offentlig informasjon tilgjengelig hos NKOM. Dette er videre bare tilgang til aksessnettet - andre operatører må inn med egen infrastruktur på sentral for å levere bredbånd i området. Med andre ord ikke bare videresalg av "komplett ip-tjeneste".

Har man fiber tilgjengelig, så vil det naturligvis normalt sett være et bedre valg enn trådløst bredbånd. Å bygge fiber til spredt/tynn bebyggelse kan imidlertid være svært kostbart, og trådløst bredbånd kan være et godt alternativ. Mobilnettet trenger man i området uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NULL skrev (3 timer siden):

Har man fiber tilgjengelig, så vil det naturligvis normalt sett være et bedre valg enn trådløst bredbånd. Å bygge fiber til spredt/tynn bebyggelse kan imidlertid være svært kostbart, og trådløst bredbånd kan være et godt alternativ. Mobilnettet trenger man i området uansett.

Tja på lengere sikt vil store deler av norge være dekket av 5g så hvis det ikke er fiber til kunde vil 5g eller noe annet erstatte.

Tja fiber er ikke så kostbart trenger kun 1 cm tykkelse et stort borr ville gjort det billigere. Det som er dyrt er å grave.

Så valgene man gjør det dyrt, enkelte steder bruker microtrenching så kan gjøres billig. Annen måte som kan gjøres på er trådløs fiber (Airfiber) selv om det er uvanlig til annet en løsning mellom bedrifter.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, LMH1 said:

Tja på lengere sikt vil store deler av norge være dekket av 5g så hvis det ikke er fiber til kunde vil 5g eller noe annet erstatte.

Tja fiber er ikke så kostbart trenger kun 1 cm tykkelse et stort borr ville gjort det billigere. Det som er dyrt er å grave.

Så valgene man gjør det dyrt, enkelte steder bruker microtrenching så kan gjøres billig. Annen måte som kan gjøres på er trådløs fiber (Airfiber) selv om det er uvanlig til annet en løsning mellom bedrifter.

*sukk*

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Datatrafikk over mobilnettet er en gigantisk melkeku for telcoene. Dette vil alltid drive teknonologien framover så lenge de har dette som incentiv. En er jo allerede i gang med å stenge både 2G og 3G for å gi plass i nettet. Telenor er vel de som holder mest igjen på disse teknologiene for å fremdeles være mer bakoverkompatible.

Lenke til kommentar
1 hour ago, vidor said:

Datatrafikk over mobilnettet er en gigantisk melkeku for telcoene. Dette vil alltid drive teknonologien framover så lenge de har dette som incentiv. En er jo allerede i gang med å stenge både 2G og 3G for å gi plass i nettet. Telenor er vel de som holder mest igjen på disse teknologiene for å fremdeles være mer bakoverkompatible.

Frekvenslisenser er dyre. For 3G vil jeg anta det knapt var noe trafikk når dette ble avsluttet. For 2G blir det vel også mindre og mindre. Det kan også være større samfunnsnytte i effektiv 5G på frekvensene man har brukt til ineffektiv 2G....

Endret av NULL
Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Frekvenslisenser er dyre. For 3G vil jeg anta det knapt var noe trafikk når dette ble avsluttet. For 2G blir det vel også mindre og mindre. Det kan også være større samfunnsnytte i effektiv 5G på frekvensene man har brukt til ineffektiv 2G....

Si det til Olga Marie som bruker mobiltelefonen som kom etter NMT 450. Personlig har jeg ikke noe imot at mobilnettet oppgraderes.

Lenke til kommentar
8 hours ago, vidor said:

Si det til Olga Marie som bruker mobiltelefonen som kom etter NMT 450. Personlig har jeg ikke noe imot at mobilnettet oppgraderes.

NMT-900 da? 😉 Ble vel lagt ned for mange år siden det også. 

Eldre mobiltelefoner er vel sjeldent utfordringen når gamle teknologier forsvinner fra mobilnettet. IoT eller omså SMS-basert maskin-til-maskin-kommunikasjon er vel det som får utfordringer.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (14 timer siden):

Tja på lengere sikt vil store deler av norge være dekket av 5g så hvis det ikke er fiber til kunde vil 5g eller noe annet erstatte.

Tja fiber er ikke så kostbart trenger kun 1 cm tykkelse et stort borr ville gjort det billigere. Det som er dyrt er å grave.

Så valgene man gjør det dyrt, enkelte steder bruker microtrenching så kan gjøres billig. Annen måte som kan gjøres på er trådløs fiber (Airfiber) selv om det er uvanlig til annet en løsning mellom bedrifter.

Tja? Er du uenig i at fiber normalt er et bedre valg enn mobilt bredbånd der det er tilgjengelig?

At det kan brukes egeninnsats og rimelige metoder for å fremføre fiber er ingen hemmelighet, og det gjøres allerede. Både microtrenching og "egeninnsats" (f.eks. grave grøft i egen hage) er elementer som brukes i utbygging. Det betyr ikke at du som sluttbruker får rimeligere tjenester av den grunn, men det kan gjøre at man får ned totalkostnaden så man kan bygge ut områder som ellers ville vært utelukket.

Jeg tror ellers operatørene prioriterer å bygge ut mobilnettet fremfor å montere WISP-utstyr i en mast. Spesielt i Norge der manuelt arbeid koster mye penger.  Skal man først skremme ut en montørbedrift noen for å få opp radioer og antenner i en mast kan man kanskje like gjerne bruke energien på å montere noe der man får mest mulig igjen for det - en WISP vil jo kun betjene det lokale markedet og ha få muligheter for ytterligere inntjening etter alle kunder innen rekkevidde er koblet opp.

Og ja, det er fullt mulig å fremføre "last mile" på ørten forskjellige måter. Mikrobølgelinker av ymse slag, både PtP og PtMP i lisensiert og ulisensiert spektrum, FSO (infrarød laserlink i friluft), akustiske modem for kommunikasjon under vann og litt av hvert, men det er kanskje lite utenfor "5G"-temaet her? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, inside_446486 said:

Og ja, det er fullt mulig å fremføre "last mile" på ørten forskjellige måter. Mikrobølgelinker av ymse slag, både PtP og PtMP i lisensiert og ulisensiert spektrum, FSO (infrarød laserlink i friluft), akustiske modem for kommunikasjon under vann og litt av hvert, men det er kanskje lite utenfor "5G"-temaet her? 

Lokale 5G-nett kan vel også bli et alternativ til slike løsninger egentlig. Punk-til-punkt når det skal til flere er jo nødvendigvis ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
NULL skrev (5 timer siden):

Lokale 5G-nett kan vel også bli et alternativ til slike løsninger egentlig. Punk-til-punkt når det skal til flere er jo nødvendigvis ikke aktuelt.

Enig - 5G inngår for meg i kategiorien "mikrobølgelinker av ymse slag" :) 

Poenget mitt (som kanskje ikke kom godt nok frem) var at jeg tolket denne diskusjonen til å handle om mobilt bedbånd kontra fiber, ikke x måter man i teorien kan realisere "last mile" på. Men snakker man først om slikt så er vel PtP også aktuelt til annet enn backhaul - ikke til flere kunder samtidig (det gir seg jo selv) men til enkeltkunder med spesielle behov så kan det jo ha sin plass. I det minste er det mer aktuelt med PtP-radio enn akustiske undervannsmodem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (7 timer siden):

Tja, så lenge man ikke snakker om 5G på sub-1GHz 😉 

Godt poeng. Jeg tenkte ikke på at 5G er ute av pilotfasen nå, og 700 MHz er jo allerede på plass fra Telia her (i følge finnsenderen.no - ikke verifisert). Da bytter jeg "mikrobølge" med "radio". Siden jeg uansett generaliserer kan jeg like gjerne dekke en større del av spektrumet. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...