Gå til innhold

Remarkable lanserer abonnement – nå må du betale for skylagring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
34 minutes ago, silentstorm said:

har en stund vurdert å kjøpe Remarkable men når jeg leser at det koster per måned for en enhet jeg allereder eier så blir jeg å snu ganske så mye veldig fort.

 

Hm, men trenger du egentlig betaltjenesten fra de? Du kan vel bare synce mappen med lagring mot pc og kjøre et skript på pc som sørger for at du på pc har ALT du har lagret? Jeg ser jo mens jeg skriver at det blir mer kronglete, og du trenger tilgang til pc utenfor hjemmet dersom du trenger FULL tilgang til alt du har lagret til enhver tid. Det bør kunne gjøres relativt enkelt det bare blir ikke like sømløst som betaltjenesten. 

Det er vel uansett penn og skjerm som er det viktigste for Remarkable brukerne? Og det vil de jo fortsatt ha tilgang på, selv om de lager en egen løsning for å synkronisere data. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

.. og der falt min interesse for Remarkable som en stein! Et skrivebrett med fantastisk maskinvare, men likevel var litt i dyreste laget, lar oss nå betale ikke bare 1, eller 2 ganger, men hver måned så lenge man holder ut. Selv om mange PDF-lesere, dokument-lesere og mye annet til PC-plattformer er både gratis og reklamefritt. Sukkerpillen kommer med egen innebygget bitterpille. Må bare begynne å håpe at det kommer noen konkurrenter med en åpnere plattform. Kanskje windows eller en Linux-distro, eller ennå bedre: valgfritt OS.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fantastisk. Kjempedemonstrasjon på hvordan man tar livet av et produkt. Her kommer garantert nye konkurrenter på markedet med et tilsvarende produkt, men fremdeles en gratisandel på noen GB lagring, og så må du betale en mindre sum enn hos Remarkable for å utvide lagringsplassen til noe mere levelig.

Man skal være temmelig sikker på at en stor nok gruppe betalingsvillige folk fortsetter med de nye vilkårene til at det gjør opp for andre inntekter man kan skaffe seg. En måte er jo å ta betalt fra bedriftskunder som uansett tjener på produktet, men la privatkunder få beholde en litt redusert versjon gratis, og heller gi disse oppgraderingsmulighet som er frivillig men nødvendig for de mest aktive brukerne.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å se for seg hvordan dette skal konkurrere med Android baserte enheter som Onyx, hvor integrasjoner med notat-tjenester som Evernote og Microsoft OneNote er gratis. Spesielt Evernote er mestere på gjenkjenning av håndskrift og søk i håndskrevne notater.

Onyx mangler riktignok den gode penn og papir-følelsen, men det er kanskje bare et spørsmål om tid.

Sikkerhet er heller ikke noe som later til å sitte i høysetet til Remarkable, noe som sterkt begrenser bruken i bedriftsmarkedet.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Snowleopard said:

Fantastisk. Kjempedemonstrasjon på hvordan man tar livet av et produkt. Her kommer garantert nye konkurrenter på markedet med et tilsvarende produkt, men fremdeles en gratisandel på noen GB lagring, og så må du betale en mindre sum enn hos Remarkable for å utvide lagringsplassen til noe mere levelig.

Man skal være temmelig sikker på at en stor nok gruppe betalingsvillige folk fortsetter med de nye vilkårene til at det gjør opp for andre inntekter man kan skaffe seg. En måte er jo å ta betalt fra bedriftskunder som uansett tjener på produktet, men la privatkunder få beholde en litt redusert versjon gratis, og heller gi disse oppgraderingsmulighet som er frivillig men nødvendig for de mest aktive brukerne.

Ja det virker som at innsatsen her er temmelig høy. Ikke for det, jeg kan veldig godt forstå ønsket til Remarkable om faste inntekter hver måned på toppen av salgsprisen. Slikt gjør underverk både for cashflow og bunnlinja. Om kundene er villige til å betale en fast pris per måned. Om mange nok kunder ikke har den betalingsviljen så går det farlig fort fra en genial idè til not so much

Siden Remarkable står i to leirer slik jeg ser det, de har både mange privatbrukere, og bedriftskunder så virker det som de kanskje burde tenkt litt mer nøye gjennom dette før lanseringen. Jeg tror kanskje du har helt rett, at mange av de som har vurdert Remarkable privat nå dropper det. Bedriftskunder vel de har gjerne dypere lommer og for dem er kanskje prisen mindre viktig om produktet gir økt produktivitet for medarbeiderne eller om produktet på annen måte forenkler hverdagen. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Roy Olsen said:

Onyx mangler riktignok den gode penn og papir-følelsen, men det er kanskje bare et spørsmål om tid.

Det er vel akkurat her Remarkable skilte seg kraftig ut. Er det nok til at de klarer å få folk til å betale? Vel vi vvet åssen det gikk for Huawei når de havnet på USA's "shit list". Den ene dagen var de en av de mest innovative på sitt felt som vokste i en utrolig fart, den neste dagen forsvant Google Play store og Huawei ble i stor grad noe folk flest ikke orket forholde seg til lenger. Uten Google installert ønsket ikke folk Huawei produkter lengre. Kanskje blir det litt det samme her? Ja penn og papir følelsen er fantastisk på Remarkable, men er det nok til at folk er villige til å betale en sum per måned?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du skal ha et rimelig ekstremt behov for "penn og papir"-følelsen for å gidde å kjøpe dette produktet nå. For den subjektive følelsen der er vel det eneste salgsargumentet de har.

For de aller fleste brukerne hvor produktet er i "kjekt å ha"-kategorien, så utgår dette produktet med høye kneløft nå som det både er dyrt i innkjøp og er abonnementsløsning. Jeg har selv hatt lyst på dette, men tenkt at det er litt dyrt for noe jeg allerede kan på telefonen.

Skal jeg gjette, så er de ansatte i selskapet bak Remarkable Apple-entusiaster og har dermed ikke helt klart å se at produktet de tilbyr til en viss grad allerede eksisterer, såfremt man beveger seg utenfor Apple-universet. 

Hilsen en som i jobbsammenheng har brukt penn og mobil synkronisert mot Microsoft sin skytjeneste i en årrekke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Allerede i utgangspunktet var funksjonaliteten begrenset i forhold til prisen, selv om den er god på det den faktisk gjør. Dette gjør den ikke mer attraktiv. Likevel vil jeg fortsatt kjøpe den på dagen, om de klarer å kombinere dagens funksjonalitet med en god e-bokleser. Med god tenker jeg i alle fall Kindle Paperwhite-god.

Lenke til kommentar

Siden jeg allerede har kjøpt Remarkable 2 til full pris får jeg dette gratis, mens nye kjøpere får kjøpe det til lavere pris og kan betale abonnement hvis de ønsker disse funksjonene.

For de som ønsker en leseplate med stor skjerm for ebøker vil denne endringen medføre at de sparer penger.

Lenke til kommentar
Frobe skrev (13 minutter siden):

Siden jeg allerede har kjøpt Remarkable 2 til full pris får jeg dette gratis, mens nye kjøpere får kjøpe det til lavere pris og kan betale abonnement hvis de ønsker disse funksjonene.

For de som ønsker en leseplate med stor skjerm for ebøker vil denne endringen medføre at de sparer penger.

Det er vel bare et tidsspørsmål før månedskostnaden har spist opp fortjenesten. Løpende kostnader er stort sett alltid dyrere enn pris for å kjøpe nytt produkt, med mindre nytt produkt kommer ofte nok, og abonnementskostnaden ikke gjenspeiler dette.

Som regel er produktet nedbetalt fra kundens ståsted, etter 2 år, mens produsenten har tjent mer på leie i samme tidsperiode. Dog, all bruk etter dette, er netto rett i lomma på produsenten.

Så blir det opp til dem om de vil legge mer penger i videre utvikling utover det minste nivået de må legge seg på for ikke å bli helt akterutseilt med tiden.

Lenke til kommentar

Som om ReMarkable ikke var svak som den er med for lite lagringsplass, så skal hele brettet nå bli omtrent skybasert. Ok, den biten er grei, snodig men grei. Men at Google Drive som er GRATIS skal bli en "feature" man skal betale for?

Anbefaler samtlige å ta turen innom goodereader.com og se hva konkurrentene har å by på. For det finnes mange flotte alternativer til ReMarkable, mtp både skjermtørrelse, lagringskapasitet som ikke er skybasert, etc.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Abonnementet gjelder kun nye kunder opplyser Remarkable. De som kjøpte produktet før oktober 2021, vil ved å skrive under på en ny avtale opprettholde gratis Connect abonnement (de sier at du får ikke beholde Connect uten å skrive under på ny avtale). Men i denne avtalen må du skrive under på at Remarkable når som helst, med 30 dagers varsel, kan endre til abonnement for gamle kunder også:
"reMarkable reserves the right to change the subscription fees or applicable charges and to institute new charges and fees, upon thirty (30) days prior notice (which may be sent by email). Your continued use of reMarkable Connect after the end of the notice period of the aforementioned changes to fees or charges constitute your consent to such fees or charges."

Dette er etter min mening ren svindel. Her reklamerer og selger Remarkable et produkt som har en viss funksjonalitet, så prøver de seg med å kunne fjerne denne funksjonaliteten og innføre abonnement etterpå, ved å lage en ny avtale de forlanger at du skriver under på, med noen skjulte vilkår. Jeg skriver ikke under på denne avtalen og de kan prøve seg å fjerne funksjonaliteten for meg. Jeg hadde ikke kjøpt produktet hvis jeg visste at Remarkableselskapet var så useriøst.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Olav Solheim said:

Abonnementet gjelder kun nye kunder opplyser Remarkable. De som kjøpte produktet før oktober 2021, vil ved å skrive under på en ny avtale opprettholde gratis Connect abonnement (de sier at du får ikke beholde Connect uten å skrive under på ny avtale). Men i denne avtalen må du skrive under på at Remarkable når som helst, med 30 dagers varsel, kan endre til abonnement for gamle kunder også:
"reMarkable reserves the right to change the subscription fees or applicable charges and to institute new charges and fees, upon thirty (30) days prior notice (which may be sent by email). Your continued use of reMarkable Connect after the end of the notice period of the aforementioned changes to fees or charges constitute your consent to such fees or charges."

Dette er etter min mening ren svindel. Her reklamerer og selger Remarkable et produkt som har en viss funksjonalitet, så prøver de seg med å kunne fjerne denne funksjonaliteten og innføre abonnement etterpå, ved å lage en ny avtale de forlanger at du skriver under på, med noen skjulte vilkår. Jeg skriver ikke under på denne avtalen og de kan prøve seg å fjerne funksjonaliteten for meg. Jeg hadde ikke kjøpt produktet hvis jeg visste at Remarkableselskapet var så useriøst.

 

Veldig bra, du har falkeblikk. Er nok veldig mange som overser den biten der, og da har de i realiteten akseptert at vilkårene kan og vil endres frem i tid. Det må vel finnes regler på slikt noe vel, at remarkable ikke kan tvinge gjennom en ny avtale for gamle brukere når den nye avtalen i praksis vil bli dårligere enn den gamle? Noe slikt tenker jeg forbrukerrådet burde ha tatt en runde på. 

Siden du er gammel bruker og det var gratis før, bør du kanskje kontakte forbrukerrådet å få en vurdering, før remarkable plutselig har kansellert den gamle avtalen din?

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...