Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Røykvarslere i ny bolig (TEK17) - må de være tilkoblet boligens strømnett (230v)?


Anbefalte innlegg

Hei!

Min familie bygger hus i disse dager (entrepenør). Jeg ønsker å sette mitt "smarthus"-preg på boligen og i den anledning ønsker jeg å installere egne røykvarslere. Inkluderte varslere er trukket ut av tilbudet fra elektriker/entrepenør med avtale om at "kunde" (les: jeg) installerer dette selv.

Jeg er ingen advokat og ikke vant til å lese forskrifter, her trenger jeg altså litt hjelp. Ut i fra det jeg leser i "byggteknisk forskrift TEK 17" og da paragraf 11-12 bokstav B, står det at "I byggverk beregnet for få personer og byggverk av mindre størrelse kan det brukes røykvarslere dersom rømningsforholdene er særlig enkle og oversiktlige. Røykvarslere skal være tilknyttet strømforsyningen og ha batteri som reserveløsning.". Jeg har sendt forespørsel til elektriker om dette er nødvendig, og elektriker svarer meg at tilkobling til strømnettet ikke er nødvendig så lenge alarmsystemet er tilkoblet ekstern sentral (e.g. Verisure, Homely). Jeg har ingen grunn til å ikke stole på elektriker, men ønsker flere inputs. I tillegg setter jeg stor pris på om noen kan vise meg setningen(e)/paragrafene i TEK17 hvor dette er beskrevet (at man ikke trenger tilkobling til strømnettet i boligen). 

 

På forhånd takk for svar!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå KAN det vel være lurt å vurdere en litt bedre løsning siden du først vil ha et 'smart-hus' ?
Jeg tenker selvsagt på det du har 'hørt' om, en egen alarmsentral som tar seg av brannvarsling og også gjerne tar med seg innbruddsalarm og også adgangskontroll på nødvendige dører?
Jeg har jobbet i Securitas i et par tiår og har selv montert denne løsningen her hjemme, en innbruddsalarm med røyk og varme-varslere i hele huset, et anneks og i garasjen.
Dette betyr at jeg KAN benytte kodetastatur eller 'tags' ved døra for å låse opp, skru av alarm osv. Men jeg kan også gjøre dette fra mobil! Så hvis det kommer kjente og jeg er på bytur kan jeg enkelt slippe de inn. 
Med en sånn løsning kan du selv dimensjonere detektormengden (jeg har en i hvert rom) og alarm-givere som sirene(r), summer(e) og eller ringeklokker. I tillegg er dette driftet av strømnettet med batteribackup som tilfredsstiller alle krav. 

Lenke til kommentar

Hei

Hadde nylig en lignende runde med elektriker vedr dette.
Ser ut som de kommer seg rundt TEK17 kravet med å bruke trådløse røykdetektorene  med batteri. Men med en sentral med 230v + batteribackup.
Siden 
røykdetektorene 
 har 10års batteri, så skal de uansett fungere ut levetiden sin. 

Så her måtte man bestille ekstra punkter for heatit z-smoke som man ønsket å bruke i mitt tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jeey skrev (På 18.10.2021 den 12.30):

Hei

Hadde nylig en lignende runde med elektriker vedr dette.
Ser ut som de kommer seg rundt TEK17 kravet med å bruke trådløse røykdetektorene  med batteri. Men med en sentral med 230v + batteribackup.
Siden 
røykdetektorene 
 har 10års batteri, så skal de uansett fungere ut levetiden sin. 

Så her måtte man bestille ekstra punkter for heatit z-smoke som man ønsket å bruke i mitt tilfelle.

Dette er min forståelse også. At man kommer seg unna 230v-backup på røykvarslerne ved å ha en basestasjon hjemme som er tilkoblet strømnettet. Da er vi to med lik forståelse, takk!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...