Gå til innhold

Kongsberg: Flere skadet og drept etter at mann angrep med pil og bue


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Outlier skrev (7 timer siden):

Det var jeg faktisk ikke klar over. Da skjønner jeg plutselig hvordan politiet stadig har vådeskudd og skyter seg selv i foten osv.

Vådeskudd skjer ikke ved at våpenet henger i beltet, men stort sett ved lading og tømming. Altså vil sikring ikke ha noe å si. Men det er altså feil at politiets våpen ikke har sikring.

Det er uansett ekstremt få vådeskudd i norsk politi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

De siste strenge våpenlovene skremte bare vanlige folk, ikke kriminelle. Mere straff gir større og alvorligere unnvikelser. Våpen gjemmes bedre og ingen viser dem fram lenger. Jeg visste før om noen som hadde uregistrerte våpen, men disse har ikke lenger noen, sier de. Prisene har steget voldsomt også, og samme har kvaliteten sunket. 

Straffen for å slå ned en politi er mindre enn å bli tatt og dømt for å inneha en kg heroin. En som har en kilo heroin kan finne på å slå ned en politi eller toller eller drepe fordi straffen er så mye hardere for innehav av en kg heroin enn for vold mot off tjenestemann. Problemet er også at det er grense for lengden på en straff fordi vi lever ikke evig og livskvaliteten er ikke like god med stigende alder.   De som har begått nok til maks straff har ingenting å hente på å overgi seg.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 timer siden):

Ei lita korrigering er at sikringa er i form av ein tung avtrekkar.
Eg er likevel eining i at eg ikkje ser at det skal være så mykje meir fordelaktig for politiet å ha tenestevåpen med slik mangelfull sikring. Ein kan sjølvsagt skyte eit sekund tidlegare når pistolen er ladd så alt ein treng å gjere er å peike og trykke, men det kan umogleg ta meir enn eit sekund ekstra for ein våpenkyndig person å deaktivere ei fysisk sikring i tillegg.
Den store ulempen slik som eg ser det (i tillegg til vådeskudd) er at eit slikt våpen også blir veldig enkelt å bruke for kriminelle som klarer å overmannen ein bevæpna politimann. Hadde ein måtte deaktivere ei fysisk sikring på våpenet så ville i det minste alle som er uerfarne med våpen måtte bruke alt frå sekund til minutt for å klare å ta våpenet i bruk.

Et eksempel på at det hadde gått galt hvis politiet ikke hadde hatt våpen, og hvis de måtte tatt ladegrep først:

https://www.aftenposten.no/norge/i/wb1A/skjoet-mot-politiet-ble-selv-skutt-umiddelbart

I denne situasjonen kunne de besvare ilden øyeblikkelig, til og med samtidig som den ene hånden var opptatt med å holde kontroll på en av gjerningspersonene. Politimannen kunne altså besvare ilden med bare en ledig hånd.

Og igjen, våpenet er ikke usikret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dart skrev (7 timer siden):

Politiets pistoler er Glock 17 og HK P30. De nyeste er Sig Sauer P320. De er utstyrt med tredobbel sikring.

https://www.google.com/search?q=glock+17+safety&oq=glock+17+safety

Likevel er det mulig å få til vådeskudd..... 🤕

 

Fordi vådeskudd nesten uten unntak skjer under lading eller tømming av våpen.

Enkelte mener tross dette at det er en god ide at lading og tømming av våpenet skal skje ute i gata, når adrenalinet pumper til opp over ørene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
John-B skrev (6 timer siden):

https://www.nrk.no/osloogviken/minst-62-vadeskudd-i-politiet-de-siste-fem-arene-1.14676755

Tror kanskje vi skal være glad for at norsk politi ikke bærer våpen til vanlig. De skyter seg selv oftere enn andre. Noen som har statistikk på hvor mange skudd politi har avfyrt med hensikt?

Det er jo ekstremt få vådeskudd når man vet at norsk politi håndterer våpen mange tusen ganger hver eneste dag:

https://www.nrk.no/ytring/bomskudd-om-politiskudd-1.12583303

Selv om omtrent alle vådeskudd skjer ved lading eller tømming, så mener du altså at lading og tømming skal skje ute i gata og ikke i ro og fred inne på egen stasjon?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (57 minutter siden):

Så mange som mulig. Og ja, man kunne kuttet bistandsbudsjettet med 40 milliarder og brukt det på politi istedenfor, mye mer fornuftig bruk av penger.

At de 40milliardene skal hindre muligheten for en slik episode skal vike for at de 40milliarder redder 1000vis av menneskeliv og mange av de barn.

For noen overbeskyttet egoistiske mennesker man har i Norge.

Nei ta heller øk bistanden til de som ikke engang har rent vann i 1km omkrets.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 timer siden):

Virker uansett som politiet bare hadde ekstremt uflaks den dagen og at våpen brukt gjorde det vanskelig lokalisere personen etter han stakk av.

Tenk om de hadde vært bevæpnet på forhånd og kunne bruke tiden de brukte på å låse ut og lade våpen, på å iføre seg verneutstyr i stedet...

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 timer siden):

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/mann-anmeldt-etter-aa-ha-gaatt-rundt-med-pil-og-bue-i-oslo-sentrum.kgcuqvVH-?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row12_pos1

Skulle de skutt han i Oslo også da, eller er det kun de som kommer til å ta livet av noen i fremtiden som skal skytes?

Den saken er vel ikke helt sammenlignbar, siden den ikke var en såkalt "PLIVO". Under en PLIVO så skal gjerningsmannen nøytraliseres siden han er i ferd med å drepe eller skade folk.

Lenke til kommentar
Dart skrev (46 minutter siden):

Det er sant at ikke alle. Likevel er kunnskap lett å bære, og det er lettere å forholde seg til ting vi har kunnskaper om, selv om vi ikke bruker det selv eller har tenkt å bruke det. Hvis en med kunnskaper "snubler over" et våpen eller må forholde seg til andre folk med våpen, så vet de hva det er og ikke er. De trenger ikke skape unødig støy eller bli hysteriske.

De kan lettere takle en situasjon med våpen på en trygg måte.

Befolkningen trenger ikke, og skal ikke trenge, å takle en situasjon med våpen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
hekomo skrev (22 minutter siden):

Befolkningen trenger ikke, og skal ikke trenge, å takle en situasjon med våpen.

Likevel kan jeg si at alle menn og minst halvparten av kvinner jeg kjenner kan håndtere et jaktvåpen. De har ikke noen problemer med å ha de kunnskapene. Kunnskaper skader ikke noen.

Du kan ha kunnskaper om narkotika, det har f eks både leger og farmasøyter.

Jeg kjenner børsemaker som ikke jakter og aldri har avfyrt et våpen mot et levende vesen.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
39 minutes ago, DaniNichi said:

At de 40milliardene skal hindre muligheten for en slik episode skal vike for at de 40milliarder redder 1000vis av menneskeliv og mange av de barn.

For noen overbeskyttet egoistiske mennesker man har i Norge.

Nei ta heller øk bistanden til de som ikke engang har rent vann i 1km omkrets.

Da står du fritt fram til å bruke dine egne penger på bistand. Den Norske staten har ansvar for Norske borgeres trygghet.

Og spar meg for moralprekenen. I mange tilfeller vet man ikke engang hvor pengene ender opp.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Befolkningen trenger ikke, og skal ikke trenge, å takle en situasjon med våpen.

Da må jo også politiet bevise at de kan beskytte sivile i slike situasjoner som dette og at de villig tar risiko også om det så står fare for egent livet.

Nå er det 2 av 2 slike massedrap saker der gjerningsmannen har kunnet fortsette med handlingene sine selv når politiet er på plass.

 

 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Når det bare er en patrulje så har de ikke nok folk til å omringe bygningen. Det må gjøres vurderinger fortløpende.

Så vi har alt for lite politi.

Når de får slike meldinger så forventer jeg at de kommer med minst 3 biler.
De har 2 biler når de står med laseren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...