Gå til innhold

Være lojal mot sparebanken sin? Eller flytte pengene?


morgan_kane

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heiti skrev (1 minutt siden):

Jeg er veldig lojal mot min sparebank, men jeg får også lån til det jeg vil over telefonen. Betaler litt mer i renter, men er helt klart verdt det for min del. Hadde jeg ikke hatt behov for mer lån i tide og utide hadde jeg helt klart jaktet på best mulig rente. 

Høres ut som om du kunne dratt nytte av ett rammelån, så kan du gå inn i nettbanken og ordne slikt selv uten noe styr, til en lavere rente :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du har litt penger stående så er jeg usikker på om det spiller så veldig stor rolle. Noen banker tilbyr dårlig rente, og andre banker tilbyr litt bedre innskuddsrente - men i disse tider så gjelder det vel uansett at ingen av disse tilbyr en veldig god rente. Har du 100 000 stående på bok, og forskjellen mellom dårlig og god rente er 1 % så snakker vi om en 1000-lapp i året. 

Skal du først gjøre noe, så bør du heller enten bruke pengene på å betale ned boliglån - og samtidig omgjøre boliglånet til et rammelån (tror jeg det heter). Jeg har ikke testet dette selv, men forstår det slik at du kan hente ut penger fra boliglånet direkte i nettbanken helt alene, uten å søke om dette. Da har du "bufferen" din stående inne på lånet ditt, og den er med og senker dine månedlige utgifter der. 

Et annet godt alternativ er å putte pengene på et indeks fond. Akkurat nå har disse gått litt ned, så det er en gunstig tid å kjøpe seg inn på. Jeg har ingen god forklaring på hvorfor det er slik - men i løpet av pandemien så har fond gått voldsomt opp. Denne oppgangen skal nok justeres litt fremover, så det kan godt hende at mye skal litt ned - men over tid så er det helt klart mer lønnsomt å ha penger på indeksfond enn i sparekonto.

Lenke til kommentar
Heiti skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle det være uforsvarlig? Har betalt alle avdrag. 

Banken skal ikke ta høyde for hva du klarer å betale i dag, men hvis renten går til helvete. Går renten opp på 4-5%+ hadde de fleste slitt grovt med å betale lån og samtidig overleve, som gir utg. i hvorfor man har boligkrakk og finanskriser. Det er ikke lenger tilbake en 2008 hvor vi hadde 7% i rente, du kan jo selv regne på hvordan det hadde sett ut for økonomien din. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
morgan_kane skrev (21 timer siden):

Jeg regner med det er flere enn meg som har en sparekonto hos sin lokale sparebank. Dere har kanskje også oppdaget at det er elendig rente på denne.  Jeg ser det er mange andre banker som kan tilby langt høyere rente. 

Så kommer vi tilbake til emnetittelen, være lojal mot banken sin? Eller flytte pengene til en bank med bedre rente?

Banken er ikke lojal mot deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvert år går jeg gjennom alle forsikringer og alle større utgifter.

Hvert år får jeg litt billigere forsikringer enn forrige år, med de vilkårene jeg trenger.

Alle frie sparepenger samlet og plassert i et globalt indeksfond. I en ASK-konto. 
ASK gir skatteutsettelse til du tar ut avkastningen for å bruke det. Ta ut i januar og du trenger ikke betale før i april året etter. 14 mnd skatteutsettelse. 

De ufrie (IPS) plassert hos forvalter som tok minst kostnad - bl a på indeksfond-plassering. (det er ørlite puslespill).

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
morgan_kane skrev (På 13.10.2021 den 20.50):

Eller flytte pengene til en bank med bedre rente?

Bankene bryr seg nøkken om hva du gjør eller ikke gjør. Gir de noe, så tar de ekstra renter og gebyrer for det. De driver bisniss ikke sosialkontor. Alle selskaper ser på kroner, ikke ansikter. Let opp de billigste og flytt. Lojalitet? Nå spøker du? Det fins ikke. De store bankene flår deg uansett. Rabatter må regnes ut og sammenlignes netto. Ha gjerne forsikringer i to-tre selskaper, bufferpenger i en bank, og resten i ASK globale indeksfond.

Sparepenger? Sett dem i et globalt indeksfond på en ASK konto. Fond kan selges på 1-3 dager. Hvis du er ung, sett mest mulig i ASK. Sbank har gunstige tilbud på provisjonskostnadene, slik at høykostfond blir billigere å ha. Lavkostfond blir dyrere. Det samme har NordNet. Hvis kostnad for ASK er under 0,45% spiller det ingen rolle hvilken bank. 

Instabank gir nå 1,05% inntil 500' i sparepenger og merkelig nok litt mindre rente på større beløp. Men det er vel for å spare penger?

De har gunstige 14,5% rente på kredittkort. Slike er generelt vanskelige å få etter nye regler. Har du mange kort så får du ikke flere enn 4. Det er merkelig - uansett om du bare har 5000 i kredittgrense på de alle og ingen kreditsaldo på dem. En liten hemmelighet er at de har en liten kvote som starter hvert kvartal og gjør at de kan innvilge kredittkort til noen få som har stor formue, men liten lønnsinntekt. 

Jeg har ikke fått klarhet i om de regner kapitalinntekt som inntekt når du søker.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå spørs det hvor lenge de rødgrønne tåler å se at pensjonsfond type IPS og skatteutsettelse type ASK gir litt fordeler til dem som sparer. De liker å fjerne fordeler for nøysomme pensjonssparere og gode spareinvesteringer for småsparere. Det er "misunnelsepolitikk" , Vi skal "skatte etter evne" eller rettere sagt så mye som mulig. Byråkrater er ansatt for å finne penger og pengestrømmer som kan skattlegges, og venstrepolitikere er velvillige så lenge det går ut over de som har litt, uansett om der er betalt skatt av før og/eller spart av en normalinntekt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...