Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til boligalarm og røykvarslere (private løsninger)?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tidligere betalt for Verisure sitt alarmsystem inkl. brannvarslere. Jeg venter nå på å flytte inn i ny bolig hvor jeg egentlig hadde tenkt til å installere Verisure på nytt, spesielt da jeg har likt dette sammen med Yale Doorman dørlåsen. Før jeg snakker med Verisure ønsker jeg å undersøke hva som finnes av "private" løsninger i markedet. Jeg kommer til å installere Yale Doorman L3 og ønsker at alarmsystemet kommuniserer med denne låsen mhp. "opplåsning" av huset (alarm og dør) kun med kode på dørlåsen. Jeg skal også installere røykvarslere og det ville jo vært fint om dette også kommuniserte med alarmsystemet. 

Til info blir det installert UniFi PoE-kameraer ut- og innvendig på huset samt UniFi nettverksprodukter.

Forslag til alarmsystem og røykvarslere? Jeg betaler gjerne en høyere pris om kvaliteten blir bedre.

Takk for forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør du meg gjør du helt rett i å gå for privat alarm. Føler alarmselskapene i stor grad selger en falsk trygghet og er for mye melkeku, og du har omentrent like god sikkerhet så lenge du skilter at du har alarmsystem installert.

Har ikke så mye kunnskap innen alarmer, så der trenger du å gjøre litt research på ting som fungerer med det du har. Inntrykket mitt er dog at du kommer langt med en PC/Microprosessor-basert løsning med moduler som støtter kommuniksjon med det du trenger. Varslingssystem integrert med mobil er også et stort pluss.

Hør gjerne med naboene og inngå en allianse med å passe på hverandre sine hus. Dere kan kanskje også samarbeide om selve alarmsystemet dere vil bruke ? 

Lenke til kommentar

Helt enig! 

Verisure og Sector er store melkekuer! Har vært trofast kunde hos verisure siden tidenes morgen, men har nå bestilt fra et nytt selskap. De skal visst ha koble sammen naboer med systemet sitt, men samtidig være oppkoblet til en alarmsentral som jeg tenker er et “must” også koster de bare 130 kroner eller noe! Vet ikke om det er noe for deg - blir jo uansett litt penger i året, men er kanskje verdt å sjekke ut! atlo.no er i hvert fall der jeg bestilte! Ellers så er kanskje home assistant en god løsning om du er litt mer teknisk anlagt enn meg?

Lenke til kommentar
Alpal143 skrev (6 minutter siden):

Helt enig! 

Verisure og Sector er store melkekuer! Har vært trofast kunde hos verisure siden tidenes morgen, men har nå bestilt fra et nytt selskap. De skal visst ha koble sammen naboer med systemet sitt, men samtidig være oppkoblet til en alarmsentral som jeg tenker er et “must” også koster de bare 130 kroner eller noe! Vet ikke om det er noe for deg - blir jo uansett litt penger i året, men er kanskje verdt å sjekke ut! atlo.no er i hvert fall der jeg bestilte! Ellers så er kanskje home assistant en god løsning om du er litt mer teknisk anlagt enn meg?

jeg nysgjerrig på oppdateringer fra deg rundt dette skiftet! Kanskje oppdatere tråden her når du har fått et førsteinntrykk?

Jeg har også sett på Homely som virker noe likt det du beskriver, vurderte du dem? Andre med erfaringer fra Atlo?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har hatt Homely i 1 år, skuffet over prisøkning til 199kr mnd.

Batteri-backup på Homely sentralen er vesentlig dårligere enn verisure og sector alarm, jeg hadde sector tidligere. Homely døde etter 1-2timer, skal klare 4t. Sector tror jeg klarte et døgn før den døde.

Homely sine komponenter kan fint brukes mot zigbee og i kombinasjon med home assistant vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Homely har sendt ny lader til hub som jeg skal teste. Om ikke dette bedrer levetid blir det ny hub. Men håper jeg slipper for å legge til komponenter på nytt er tidkrevende... scanning av qr koder per enhet, kamera på telefon registrerer ikke qr koden.. men ellers er jeg fornøyd. kan også integrere ezwiz kamera fra for eks elektroimportøren inn i homely.

Lenke til kommentar

Hvis du vil basere deg på en mikroprosessor-basert løsning som f.eks som en Raspberry PI så har du kommunikasjonsmoduler som f.eks denne.

https://wiki.iteadstudio.com/RPI_SIM800_GSM/GPRS_ADD-ON_V2.0

Fant til salgs på Finn.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=136656378

Her er kanskje litt inspirasjon.

https://duckduckgo.com/?q=burglar+alarm+with+raspberry+pi

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk!

Jeg gikk i går for Homely. Positiv opplevelse ved bestilling, ydmyke, informerte meg om det de kunne og var ærlige på det de ikke kunne nok om uten å late som (teknisk vanskelige spm. jeg ikke forventet svar på). 
De skal også komme med en modul for Doorman L3 ila kort tid (noen måneder..). 349 første tre PR-ene (rentefri nedbetaling av produktene, deretter 199 i året. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har du Verisure alarm, test den ut! 

Vi erfarte at alarmen ikke virket, selv om systemet viste at alt var i orden. Glemte en dag å slå av alarmen i det jeg gikk inn, fant da ut at alarmen hadde feil. Tåkeforklaring fra Verisure, deler av systemet ble byttet ut. Telefonen dit toppet alt av idiotisvar. 

Forøvrig vært i media i Sverige nå at det er mye feil med Verisure. Alarmer som ikke virker, feilmontering osv. At hver 5. alarmsysten hos kunder har feil. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Min drøm er at Unifi kommet med en fullverdig Protect løsning med kamera, røykvarslere og alarm.
 

Noen som vet om Yale låsen er kompatibel med Unifi Access?
 

Jeg kjører også Unifi sine kamera og er veldig fornøyd med kvaliteten. Hvis det lanseres kommer jeg til å gå « all inn» i økosystemet. 

Lenke til kommentar
On 4/1/2022 at 8:45 AM, plankeby said:

Vi erfarte at alarmen ikke virket, selv om systemet viste at alt var i orden. Glemte en dag å slå av alarmen i det jeg gikk inn, fant da ut at alarmen hadde feil. Tåkeforklaring fra Verisure, deler av systemet ble byttet ut. Telefonen dit toppet alt av idiotisvar. 

Forøvrig vært i media i Sverige nå at det er mye feil med Verisure. Alarmer som ikke virker, feilmontering osv. At hver 5. alarmsysten hos kunder har feil. 

Ganske avslørende og en god motvekt mot den polerte reklamen de kjører.

En annen ting er at du ikke eier opptakene som er gjort i ditt eget hjem, så om du vil sjekke dem er det Verisure som sitter på dette og kanskje er villige til å gi det til deg om du har en god nok grunn som de kan godta. Nok et god argument for å gå for private løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...