Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboproblemer. Regn ødelegger vei


OPL

Anbefalte innlegg

Håper dette er riktig sted. Saken er slik at vi er 3 naboer som bruker en vei eid av den ene naboen. Kaller han nabo A og han andre nabo B. Den er tinglyst så vi har rett til å bruke den. Jeg bor oppå ett fjell som det renner natuligvis regn ned fra. Nabo A sier at jeg og nabo B må stoppe vannet på vår eiendom fordi det ødelegger veien. Det er jo sant det men det renner også vann fra nabo A så selv om vi stopper vannet på vår eiendom så vil det mest sannsynlig fortsatt være ett problem men det tror jeg ikke han skjønner. Det er også veldig vanskelig å stoppe vann når det kommer store mengder hvis ikke umulig når jeg bor på fjell?

Vi fikk en løsning av en entrepenør om oppgradering av veien så den takler vannmengder uten å ødellegge veien. Men det ville ikke nabo A gå med på.

Jeg har lyst til å bare ignorere alt egentlig. Hva slags valg har jeg? Kan nevne at nabo A er 90 år og ikke så lett å prate fornuft til. Han truer med og blokkere veien inn til oss med en mur

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt rotete innlegg.
Slik jeg forstår det er den en tinglyst vei som brukes av to andre, i tillegg til eieren av veien. Eieren av veien mener det er deres problem; fordi vannet renner ned fra deres tomt. Du skriver selv at du bor på toppen. Men at det også kommer vann fra eier av veien.

Jeg tenker: Hadde jeg vært 90 år og eid veien hadde jeg også gitt faen - og bedt dere to andre om å ordne opp. "Det er min vei" - så om dere har et problem med veien min. Så får dere fikse det selv. Jeg er 90 år, og har bedre ting å bry meg om en drenering og vannføring.

Når det er sagt; så bør ikke drenering av en vei være så voldsomt vanskelig. Du skriver ikke noe om lengden på veien, om den er asfaltert eller hvor mye vann det dreier seg om. Om vannet samler seg i pytter midt i veien, eller på siden - eller hva det gjelder. I mange tilfeller er det nok å bare grave en liten grøft i siden av veien for å føre vannet ned langs veien. Da trenger man kun spade. 

Det forutsetter selvfølgelig godkjenning fra grunneier. Så jeg hadde bare spurt gamlingen om lov til å utbedre veien. Og ferdig med det.

Det enkle er ofte det beste. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (2 timer siden):

Når det er sagt; så bør ikke drenering av en vei være så voldsomt vanskelig. Du skriver ikke noe om lengden på veien, om den er asfaltert eller hvor mye vann det dreier seg om. Om vannet samler seg i pytter midt i veien, eller på siden - eller hva det gjelder. I mange tilfeller er det nok å bare grave en liten grøft i siden av veien for å føre vannet ned langs veien. Da trenger man kun spade. 

Jeg vil tro problemet er erodering og utvasking av masse. Da er det plutselig ikke så enkelt. Løsningen er da kanskje å asfaltere? 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...