Gå til innhold

Ap og Sp lover klimakutt på 55 prosent innen 2030


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, elysium74 said:

Håper de NÅ har lært noe om politikere generelt (og deres bullshit-løfter spesielt) der oppe på andøya.

Er lov å håpe. Men disse to partiene er ekspert på å si riktige ting, bare så lenge de ikke må spesifisere hva de betyr... For eksempel er det nevnt 32 ganger at man skal utrede forskjellige ting, og ellers lite substans.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Det er tydeligvis status Q når det kommer til å lytte til folket! Ullevål legges ned, men de har ikke solgt tomta. Andøyabasen forblir nedlagt, og ikke et ord om Nordnorgebanen og virksomhet i nordområdene. Unntatt at det fortsatt skal åpnes for nye letefelt, samtidig som den internasjonale rammen for regjeringens politikk skal være institusjonene FN, EU og NATO. Så vet vi at erklæringen strider mot både FN og EU sine mål for klimapolitikken og synet på leteboting i polare strøk/Arktis.

Vi vet også at for NATO ville videre drift av Andøyabasen vært en mye bedre løsning en samlokalisering av sivil luftfart, overvåkning og kampfly på Evenes. Det vil bli sårbart for alle parter, og alt settes ut av spill samtidig. Sp sitter igjen med Nesna og gratis fergebillett på noen utvalgte forbindelser med liten trafikk.

Det må være den døve som har ledet den blinde i dette retningsvalget...

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke Andøya flystasjon nevnt,jo fordi Andøya flystasjon garantert ikke blir lagt ned. Andøya flystasjon blir nok brukt akkurat like mye som Evenes. Etterhvert når Evenes ikke når opp til drømmen for politikerne som en bra flyplass,ja da vil MPA bruke Andøya meir og meir. Hele tiden vil Andøya være operativ for MPA og etterhvert,og også denne gangen uten å være nevnt,vil Andøya nesten umerkelig komme opp på dagens nivå igjen. Etterretningen blir på Andøya og de kan ikke operere med MPA uten å være tett på MPA. Bare vent til en slik viktig sak som friksjon på bane og taxebaner blir ett problem på Evenes,jeg venter på første F-35 på trynet i grøfta ned de bratte taxebanene. Bare vent til MPA ikke kan lande på evenes når vestavinden blir 10-12 m/s og kommer rullende med ned fjellet og gir turbulens nede på banen kombinert med dårlig friksjon. Bare vent til konfliktene med sivil flytrafikk blir ett større og større problem på Evenes. En stor hangar trenger de uansett på Evenes. Den blir nok mest brukt til allierte fly,Hercules og diverse. Pluss er tenkt til å motta og gi tak over store allierte personell-styrker. 

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

Eneste som er garantert er flere flyktninger og fortsatt sosial dumping fra EU. 

Samt flere særegn konkurransevridende skatter og avgifter.

Mulig forskjellene vil bli mindre men tviler meget meget sterkt at de fattige vil få forbedret kjøpekraft, å alle tjener under 750000 skal få skattelettelser.. hvor mange er det som tjener over 750000 egentlig? Det er ikke fryktelig mange, hvis dem virkelig hadde brydd seg om sosiale forskjeller så hadde dem satt den grensa betydelig lavere.

 

Det er vel den generelle konklusjonen på norsk utvikling.

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (5 minutter siden):

Mulig forskjellene vil bli mindre men tviler meget meget sterkt at de fattige vil få forbedret kjøpekraft, å alle tjener under 750000 skal få skattelettelser.. hvor mange er det som tjener over 750000 egentlig? Det er ikke fryktelig mange, hvis dem virkelig hadde brydd seg om sosiale forskjeller så hadde dem satt den grensa betydelig lavere.

Skattenivået på de som tjener under 750K er allerede høyt nok, og man lever på ingen måte et luksusliv - selvom noen i rødt vil vel påsto at vi alle burde bli enda fattigere. 

Hvis du legger vekt på at 1 % av befolkningen eier 99% av verdiene i verden, så er det i tillegg meningsløst å gå etter "hvor mange". 

Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (4 timer siden):

Hvorfor er ikke Andøya flystasjon nevnt,jo fordi Andøya flystasjon garantert ikke blir lagt ned. Andøya flystasjon blir nok brukt akkurat like mye som Evenes. Etterhvert når Evenes ikke når opp til drømmen for forsvaret som en bra flyplass,ja da vil MPA bruke Andøya meir og meir. Hele tiden vil Andøya være operativ for MPA og etterhvert,og også denne gangen uten å være nevnt,vil Andøya nesten umerkelig komme opp på dagens nivå igjen. Etterretningen blir på Andøya og de kan ikke operere med MPA uten å være tett på MPA. Bare vent til en slik viktig sak som friksjon på bane og taxebaner blir ett problem på Evenes,jeg venter på første F-35 på trynet i grøfta ned de bratte taxebanene. Bare vent til MPA ikke kan lande på evenes når vestavinden blir 10-12 m/s og kommer rullende med ned fjellet og gir turbulens nede på banen kombinert med dårlig friksjon. Bare vent til konfliktene med sivil flytrafikk blir ett større og større problem på Evenes. En stor hangar trenger de uansett på Evenes. Den blir nok mest brukt til allierte fly,Hercules og diverse. Pluss er tenkt til å motta og gi tak over store allierte personell-styrker. 

Har du i det hele tatt vært ved lufthavnen på Evenes? Hvilket bratte taxebaner har du opplevd der? Flyplassen er tilnærmet paddeflat, og med relativt grei innflyvning mot selve banen. Jeg er riktignok verken flyver eller flypersonell, så min erfaring er altså som passasjer.

Dette er en flyplass jeg har brukt en god del tidligere, siden jeg har bodd slik til at det har vært stamflyplassen min. Og jeg kjenner rett og slett ikke igjen beskrivelsen din, men opplever den som en flyplass der man sjelden opplever store problemer med turbulens ved innflyvningen.

Det er forøvrig en av flyplassene våre med høyest oppetid og presisjon. Er det forsinkelser der, så er det gjerne pga forsinkelser som oppstod på andre flyplasser, altså "følgefeil".

Men det du beskriver, høres veldig mye mere ut som problemet med Andøya Flyplass. Der ute i havgapet tar vinden veldig mye mere når den står på, og innflyvningen blir forstyrret av noen fjell der som virker som en trakt, og gir kratige kast når det blåser fra rett retning. Vind er definitivt et problem for det stedet, og ikke bare flyplassen.

Jeg synes selvsagt det er bra for Evenes-regionen og både Harstad og Narvik at den igjen har fått militærbasen tilbake, men jeg har egentlig liten preferanse til hvor jeg mener den er best i militær sammenheng, så for meg kunne den like gjerne vært på Andøya. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Har du i det hele tatt vært ved lufthavnen på Evenes? Hvilket bratte taxebaner har du opplevd der? Flyplassen er tilnærmet paddeflat, og med relativt grei innflyvning mot selve banen. Jeg er riktignok verken flyver eller flypersonell, så min erfaring er altså som passasjer.

Dette er en flyplass jeg har brukt en god del tidligere, siden jeg har bodd slik til at det har vært stamflyplassen min. Og jeg kjenner rett og slett ikke igjen beskrivelsen din, men opplever den som en flyplass der man sjelden opplever store problemer med turbulens ved innflyvningen.

Det er forøvrig en av flyplassene våre med høyest oppetid og presisjon. Er det forsinkelser der, så er det gjerne pga forsinkelser som oppstod på andre flyplasser, altså "følgefeil".

Men det du beskriver, høres veldig mye mere ut som problemet med Andøya Flyplass. Der ute i havgapet tar vinden veldig mye mere når den står på, og innflyvningen blir forstyrret av noen fjell der som virker som en trakt, og gir kratige kast når det blåser fra rett retning. Vind er definitivt et problem for det stedet, og ikke bare flyplassen.

Jeg synes selvsagt det er bra for Evenes-regionen og både Harstad og Narvik at den igjen har fått militærbasen tilbake, men jeg har egentlig liten preferanse til hvor jeg mener den er best i militær sammenheng, så for meg kunne den like gjerne vært på Andøya. 

Jeg har hørt at konklusjonen fra den siste store jagerflyøvelsen som ble gjennomført enda når Evenes var operativ,var at Evenes er totalt ubrukelig som jagerflybase og flybase for forsvaret. Sikkert derfor den ble nedlagt og utrangert. 

Lenke til kommentar

Nja, betyr dette at «dagens» regjering må bli sittende under perioden, helt frem til 2030? Det kommer ikke til å skje. Sannsyligheten for dette er så mikroskopisk at en nesten kan love alt. Så hva betyr det egentlig da?

Hvis det skulle gå gjennom det smale synålsøyet, at de ble sittende så lenge, synes jeg at jeg hører ordene allerede: Vi er ikke helt der enda, vi nådde ikke helt frem, men vi er på god, god vei…

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Våre folkevalgtes fastsettelse av våre utslippsmål begynner å bære preg av en barnslig konkurranse om hvem som kan være best. Realiteten er at ingen moderne samfunn har en høyere grad av utslippsfri elektrifisering enn oss. Vi har høyere andel av elbiler enn alle andre, oljebruk i private husholdninger er bortimot forbudt, og gass har vi aldri brukt. Så hvordan skal vi redusere noe som allerede er null? Vi har en stor metallurgisk industri som har utslipp, men utslipp der er et fundamentalt resultat av en prosess, ikke ulikt at vi selv produserer CO2 når vi puster. Vår Al-industri har et utslipp på 4,5 tonn CO2/tonn Al. I land som India og Kina vil tilsvarende utslipp være 20 tonn. Hvordan kan noen mene at bare vi reduserer våre utslipp, vil verden bli et bedre sted?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...