Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

LG vaskemaskin blir ikke varm


Anbefalte innlegg

Den gamle AEG’en konka motoren på her om dagen, fant ut at ny del ble for dyrt så gikk til anskaffelse av ny (brukt) på finn, en LG fra 2015.

Den var billig pga vondt lukt, men tilsynelatende ellers i god stand. Etter en grundig rens med klor, muggfjerner og diverse remedier lukter den nå rent, men problemet er nå at denne varmer tilsynelatende ikke opp vannet under vask. Spiller ingen rolle om man setter på 40, 60 eller 95 grader, vannet forblir like kaldt.

Maskinen gir ingen feilkoder og vasker helt feilfritt bortsett fra mangel på varme. Det jeg stusser på etter å ha skrudd ut varmekolben på både denne og den gamle er at kolben på den ”nye“ maskinen ser mer eller mindre ubrukt ut, da i form av at det ikke finnes noen form for ansamlinger med kalk på den. Til sammenligning har kolben på den gamle betydelige ansamlinger med kalk.

Kan det være at varmen på LG’en aldri har fungert, typ produksjonsfeil, eller at den sluttet å fungere svært tidlig, og at forrige eier aldri oppdaget dette?

Noen her som har peiling på vaskemaskiner?

Endret av JaxSpacyyy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

90% sannsynlighet for at varmeelementet er ødelagt. Det fikser du veldig enkelt selv.

Bestill del, type: https://brondum.no/varmeelement-til-lg-vaskemaskin-2000w-230v 
(Bare pass på at den passer din modell).

Edit: Var nok litt rask. Ser du allerede har sjekket opp i dette. Da går det ikke strøm ut til elementet antar jeg. Sjekket ledningen, om den er ikke er smeltet i stykker eller lignende? Skrudd opp maskinen både oppe, ved hovedkortet samt nede der elementet sitter? Kan være noe så enkelt som en løs kontakt. 

Endret av Milhouse85
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (48 minutter siden):

90% sannsynlighet for at varmeelementet er ødelagt. Det fikser du veldig enkelt selv.

Bestill del, type: https://brondum.no/varmeelement-til-lg-vaskemaskin-2000w-230v 
(Bare pass på at den passer din modell).

Edit: Var nok litt rask. Ser du allerede har sjekket opp i dette. Da går det ikke strøm ut til elementet antar jeg. Sjekket ledningen, om den er ikke er smeltet i stykker eller lignende? Skrudd opp maskinen både oppe, ved hovedkortet samt nede der elementet sitter? Kan være noe så enkelt som en løs kontakt. 

Skrudd opp kun bak, elementet sitter (heldigvis) på baksiden lett tilgjengelig. Uten at jeg har multimeter tilgjengelig fant jeg ut at det går strøm til elementet, ikke spør hvordan…  men det som er rart er at minus møkk og dritt ser kolben ut som om den omtrent aldri har vært varm, terminalene er skinnende og ser nesten nye ut og ingen avleiringer på selve kolben. Til sammenligning bærer kolben på den tre år eldre AEG’en vesentlig mye mer preg av bruk

Lenke til kommentar
vidor skrev (41 minutter siden):

Har du et multimeter så mål motstanden til elementet og sjekk at det har en fornuftig verdi. Er elementet ødelagt klarer du ikke å få ut noe verdi.

Måler du at elementet er iorden så sjekk om det får strøm og at det ikke er noen sikringer som har gått etc.

Har planer om å måle så fort jeg får tak i multimeter. Har lite peiling på elektrisitet, men har googlet meg frem til at for et 2kw element skal jeg ha en motstand på rundt 53 ohm, tar jeg feil?

Lenke til kommentar
JaxSpacyyy skrev (6 timer siden):

Til sammenligning bærer kolben på den tre år eldre AEG’en vesentlig mye mer preg av bruk

Om maskinen bare er 3 år gammel og motoren har konka så kan dette være en reklamasjon.

Får vond lukt om maskinen aldri blir varm, som også er grunnen til at selger har valgt å lure noen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (43 minutter siden):

Om maskinen bare er 3 år gammel og motoren har konka så kan dette være en reklamasjon.

Får vond lukt om maskinen aldri blir varm, som også er grunnen til at selger har valgt å lure noen.

AEG (som konka motor) var fra 2012, LG fra 2015. Hadde det fortsatt vært garanti på noen av maskinene hadde jeg snakket med produsentene for lengst, og ikke vært på diskusjon.no…

Og ja man får vondt lukt av at maskinen aldri blir varm, men var ikke det inntrykket jeg fikk av selger. Feil kan man alltid ta, selvfølgelig

Endret av JaxSpacyyy
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (33 minutter siden):

Du har vel reklamasjonsrett mot selger selv om det er privat? Hvis han har holdt tilbake at den var defekt?

I prinsippet ja, men siden maskinen var så billig er nok ikke dette verdt bryet å begi seg ut på. Heter seg vel at man kan reklamere dersom maskinen var i dårligere stand enn det man hadde grunn til å forvente ut i fra pris osv. 

Maskinen var så billig i utgangspunktet at om jeg må koste på et nytt varmeelement eller hva det nå måtte bli, vil den trolig fortsatt ha vært et godt kjøp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...