Gå til innhold

Bærbar PC eller Mac?


Anbefalte innlegg

Har en macbook air fra 2015 som begynner å bli litt treg. Vurderer å kjøpe meg en ny Macbook Air, men jeg vurderer også PC med Windows. Hvilke PC bør jeg eventuelt velge framfor Macbook Air? Jeg liker macen jeg har nå, men merker at den begynner å dra på årene. Jeg bruker mest macen til daglige ting pluss litt lettere video og bilde redigering. Jeg vet at Pro modellen er bedre til dette, men  prisene og bruken min forsvarte ikke det store prishoppet.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den  nye macbook air med egenutviklet M1 brikke får veldig mye skryt i forhold til eldre versjoner. Ifølge tek.no takler den nye maskine også de fleste vanlige spill. Ikke at jeg gamer, men det sier litt om potensialet i maskinen. Batteritiden er også økt med 50 % og den har 4 USB porter, mot 2 på den jeg har. 

 

Apple maskiner holder seg også ekstremt godt i pris, og oppdateringer er sikret i mange år framover. 

 

https://www.tek.no/test/i/2dv1Eq/apple-macbook-air-med-m1-prosessor-sen-2020

Screenshot_20211013-071657_Chrome.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har både Mac og Pc, styrker og svakheter ved de begge. 

Tror du først må bestemme deg for om du vil ha Mac eller PC. Dersom du allerede er inne i apple sitt økosystem (dvs har ipad/iphone etc) så forstår jeg godt at du kanskje foretrekker mac. Dersom budsjettet er trangt så kan det være en god ide å se om du finner en brukt Air med M1 chip? Alternativt en litt eldre macbook pro. Jeg kjøpte en strøken brukt macbook pro 2018/16Gb/512Gb SSD til 7500,- Brukes til redigering av video i Final Cut. Lar den stå og rendre over natta mens jeg sover, og den er kjapp nok til alt annet jeg bruker den til. Tipper du får Air M1 brukt til 8000-10 000 en plass? 

Har stasjonær PC og liten oversikt over bærbare - men tipper at også her renner det over at gode kjøp på finn.no. Med tanke på hva du bruker den til så behøver du ikke det siste nye. 

Lenke til kommentar

Problemet med Mac er at kvaliteten har tapt seg vesentlig over tid. Louis Rossman som har drevet å reparert Macbooks over mange år har en liste over hva han går god for av kjøp basert på hans lange erfaring, og den listen er ikke så stor i forhold til hva man kan kjøpe i markedet. Det er få folk som har den integriteten Rossman har, så rådene er gull.

https://thehouseofmoth.com/louis-rossmanns-macbook-buyers-guide-in-plain-english-and-with-my-take-on-it/

Med mindre du liker katter i sekker så er det lurt å bruke denne for å få opp suksess-raten.

Lenke til kommentar
vidor skrev (18 timer siden):

Problemet med Mac er at kvaliteten har tapt seg vesentlig over tid. Louis Rossman som har drevet å reparert Macbooks over mange år har en liste over hva han går god for av kjøp basert på hans lange erfaring, og den listen er ikke så stor i forhold til hva man kan kjøpe i markedet. Det er få folk som har den integriteten Rossman har, så rådene er gull.

https://thehouseofmoth.com/louis-rossmanns-macbook-buyers-guide-in-plain-english-and-with-my-take-on-it/

Med mindre du liker katter i sekker så er det lurt å bruke denne for å få opp suksess-raten.

Han anbefaler vel ingen modeller etter 2014, så det kan være vanskelige råd å følge opp. Men samtidig så er han bare en budbringer, det har jo vært mye krøll med disse maskinene så kvaliteten er helt klart ikke den samme. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rart med det, men Jobs døde jo i 2011, så 2012-modellene var vel det siste han hadde jobbet direkte med. Litt pussig at 2012-modellene er greie og 2014 modellene akkurat henger med og at senere modeller er no-go zone. Tilfeldig ?

Nå har jo heldigvis Apple gjort en god del for å rette opp med M1-lanseringene, men det har sannelig tatt tid.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere Apple maskiner siste årene og har aldri opplevd problemer med de. Kjenner meg derfor ikke helt igjen i det denne eksperten hevder. Tvert i mot har jeg opplevd at Mac produktet holder seg bedre enn tilsvarende Windows baserte maskiner. 

Det som holder meg litt igjen i fra å kjøpe ny maskin nå er som jeg nevnte at det kommer ny macbook air i 22. Den som er i salg nå er snart to år gammel. Den som selges nå virker ikke utdatert  med bla M1 prosessor. Det vil likevel være noen oppgraderinger på 22 modellen tenker jeg.Apple har riktig nok vært forsiktig med oppgraderinger på Air serien.

Ta for eksempel webcam. Jeg syns ikke kvaliteten på webcam er noe særlig. Det funker, men det er ikke en wow opplevelse med 720p oppløsning. I og etter covid tiden har det blitt spesielt viktig med video møter. Da er det rart at apple henger så langt bak akkurat der. Både Air og Pro har så vidt jeg vet samme kamera. Apple brukte også mange år på å oppgradere skjermen og få flere usb porter på air serien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når en skal ha ting syltynt kan en ikke velge fra øverste hylle, så de bruker noe som kan gå for greit nok.

Etter at pandemien kom har gode webkamera skutt opp i pris. Integrerte webkamera i laptoper er sjeldent spesielt bra på selv ganske dyre maskiner, så det er vel når en begynner å få bruk for et webkamera at en merker hvor dårlige dem man har egentlig er.

Det som holder mål er som regel å bruke kamera i mobiltelefon i en knipe om en ikke har eget som er bra nok.

For min del fant jeg et aldrene Thrust 720p USB-cam liggende som var 10 ganger bedre enn det på laptopen.

Lenke til kommentar

For min del handler ikke Mac vs. PC om hardware i det hele tatt, men brukeropplevelse. Jeg skal ha betalt for å holde ut med Windows, så utenfor jobbsammenheng er det egentlig bare Mac som er aktuelt. 

Fordelen med vanlige PC-laptopper er jo at du kan få alt fra billige Fisher Price plastskrammel på Elkjøp til noen tusenlapper, og til produkter mer i samme klasse og kvalitet som Mac – men da også til tilsvarende pris. Men at man generelt sett kan slippe rimeligere unna med en PC-laptop er hevet over enhver tvil. 

Lenke til kommentar
vidor skrev (38 minutter siden):

Når en skal ha ting syltynt kan en ikke velge fra øverste hylle, så de bruker noe som kan gå for greit nok.

Etter at pandemien kom har gode webkamera skutt opp i pris. Integrerte webkamera i laptoper er sjeldent spesielt bra på selv ganske dyre maskiner, så det er vel når en begynner å få bruk for et webkamera at en merker hvor dårlige dem man har egentlig er.

Det som holder mål er som regel å bruke kamera i mobiltelefon i en knipe om en ikke har eget som er bra nok.

For min del fant jeg et aldrene Thrust 720p USB-cam liggende som var 10 ganger bedre enn det på laptopen.

Jeg tror de fint hadde kunnet ha fått på plass et bedre kamera i en Macbook. Huawei har for eksempel løst det på denne måten. Jeg sier ikke at deres kamera er bra. Jeg bare sier det fint går an å løse med å tenke kreativt. 

MG_3139.jpeg

Lenke til kommentar

Om jeg måtte kjøpe en bærbar Mac så synes jeg kanskje der rimligste Apple Mac Air (2020) med M1 prosessor, 8 GB minne og 256 GB disk til kr 11490 er det beste kjøpet. Men virker fortsatt litt mye penger i forholdt til en pc, f.eks: Best pris på Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14 82MS000NMX Bærbare datamaskiner - Sammenlign priser hos Prisjakt Bra prosessor (bruker lite strøm) og skjerm på Mac er fordeler med den. 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...