Gå til innhold

[Løst] PC til bildebehandling - 10600K eller 11900?


PaladinNO

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart bygge en PC til en kamerat av meg - han er så absolutt en "casual" PC-bruker, og trenger ingen spill-PC.

Men han driver med bildehandling med programvare jeg ikke har kjennskap til, og han ønsker nå å oppgradere PC-en sin: nytt hovedkort, CPU og RAM (RAM er allerede kjøpt).

Han ønsker "det som gir mest for pengene", og vi har pr. nå snakket om Z490 + 10600K til ~4700 Kr.
Men så snuser jeg mer rundt og finner et kurrant tilbud på et B560 hovedkort + 11900 til ~5250 Kr.
B560-kortet er Asus TUF Gaming Plus WiFi som har "OK" VRM-kjøling ifølge Hardware Unboxed.

Jeg har 0 erfaring med B-chipset eller 11th gen. generelt (og jeg driver heller ikke spesielt med bildehandling) så jeg skulle gjerne hatt et par andre meninger på hva jeg bør anbefale videre, og om 2 ekstra kjerner + høyere boost clock er verdt de ekstra kronene og på bekostning av låst CPU multiplier?
Det underliggende spørsmålet er om bildebehandling foretrekker kjerner eller klokkehastighet.

EDIT:
Valget endte med en 10700K.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør du meg er ikke steget opp til i9 verdt all verden. Hadde kjøpt det som er mest fornuftig priset normalt sett så lenge ytelsen er så lik.

En har jo en litt marginal gevinst på i9 hvis man har en effektiv threading slik som i Lightroom om det har stor verdi for han.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (11 minutter siden):

Spør du meg er ikke steget opp til i9 verdt all verden. Hadde kjøpt det som har mest fornuftig priset normalt sett så lenge ytelsen er så lik.

En har jo en litt marginal gevinst på i9 hvis man har en effektiv threading slik som i Lightroom om det har stor verdi for han.

Jeg er personlig definitivt mer komfortabel med å anbefale Z490 + 10600K. Jeg har selv Z490 + 10900K, så jeg vet allerede ca. hva han vil få med det valget.
Har heller ikke hørt mye pent om B560 generelt, og hele 11th gen. utgivelsen føles ganske strupet pga. Intel ikke fikk til ting i tide.

Takker for svar, jeg skal spørre om hva slags programvare han bruker og så evt. komme med en ny anbefaling basert på det. Og om han er villig til å legge i de ekstra kronene, hvis det er noe å hente med en 11900.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (11 timer siden):

Et optimalt oppsett krever nok litt mer enn bare CPU, bl.a rask og nok minne(32-64GB..) raske lagringsmedier, skjermkort mer beregnet for bildebehandling, skjerm osv..

Det ønskes "mer for pengene" enn "det optimale" (det optimale koster langt mer enn han ønsker å bruke). Det blir 32 GB RAM og SSD-lagring (egne disker til OS og filer), og han har allerede såvidt jeg vet IPS-skjermer. Har forstått det slik at programmene han bruker ikke benytter GPU-funksjoner, men jeg har ikke sjekket dette selv.

nagina skrev (11 timer siden):

Vi har diskutert AMD, men både han og jeg er mer kjent med Intel. Dessuten, hvis programvaren han bruker ikke benytter seg av mange kjerner (som jeg ikke vet ennå) så blir også Intel det billigste alternativet her.

bruker-540634 skrev (11 timer siden):

Hva med 11700k? Veldig lite til ingenting som skiller den med 11900k.

Jeg har sett på den også, men 11700K blir noe dyrere igjen (netonnet var ca. det samme, men der handler jeg ikke slikt) enn 11900 (non-K).

Dessuten, for å få benyttet en K-chip må vi opp på Z590, og da blir også hovedkortet en del dyrere.

Lenke til kommentar
BareGjest skrev (7 minutter siden):

Er det ikke mulig å utdype litt hva som ligger i "bildebehandling"? For folk flest så betyr dette i praksis fargejustering på et og et bilde .. 

"Bildebehandling" var beskrivelsen jeg fikk da han lurte på om jeg kunne hjelpe ham med å finne en kurrant oppgradering til ham. Eksakt hva han gjør med bildene eller hvilket program han bruker vet jeg ikke.

Jeg tror forøvrig ikke det vil være merkbar forskjell for ham om han velger 10600K eller 11900. Men jeg har nettopp sendt ham forslaget og listet opp enkle pros / cons om alternativene, og bedt ham sjekke (Task Manager) om programmet han bruker foretrekker kjerner eller klokkehastighet.

Han er ikke så veldig tech savvy, så jeg prøver å holde ting enkelt.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (2 timer siden):

Jeg har sett på den også, men 11700K blir noe dyrere igjen (netonnet var ca. det samme, men der handler jeg ikke slikt) enn 11900 (non-K).

Dessuten, for å få benyttet en K-chip må vi opp på Z590, og da blir også hovedkortet en del dyrere.

Sant nok, men neste måned kommer 12 serien og da blir vel dumt å kjøpe en så gammel prosessor som 10600 ny.

Lenke til kommentar
On 10/13/2021 at 2:20 PM, bruker-540634 said:

... neste måned kommer 12 serien og da blir vel dumt å kjøpe en så gammel prosessor som 10600 ny.

Kjører fremdeles på en 7700HQ uten at det plager meg vesentlig.

For min del er utviklingen såpass treg at det er for lite å hente ut av en rimelig dyr oppgradering med mindre det er noe stort som f.eks støtte for PCIe 4.0 eller lignende.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (21 timer siden):

Kan hende at f.eks 12400 yter det samme som 10600 til samme pris

Det kan godt hende at det gjør det, men jeg forventer hovedkort prisen til å være såpass høy at den totale utgiften overstiger ~5000 Kr. for både CPU og hovedkort.

Jeg forventer også en del bugs og hurtige BIOS-oppdateringer som gjør 12th gen uønsket i dette tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Svein M skrev (På 24.10.2021 den 12.38):

10700K eller 11700K er vel greie valg om en vil ha Intel.

Angående 11700K, hovedkortet som er blitt kjøpt er et Asus Z490 XII Hero - er det mulig å finne ut hvilken BIOS-versjon det har uten noen CPU? Vet fabrikk-BIOS kan være gravert inn på HK, men denne kan ha blitt oppdatert senere.

Etter hva jeg fant på Google er det ikke mulig (og jeg forventer ikke at det går an heller, men jeg har ikke prøvd) å komme inn i BIOS uten CPU på plass. Jeg vet det går an å oppdatere BIOS med Asus BIOS Flashback uten CPU, men akkurat nå så lurer jeg bare på eksisterende BIOS-versjon.

11700K er interessant siden antall kjerner er det samme, prisen er ca. den samme og med høyere stock hastighet. Selv om Komplett skam-priser produktene sine - de skal ha 3775 Kr. for en demo 11700K, mens Dustinhome skal ha 3689 Kr. for ny vare (Komplett skal ha 4190 kr. for en ny 11700K).

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (42 minutter siden):

Angående 11700K, hovedkortet som er blitt kjøpt er et Asus Z490 XII Hero - er det mulig å finne ut hvilken BIOS-versjon det har uten noen CPU? Vet fabrikk-BIOS kan være gravert inn på HK, men denne kan ha blitt oppdatert senere.

Etter hva jeg fant på Google er det ikke mulig (og jeg forventer ikke at det går an heller, men jeg har ikke prøvd) å komme inn i BIOS uten CPU på plass. Jeg vet det går an å oppdatere BIOS med Asus BIOS Flashback uten CPU, men akkurat nå så lurer jeg bare på eksisterende BIOS-versjon.

11700K er interessant siden antall kjerner er det samme, prisen er ca. den samme og med høyere stock hastighet. Selv om Komplett skam-priser produktene sine - de skal ha 3775 Kr. for en demo 11700K, mens Dustinhome skal ha 3689 Kr. for ny vare (Komplett skal ha 4190 kr. for en ny 11700K).

Jeg vet ikke, men en kan som du sier oppgradere bios.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...