Gå til innhold

PowerWalker/WinPower/USB/Windows10


Anbefalte innlegg

Jeg har en PowerWalker VFI 2000 TG ups. Den har jeg hatt koblet (styrt/management) til en W7 pc via USB. Nå har jeg koblet den til en helt ny W10 pc, men da har det blitt helt umulig for WinPower programvaren i den nye pc å finne ups. Jeg finner ingen referanser til USB i programvaren, men det skal muligens være slik? HK i ny pc hadde com header og jeg hadde en com brakett og com kabel liggende, så når jeg først kom på det så koblet jeg til med com og da finner programvaren ups.

 

Er det noen som har erfaring med WinPower på Windows10?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser og et annet problem.

Jeg har selvsagt ikke hatt noe batteriikon tidligere på denne pc-en. Men nå med tilkoblet UPS så skal jeg kunne få fram batteriikonet. Men knappen for batteriikon er grået ut i innstillinger, og i enhetsbehandling finnes det heller ikke noe batteri.

Noen som har noe ide her? Kan det ha betydning om ups er koblet til med USB eller com?

På den gamle W7 så fikk jeg batteriikon med en gang jeg hadde installert WinPower og den hadde funne ups-en.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (6 minutter siden):

Regner med du har forsøkt å laste ned nyeste versjon av WinPower ?

https://powerwalker.com/?page=winpower&lang=en

 

 

Ja, V 6.0.0.0

 

Jeg har googlet manglende batteriikon, har testet det som jeg finner der, men får ikke fram batteriikonet. Hvis pc ikke skjønner at ups er koblet til så er kanskje ikke det så rart heller da...

Så også der kommer jeg tilbake til com pc/ups. Og om com eller USB gjør noen forskjell.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg sliter fortsatt med dette...

Etter hva jeg kan finne ut så skal en ups når den blir koblet til pc med usb dukke opp som et HID batteri i Enhetsbehandling. Men det gjør den altså ikke på min W10 pc. Det eneste sporet jeg kan finne av den er når jeg ser i Aida64 så dukker den ustabilt opp som en ukjent enhet, men den kommer og går hele tiden. Alle data står i null, som dev.id osv. Usb hastighet står til 1.1 og lav. I min W7 pc så kommer den korrekt fram i Aida64.

Er fortsatt takknemlig for forslag :)

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Programvaren til Powerwalker (og kvaliteten på UPS-ene) er ganske shady. Jeg får heller ikke noe batteri-ikon i W10.

Styringa gjør du jo uansett i Web-GUIet så du trenger egentlig ikke noe batteri-ikon.

Jeg begynner å helle mot det samme...

Sant det med styring via Web-GUIet. Men jeg har problemer der og, forandrer settinger, trykker ok, men når jeg går tilbake og sjekker så har settingene hoppet tilbake til det de var, så det er noe shady der og.

Har du noe forslag til andre merker? Jeg har sett litt rundt, men mye virker veldig dyrt.

Lenke til kommentar

Jeg har studert manualer og data på hjemmesiden til produsent.

For noen manualer.... Noe av det aller værste jeg noen gang har sett....

Men det står spesifikt at det er en HID ups. Men det er det altså ikke, i allefall ikke overfor W10. For det er ikke snakk om at det kan mangle en driver i W10 eller?

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt ikke det som plager meg mest heller. Men jeg ser at jeg ikke kan konfigurere noe som helst egentlig via seriell com og GUI. Alle settinger hopper tilbake til utgangspunktet etter jeg har forandret de. Er jo helt umulig! Manualen for UPS er på hele 4 sider, med stor skrift og stort mellomrom mellom linjer, den er laget for svaksynte, det står jo nesten ingenting der :(

Manualen for WinPower er bedre, men det hjelper meg ikke i kveld

Jeg avslutter for i kveld. Får se om jeg får noe svar på den ticketen jeg har lagt in hos PowerWalker.

Takk for input i allefall :)

Lenke til kommentar

Da har jeg omsider kommet noen vei med jævelskapen...

Det viser seg at det er en eller annen inkompatibilitet mellom UPS usb og ny pc usb.

I Aida 64 så vises ups ustabilt som ukjent enhet med 0 på alle felter i enhetsegenskaper og 0 i støttet usb versjon, dette i ny pc med W10 og ASUS TUF Gaming X570-Plus WiFi hk. I os enhetsbehandling finner jeg ikke fnugg av spor av ups.

Men i gammel pc så vises ups korrekt som HID UPS med støtte for usb2 og kjørende usb 1.1 hastighet pluss alle andre enhetsegenskaper vises.

Jeg fikk et innfall om å koble ups via usb2 hub i ene ca 5-6 år gamle pc-skjermen til ny pc. Da dukket ups med en gang opp i ny pc på samme måte som i gammel pc, hvor den alltid var koblet direkte til pc. Jeg hadde testet med alle porter direkte i ny pc, også usb2 portene fra usb2 header på hk. Så her er det en eller annen hardware inkompatibilitet virker det som. Ante ikke at slikt fantes i usb standarden? Noen som har noen ide her?

Når det gjelder settinger som går tilbake til utgangspunktet:

Det viser seg at ny(ere) versjon WinPower har utvidede områder for settinger ift gammel versjon som fulgte med plate da jeg kjøpte ups-en. Tydeligvis så har ups internt mindre justeringsområder på flere settinger enn det ny WinPower har, slik at når jeg har justert ei setting i Winpower som går utenfor internt tillatt justeringsområde i ups så blir dette selvsagt ikke godtatt og settinga hopper tilbake til opprinnelig verdi i WinPower neste gang jeg åpner gjeldende vindu.

F... dette tok mange timer å finne ut av!

Svaret jeg fikk på ticketen fra PowerWalker var et god-dag-mann-økseskaft svar fullstendig uten hjelp.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...