Gå til innhold

Roger besøkte Teslas Berlin-fabrikk: Se bildene av nye batterier, karosseri og gigastøpemaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Jepp, det er jo også et godt argument for å bytte ut den forurensende Toyota'en eller VW'en, med en rask Tesla. 😉👍

Det er jo flere gode argumenter for det byttet :) Å stikke seg i mengden ut blir ikke en av de, noe jeg antar ikke er så viktig for VW og Toyota kunder uansett. Jeg tror det er der de henter aller flest kunder, altså hos folk som kjøper veldig kjedelige biler. Plutselig får de en rask, kul og smart elbil med god rekkevidde, de hadde ikke store krav til hverken kvalitet eller utseende fra før.

Men da blir også Teslaen den mest solgte bilen på veien, og det er ikke like kult å kjøre rundt i norges desidert mest solgte bil for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (21 minutter siden):

Det er jo flere gode argumenter for det byttet :) Å stikke seg i mengden ut blir ikke en av de, noe jeg antar ikke er så viktig for VW og Toyota kunder uansett. Jeg tror det er der de henter aller flest kunder, altså hos folk som kjøper veldig kjedelige biler. Plutselig får de en rask, kul og smart elbil med god rekkevidde, de hadde ikke store krav til hverken kvalitet eller utseende fra før.

Men da blir også Teslaen den mest solgte bilen på veien, og det er ikke like kult å kjøre rundt i norges desidert mest solgte bil for meg.

Hva andre kjører er revnende likegyldig for meg. Sålenge jeg får kjøre en bil som oppfyller alle mine kriterier, så driter jeg i om den går 13 på dusinet. At et spesielt bilmerke er såpass populært har jo sine grunner også, siden så mange forskjellige mennesker finner dem attraktive å kjøpe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (12 minutter siden):

Hva andre kjører er revnende likegyldig for meg. Sålenge jeg får kjøre en bil som oppfyller alle mine kriterier, så driter jeg i om den går 13 på dusinet. At et spesielt bilmerke er såpass populært har jo sine grunner også, siden så mange forskjellige mennesker finner dem attraktive å kjøpe.

Det tror jeg ikke du er alene om, som jeg sier tror jeg det ikke er viktig for den jevne Tesla-eieren. Jeg tror hoveddelen av Teslaeiere er tidligere eiere av kjedelige grå norgesbiler; Skoda med diesel, VW, Toyota osv. Dette gjør at du vil få kunder fra nesten alle de mest populære merkene i Norge. 

Jeg vil nok aldri kjøpe en bestselger, til det er jeg for sta og traust i valgene mine. Jeg kikker på en billig bil nr 2 om dagen, og det eneste reelle alternativet er en Leaf, så jeg er i ferd med å bryte egen regel her. For meg finnes det ikke en mer kjedelig bil enn en 1 gen Leaf. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Lite i forhold til VW og Toyota, så jeg tror ikke at DET er det som bekymrer folk som går fra VW og Toyota. Det er nok generelt folk som helst IKKE vil skille seg ut i trafikken. Så kanskje Tesla er midt i blinken for dem...

Nå forandrer du argumentet ditt i løpet av diskusjonen. Men, ja, Tesla er nok for de grå mus, hvis man ser bort fra Model S da, som  fremdeles ser bra ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 16.10.2021 den 15.11):

My point exactly. Du må nå bruke batterier nok til å lage en elbil fremfor potensiellt mange ganger flere PHEV.

Da rykker du tilbake i funksjonalitet til en PHEV som MÅ ha STOR fossilmotor fungere selv ved DAGLIG småkjøring. Da er du over på et det gamle og dårlige konseptet som jeg vil bort fra og må ha misforstått hva jeg skal frem til.

En elbil med korte 200 km rekkevidde er elbil med lite batteri, som gir 3 ganger flere elbiler enn en elbil med lang rekkevidde på 600 km. Problemet med å kutte 200 ned til en tredjedel jeg beskrevet og er nettopp det du kritiserer mitt forlsag for å være. Det er altså feil.

Penguin skrev (På 16.10.2021 den 12.06):

20kw generatorer til anleggsbruk er vel sjelden håndbårne enheter, sånn til sammenligning?

Disse produktseriene selges i 20 år av slengen, så du risikerer å kjøpe nytt aggregat med 20 år gammelt design. Disse er designet som en traktor: for å vare, ikke for å være vekt-optimalisert eller virkningsgrad-optimalisert. Tenk moderne flymotor i stedet for traktormotor. Ytelse/vekt-raten er en helt annen verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Jeg kikker på en billig bil nr 2 om dagen, og det eneste reelle alternativet er en Leaf, så jeg er i ferd med å bryte egen regel her. For meg finnes det ikke en mer kjedelig bil enn en 1 gen Leaf. 

Var gjennom den prosessen for noen år siden, og siden da har vi hatt en traust Leaf. Kjedelig men utrolig fornuftig hverdagsbil. Uten tvil den mest driftssikre og rimeligste bilen i drift jeg noensinne har hatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Var gjennom den prosessen for noen år siden, og siden da har vi hatt en traust Leaf. Kjedelig men utrolig fornuftig hverdagsbil. Uten tvil den mest driftssikre og rimeligste bilen i drift jeg noensinne har hatt.

Det er akkurat det. Den ticker alle boksene, og jeg har hørt kun positivt om den. Blir nok en slik, og når jeg får furtet fra meg innser jeg nok at det er en meget god bil.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Nå forandrer du argumentet ditt i løpet av diskusjonen. Men, ja, Tesla er nok for de grå mus, hvis man ser bort fra Model S da, som  fremdeles ser bra ut.

Ha ha, ingen tvil om at for deg så fungerer ALLE "argumenter" MOT Tesla. Merkelig nok så selger de fortsatt mye bedre enn noen andre biler i Norge. Men du får bare stå på videre. Er sikkert noen som hører på deg. 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Det er akkurat det. Den ticker alle boksene, og jeg har hørt kun positivt om den. Blir nok en slik, og når jeg får furtet fra meg innser jeg nok at det er en meget god bil.

Ha ha, ja når Leaf kom på markedet i 2011 så tenkte jeg at "fy faen, en så stygg bil skal jeg ALDRI ha". Nå elsker jeg den "stygge andungen".

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Da rykker du tilbake i funksjonalitet til en PHEV som MÅ ha STOR fossilmotor fungere selv ved DAGLIG småkjøring.

Dette er feil. PHEV klarer fint daglig småkjøring uten å starte ICE motoren. Du blander med milde hybrider.

Jeg vet fordi jeg har en og jeg har ikke har tanket opp siden juli, selv om jeg kjører 15-20 km om dagen, tanken er fortsatt 3/4 full

En elektrisk rekkevidde på ca 30km holder for de aller fleste for å ta unna den daglige bruken.

Endret av sverreb
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Ha ha, ingen tvil om at for deg så fungerer ALLE "argumenter" MOT Tesla. Merkelig nok så selger de fortsatt mye bedre enn noen andre biler i Norge. Men du får bare stå på videre. Er sikkert noen som hører på deg. 😉

Nå var det vel du som antydet at Tesla ikke solgte bra, jeg gjorde det motsatte 🙄

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (46 minutter siden):

Hvis ikke det blir kaldt da. Da starter bensinmotoren uansett. I hvertfall på Outlander PHEV.

Er samme med flere PHEV's som bl.a. VW sine. Der fikk man vel ikke kjørt på batteriet, selv om det var fulladet når det var under en viss temperatur. Usikker på om det ble fikset i de seneste versjonene.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/222Wq/disse-ladehybridene-virker-daarligere-i-under-minus-ti

Endret av Snowleopard
lagt til lenke
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10/18/2021 at 10:43 AM, Simen1 said:

Disse produktseriene selges i 20 år av slengen, så du risikerer å kjøpe nytt aggregat med 20 år gammelt design. Disse er designet som en traktor: for å vare, ikke for å være vekt-optimalisert eller virkningsgrad-optimalisert. Tenk moderne flymotor i stedet for traktormotor. Ytelse/vekt-raten er en helt annen verden.

Sant nok, og derfor forsøkte jeg å ikke uttale meg veldig bastant. Fortsatt usikker på om motor/eksosrensing/støydemping/kjøling/generator/likeretter for 20kW lar seg realisere innenfor 25kg, med ønsket effektivitet/kost/driftssikkerhet/serviceintervall for den aktuelle applikasjonen.

Noen med peil på motorsykkel og snøscooter og/eller generatorer/kraftelektronikk som kan bidra med data fra virkeligheten her?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
24 minutes ago, Penguin said:

Jeg mistenker at virkningsgraden i den turbinen ikke er all verden. Lav temperatur senker carnot effektiviteten. Nå er ikke virkningsgrad alltid det viktigste, og ingen klarer å engang komme nær teoretisk carnot-virkningsgrad så det er ikke 1:1 mellom teoretisk og oppnådd. Men lavere teoretisk virkningsgrad gir gjerne utslag på oppnådd virkningsgrad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 16.10.2021 den 12.25):

Enig fordi den største kilden til fossile utslipp kommer fra strømproduksjon. 

Problemet er at å stenge ned 40% av verdens el produksjon vil gi endel ringvirkninger, spesielt i et marked som har et ufattelig behov for øket produksjon

Hvilket er hvorfor man hele tiden må jobbe mot å erstatte fossile utslipp med fornybare kilder, på alle måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...