Gå til innhold

Roger besøkte Teslas Berlin-fabrikk: Se bildene av nye batterier, karosseri og gigastøpemaskin


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (11 timer siden):

Da ender du med et veldig stort batteri for å ha en rimelig rekkevidde, du vil også måtte dimensjonere det for hurtiglading for å faktisk forlenge rekkevidden. Det kompliserer bruken voldsomt siden man både må fylle drivstoff og strøm underveis.

Nei, se for deg en elbil med rekkevidde på 200 km. I nærområdet kjøres den rent elektrisk ned til lav SoC. Så en dag skal man kjøre en kjedelig transportetappe på 1000 km og vil minimere antall ladestopp. Da slenger man på et aggregat på hengerfestet og kobler det til en egen ladeport nært hengerfestet. 25 kg aggregat + 25 liter jerrykanne.

sverreb skrev (11 timer siden):

Det at bilen bruker drivstoff selv om reisen kunne blitt gjennomført elektrisk vil også redusere total effektivitet. Så er det heller ikke slik at en motor blir mer effektiv av å være liten. Stort sett er det omvendt, så dette må veies opp mot vektbesparelsen, noe som igjen rask blir oppspist av mer vekt i batterier, siden din topologi i praksis vil måtte ha en batterimengde som er sammenlignbar med en BEV.

Virkningsgrad har ikke noen nevneverdig sammenheng med størrelsen. Man kan ha små ineffektive motorer eller små effektive, akkurat som man kan ha store effektive og store ineffektive. Feilen til BMW i3 Rex var at den lille motoren var ineffektiv og dermed slukte drivstoff relativt raskt. Det kombinert med liten bensintank gjorde motoren meningsløs til lange turer. Hele poenget var bare at den skulle være en "reservekanne" i tilfelle man gikk helt tom og trengte noen få mil til ladestasjonen. Det var aldri meningen at den motoren skulle frakte bilen langt. Altså motsatt av mitt konsept, der man kjører de første 100 km rent elektrisk og de neste 900 i hybrid-drift. 4~6 ladestopp a ~30 minutter blir erstattet av én tankfylling ved enden av turen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Nei, se for deg en elbil med rekkevidde på 200 km. Så skal man kjøre en kjedelig transportetappe på 1000 km og vil minimere antall ladestopp. Da slenger man på et aggregat på hengerfestet og kobler det til en egen ladeport nært hengerfestet. 25 kg aggregat + 25 liter jerrykanne.

Virkningsgrad har ikke noen nevneverdig sammenheng med størrelsen. Man kan ha små ineffektive motorer eller små effektive, akkurat som man kan ha store effektive og store ineffektive. Feilen til BMW i3 Rex var at den lille motoren var ineffektiv og dermed slukte drivstoff relativt raskt. Det kombinert med liten bensintank gjorde motoren meningsløs til lange turer. Hele poenget var bare at den skulle være en "reservekanne" i tilfelle man gikk helt tom og trengte noen få mil til ladestasjonen. Det var aldri meningen at den motoren skulle frakte bilen langt. Altså motsatt av mitt konsept, der man kjører de første 100 km rent elektrisk og de neste 900 i hybrid-drift. 4 ladestopp a ~30 minutter blir erstattet av én tankfylling ved enden av turen.

Nettopp som jeg prøvde å fortelle @sverreb at du mente.

Ved at den lille, men relativt effektive icemotoren kan konsentrere seg om å lage elektrisk energi på det mest effektive turtallet den kan gå på med den mest effektive utvekslingen, vil den få en langt høyere effektivitet sammen med elmotoren, enn en større motor som skal yte ujevnt turtall for å dra rundt på drivverket på bilen, og da med behov for en girkasse og annet ice-relatert for å drive bilen fremover.

Nå må jeg likevel få påpeke at jeg tror dette kommer for seint. Ren BEV er kommet for langt til at en hybrid drivlinje vil være noe annet enn et hjelpetrinn/pausetrinn på veien til rein BEV-drift. Og det tror jeg folk flest ser.

I Norge har vi jo allerede demonstrert dette, så de andre kan prøve å unngå dette mellomtrinnet siden de uansett kommer inn der BEV allerede har blitt god nok til at de fleste klarer seg uten noen ice-drivlinje inkorporert her. Batteriproduksjonen er allerede i sterk vekst, og innen 10-året er over, er vi kanskje allerede over på SSB med ladehastighet som gir oss 1000 km rekkevidde på under 10 minutter, og biler som faktisk gir oss rekkevidde på disse nivåene...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Nå må jeg likevel få påpeke at jeg tror dette kommer for seint. Ren BEV er kommet for langt til at en hybrid drivlinje vil være noe annet enn et hjelpetrinn/pausetrinn på veien til rein BEV-drift. Og det tror jeg folk flest ser.

Helt enig. Hybrid-drift har snart utspilt sin rolle i personbilmarkedet i Norge. Det hadde 10-15-20% markedsandel i det tiåret som har vært, men nå som det går med stormskritt mot 100% elbilandel i nysalget av personbiler så dabber nok også hybrid-andelen av.

Det sagt så har vi en helt verden i utlandet som henger noe bak oss i elbilandel. Der vil nok hybrid-konsepter være aktuelle framover. Hvis verden sliter med omleggingen til ren batteridrift på alle nyproduserte biler f.eks pga råvaremangel så vil nok hybrid fortsette å ha markedsandeler i et langdrygt grønt skifte.

Det skal også sies at ikke alle markedssegmenter og bruksområder er like egnet for ren batteridrift. Da tenker jeg på noen nisjer i veitransportmarkedet og mer generelt skipsfart og luftfart. Så hybridene vil nok henge igjen i noen segmenter i mange år etter at det er dødt i personbilsegmentet.

Nå er jo noen her svært ivrige på å dra fram et skifte av drivstoff i rekkevidderforlengerne, men jeg tror at diesel har et såpass etablert og nedbetalt distribusjonsnett at det blir vanskelig å finansiere helt nye distribusjonsnett langs veiene. Distribusjonsnett som antagelig får kort levetid. Det er skyhøy risiko å satse på ting som både er usikkert om det tar av og som potensielt har kort levetid. Hvordan det blir i luftfart blir spennende å se, men pr nå er det lite som tyder på at det grønne skiftet har startet i kommersiell luftfart. I skipsfart har det kommet litt alternative drivstoff. Tiden vil vise hvordan det går.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 timer siden):

Jepp, sammen med fossil flytrafikk, fossil skipstrafikk, fossil strømproduksjon etc. Du har tenkt skikkelig gjennom dette du, eller?

Ja, helt riktig. Målet er å forby alt dette. Men det er naturligvis nødvendig med alternativer først. Det har man ikke nødvendigvis for alt dette.

Men man har et alternativ til fossilbiler. Elbiler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Simen1 said:

Nei, se for deg en elbil med rekkevidde på 200 km. I nærområdet kjøres den rent elektrisk ned til lav SoC. Så en dag skal man kjøre en kjedelig transportetappe på 1000 km og vil minimere antall ladestopp. Da slenger man på et aggregat på hengerfestet og kobler det til en egen ladeport nært hengerfestet. 25 kg aggregat + 25 liter jerrykanne.

 

Jeg kan se det for meg. Men sannsynligvis forutsatt noen teknologiske eller produksjonstekniske nyvinninger.

Hvor mye effekt kan man realistisk få ut av en dieselmotor/generator/likeretter-kombo, der forutsetningen er lav kost, lange vedlikeholdsintervaller, og der alt (inklusive kjøling og eksosrensing) er integrert i en 25 kg innkapslet enhet som skal utsettes for alskens klima og miljø?

20kw generatorer til anleggsbruk er vel sjelden håndbårne enheter, sånn til sammenligning?

Komplekse mekaniske urverk er jævlig stilige, men kvarts urverk har likevel overtatt markedet...

 

Endret av Penguin
vektforutsetningen manglet
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Helt enig. Hybrid-drift har snart utspilt sin rolle i personbilmarkedet i Norge. Det hadde 10-15-20% markedsandel i det tiåret som har vært, men nå som det går med stormskritt mot 100% elbilandel i nysalget av personbiler så dabber nok også hybrid-andelen av.

Det sagt så har vi en helt verden i utlandet som henger noe bak oss i elbilandel. Der vil nok hybrid-konsepter være aktuelle framover. Hvis verden sliter med omleggingen til ren batteridrift på alle nyproduserte biler f.eks pga råvaremangel så vil nok hybrid fortsette å ha markedsandeler i et langdrygt grønt skifte.

Det skal også sies at ikke alle markedssegmenter og bruksområder er like egnet for ren batteridrift. Da tenker jeg på noen nisjer i veitransportmarkedet og mer generelt skipsfart og luftfart. Så hybridene vil nok henge igjen i noen segmenter i mange år etter at det er dødt i personbilsegmentet.

Nå er jo noen her svært ivrige på å dra fram et skifte av drivstoff i rekkevidderforlengerne, men jeg tror at diesel har et såpass etablert og nedbetalt distribusjonsnett at det blir vanskelig å finansiere helt nye distribusjonsnett langs veiene. Distribusjonsnett som antagelig får kort levetid. Det er skyhøy risiko å satse på ting som både er usikkert om det tar av og som potensielt har kort levetid. Hvordan det blir i luftfart blir spennende å se, men pr nå er det lite som tyder på at det grønne skiftet har startet i kommersiell luftfart. I skipsfart har det kommet litt alternative drivstoff. Tiden vil vise hvordan det går.

Om vi forholder oss til personbilmarkedet først og fremst, så er det viktig å huske på at da hybridbilene kom, hadde elbilene en teoretisk rekkevidde på 15-20 mil etter den sløve NEDC-målemetoden. I realiteten betydde det rekkevidde ned mot 6-7 og opp til 12-14. Da har jeg mer forståelse for hvorfor hybridene har et marked.

Nå når resten av Europa og andre verdensdeler så smått kobler seg på, så er rekkevidden vurdert som lav om den er mindre enn ca 25 mil etter den strengere WLTP-metoden. Standarden i småbilklassen er 3-400 km, 4-500 i mellom-klassen og de lengstgående er nå over 600 km.

Og vi kan vel bare forvente at vi snart er der hvor normalen er 500+ og de større langtursbilene rekker opp mot og over 1000 km på en lading. Og da med ladehastigheter ned mot 18 minutter i dag, og sikkert nærmere 10 minutter innen svært få år.

Selv om man skal slenge en henger bak en kassebil, så vil vi snart være der at rekkevidden er god nok for en god 4+ timers etappe, og da vil de fleste uansett ha seg en pause. Og med 20-30 minutter ladetid, vil en slik pause være grei nok om man uansett skulle ha lyst på noe å bite i, selv om det bare skulle være en pølse, baguett eller en burger, men kanskje noe snaut om man vil ta noe mere enn en burger.

Og om vi kommer ned på 10 minutter, så er det sammenlignbart med en toalettpause og kjøp av noe snacks til turen eller en is og litt lett strekk, før man setter seg inn i bilen for neste etappe.

Altså er rekkevidden så stor for de fleste, at hybrider fort blir forbigått av de aller fleste, med mindre man har Autobahn eller veier med 130 eller 140 som fartsgrense så nære at dette ønskes å utnyttes, så vil hybrider kunne ha et marked noe lengre. Men og da vil en hybrid-rekkevidde på 5 mil, i praksis ned mot 3,5 til 4 mil, fort vurderes som noe snaut.

Så må man og huske Norges sitt ambisiøse mål om at elbiler skal stå for 100 % av bilsalget innen 2025. Det plikter også til strengere behandling av hybrider. Neste mål er vel all varetransport på veiene skal være nullutslipp i 2030, om jeg ikke husker helt feil. Da må vi nok ha hybrider som går på el og hydrogen eller el og "miljødiesel" for de tyngste kjøretøyene. Det målet er muligens langt mer optimistisk enn 2025-målet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Penguin skrev (8 minutter siden):

Dagens elbiler er med dagens batterier et 100% fullgodt alternativ, 100% av tiden, for mindre enn 100% av brukerne.

100% enig. Og ja, de er ikke for alle. Men majoriteten klarer seg mer enn fint. Men, prisnivået er fortsatt høyt. 5-10 år så bør de fleste ha mulighet til å kjøpe seg en elbil som dekker alle behov. Men majoriteten kan allerede i dag.

Mange holder nok igjen på grunn av gamle verdier og annet rart. Myter er det også flust av.

 

Er på nummer 4 nå og har absolutt ingen grunn til å gå tilbake. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Penguin skrev (17 minutter siden):

Dagens elbiler er med dagens batterier et 100% fullgodt alternativ, 100% av tiden, for mindre enn 100% av brukerne.

Nei, det er ikke fullgodt alternativ hele tiden, men det er mer enn godt nok for de fleste, så ikke noe hinder sånn sett. Det selges imidletid 70mill biler i året, og det vanskelig med dagens teknologi. Å erstatte alle 1,4 mrd bilene i verden med dagens elbilteknologi og dagens modeller er imidletid umulig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 hours ago, Simen1 said:

Nei, se for deg en elbil med rekkevidde på 200 km. I nærområdet kjøres den rent elektrisk ned til lav SoC. Så en dag skal man kjøre en kjedelig transportetappe på 1000 km og vil minimere antall ladestopp. Da slenger man på et aggregat på hengerfestet og kobler det til en egen ladeport nært hengerfestet. 25 kg aggregat + 25 liter jerrykanne.

My point exactly. Du må nå bruke batterier nok til å lage en elbil fremfor potensiellt mange ganger flere PHEV.

14 hours ago, Simen1 said:

Virkningsgrad har ikke noen nevneverdig sammenheng med størrelsen

Det må du dokumentere. For å få høy virkningsgrad i en forbrenningsmotor må du ha høy forbrenningstemperatur, noe som i sin tur øker kravet til kompresjon og tempraturbestandighet. Rent praktisk er det vanskelig å få til i en liten motor. (Da går det gjerne utover levetiden)

4 hours ago, Simen1 said:

Hybrid-drift har snart utspilt sin rolle i personbilmarkedet i Norge.

Det er ikke videre intressant å diskutere norge i isolasjon. Merk at om alle andre land hadde hatt incentiver som norge ville ikke andelen elbiler globalt vært dramatisk mye større siden vi fortsatt ville vært begrenset til hva vi kan produsere. M.a.o. våre incentiver flytter i stor grad salg fra andre land til oss. Effekten på å utvide markedet er begrenset siden det er strukturelle bremser på hvor fort batteriproduksjon kan utvides.

Vi ser alt nå at kostnadene for kritiske mineraler for batterier skyter i været og at etterspørselen nå overstiger produksjonen*. Vi må derfor maksimere utslippsbesparelsene vi kan oppnå for de mineralresursene vi faktisk kan få tak i.

13 hours ago, Snowleopard said:

Nå må jeg likevel få påpeke at jeg tror dette kommer for seint. Ren BEV er kommet for langt til at en hybrid drivlinje vil være noe annet enn et hjelpetrinn/pausetrinn på veien til rein BEV-drift. Og det tror jeg folk flest ser.

Det har vel jeg også påpekt, spørsmålet er om du har råd til å oppgi besparelsen delelektrifisering gir helt til at alle biler kan bli BEV. Husk verden er større enn norge, selv om vi forsyner oss grådig i elbilmarkedet så er det fortsatt forbrenningsmotorer som dominerer i markedet globalt.Det er tross alt viktigere å senke totalutslippene mest mulig enn å være den ene mest ranke og rene.

 

*) Noe som har blitt forutsagt i flere år, så dette er ingen overraskelse, og tjener til å illustrere hvor langsomt oppskalering av mineralekstraksjon er, noe vi forholde oss till og ikke bare håndveive bort.

https://www.iea.org/reports/the-role-of-critical-minerals-in-clean-energy-transitions/reliable-supply-of-minerals#abstract

"Analysis of major mines that came online between 2010 and 2019 shows that it took on average over 16 years to develop projects from discovery to first production, although the exact duration varies by mineral, location and mine type. It took more than 12 years to complete exploration and feasibility studies, and 4-5 years for the construction phase. These long lead times raise questions about the ability of supply to ramp up output if demand were to pick up rapidly. "

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Dette vil sikkert eliminere kvalitetsproblemerne hos Tesla, meget bra. De har tatt store steg på kort tid, det er skikkelig imponerende!

Y fra Kina så jo meget mye bedre ut, så her går ting i riktig retning. 

Ligger ingenting i veien for at de skal bli verdens mest solgte bilmerke, Tesla tar nok  flest kunder fra  VW og Toyota, så jeg forstår de skjelver i buksene. 

Er jo litt kjedelig å kjøre rundt i noe absolutt alle andre har da.

 

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 timer siden):

1000 fordi det nærmer seg dagens tetthet av bensinstasjoner. Folk har ofte kort avstand mellom hjem, jobb og nærbutikk og kan kjøre i lange perioder mellom disse. Da er det særdeles upraktisk å ha nærmeste stasjon 30 mil unna, selv om det skulle være godt innenfor rekkevidda av seriehybriden. Hele poenget med hybrider i stedet for kun batteri er at man skal slippe å ha svært lang batteri-rekkevidde.

Igjen, hvorfor trenger man dagens tetthet av bensinstasjoner? Som jeg skrev tidligere, veldig mye av kjørte kilometere vil kunne bli kjørt med saktelading på plugin elektriske biler. Det inkluderer BEV og H2-PHEV's. 

Avstanden mellom hjem, jobb og nærbutikk gjøres med batteriet? Ignorerte du nettopp eksempelet jeg gav deg? Den har ei 33 kWh batteripakke? 6 kg hydrogen fylles ved behov på vei ut av "hjem, jobb og nærbutikken" ut til hovedfartsårene, når man først skal utnytte nettopp disse hovedfartsårene. Det er null poeng å ha like mange pumper mot H2 slik man hadde mot bensin og diesel, og det er ei tankefeil å anta at man må ha det - som forklart ei titalls ganger allerede. 

Simen1 skrev (18 timer siden):

Jeg vet gass uten beholder er veldig konkurransedyktig på vekt med bensin og diesel, men du ser ut til å ignorere at verdens letteste gass tar veldig mye mer plass enn kondenserte drivstoff og krever en kraftig trykkbeholder.

Hva har jeg ignorert? Jeg gav deg eksempel fra Master Van H2-Tech? Den kommer altså til salgs nå i slutten av året, og har 33kWh batterier og 6kg H2. Nok til 500 km rekkevidde der ca 100-150 av dem er oppnåelig på batteriet og hjemmelading. Perfekt for normal ferdsel mellom "hjem, jobb og nærbutikk", selv om H2 tanker tar en del plass og det er lagret i trykkbeholdere? Poenget her er jo at nyttelast opprettholdes, eller til og med kan økes siden dette er ei elektrisk drivlinje med de fordelene de får for nyttelast. Man får fordelene av billig energi fra hjemmeladeren på veggen i tillegg til over tid billigere energi gjennom gass vs hurtiglading når man må langt. 

Hele poenget her er jo å vise en bil som er nettopp det du ønsker at den skal være. Ei 30 kW generator som lader batteriet. DoD for batteriet kan justeres til å alltids være mellom 10-90% SoC, og man fjerner hele opplegget rundt behovet for hurtiglading på høye C-rates. Det øker  effektiviteten rundt materialbruken rundt batteriene vi kommer til å slite med fremover. Hybride biler er og vil være en ekstremt viktig brikke i å elektrifisere, og det er betydelig enklere å optimalisere bilparken etter at 100% er elektrifisert. En 100% elektrifisert bilpark er betydelig enklere å oppnå om man inkluderer hybride kjøretøy, og det vil kunne bli gjort et titalls år før, enn om man kun utelukkende baserer seg på BEV's og PHEV's med alt for store batterier. 

image.png.032ab3ac3d3da0e1e9d0eda33f9e7c57.png
Utvinnere av battery grade lithium spådde i 2019 ei krise i 2023. Det spørs om ikke den nåes i 2022 istedenfor. 

Endret av oophus
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Nå når resten av Europa og andre verdensdeler så smått kobler seg på, så er rekkevidden vurdert som lav om den er mindre enn ca 25 mil etter den strengere WLTP-metoden. Standarden i småbilklassen er 3-400 km, 4-500 i mellom-klassen og de lengstgående er nå over 600 km.

På sommeren vel og merke, samt i biler på minst mulig nyttelast mot hva normale folk tar for tilsvarende turer. Kjører jeg 500-1000 km så kjører jeg ikke den alene i bilen uten fullspekket baggasjerom. Inkluderer man slikt, så er de lengstgående elbilene justert ned til ca 400 km rekkevidde på vinteren. Noe som betyr at bilen for hvermansen og hva som normalt sett erstatter ei Mondeo familiebil nede på ca 200-250 km rekkevidde for samme tur. 

TeslaBjørn testet jo den nye lastebilen til Daimler. >400 kWh batteripakke og 150 km rekkevidde på vinterhalvåret. Hybride kjøretøy må nok være her ei lang, lang stund såfremt man ikke finner på noe lurt med batteriene. Det er jo en grunn til at buss-selskaper kjøper hybride H2 kjøretøy nå i større og større grad mot de vanskeligere rutene. De erstatter ICEV 1 til 1 der, fremfor at man må bestille og kjøpe 2 BEV's for 1 ICEV. Da går spinninga opp i vinninga når man prater om det å fjerne utslipp. Og disse hydrogenbussene fungerer ekstakt slik som Simen1 ønsker at hans optimale PHEV skal fungere. Generatoren er liten og dens formål er stort sett det å hjelpe litt på fremdrift men også lade batteripakken kontinuerlig, slik at man slipper infrastruktur midtveis mot hurtiglading. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 10/15/2021 at 9:33 AM, Simen1 said:

En måte å redusere vekta på er å legge til en fossilmotor for å krympe battriet, altså lage en hybrid. Men ingen produsenter later til å ha lest mine innlegg her inne. Alle gjør det feil. De fleste produsentene bruker en diger og tung fossilmotor, dimmensjonert for å drive bilen alene. Det er første feil. Andre feil er at de kobler motoren til akslinger og dermed trenger en tung girkasse og clutsh. Tredje feil er at motoren da trenger variabelt turtall og variabel pådrag, noe som adderer turbo og annen kompleksitet, samt reduserer virkningsgraden og dermed krever stort og tung kjølesystem. Det blir et voldsverk.

Et unntak er BMW i3 Rex som ikke lengre er i salg. De hadde en liten fossilmotor uten disse ulempene, men dens problem er at de valgte en uber-kjip Vespa-motor som har elendig virkningsgrad og kombinerte den med en alt for liten bensintank. Dermed ødela de sitt eget konsept med idiotskap.

Konseptet som jeg har pratet varmt om i mange år her, er å ta utgangspunkt i en elbil med alt av avgiftsfordeler det innebærer og ha mulighet for lading under kjøring. Og selge løst et aggregat som er dimmensjonert for minimal vekt og effekt, men optimert for maks virkningsgrad og passe stor bensintank. Aggregatet kan f.eks monteres som et sykkelstativ på hengerfestet. Aggregatet må ha konstant turtall, konstant pådrag, turbo og allskens moderne teknikker for å maksimere virkningsgrad. Men kun 20-30 kW konstant effekt (vekselspenning) som mates inn i bilens likeretter, som selvsagt er dimmensjonert for det. Det er nok til å lade bilen under kjøring under normale forhold, inklusive motorvei i lovlige hastigheter, og det får bensintanken til å vare veldig lenge. Da kan man fint gå ned på batteristørrelse til ~200 km rekkevidde og 25 liter bensin burde holdt til ytterligere ~1000 km. En helt annen verden enn hybridene med 100+hk og BMW i3 rex. Grunnen til at jeg ikke vil ennå lengre ned i batteristørrelse er at batteriet skal levere god ytelse til bilen og kunne lade raskt nok. Bensinmotoren gjør det naturlig å sykle batteriet mellom 100% og 0% i stedet for mellom 80% og 20%. Det øker opplevd elektrisk rekkevidde betydelig.

Du har flere gode poeng. Et rent generatorsett som rekkeviddeforlenger vil i mange tilfeller være bedre enn en hybridløsning. Men man vil ikke oppnå nevneverdig bedre virkningsgrad enn det bensinmotorene allerede har. Med mindre man har tenkt å kjøre combined cycle som driver opp vekten betraktelig.

En elektrisk bil er i hovedsak en forurensingsflytter og det er ikke meningen man skal kjøre langt med den. Så hvis man skal kjøre langt er det mye bedre å kjøre en ren bensinbil som er langt lettere enn en elektrisk bil. i3 rex forsvant, mulig den hadde for liten tank men jeg tror gjengse bilkjøpere ikke forstår vitsen med konseptet. Når man kjøper en elektrisk bil har man allerede akseptert kort rekkevidde. Hva skal man med rekkeviddeforlenger i en bybil?

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (4 minutter siden):

En elektrisk bil er i hovedsak en forurensingsflytter og det er ikke meningen man skal kjøre langt med den.

Jeg anbefaler deg å sjekke diverse faktasjekker-artikler. Elbil har høyere produksjonsutslipp, men går i null etter 10-20 000 km og er deretter bare klimagevinst med amerikansk kraftmiks. Omtrent samme regnestykke i Tyskland. I kullkraftlandet Polen tar det lengre avstand før den går i null, men den går altså i null og havner på klimagevinst-siden der også. At det ikke er meningen å kjøre langt med elbil? Hvilke biler tenker du på da og hvorfor er ikke det meningen? Hele poenget sånn jeg ser det er at hver elbil bør erstatte så mange fossile kilometre som mulig. Elbiler som kjøres lite, får ikke like mye valuta for produksjonsutslippene.

6RCURCGB skrev (5 minutter siden):

i3 rex forsvant, mulig den hadde for liten tank men jeg tror gjengse bilkjøpere ikke forstår vitsen med konseptet.

i3 rex hadde 9 liters tank (redusert til 7 på noen modeller så vidt jeg husker). Kombinert med ineffektiv motor ble bensin-rekkevidden elendig. i3 med og uten rex ble solgt med to ulike batteripakker. Valgte man den minste batteripakken + rex så fikk man omtrent samme rekkevidde som i3 uten rex men med den største batteripakken. Valget ble dermed åpenbart: Man velger den med størst batteri. Rex var meningsløs for de fleste kunder og derfor droppet de konseptet etter en stund.

6RCURCGB skrev (5 minutter siden):

Når man kjøper en elektrisk bil har man allerede akseptert kort rekkevidde. Hva skal man med rekkeviddeforlenger i en bybil?

Igjen, hvilke elbiler snakker du om nå? Har du hørt om varieriasjoner i bruken? Noen ganger skal man bare til jobb, andre ganger skal man på bilferie, eller kjøpe bruktbil i andre enden av landet. Selvsagt er det kjekt at elbiler er allroundere som klarer variert bruk. Jeg trodde vi var over den der "bare brukelig som nr 2-bil" for mange år siden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...