Gå til innhold

Samletråd-mani på diskusjon.no


Anbefalte innlegg

Hva skyldes egentlig denne samletråd-manien som har fått utvikle seg på dette forumet? Flere av underforumene har en eller noen få tråder som har vært aktive de siste dagene, men de kan til gjengjeld ha 10 000-vis av innlegg. Det gjør det vanskelig å følge spesifikke saker som diskuteres, f.eks. en nyhetsartikkel noen har postet, for de som ikke er innom flere ganger om dagen. Etter kort tid er forrige innlegg om et tema flere sider bak i tråden, og de som ikke har vært innom på et par dager kommer ikke til å se dem siden det er altfor mange nye innlegg siden sist.

Det er synd å si det, men dette er mye bedre på KG. Der opprettes det nye tråder for hvert tema, og det blir mulig å følge med på spesifikke saker og spørsmål man er interessert i uten å måtte skumme gjennom hundrevis av innlegg om andre ting. Jeg tror dette gjør KG mer attraktivt for de som ikke bruker veldig mye tid på forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-404071

Takk for henvendelsen. Jeg er enig i at det du beskriver er et problem. Nøyaktig hvorfor det har blitt slik, er vanskelig å svare på.

Det er generelt sett en gjennomgående tendens på diverse fora, med enkelte unntak. Det er likevel noen ting vi vet: Det å opprette egne tråder oppfattes for nye brukere å være høy terskel. Med tradisjonelle fora blir også ofte nye tråder gjemt bort i en mappestruktur. Vi ser at færre og færre faktisk bruker mappestrukturen, og holder seg til "mine innlegg", "siste innlegg" o.l. Det stimulerer til økt bruk av samletråder. Nye brukere som poster spørsmål, poster der hvor det er aktivitet: Nemlig i samletrådene. Da er sirkelen i gang. En annen ting vi vet om samletråder, er at nye brukere ofte opplever det som ubehagelig å delta i samletråder, fordi de frykter å "bryte en pågående samtale".

Jeg sier ikke at samletråder ikke har en funksjon, men de bør brukes med omhu. Vi har tidligere redusert antall kategorier, med godt resultat. Vi forsøker også å aktivt splitte ut tema fra større samletråder, men det er ofte svært tidkrevende arbeid for moderatorene. Kort fortalt er dette en relativt kompleks problemstilling som kommer blant annet av hvordan forum er strukturert (i mappestruktur) og brukerkultur.

For å kaste ballen tilbake til dere brukere: Hva kan vi og moderatorene gjøre for å forbedre dette? Er det flere som opplever dette som et problem? 

Lenke til kommentar

Dere kunne f.eks. prøve å poste en notis i toppen av slike tråder der dere oppfordrer til å poste spørsmål og tips om nyheter som kan diskuteres i en ny tråd. Det vil vise hva dere ønsker og bryte med oppfattelsen av at alt bør postes i de samme trådene.

En annen ting er at dere fortsatt har mange under-underforum, altfor mange til at man gidder å grave opp alle man kunne ha interesse av. Når det kan ta flere måneder før en tråd forsvinner fra første side er det etter mitt syn for lite trafikk til å rettferdiggjøre dem. Jeg tror også at det at trådene blir hengene igjen så lenge kan gjøre terskelen høyere for å starte en ny. Forsvinner de fortere føles det mindre "høytidelig" og farlig.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...