Gå til innhold

Statsbudsjettet for 2022: Elbiler får høyere avgifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å øke avgiftene på diesel og bensinbiler og hybridbiler er jeg også imot. Den endringen om å øke kravet til elektrisk rekkevidde for hybridbiler fra 50 til 100 kilometer for å oppnå maksimalt fradrag i engangsavgiften er heller ikke bra. Det eneste som var bra er at de ville fortsette med momsfritak på elbiler.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Å gi avgiftsfrihet på batterier som er produsert med kullkraft i Østen har vel strengt tatt medført til at den norske el-bilpolitikken har bidratt til å aksellerere CO2-utlipp de siste årene!

Nå kommer jo batteriproduksjonen til å skje i EU etter hvert, samtidig som det blir en "carbonskatt" på importerte batterier etter "fotavtrykket" fra produksjonen. 

Så er det jo slik at 3 el-biler til 333 tusen hver reduserer de lokale utslippene mer enn en el-bil til 1 million. Hvis vi lader med vannkraft, på dagtid.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De gjør tilsynelatende en del upopulære ting i dette budsjettet. Er det noe taktikkeri blandet inn her eller er det bare et budsjett etter den avgående regjeringens politikk?

Å både skru opp avgifter på bruk av fossile fremkostmidler og skru opp avgifter på elbiler samtidig er litt å spytte i fjeset på de med minst som er avhengig av bil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Den nye regjeringen gjør endinger på det foreslåtte budsjettet. Det er dette som skal få flertall i det nye stortinget etterhvert. Så den nye regjeringen kan og vil gjøre endringer. Men det er ikke utenkelig at den avgående regjeringen bruker sitt budsjettforslag, som er det siste de gjør,  til å gi den nye regjeringen en vanskelig start. 

Endret av bo1e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bo1e skrev (37 minutter siden):

Den nye regjeringen gjør endinger på det foreslåtte budsjettet. Det er dette som skal få flertall i det nye stortinget etterhvert. Så den nye regjeringen kan og vil gjøre endringer. Men det er ikke utenkelig at den avgående regjeringen bruker sitt budsjettforslag, som er det siste de gjør,  til å gi den nye regjeringen en vanskelig start. 

Men må den nye regjeringen forholde seg til dette i det hele tatt? 

Lenke til kommentar

Tror de kan foreslå endringer på alt de vil, i utgangspunktet. Men med tanke på at den delen av statsbudsjettet hvor det faktisk er mulig å flytte rundt på ting er ganske liten så tar de sikkert utgangspunkt i budsjettforslaget fra gammel regjering og gjør noen endringer for å tilpasse det egen politikk. Og til og med der er det sikkert mest posering og lite jeg kommer til å merke noe til. Gir litt her og tar litt mer der. Mye ståhei om ingenting. Jeg er jo absolutt "vanlige folk" eller "folk flest", og hvis jeg har forstått dette riktig så er det min tur nå. Men jeg forventer likevel at jeg kommer til å sitte igjen med litt mindre nå enn før. Rare greier.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Kajac skrev (36 minutter siden):

Men må den nye regjeringen forholde seg til dette i det hele tatt? 

Selvsagt. Det er dette som er utgangspunktet. Det finnes for øvrig ikke noen ny regjering enda; sittende regjering jobber som vanlig helt til ny regjering er på plass. Så jo lenger tid AP og SP bruker på å bli enige om en regjeringskonstellasjon, jo dårligere tid har de til å gjøre endringer på dette statsbudsjettet før det må vedtas.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser at regjeringen vil bli kvitt ladehybrider. Så det å på en billig måte redusere alle de lokale og mesteparten av de totale utslippene blir valgt vekk til fordel for å gå all inn med oljemillliardene for å nå en utopi om nulll utslipp fra nye biler innen 3 år. Heldigvis så er det ingen der som er særlig bekymret fordi vane tro har ingen regnet på det.

Mye nyttig miljøvern og klimareduksjon man dermed prioriterer vekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...