Gå til innhold

DEBATT: – Farvel Facebook!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg slettet FB kontoen min fullstendig i September 2018 etter et halvår med inaktiv konto.

Uten barn i skolepliktig alder var det ikke lenger noe argument for å bli på FB. Jeg kan ikke si at jeg savner FB, ikke engang "kontakt" med fjern familie, eller "venner". Det funker fortsatt fint å ringe og besøke dem, og jeg trenger ikke vite hva de spiser, eller se bilder fra siste topptur mens det skjer.

Hvorfor slette seg? FB har en lang historie med å forsyne seg grovt med brukerdata og selge dette til andre - kun med profitt for øyet. Før Cambridge profiling skandalen, var de tidlig ute med å forsyne seg med folks kontaktlister, før de også forsynte seg med folks SMSer - begge deler uten samtykke fra brukerne. Nok var nok. Instagram og Whatsapp røyk i samme slengen.

Nedsiden er mengde bedrifter som bruker FB som primærkanal mot kundene sine. Du tvinges inn i et medium som spammer deg ned med reklame og poster noen har betalt for å få løftet fram, bare for å få kontakt med støtteapparatet til en bedrift. Vi må da kunne dyrke fram noe bedre enn dette?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis man først nå gir de opp, må man ha stengt øynene og ørene i lang tid allerede. Det har lenge vært kjent at Facebook er et anarkistisk og psykopatisk selskap som driter i alle og alt annet enn seg selv, med en toppleder som er supernarsissist. Verken denne nye avsløringen fra Frances Haugen, eller Cambridge Analytica, eller noe av det andre de siste årene, er overraskende. At folk og bedrifter først nå gir dem opp, er skammelig. Jeg er skuffet over Datatilsynet, men ser også at når det gjelder akkurat dem, må de ha håndfaste beviser for ikke å bli en skyteskive. Ellers er det nok av ting å ta av til å bygge opp en indisierekke med bruk av litt logikk. Andre selskaper med respekt for menneskeheten, etikk og moral, burde ha skydd Facebook for lenge siden. Offentlige virksomheter burde i hvertfall ha holdt seg unna. Vi har lover mot reklamering for politiske partier på radio og fjernsyn, da det gagner de mest ressurssterke mest, men på sosiale medier, eller, internettet generelt sett, der er det frislipp. 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Farvel til Google samtidig. De vet snart alt om meg.

Men jeg tenker på de små næringsdrivende - som skal bli større - og gründerne, gründerne som Norge er helt avhengig av ved utfasing av oljen. Hvor skal de gjøre da? De bruker Facebook både til å reklamere for seg selv og til online-kurs. Jeg vil tro at de fleste ikke fikk lønnskompensasjon da alle fysiske kurs ble avlyst under pandemien. Facebook og Instagram er deres beredskap for å trygge egen økonomi.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xyzæøå skrev (1 time siden):

Dette er vel ikke noe mer godhetsposering enn alle som rydder plast på strendene, kjører elbil, eller har solceller på taket. Bra noen går forran, så inspirerer det kanskje flere!

Hvis du må fortelle andre at du gjør det, så er det posering. Du gjør det for likes (ironisk nok, i og med at han har slettet seg fra Facebook).

Vi har visst i "alle år" at Facebook er noe dritt for personvernet. Av en eller annen grunn er det først nå det har fått oppmerksomhet i media.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, xyzæøå said:

Dette er vel ikke noe mer godhetsposering enn alle som rydder plast på strendene, kjører elbil, eller har solceller på taket. Bra noen går forran, så inspirerer det kanskje flere!

Tja, uten at jeg nødvendigvis er enig med elysium74, så ville vel dette være et bedre eksempel på godhetsposering enn de du nevner. De andre krever innsats eller penger (kanskje unntatt elbil i Norge), mens å slette fb er en symbolsk handling uten særlig kostnad.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, CarstenS said:

gi de et skudd i profitten - krev utskrift av alle opplysninger de har lagret (EU-direktiv). Gør en million dette - så koster det flesk.

Du kan enkelt gjøre det via settings, hvor du kan laste ned alle data som er lagret på deg. Tar noen timer før den er klar. Koster ikke flesk for dem, siden de allerede har et automatisert system for det.

Min json fil for ett år siden over hva de hadde lagret på meg var på 13gb fyi. Var mye knask i den.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar

Sitat: «Vi kommer ikke bort fra at de som sitter med hånden på algoritmen hos Facebook og Instagram, som bestemmer hva som dukker opp i vår feed, konsekvent har valgt å se bort fra at deres algoritme fremmer hat, konspirasjonsteorier og psykiske problemer blant unge brukere.» Sitat slutt.

Fremming av disse påstandene anser jeg som populistisk svartmaling og mobbing av facebook, med manglende respekt for alles rett til å ytre seg.

Og siden det nå kommer fra flere hold, ligner på en type mobbekampanje som det later til å være populært å heve seg på nå for tiden.

Kanskje drevet av folk som ønsker å kneble den frie meningsveksling.

Hatefulle ytringer og konspirasjonsteorier kan vi alle selv forholde oss til på våre egne måter og ta oss av selv.

Vi trenger ikke barnevakter og mobbere for å hjelpe oss med det.

 

Lenke til kommentar

Jeg synes jo det er direkte latterlig at man plutselig har oppdaget at FB lever av å selge dataene (eller annonser basert på dataene) de samler om deg. Dette har vi da visst omtrent siden vi laget profilen første gang?

Er produktet gratis er det du som er produktet er det noe som heter, og hvis man ikke skjønner dette eller ikke godtar det så får man bare la være å bruke alle gratistjenester. - Selv har jeg ikke noe problem med at FB vet alt jeg gjør på plattformen deres, og forsøker å tjene penger på det. (Google er nok verre i den sammenheng siden de omtrent har kontroll på hele nettet, men vi stoler kanskje mer på google?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...