Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

IBS - erfaringer og tips


Rutgerus

Anbefalte innlegg

Fant ingen tråd om dette, så lager en ny. IBS er et utbredt mageproblem for nordmenn, så forhåpentligvis er det flere som både kan dele og dra nytte av andres erfaringer. Ikke minst er jeg veldig interessert (og litt desperat) etter innspill. 

Kort om meg så har jeg slitt med magen hele livet. Alltid reagert veldig på laktose, men aldri blitt bra ved å droppe laktose heller. Aldri slått ut på test for laktoseintoleranse. I mange år ga jeg egentlig beng i det, og hadde slått meg til ro med at kraftige smerter og ugunstige toalettvaner vil bli en del av min hverdag livet ut. For to år siden valgte jeg å droppe det aller meste av laktose (melk, yoghurt, is, rømme etc.), og merket veldig forbedring. Opplevde egentlig en helt ny hverdag, men i det siste har jeg igjen opplevd problemer med magen, og det er ingen rød tråd i matvarer som er inntatt før problemene. Kan oppstå både på morgenen, kvelden og natta. Sjelden midt på dagen. 

Noen her som følger en streng diett? Hva droppes, og hva kan du spise av matvarer som normalt ikke går bra for personer med IBS? Ser at for mye brødmat kan by på problemer, og det er definitivt noe jeg har mye av i mitt kosthold (5-8 skiver hver dag). Noen med gode tips for å erstatte dette? Jeg har kantine på jobb, så det blir primært å finne erstatning til frokost/kvelds. Fungerer det ofte bedre med glutenfritt brød? Tenkte å starte på en liten diett nå, men hvor lenge må man normalt holde på før man merker forbedring? 

Endret av Rutgerus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke IBS selv, men spiser du etter low food map?

Selv om jeg ikke har IBS så er det ikke alt jeg kan spise selv, men det skyldes andre ting. Jeg har et fettredusert kosthold bevisst for å ikke ende opp med å få smertefull diaré. 

Tenker det kan være et greit sted å starte å unngå å drikke kullsyreholdige drikker, og sukkerfritt hvis man har IBS, og kanskje teste ut low food map om en ikke har prøvd det før!

Bortsett fra kosthold, så går det forresten an å få transplantert inn donor-avføring, det har hjulpet mange med IBS. 

Er du utredet mtp evt matallergi, slik at det er utelukket?

Lenke til kommentar

Høres ut som du kanskje bør ta en seriøs runde med en lege, og vurdere low fodmap i samråd med dem. Det krever en del innsats, men kan definitivt være verdt det. Plutselig viser det seg at noe du tror du tåler dårlig, egentlig ikke er noe problem.

Dama kjørte denne kuren hos oss en periode. Da oppdaget jeg selv at jeg egentlig tålte løk/hvitløk veldig dårlig (veldig typisk for IBS), men at laktose derimot ikke er noe problem. Sopp er jeg også blitt litt usikker på, men er ikke sikker enda. Så mitt råd er: Gjør det metodisk og ikke anta hva du tåler og ikke tåler før du har testet det ut systematisk. 

Lenke til kommentar
Papegøye skrev (4 minutter siden):

Høres ut som du kanskje bør ta en seriøs runde med en lege, og vurdere low fodmap i samråd med dem. Det krever en del innsats, men kan definitivt være verdt det. Plutselig viser det seg at noe du tror du tåler dårlig, egentlig ikke er noe problem.

Dama kjørte denne kuren hos oss en periode. Da oppdaget jeg selv at jeg egentlig tålte løk/hvitløk veldig dårlig (veldig typisk for IBS), men at laktose derimot ikke er noe problem. Sopp er jeg også blitt litt usikker på, men er ikke sikker enda. Så mitt råd er: Gjør det metodisk og ikke anta hva du tåler og ikke tåler før du har testet det ut systematisk. 

Jeg tenkte å prøve low-fodmap nå, og har lastet ned en app hvor man kan søke opp ulike matvarer og få informasjon om dette er noe som går under low-fodmap. Ganske genialt. Var mye hos legen da jeg var yngre uten at de fant ut noe på tester, så jeg har egentlig gitt opp at legen finner noe. Plagene er heller ikke så kraftige/regelmessige at det kan være noe mer alvorlig enn IBS slik jeg ser det. 

Laktose vet jeg at jeg ikke tåler, så det handler mer om å kutte ut alt av det. Har tidligere "unnet meg" smør og ost, samt en del melkesjokolade. Hvis man først skal forsøke en slik diett bør vel dette bare kuttes ut helt? Smør er vel kanskje low-fodmap, men i hvert fall noe ost og melkesjokolade. 

Synes det er vanskelig å kartlegge hva man egentlig får i seg. Plutselig har jeg i meg en grønnsaksblanding til middag som viser seg å ha et par løkbiter og for mye brokkoli i seg. Hårfin balanse. 

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (16 minutter siden):

Har ikke IBS selv, men spiser du etter low food map?

Er du utredet mtp evt matallergi, slik at det er utelukket?

Tenkte å starte på det nå. 

Ikke utredet for noe nei, men vet litt hva jeg tåler og ikke (i grove trekk). Det er heller ikke slik at dette er noe som plager meg daglig (ei heller hver uke/måned), så jeg har ikke gått til legen med det. Tenker at det bør være nok å forsøke low-fodmap, og finne ut hva slags matvarer man tåler og ikke. 

Lenke til kommentar

Hadde IBS sympt før men så fikk jeg "basilikum ekstrakt" (fra india) på flaske fra ei indisk sykepleier på jobb. 5 dråper i halvt vannglass hver morgen i ei uke og d var helt borte, ganske utrolig. Tror du kan få d på amazon eller evt kjøpe basilikum blader og crunche d sammen for lik effekt

Endret av nacario
Lenke til kommentar
nacario skrev (På 12.10.2021 den 9.10):

Hadde IBS sympt før men så fikk jeg "basilikum ekstrakt" (fra india) på flaske fra ei indisk sykepleier på jobb. 5 dråper i halvt vannglass hver morgen i ei uke og d var helt borte, ganske utrolig. Tror du kan få d på amazon eller evt kjøpe basilikum blader og crunche d sammen for lik effekt

Kan jeg spørre hvor dårlig du var? Altså hvor vidt du «trøblet» med IBS, eller om dette bare var symptomer fra tid til annen? 

Lenke til kommentar

Vanlig hvit fast ost inneholder lite laktose, den blir igjen i mysen etter at ostestoffet er skilt ut og er grunnen til at brunosten får sin søte smak. Syrnede melkeprodukter tåles som regel bra fordi de inneholder ting som hjelper oss å spalte laktosen. Så om du reagerer på hvitost eller laktosefrie melkeprodukter også kan det vel hende at du reagerer på melkeprotein, ikke laktose? 

Det første du bør gjøre, siden dette er en nyoppstått endring etter en periode med bedring, er å gå til legen. Ikke gjør endringer i kosthold før legen har gjort alle undersøkelser de foreslår, dette er bl.a. viktig dersom de ønsker å undersøke tarmen fordi det kan hindre diagnose dersom du f.eks kutter gluten på forhånd og tarmtottene dermed ikke viser tegn til glutenintoleranse lenger. Det tar flere uker med glutenholdig kosthold før ny undersøkelse gir et reellt bilde av eventuell sykdom dersom du kutter gluten på egenhånd. 

Lenke til kommentar

Jeg har Ulcerøs Kolitt. Altså, "IBS+" om du vil. Alle med UC har vel også IBS vil jeg anta. 

Det tar ofte flere år før man finner ut hva man tåler og ikke tåler. Hva man reagerer på er nokså individuelt. Det første folk kanskje tenker på er gluten og laktose som store "fy-fy". Men min erfaring er at det er nokså overdrevet. Spesielt dette med gluten. 

Jeg tar daglig medisin og får går på biologisk medisin som jeg får på sykehuset hver sjette uke. 

For meg personlig (og kun meg ;p) må jeg passe meg for:
- Kun fint brød! Ikke hele kornprodukter.
- Følsom for ren melk. Prosessert melk (kefir, ost, yoghurt o.l. går fint - i moderate mengder).
- Svinekjøtt.
- Kål & bønner.
- Fiberrik mat. 
- Ultraprosessert mat (type nesten all ferdigmat som finnes) 
- Frysetørket mat
 

Men fullstendig avholds fra dette er jeg ikke. Det viktigste som er forebyggende for IBS er tross alt å redusere stressnivået, samt sørge for gode søvnrutiner. Trening skal også fungere veldig bra. God psykososial helse er viktig. Har du ikke disse rutinene i orden - så nytter det lite med gode kostholdsvaner. 

Kosttilskudd fungerer ikke! Punktum. Så kan folk være så uenig med meg i dette som de bare vil. Bare bortkastet penger. 

5-8 skiver brød er mye. Prøv med litt finere brød, type fransk landbrød. Eller bytt ut litt av brødet med noe annet. Det er nok kulturelt betinget at gluten har blitt så "fyfy". Det er min mening. Hele korn, grove kornprodukter, linser og frø er hardt for tarmen å håndtere. Prøv litt finere brødprodukter. Og helst ikke den billigste sorten. Skikkelige brød - gjerne fine surdeigsbrød du får hos bakeren. (Faktisk; koster det ikke så veldig mye mer kontra butikkpris....).

Personlig har jeg også god erfaring med å redusere kjøttinntaket. 

Men - dette med IBS er veldig individuelt. Hva som fungerer for meg fungerer nødvendigvis ikke for alle. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 16.10.2021 den 16.53):

 

Men fullstendig avholds fra dette er jeg ikke. Det viktigste som er forebyggende for IBS er tross alt å redusere stressnivået, samt sørge for gode søvnrutiner. Trening skal også fungere veldig bra. God psykososial helse er viktig.

Kanskje litt her problemet ligger for meg. Jeg har,  eller har i hvert fall hatt, ekstremt nervøs mage. Det er rett og slett en uendelig, ond spiral. Skal jeg noe viktig i morgen, gjerne tidlig? Fullt fokus på å ikke våkne med trøblete mage. Og så skjer det. 
Merker jeg at jeg begynner å bli dårlig i magen på tidspunkt og steder det passer ekstremt dårlig? Vel, hvis magen ikke var i ulage fra før, så blir den det i hvert fall da. 

Da jeg kuttet ut mange melkeprodukter merket jeg som nevnt en bedring. Da var jeg også mentalt innstilt på at jeg hadde fått bukt med problemet. Når jeg nå opplever litt mer problemer, blir tankegangen igjen mer negativ og nervøs. 

Lenke til kommentar
Rutgerus skrev (2 timer siden):

Kanskje litt her problemet ligger for meg. Jeg har,  eller har i hvert fall hatt, ekstremt nervøs mage. Det er rett og slett en uendelig, ond spiral. Skal jeg noe viktig i morgen, gjerne tidlig? Fullt fokus på å ikke våkne med trøblete mage. Og så skjer det. 
Merker jeg at jeg begynner å bli dårlig i magen på tidspunkt og steder det passer ekstremt dårlig? Vel, hvis magen ikke var i ulage fra før, så blir den det i hvert fall da. 

Jeg slet med stressmage før,  dette hjalp for meg: Fokus på hva som skjer her og nå, og ikke hva som skal skje. Med en gang jeg merker at tankene vandrer, fokus på å vende tilbake til nåtiden, for eksempel ved å kjenne etter på hva jeg gjør nå, se rundt meg hva som skjer, legge merke til hva jeg hører. Groundingsteknikk/mindfulness, rett og slett. Det roer ned kroppen min, deriblant gir det meg mindre stressmage. Det er treningssak, og enklere sagt enn gjort, men det er mitt triks! 

Norsk forening for kognitiv terapi, har forresten noe greier relatert til IBS: https://www.kognitiv.no/psykisk-helse/ulike-lidelser/irritabel-tarmsyndrom/ du kan jo se om du får nytte av de rådene derfra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rutgerus skrev (4 timer siden):

Kanskje litt her problemet ligger for meg. Jeg har,  eller har i hvert fall hatt, ekstremt nervøs mage. Det er rett og slett en uendelig, ond spiral. Skal jeg noe viktig i morgen, gjerne tidlig? Fullt fokus på å ikke våkne med trøblete mage. Og så skjer det. 
Merker jeg at jeg begynner å bli dårlig i magen på tidspunkt og steder det passer ekstremt dårlig? Vel, hvis magen ikke var i ulage fra før, så blir den det i hvert fall da. 

Da jeg kuttet ut mange melkeprodukter merket jeg som nevnt en bedring. Da var jeg også mentalt innstilt på at jeg hadde fått bukt med problemet. Når jeg nå opplever litt mer problemer, blir tankegangen igjen mer negativ og nervøs. 

Jepp. Føler med deg. Akkurat nå sitter jeg lys våken, fordi jeg har en tidlig avtale - og mye på programmet. Mye mer enn normalt. Jeg vet morgendagen blir tøff for meg, med behov for en dag restitusjon.

Personlig er jeg nokså konservativ (og etter mitt skjønn) realistisk rundt dette. Det finnes ingen "mirakelkur" som kosttilskudd, oljer, diett eller alternative terapi-behandlinger, homeopati og mye annet rart. Folk skriver gjerne at de har effekt av det. Men jeg tror mye sitter i hodet. Man skal ikke undervurdere placebo-effekten - og ja, det har også en faktisk effekt. 

Jeg har større tro på å pleie kropp og helse, da særlig mentalt i form av gode vaner. Alle sykehus/kommuner tilbyr gratis IBS kurs. Kanskje du kunne meldt deg på et slikt? Tror du må ha henvisning fra lege. Men på kurset jeg var på - var det en gjengående ting deltagerne meldte om god effekt av. Trening! Selv trenger jeg ikke. Men går mye tur på fjellet og i utmark. Da er jeg alltid stabil i magen, på tross av høy fysisk aktivitet. Det er vel kanskje fordi jeg fokuserer på andre ting enn typiske hverdagslige sysler. 

Mitt råd er god egenpleie. Særlig på det som foregår i hodet ditt. Jeg vet at alt henger sammen med fordøyelsen vår. Det har du garantert også selv erfart. Les denne boken: https://www.norli.no/sjarmen-med-tarmen

En annen ting er å lære seg å akseptere å kjenne sykdommen. Være ekstra oppmerksom rundt den - og godta at det er en del av deg. Kanskje litt abstrakt å si det slik. Men det å la seg irritere å plage av sykdommen, kan stresse deg ytterligere. Så det at du bare velger å akseptere det - har fungert for meg. Selv om jeg brukte tre år på det. (!) 

Husk også å ta en titt i doskåla. Har du et hvitt "skum", et slags slim - noe som ligner litt på barberskum... og/eller blod. Så må du til legen asap! Da har du et alvorlig utbrudd. Det som da er vanlig er Prednisolon. (En skikkelig drittmedisin, men den fungerer).

Selv bruker jeg også 4600mg Asacol daglig for forebyggende effekt. Jeg vet at mange bruker mindre doser, mot IBS - da gjerne mellom 800-1600mg. Men Asacol brukes mest av de med Chrons/UC. 

Som jeg tidligere har nevnt. Jeg hadde også vurdert å kutte ut grovt brød. 

Lenke til kommentar

Det jeg har erfart med IBS/IBD er at det er VELDIG individuelt. Det er en lang reise for å finne ut av hva man tåler og ikke tåler. Low fodmap er en god start og gir en viss anelse over hva de fleste reagerer på, men det er ikke en fasit. Man må i tillegg ha det i bakhodet at stress, utmattelse, trening osv kan gi utslag. Mange klarer seg fint med laktose, andre ikke.

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (På 18.10.2021 den 23.12):

Jeg slet med stressmage før,  dette hjalp for meg: Fokus på hva som skjer her og nå, og ikke hva som skal skje. Med en gang jeg merker at tankene vandrer, fokus på å vende tilbake til nåtiden, for eksempel ved å kjenne etter på hva jeg gjør nå, se rundt meg hva som skjer, legge merke til hva jeg hører. Groundingsteknikk/mindfulness, rett og slett. Det roer ned kroppen min, deriblant gir det meg mindre stressmage. Det er treningssak, og enklere sagt enn gjort, men det er mitt triks! 

Norsk forening for kognitiv terapi, har forresten noe greier relatert til IBS: https://www.kognitiv.no/psykisk-helse/ulike-lidelser/irritabel-tarmsyndrom/ du kan jo se om du får nytte av de rådene derfra :)

Takker. Skal se på det. 

Når jeg først er ute og igang har jeg ikke problemer med psyken. Det er oftere kvelden før, eventuelt noen timer før jeg skal ut. Kjenner nok også ekstra godt etter da. Kom for sent på jobb pga. magen for noen uker siden, og det satt helt ærlig en liten støkk i meg. Første gang på to år. 

Har likevel fått en litt annerledes mage etter at jeg forsøkte å kutte ut en del høy-FOODMAP. Litt spesielt. Fortsatt litt plager, kanskje en del oppblåst, men ikke noe som plager meg nok til at det ikke er en fin forbedring fra de seneste månedene. Måtte det vare! 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 19.10.2021 den 1.20):

Jepp. Føler med deg. Akkurat nå sitter jeg lys våken, fordi jeg har en tidlig avtale - og mye på programmet. Mye mer enn normalt. Jeg vet morgendagen blir tøff for meg, med behov for en dag restitusjon.

Personlig er jeg nokså konservativ (og etter mitt skjønn) realistisk rundt dette. Det finnes ingen "mirakelkur" som kosttilskudd, oljer, diett eller alternative terapi-behandlinger, homeopati og mye annet rart. Folk skriver gjerne at de har effekt av det. Men jeg tror mye sitter i hodet. Man skal ikke undervurdere placebo-effekten - og ja, det har også en faktisk effekt. 
 

Mitt råd er god egenpleie. Særlig på det som foregår i hodet ditt. Jeg vet at alt henger sammen med fordøyelsen vår. Det har du garantert også selv erfart. Les denne boken: https://www.norli.no/sjarmen-med-tarmen

En annen ting er å lære seg å akseptere å kjenne sykdommen. Være ekstra oppmerksom rundt den - og godta at det er en del av deg. Kanskje litt abstrakt å si det slik. Men det å la seg irritere å plage av sykdommen, kan stresse deg ytterligere. Så det at du bare velger å akseptere det - har fungert for meg. Selv om jeg brukte tre år på det. (!) 

Selv bruker jeg også 4600mg Asacol daglig for forebyggende effekt. Jeg vet at mange bruker mindre doser, mot IBS - da gjerne mellom 800-1600mg. Men Asacol brukes mest av de med Chrons/UC. 

Som jeg tidligere har nevnt. Jeg hadde også vurdert å kutte ut grovt brød. 

Det er ikke enkelt. Håper det løste seg. 

Jeg har både akseptert, og er åpen om, mine mageproblemer. Også i en slik grad at jeg har en del galgenhumor rundt det. 

Hvordan fungerer Asecol? Og hvorfor er ikke dette en "mirakelkur" dersom det fungerer? En del bivirkninger? Evt noe som ikke kan brukes over tid? 

Lenke til kommentar
Rutgerus skrev (2 minutter siden):

Det er ikke enkelt. Håper det løste seg. 

Jeg har både akseptert, og er åpen om, mine mageproblemer. Også i en slik grad at jeg har en del galgenhumor rundt det. 

Hvordan fungerer Asecol? Og hvorfor er ikke dette en "mirakelkur" dersom det fungerer? En del bivirkninger? Evt noe som ikke kan brukes over tid? 

Når jeg tenker meg om, er kanskje ikke Asacol for deg. Det inneholder Mesalazin som skal motvirke betennelsedannelse i tarmen, noe som er vanlig for oss som har Ulcerøs Kolitt eller Crohns. Med "vanlig" IBS - er det ikke sikkert at du har betennelse. Så tror ikke det finnes noe legemiddel mot generell IBS. 

Lenke til kommentar

Då eg først lærte om IBS og Fodmap hadde eg ein prøveperiode der eg fjerna alt med Fodmap. Kosthaldet vart mykje protein i form av egg, kjøt og fisk, samt grønsaker som var trygge iht. rettleiinga. Etter nokre få dagar var problemene med oppblåst mage og smerter heilt vekke, så det var ein nyttig erfaring.

Det var ikkje eit kosthald eg ville leve med, så i dag inkluderer eg det meste, men er bevisst på mengder og korleis det er tilbredt. Kornprodukt er ein stor syndar for min del, men eg et likevel brød kvar dag fordi det går langt betre med surdeigsbrød og anna bakst som har fermentert i minst eit døgn. Om surdeigen er poenget eller tida veit eg ikkje, men sjølv med gjærbakst fungerer det betre om det får heve over lang tid.

Ellers har eg sopp, løk, bønner, laktose og dei fleste høg-Fodmap-produktene med i kosthaldet, men i moderate mengder. I starten var eg veldig atterhaldande med dei, men etter kvart har eg fått erfaring med kva som fungerer og i kva mengder.

Noko anna som har vist seg å vere nyttig var å vite korleis eg kan hjelpe lufta ut når den først er der. Det skal ofte ikkje så mykje til for å hjelpe den på rett vei.

Det er stort sett luft som har vore dei største plagene, samt litt andre plager i same område, men som gjekk over. Har aldri prøvd noko medisin eller andre piller og drikker. Det er kun gjennom kosthaldet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...