Gå til innhold

Bolig - deleie


Anbefalte innlegg

Jeg leier en leilighet i Oslo og ser at min vei inn på boligmarkedet er lang. Prisveksten på eiendom er høyere enn jeg klarer å spare. Med lite oppsparte midler og 5 ganger inntekt lønnen er det så og si ingenting jeg har mulighet til å kjøpe. Hvis jeg flytter langt ut av byen vil det være muligheter for å kjøpe bolig, men det er her jeg har venner og jobb, og ønsker å kunne investere i bolig her. Kom over deleie og lurte på om det kan være en fornuftig måte for å komme inn i markedet. Ser det er flere som begynner å tilby deleie OBOSBoligfondet og Fredensborg (Noen som vet om flere?)

Er dette en farbar vei for investere i sin første bolig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den store fordelen med å investere i (egen) bolig i Norge er jo at man får tilgang til lånebetingelser "mann i gata" normalt ikke har mulighet til å få. Skal du gå for noe slikt så må det være med mulighet for boliglån til vanlige betingelser som du så "investerer" i bolig. Nå har jeg bare skummet gjennom, men Boligfondet ser ut til trikse og mikse litt med ulike ting. Det står at du kan låne penger med pant i aksjene, men virker ikke som det vil være vanlig boliglån.

Jeg ville vel holdt meg til OBOS hvis jeg skulle prøvd noe sånt. Vanskelig å forstå risikoen fullt ut for amatører, det har vært en del slike kreative løsninger i boligmarkedet som har kostet investorene mye penger. Var for eksempel mye tull med usikrede borettslag med skyhøy fellesgjeld etter at loven ble endret i 2005

 

Endret av Gunnar Mo
Skriveleif
Lenke til kommentar

Som finansrådgiver i en av de større bankene så godtar den ikke pant i Obos deleie. Dette er et produkt Obos har kamuflert som noe positivt (noe det kan være for noen) men som i realiteten er et produkt for å binde kunden til Obos egen bank ( som selvfølgelig godtar slik pant) og maksimere sin profitt.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Inntil staten setter ned foten og bestemmer en makspris på boliger, så vil færre og færre få råd til å kjøpe egen bolig.

Det er ofte salg på boliger med lav prisantydning, men så kommer noen og byr millioner over prisen som er satt.
Dette må det blir slutt på.

En selveid bolig er din eiendom, og staten har ingenting med hva du ønsker å selge dine eiendeler for. Å sette makspris er ren kommunisme som ikke hører hjemme noe sted.

Forøvrig har det også liten effekt, det finnens tilsvarende makspris på leiemarkedet i Sverige hvor da folk må betale under bordet for å få leiligheten. Det åpner opp bare opp dørene for et svart marked. 

Skal man få ned boligprisene trenger man først og fremst å bygge flere boliger, og jeg at staten setter krav med at et viss antall bygges med deleie er akkurat slike initiativ vi trenger.

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrL skrev (20 minutter siden):

En selveid bolig er din eiendom, og staten har ingenting med hva du ønsker å selge dine eiendeler for. Å sette makspris er ren kommunisme som ikke hører hjemme noe sted.

Det gjøres allerede med mange gårder.

Største problemet akkurat nå er at meglerne setter prisen alt for lavt, som har blitt kritisert mange ganger.

Lenke til kommentar

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/kjop-av-bolig/hva-er-leie-til-eie-deleie-bostart/

Deleie og Bostart modellene nevnt i artikkelen over.

På Obos sine priseksempler ser jeg at det opereres med avdragsfritt lån første 5 år (dvs det blir et godt hopp i felleskostnadene etter 5 år).  Det er egentlig en metode å lure seg selv litt på - dvs man betaler kun rentene og lånet er akkurat like stort etter 5 år.  Men mange nybygg-prosjekt har dette som modell der fellesgjelden har avdragsfrihet i begynnelsen for at felleskostnadene skal se lavere ut.

Selvfølgelig er avdragsfrihet greit om man planlegger å selge innen 5 år og bare ta ut gevinsten fra antatt verdistigning. Da gir det lave boutgifter, så lenge man er inneforstått med at opprinnelig lån ikke minsker.

Lurer jo også litt på hvordan felleskostnader for andelen som Obos eier betales.  Bakes vel antagelig inn i markedsleien som man betaler for den andelen - ellers vil man med 50% betaling av felleskostnader fra hver leilighet fort komme i en situasjon hvor borettslaget må øke felleskostnadene for å dekke inn drift   (renovasjon, vannforbruk etc er jo beregnet fra fullt  kvadratmeterantall).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis deleie-kjøpere vil kjøpe resten av boligen senere, må de betale mer hvis verdien på leiligheten har steget. Men hvis boligprisen har sunket, må du likevel betale ut fra prisen leiligheten hadde da du kjøpte den.

Altså mer enn hva boligen er verdt.

Det er jo ingen av disse boligaktørene som først og fremst gjør det av godt hjerte. Kontrakten er laget for at boutvikleren skal få solgt flere boliger, ser det ut som.

OBOS-megler Kvaløy innrømmer at Obos kan få solgt flere boliger via den nye modellen.

"Konsekvensen av at flere får mulighet til å kjøpe leilighet i nye boligprosjekter er jo at man selger flere boliger. Det henger jo litt sammen. Men det viktigste er at man gir flere muligheten til å kjøpe."

Kilde: NRK

Kreative metoder der kjøperen taper på det. Obos vil ha av prisøkningen, men vil ikke dekke tapet hvis prisen har gått ned eller markedet ikke vil ha sånne, slik at Obos evt kjøper det tilbake. 

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Dart skrev (På 20.10.2021 den 16.14):

Hvis deleie-kjøpere vil kjøpe resten av boligen senere, må de betale mer hvis verdien på leiligheten har steget. Men hvis boligprisen har sunket, må du likevel betale ut fra prisen leiligheten hadde da du kjøpte den.

Altså mer enn hva boligen er verdt.

Det er jo ingen av disse boligaktørene som først og fremst gjør det av godt hjerte. Kontrakten er laget for at boutvikleren skal få solgt flere boliger, ser det ut som.

OBOS-megler Kvaløy innrømmer at Obos kan få solgt flere boliger via den nye modellen.

"Konsekvensen av at flere får mulighet til å kjøpe leilighet i nye boligprosjekter er jo at man selger flere boliger. Det henger jo litt sammen. Men det viktigste er at man gir flere muligheten til å kjøpe."

Kilde: NRK

Kreative metoder der kjøperen taper på det. Obos vil ha av prisøkningen, men vil ikke dekke tapet hvis prisen har gått ned eller markedet ikke vil ha sånne, slik at Obos evt kjøper det tilbake. 

Nå hører man så fint om del eie på tv en., jeg er obos medlem og leste nettopp hvor enkelt det er, men det er FAKTISK ikke enkelt. Jeg hat ingen lån i dag og over 500.000 i inntekt som en vanlig arbeider. Jeg har tilog med 900.000 på konto. Jeg kontaktet OBOS og skulle kjøpe meg en leilighet jeg med obos del eie, men så sier selger at man kun må ha avtale med OBOS banken. OK tenke jeg og tok kontakt med de. Vet dere hva? Jeg fikk til svar jeg at jo jeg hadde innskuddet selv så jeg trengte ikke noe lån men jeg kunne ikke få noen leilighet fordi jeg hadde for liten LØNN. Egentlig var det det først at jeg måtte selge bilen, så jeg solgte bilen, så måtte jeg ha egenkapital,. jo så ordnet jeg egenkapital men nå NEI nå kan jeg ikke betjene låne kostnadene nå fordi 500.000 er altfor lite i LØNN.

Skulle ikke del eie være for mann i gata da? Jeg vurderer sterkt å ta dette i media og i oslo avisa for dette er bare TULL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...