Gå til innhold

Elbil under 50 000kr - i-Miev vs leaf?


MariusJS

Anbefalte innlegg

Har litt tankeprosjekt her om en midlertidig bil da min gamle dieselbil snart pensjoneres av flere småfeil som gjør at den neppe går gjennom neste eu kontroll, så jeg har lekt litt med tanken på en elbil jeg kan bruke til og fra jobb - bare ca 15km hver vei.

Den jeg har sett mest på er Mitsubishi i-Miev, men nå som det går mot vinter ser jeg at jeg må opp mot 40-50 000kr for å få en av modellene der med mulighet for å starte oppvarming før man setter seg i bilen, og da er man plutselig i billig leaf området, noen som har hatt en Mitsubishi i-Miev og har noen tanker her?

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var en periode innom tanken på å kjøpe en som nr 2.bil men ble kurert for den tanken etter en kjøretur med en. Jeg oppfatter den som en plastboks på hjul. 1. generasjon Leaf føles mye mer solid. Det sagt så har begge en stygg tendens til å få kostbare feil. For i-Miev sin del ryker ofte inverteren og reparasjonskostnaden er for høy til at det lønner seg med mindre man kan kjøpe deler selv og skru selv. i-Miev sliter også med korrosjon på bremserør og feil på hurtiglading. 1. generasjon Leaf mener jeg er et tryggere kort selv om den sliter med batteri-tilbakegang og invertere som feiler. Batteritilstand får man gjerne opplyst greit hos selge (EU-kontroll eller "streker" og kjørelengde). Inverteren ryker en del sjeldnere på Leafen enn på i-Miev, men er fortsatt en nevneverdig feilkilde. Skjermen i dashen på Leaf må du være forsiktig med. Frakter du f.eks ski og er uheldig å knuse skjermen kan du bare kondemnere bilen pga dyr reparasjon. Så av disse to så ville jeg klart valgt en Leaf med annonsert bra tilstand på batteriet. Vær på utkikk etter kupp. Det kan lønne seg å ta bussen i mange timer for å kjøpe en Leaf et stykke unna. Leaf i ok stand går ofte for 30-35k og sporadisk ned i 20-25k. Legg inn et søk med øyeblikkelig varsel og vær forberedt på å slå til raskt. Sørg for å ha tilgjengelig ladebrikke, f.eks en du kan låne på kort varsel.

Trillingsøsknene til i-Miev er nesten kliss like så de vil jeg også fraråde.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en ny Peugeot iOn (=i-Miev/C-Zero) som bil nr 2 i 2015. Den var billig (140k-ish helt ny), og gjorde det den skulle. Det positive var kvaliteten/driftssikkerheten, bilen var feilfri hele tiden vi eide den, siden alle feil var utbedret ettersom den kom i produksjon i 2009. Det er en liten og enkel bil, og er nærmere en komfortabel scooter med 4 sitteplasser enn en "skikkelig" bil. Bagasjerommet er lite, siden den har motoren bak. Best egnet for bykjøring, har minimal svingradius. Går greit opp til 80-90 km/h, men mister både komfort og ytelse når den nærmer seg toppfarten (begrenset til 130). Rekkevidden er ca 12-13 mil på sommeren, og noe lavere på vinteren. Hurtiglading (CHAdeMO) på inntil ca 45 kW, men det går saaaakte når det er kaldt, da den tydeligvis ikke har batterivarming. Den er grei nok å kjøre (ut fra forutsetningene den har), men har trang benplass i førersetet for de som er over 185 cm. Plassen i baksetet er bra (for størrelsen). Bør prøves før kjøp (noe jeg ikke gjorde).

Lenke til kommentar
5 hours ago, FrihetensRegn said:

Hva med første generasjon e-Soul eller Zoe? Eller er de dyrere? Alternativt kan du kjøpe en brukt hybridbil som ikke bruker så mye bensin. Du må jo investere i en hjemmelader og det koster også noen tusenlapper. Kan du ikke lade hjemme blir det mye dyrere å kun lade på hurtiglader, og det er heller ikke så bra for batteriet.

De er en del dyrere, hybrid er ikke så interessant imo, har allerede en schuko stikk montert som kan brukes til lading på 10a

Lenke til kommentar

i-Miev koster fra ca 20k

Leaf fra 30k

Zoe fra 60k

Soul fra 70k

e-golf fra 85k

Man får hva man betaler for. Jeg forsto det sånn at selv Leaf presser prisen for TS. Jeg vet det er en del mer "eksotiske" elbiler i den prisklassen, men vil generelt fraråde disse. De har sine grunner til at de ikke var bestselgere. Tenker da på Renault fluence, Berlingo, Renault C1 (en serie ble bygget om til el), Renault kangoo, Ford Focus electric, Think, Buddy, Smart, Twitzy og noen flere som som nok er over budsjett.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

i-Miev koster fra ca 20k

Leaf fra 30k

Zoe fra 60k

Soul fra 70k

e-golf fra 85k

Man får hva man betaler for. Jeg forsto det sånn at selv Leaf presser prisen for TS. Jeg vet det er en del mer "eksotiske" elbiler i den prisklassen, men vil generelt fraråde disse. De har sine grunner til at de ikke var bestselgere. Tenker da på Renault fluence, Berlingo, Renault C1 (en serie ble bygget om til el), Renault kangoo, Ford Focus electric, Think, Buddy, Smart, Twitzy og noen flere som som nok er over budsjett.

Skal kjøpe leilighet, så har jeg ett faktisk budsjett til bil når det er gjort på en god del mer, ser litt på EQB, EQC området, men da må jeg få lån og leilighet først, siden banken har ideer om hva jeg kan og ikke kan betjene som er helt på jordet...

Prøver derfor å løse det så billig som mulig frem til jeg har landa leilighet, er også en lat faen så derfor falt tanken på i-miev som visstnok kunne forhåndsvarmes med fjernkontroll relativt enkelt :) 

Alternativet om jeg skal ha elbil før leilighet er at jeg møter meg selv "i midten" og kjøper en 28kwh Ioniq med den gode hurtigladeren

Lenke til kommentar

1. gen. Leaf er skikkelig bil! OK, den er ikke vakker, men den er god å kjøre, og svært komfortabel for 4 personer. Bra bagasjeplass også. Varme i ratt og baksete trekker også opp. Trillingene er blekkbokser på hjul i sammenligning. Leaf er også svært driftsikker, og omtrent helt uten utgifter. Svært enkelt valg, spør du meg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
daruu skrev (8 timer siden):

Du får eup fra rundt 50-60k, det er også et alternativ du bør ha i tankene.

Som alltid så kan man finne noen som er bra priset innimellom om man godtar enkelte skavanker etc

eUp er jo en knøttliten blekkboks. Skal du ha noen i baksetet så må seteryggen på framsetet stå rett opp, pluss at personen i framsetet bør være under 170cm. Bagasjeplass? Next to nothing... Ja jeg har sittet både i fram- og baksete på eUp'en.

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (16 timer siden):

Har litt tankeprosjekt her om en midlertidig bil da min gamle dieselbil snart pensjoneres av flere småfeil som gjør at den neppe går gjennom neste eu kontroll, så jeg har lekt litt med tanken på en elbil jeg kan bruke til og fra jobb - bare ca 15km hver vei.

Den jeg har sett mest på er Mitsubishi i-Miev, men nå som det går mot vinter ser jeg at jeg må opp mot 40-50 000kr for å få en av modellene der med mulighet for å starte oppvarming før man setter seg i bilen, og da er man plutselig i billig leaf området, noen som har hatt en Mitsubishi i-Miev og har noen tanker her?

Hvis du ikke trenger så mye bagasjeplass ville jeg vurdert ford focus electric. Den er penere og har bedre kjørekomfort enn leaf. Den ligger ca. Midt mellom leaf og e-golf i pris.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (11 minutter siden):

eUp er jo en knøttliten blekkboks. Skal du ha noen i baksetet så må seteryggen på framsetet stå rett opp, pluss at personen i framsetet bør være under 170cm. Bagasjeplass? Next to nothing... Ja jeg har sittet både i fram- og baksete på eUp'en.

At eup ikke er stor skal jeg være enig i, men det går fint å sitte bak seg selv for meg som er rett under 185cm ihvertfall - jeg har sittet i baksetet på 6x turer på 45-60 minutter senest den forrige uka, med to barn i barnestol og dama i bilen i tillegg.  Mye morsommere å kjøre enn en leaf er de også, med et hjul i alle hjørner. 

De har på papiret ca 80l mindre bagasjeplass enn en leaf, men fjerner du gulvet i bagasjerommet vil jeg tippe du får hentet ut bortimot så mye ekstra der, men det er ikke like dypt. I tillegg kan baksetene legges tilnærmet flatt om ønskelig, 1 gen leaf har den kladden i mellom... Leaf kan vel heller ikke ha takstativ? 

Såvidt jeg vet er heller ikke en eup plaget med "batteridegradering" i like stor grad som leaf heller?

I denne prisklassen kan man uansett ikke være for kravstor, man bør ikke se seg blind på merke/type, men heller om man finner noe som er rimeligere pga kosmetiske ting feks. 

Lenke til kommentar

@MariusJS Hvor mye tenker du denne bilen blir kjørt årlig? Hvor mange prosent av årlig kjørelengde regner du med å lade hjemme?

@Powertrainer Ford focus electric er fin og god å kjøre, men den mangler hurtiglading. Selv om man bare skal småkjøre med den, så blir det altså et problem å frakte fra selger til kjøper, med mindre selger bor innen rekkevidden til kjøper. Det begrenser sterkt hvor i landet det er praktisk å kjøpe en fra. Det samme gjelder ved salg. Man begrenser den potensielle kundemassen veldig. Også har den som nevnt lite bagasjeplass fordi batteriet er en monstrøs "basskasse" som tar opp halve bagasjerommet.

Med andre ord, ser jeg liten vits i å gå opp fra 30k til 60k for å få en Focus i stedet for en Leaf.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Simen1 said:

@MariusJS Hvor mye tenker du denne bilen blir kjørt årlig? Hvor mange prosent av årlig kjørelengde regner du med å lade hjemme?

@Powertrainer Ford focus electric er fin og god å kjøre, men den mangler hurtiglading. Selv om man bare skal småkjøre med den, så blir det altså et problem å frakte fra selger til kjøper, med mindre selger bor innen rekkevidden til kjøper. Det begrenser sterkt hvor i landet det er praktisk å kjøpe en fra. Det samme gjelder ved salg. Man begrenser den potensielle kundemassen veldig. Også har den som nevnt lite bagasjeplass fordi batteriet er en monstrøs "basskasse" som tar opp halve bagasjerommet.

Med andre ord, ser jeg liten vits i å gå opp fra 30k til 60k for å få en Focus i stedet for en Leaf.

ca 12 000 km bare til og fra jobb, kjøper jeg en av de billigere bilene her så blir den nok bare brukt til det, og da kan jeg lade alt hjemme, det gjenstår å se hvor mye kjøring det blir på jobb etterhvert, men tenker en 20 000+ i året er realistisk

Lenke til kommentar
daruu skrev (1 time siden):

At eup ikke er stor skal jeg være enig i, men det går fint å sitte bak seg selv for meg som er rett under 185cm ihvertfall - jeg har sittet i baksetet på 6x turer på 45-60 minutter senest den forrige uka, med to barn i barnestol og dama i bilen i tillegg. 

Da har du tydeligvis sittet i en større eUp enn meg....

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (50 minutter siden):

ca 12 000 km bare til og fra jobb, kjøper jeg en av de billigere bilene her så blir den nok bare brukt til det, og da kan jeg lade alt hjemme, det gjenstår å se hvor mye kjøring det blir på jobb etterhvert, men tenker en 20 000+ i året er realistisk

Da regner jeg med du har omtrent 25 km til jobb hver vei og jobber 220 dager i året. Forbruket på 25 km turer vil nok være ganske høyt på grunn av mye oppvarming de første 10 minuttene av hver tur om vinteren. Jeg tipper på et årsgjennomsnitt på 200 Wh/km. (220 om vinteren og 180 om sommeren). Da vil du bruke ca 2400 kWh/år. Akkurat nå er strømprisene høye, men det varierer jo gjennom året. Antar vi 1 kr/kWh i snitt så blir det 2400 kr/år eller 200 kr/mnd. I tillegg kommer trafikkforsikringsavgifta på 2135 kr/år = 178 kr/mnd

Hvis du skulle dekket samme kjørebehov med en dieselbil som bruker 0,6 liter på mila, til 15 kr/l så blir det 10 800 kr/år eller 900 kr/mnd. Pluss trafikkforsikringsavgifta som utgjør 3066 kr/år (med partikkelfilter, 3577 kr uten) = 255 kr/mnd.

Jeg antar du ikke har bompenger eller ferge mellom hjemme og jobb. Det kommer i så fall i tillegg. Det skal være differensiert pris mellom el og diesel på både ferge og bompenger.

Prisdifferansen på el og diesel blir dermed 9331 kr/år eller 778 kr/mnd. Jeg aner ikke hva du betaler i skatt, men hvis marginalskatten (den du må betale for hver ekstra tusenlapp du tjener, ikke gjennomsnittet) er 25% så tilsvarer dette en bruttolønnsøkning på 12441 kr/året = 1036 kr/mnd.

Hvis bilen lånefinansieres med 3,5% rente, 0 etableringskostnad, 50 kr/mnd gebyr og 5 års nedbetalingstid så får du 778 kr/mnd i avdrag ved å ta opp et lån på 40 000 kr. Akkurat det samme beløpet som du sparer på å velge el i stedet for diesel. Jeg skjønner at du ikke ønsker dette pga boligkjøp, men det er likevel greit å ha i bakhodet hva kapital reelt sett koster. Bruker du 40 000 fra sparekontoen så får du jo også 40 000 mindre egenkapital ved boligkjøpet, som nødvendgivis må kompenseres med tilsvarende større boliglån. Så det at du har penger på konto betyr ikke så mye for bilregnestykket bortsett fra at man får lavere rente på 40 000 kr i ekstra boliglån enn man får på et eget billån. Bankens beregninger for belåningsgrad blir uansett like om du finansierer det over sparekontoen eller billån. Bankens beregning av betjeningsevne kan bli noe dårligere siden "bil er bil" i bankens regnestykker. Men der kommer selvsagt skjønn inn i vurderinga. Legger du fram et budsjett for reelle bilkostnader så må de uansett beregne "bil er bil", men dette kompanserer de for i posten for skjønn. Det med "bil er bil" er en del av SIFO-budsjettet, et slags standardbudsjett for hva det koster å leve normalt. Betjeningsevnen skal tåle 5%-poeng renteoppgang + SIFO-budsjett. Man kan altså ikke regne seg fram til et høyere lån ved å legge inn et kosthold av havregrøt, kleshold sponset av fretex og sånt. Det skal liksom være et reelt budsjett for normal levestandard. Beregningene trenger kun være gyldige i det øyeblikket lånet innvilges.

Med andre ord, hvis du er bekymret for å ikke få nok boliglån ville jeg droppet bilkjøp og heller hatt de 40k i ekstra egenkapital fram til lånekontrakten var signert. Holder du ut med kun dieselbilen inntil da så er det en fordel. Alternativt låne bil innad i familien fram til låneinnvilgelsen eller andre kreative måter å maksimere egenkapitalen ved låneinnvilgelsen.

Edit: Regn på hva det koster å betale boliglånet med månedens aktuelle rente vs 5%-poeng renteoppgang fra låneinnvilgelsen. F.eks får du lån på 2% rente og den synker til 1% så regner du hva differansen på 6%-poeng utgjør. Dette beløpet setter du på en egen sparekonto. Dette er "bonusen", den ekstra bufferen du akkumulerer fordi renta er normal / lav i stedet for på det banken regner som din tålegrense / betjeningsevne. Når renta har vært lav lenge kan du cache ut hele eller deler av beløpet til f.eks bilkjøp. Bonusen kan selvsagt også investeres i gunstigere spareformer, båt eller andre ting du måtte få lyst på. Bonusen gir deg økonomisk trygghet. Øker renta voldsomt, til f.eks 10% i framtida, så kan du også tappe av denne kontoen for å bidra til å betjene lånet og komme seg over kneika, uten å måtte selge boligen.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

*snip*

Med andre ord, hvis du er bekymret for å ikke få nok boliglån ville jeg droppet bilkjøp og heller hatt de 40k i ekstra egenkapital fram til lånekontrakten var signert. Holder du ut med kun dieselbilen inntil da så er det en fordel. Alternativt låne bil innad i familien fram til låneinnvilgelsen eller andre kreative måter å maksimere egenkapitalen ved låneinnvilgelsen.

Yes, det er vel omtrent det jeg har kommet frem til, dieselbilen jeg har i dag blir veteran neste år, og har pga alder på bilen hatt en meget god forsikring, betaler 700kr i mnd for kasko (inkl tff), får se hva banken sier til det, men "worst case" så venter jeg til januar og overfører bilen på ett familiemedlem kostnadsfritt.

Resten var mer tanke på å se om jeg kunne komme gunstig ut av det ved å bytte bil før nyttår, men ser ut som 400kr for en kupevarmer på biltema og beholde pensjonistbilen min faktisk er det mest logiske frem til jeg har fått bolig.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...