Gå til innhold

Reineiere på Fosen vant over vindkraftutbyggerne i Høyesterett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Reineierne mente at utbyggingen krenker deres rettigheter til kulturutøvelse"

Å kjøre rundt med 4-hjuliner og snøskutere, er det kulturutøvelse.

Moderne tamreindrift påfører naturen store skader. Et område på størrelse med Danmark blir desimer, jorderosjon og stygge spor etter 4-hjulingene.

I tillegg er det en næring som ikke kaster av seg noe. Næringen har allerede sugerør i "statskassen"

Spis ikke reinkjøtt.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Det er vel kun Joika-kaker som har reinkjøtt?

Aldri sett det i noen annet produkt.

Finner dessverre lite reinkjøtt i vanlige butikker, foruten reinskav som man finner i frysedisken. Forøvrig nydelig kjøtt, så dumt det ikke er mulig å få tak i annet enn som fryst kjøtt. I tillegg til at det, som lammekjøtt, er sterkt overpriset. Er jo billigere å kjøpe kvalitets indrefilet av skikkelige kjøttdyr som Black Angus, enn å kjøpe annet stykke kjøtt fra rein eller lam, med unntak av lammelår og fårikalkjøtt.

Skulle gjerne kjøpt mer av begge deler, men jeg synes rett og slett at prisen er for stiv, og er fullstendig mangelvare utenom lammekjøtt og fårikålkjøtt akkurat i sesong. Og så irriterer det meg at lammekjøttet man får kjøpt ellers, stort sett er irsk, og ikke norsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, TorHansen said:

Utbygger tar en stor sjanse om en etablerer anlegg før alle tillatelser er 100% sikre. De gambler med risiko for tap.

Alle tillatelser var der sidan OED hadde avvist alle klager på NVE sitt vedtak.


Kan fort ende med at staten må ta heile rekninga om dei må rivast, samt alle lån som selskapa har teke opp.
Så til slutt er det skattebetalarane i Norge som får rekninga.

Statnett har brukt milliardar på ei 420kV linje i området som kanskje ikkje hadde vorte bygd. Dei tar jo dette inn i form av nettleige til kraftselskapa.
TrønderEnergi og Statkraft tapar pengar som går ut over eigarane som er stat og kommune.


Stopp subsidiane til reindrifta så er det ingen argument, sidan dei visstnok ikkje kan drive reindrift utan.

Endret av Gazer75
skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis utøvelse av kultur er argumentet, så bør en vel også kunne kreve at de ikke anvender moderne teknologi i driften. Så da er det bort med snøskutere og ATV'er og tilbake til redskapene som ble brukt for over 100 år siden. Alternativt så må også urfolket følge med på utviklingen, avkarbonisere driften og gå over til elektrisk drift. Og da kan det muligens være greit med noen vindturbiner til å lade skuteren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Frie fantasier said:

Når jeg leser kommentarene så blir jeg sjokkert over holdingene mot samer og reindrift! Mangen kommentarer passer bedre på FB's Vi som støtter Sylvia eller Bevare lille Norge, skamligt og det hører ikke hjemme på et teknisk forum.

Reindrifta har ropt ulv utallige ganger, mens reintallene har økt jevnt og trutt. Hvert eneste tiltak i kystfinnmark er en eksistensiell krise, men tilgangen på sommerbeite i Finnmark har neppe vært bedre siden 1800-tallet. Store områder som tidligere var brukt til beite og innmark for landbruk er nå tilgjengelig for reindriften. Den begrensende faktoren er vinterbeite, og her er de største inngrepene reindriftens egne, i form av milevis med gjerder, omfattende barmarkskjøring og selvsagt overbeite. Det er alt for mange som romantiserer en sterkt mekanisert næring som i stadig større grad vinterforer med importert for, og det skyldes ikke dáža sine naturinngrep. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarnar skrev (15 timer siden):

Ja, det skal være vanskelig å etablere noe ny virksomhet her i landet. Nå blir det mindre strøm, og enda mer begrensinger for framtida. Vi får legge på hylla planer om ny industri og klamre oss til olje/gass som finansierer subsidiene til reindrift og annet landbruk.

Hydrogen, batteriabrikker, datalagring - legg det utenlands hvis dere vil ha en sjanse for realisering. UK bygger mye kraft og er en god mulighet, også Sverige er bra.

Du ser det som absolutt nødvendig at Norsk kraft skal legges i urørt natur? ellers er det bare å skrinlegge allt? 

Her er verdens største mølle etablert i et industriområde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som at NVE arroganse betaler seg i lengden.......

Flott og gott med dommen.... sjelden vare at selveste Høyesterett klarer av å lire noe ut av seg som er til nytte for folk.

Da våkner tanken om det er skådespel alt sammen da. Om samene hadde tapt da hadde saken gått til menneskerettsdomstolen og som før da taper norge hva er det 2 av 3 saker som sendes dit.

Hva sier jeg her: Saken lukter svindel og tida viser hvilka metoder det skal brukes her til å fremme sine intresser til og svindle seg inn med videre lureri.

Det kommer ikke til ad vindmøllene rives eller endres på..... feir seger som ikke finnes

Lenke til kommentar
En som undrer skrev (6 minutter siden):

Ser ut som at NVE arroganse betaler seg i lengden.......

Flott og gott med dommen.... sjelden vare at selveste Høyesterett klarer av å lire noe ut av seg som er til nytte for folk.

Da våkner tanken om det er skådespel alt sammen da. Om samene hadde tapt da hadde saken gått til menneskerettsdomstolen og som før da taper norge hva er det 2 av 3 saker som sendes dit.

Hva sier jeg her: Saken lukter svindel og tida viser hvilka metoder det skal brukes her til å fremme sine intresser til og svindle seg inn med videre lureri.

Det kommer ikke til ad vindmøllene rives eller endres på..... feir seger som ikke finnes

Det du sier om norske klager til EMD er feil. Jeg vet ikke hvor mange klager som sendes til EMD fra Norge hvert år, men det er antageligvis flere titalls av saker, der de aller fleste ikke blir fremmet (blir ikke realitetsbehandlet.) Men når en sak først blir fremmet så blir den det fordi det kan være "noe mat" i den, men heller på langt nær alle av de fremmede sakene ender med dom mot Norge.

Og uansett hva dommen i HR tolkes, så er den ikke noe pålegg om å rive anlegget, det ville jo være det rene galskap å rive Europas største vindpark som har kostet minimum åtte milliarder å bygge, hva det koster å rive det er det få som vet. Og hele denne regningen vil bli lesset over på staten som gav en ugyldig konsesjon.

Det ender nok med at vi får noen steinrike samiske familier.

Lenke til kommentar

Er et bygge svartbygge da er det ikke lovligt oppført og skal ned, det er regler i norske kommuner. At norge taper saker i europadomstolen er jo given fakte se barnevernsakene og sen er det troligen flere områder som gjelder der også. Det var ikke til vurdering hos meg de sakene som ikke kommer innenfor retten. Kun de som dømmes i..... ikke de som avvises vel å merke.

Det er kanskje best å følge regler og lover i dette landet og ikke tråkke over lik til å få sin vilje. Og de fleste vindparkene er eide av Jomfruøyene selskaper.... det er ikke til å skape sympati for eiere av vidmøller..... men det er vist ikke i dette tilfellet vil jeg tro.

Uansett kostnad da klarer jeg ikke å se at det rettferdiggjør å bygge ulovligt. Jamvel om konvensjonen som alt bygger på kommer fra organ som har vist seg arrogant uten sidestykke i om ikke alle konsensjenene som er gitt.

Kommer på han karen med Lamboen som var tatt i Danmark for å ha kjørt i 238 og bilen blir dens danske statens eiedom nå..... uansett at den koster ca 3 mill norsker kroner.... loven er klare at over 200 kmt er tab av kjøretøy og det skulle også brukes på gjengangere som kjører rusa...... tenk på skrekken....... Leasing bilen forsvinner og den rusa kjøreren har avtale som skal betales av uansett i alle år... he he

Lenke til kommentar
En som undrer skrev (34 minutter siden):

Er et bygge svartbygge da er det ikke lovligt oppført og skal ned, det er regler i norske kommuner. At norge taper saker i europadomstolen er jo given fakte se barnevernsakene og sen er det troligen flere områder som gjelder der også. Det var ikke til vurdering hos meg de sakene som ikke kommer innenfor retten. Kun de som dømmes i..... ikke de som avvises vel å merke.

Det er kanskje best å følge regler og lover i dette landet og ikke tråkke over lik til å få sin vilje. Og de fleste vindparkene er eide av Jomfruøyene selskaper.... det er ikke til å skape sympati for eiere av vidmøller..... men det er vist ikke i dette tilfellet vil jeg tro.

Uansett kostnad da klarer jeg ikke å se at det rettferdiggjør å bygge ulovligt. Jamvel om konvensjonen som alt bygger på kommer fra organ som har vist seg arrogant uten sidestykke i om ikke alle konsensjenene som er gitt.

Kommer på han karen med Lamboen som var tatt i Danmark for å ha kjørt i 238 og bilen blir dens danske statens eiedom nå..... uansett at den koster ca 3 mill norsker kroner.... loven er klare at over 200 kmt er tab av kjøretøy og det skulle også brukes på gjengangere som kjører rusa...... tenk på skrekken....... Leasing bilen forsvinner og den rusa kjøreren har avtale som skal betales av uansett i alle år... he he

En lovhjemmel som hører til i middelalderen. Moderne lovgivning stjeler ikke annen mans eiendom fordi man ikke liker det, spesielt ikke nor lovbryter ikke er eier av gjenstanden.

Håper virkelig at den saken tas til høyeste rettinstans i Danmark, og om det fremdeles står seg, at den tas opp for vurdering av internasjonal rett. Og håper danske myndigheter taper så det suser, og så må erstatte alle kjøretøy de har inndratt på denne måten.

For all del, sjåfør skal straffes for det lovbrudd vedkommende har gjort, ikke en uskyldig tredjepart.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...