Gå til innhold

Hvordan bli maskinfører/ anleggsmaskinfører og jobbe i anleggsbransjen i voksen alder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så kult!

Jeg tror din beste mulighet, uten å selv bruke penger, er å søke på stillinger som maskinfører og håpe at de er villig til å satse på deg. At du er en ung kvinne, er et enormt fortrinn for deg i en så mannsdominert bransje, og det er mye mer sannsynlig at de er villig til å satse på og sponse sertifikater/kompetansebevis på akkurat deg enn på en mann i tilsvarende situasjon.

Et annet alternativ er å gå tilbake til skolebenken og søke deg inn på "anleggsmaskinfører" på videregående skole, 2 år skole + 2 år læriling, eller søke om opptak til 4-årig bygg- og anleggsteknikk (TAF) og gå 4 år som lærling med skole på kveldstid.

Kan det være aktuelt å starte opp for deg selv? Jeg er i samme situasjon og alder som deg, men har fallt på det siste alternativet. Jeg har selv betalt for og tatt M2 (gravemaskin), M4 (hjullaster), T1, T4 (truck), alt til totalt ca. 30.000 kroner, og holder på å starte opp et lite anleggsgartnerfirma. Det jeg må kunne lærer jeg meg av bekjente, internett og gjennom prøving og feiling. Jeg leier meg også ut til andre entreprenører, anleggsplasser, lager og lignende innimellom. Dette alternativet krever derimot en del egenkapital til å invester i utstyr som bil, henger, gravemaskin og annet nødvendig utstyr for jobbene du skal utføre, og det er mye jobb å nå ut til kunder og organisere arbeidet.

Jeg hører ofte at "kan du kjøre gravemaskin, blir du aldri arbeidsledig".

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...