Gå til innhold

Betale lån eller investere i aksjer, fond eller krypto?


Anbefalte innlegg

Hei, 

Har fått 40000kr som jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med. Valget står mellom å betale lån eller investere i krypto/aksjer/fond. 

Gjelden min fordeler seg slik: 

30000 kr Studielån.
150000 kr billån. (4.35% rente)

Har settet meg som mål å bli gjeldsfri innen 2022. Jeg er dog usikker på om jeg klarer dette dersom jeg investerer. Har allerede i år settet inn 60k på billånet og økt månedtlige avdrag. Utgiftene per måned er 3000kr studielån og 5000kr billån. 

Planen min er å ikke bruke innsparte midler.

Er på utkikk etter erfaringer fra folk som har vært i samme situasjon?

Jeg er blitt glad i fond, aksjer og krypto di siste årene og har investert litt småsummer. Jeg vil heller ikke gå glipp av det neste store investeringsmuligheten. Men jeg tenker også her at det er vanskelig å "time" markedet. Er det kanskje bedre og spare/investere jevnlig i disse enn å bruke større summer?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 605f2...5f9

Det er jo kanskje litt bullish nå i crypto, og med mindre du er god til å finne gems, så er den høye renta på billånet det som gjør deg mest sårbar. APY på de mest solide prosjektene ligger jo rundt der, 4-5 %, så du har veldig liten sjanse for å vedde mot billånet ditt med crypto. Ikke investere mer enn du kan tape, ikke sant. Studielån er jo billig, så det bekymrer meg ikke.

Anonymous poster hash: 605f2...5f9

Lenke til kommentar

4,35 prosent garantert avkastning er veldig bra i dagens marked (for den som låner ut). Så jeg hadde nedbetalt billånet. 

Som en poster over sier. Mange som sitter og regner på prosjekter med 3-6 % avkastning for tiden. 

SP500 har en PE på ca. 35 for tiden. Tilsvarende 2,9 prosent. Så komme det kanskje noe vekst, men det er langt fra sikkert. 

Billån kan du forresten få til 3 prosent rente hos Skandiabanken hvis det er høy egenandel.

https://sbanken.no/lan/billan/

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Pizza3333 said:

Hva er det med folk & bil lån?
Du taper penger hver måned i tulle renter 

Penger til overs går til sparing & gambling. Du burde starte med billånet ditt. 

Det kan for de som er avhengig av bil være bedre å kjøpe bil til 100 000 - 200 000 enn å kjøpe et vrak som må på verksted til timespriser på 2000 kr/t.

Lenke til kommentar

Ville ha fokusert på å betale ned billånet. 

Krypto krever en strategi og en klar plan. Hvor lenge har du tenkt å holde? Når behøver du å se avkastning? Historisk sett bør du holde i minimum 4 år for å se skikkelig avkastning. Dog er vi akkurat nå i slutten på den 4 årlige syklusen, så det er ikke 1000% vekstpotensiale å hente lenger. 

Men interessant nok er faktisk risikoen i krypto mye lavere nå enn den var i starten av Mai, før krasjen. Men risikoen er likevel ikke veldig lav, så det er større potensiale for tap enn for gevinst om du ikke allerede har en god posisjon. 

 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Wisd0m said:

Det kan for de som er avhengig av bil være bedre å kjøpe bil til 100 000 - 200 000 enn å kjøpe et vrak som må på verksted til timespriser på 2000 kr/t.

En myte. Et greit eksemplar av f.eks en ti år gammel Toyota holder lenge. 2000,-kr + er merkeverksted-priser. Jeg betaler under halvparten. "Nybiler" har også servicer som gjerne koster 5000-8000 årlig i tillegg til lån & renter.
Så er det ganske mange som tar billån på dyre biler som er utenfor garanti også. Når noe først ryker da har du ingen steder å ta det fra. 
Penger på bok gir større frihet & ro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ville fokusert på billån, evt 50/50 eller 75/25 med lån og aksjer. Shipping og olje står for reprising, men følg litt med. Krypto har jeg lite peiling på, kjøpt litt, men det er ren gambling i mine øyne, eneste funksjonen er en hedge mot inflasjon, men utenom dette...

Mange risikoselskap, med din horisont ville jeg sjekket ut belco, jin (shipping og shlf, nol innen olje kanskje? 

Det tryggeste er betale ned lån, men så er det jo noe med å kunne få seg fin avkastning. Så 75% på lån og 25% på aksje. Tror selv oljen skal mest opp på kort sikt. Spår supersyklus med mangedobling, ta det med en klype salt, men sektoren er generelt underpriset og underinvestert. Dette snur nok nå, oljeprisen presses også oppover og dem tjener bra. Sektoren har gått 3,6% bare på fredag og fint driv hele forrige uke. Skal selv kjøpe mere i dag for 2års perspektiv.  

Kjøpe fond for 1år ville jeg heller kjøpt 2aksjer med 5k i hver og resten på lån. 

Lenke til kommentar

Da har jeg bestemt meg for å betale ned på lån. Det blir i første omgang bare 30k. Men planen om å bli gjeldsfri i 2021 gjelder fortsatt. Det blir sikker enda et innskudd før jul. 

Ser det ble litt diskusjon om billånet mitt lenger oppe. Jeg har oppsparte midler i sparekonto og BSU. Grunnen til billån var for å ikke bruke bufferen av oppsparte midler. Og grunnen til bilkjøpet var at drømmebilen ble lagt ut for salgs med de rette spesifikasjonene. Verkstedprisene ligger på ca 5-10 k i året :) Kjører 20 000 km i året så bilen må være behagelig, pålitelig og gå godt. 

 

Ser det kom noen gode innlegg om krypto og aksjer også. Jeg har lekt litt med begge og har til nå vært heldig. Planen framover på denne fronten er kanskje månedtlige innskudd framover, samt at jeg må investere mere bevist. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

De sier man ikke skal betale ned studielånet sitt raskere enn planen, men det er fristende.

Jeg har:

  • 75.000 i studielån, med terminer frem til 2027. 3.000 kroner i renter i denne perioden (1.32% eff)
  • 120.000 på sparekonto (0.20%)
  • 550.000 i fond
  • 290.000 i aksjer

Jeg har ikke:

  • Boliglån
  • Billån

Taper jeg noe på å cashe ut studielånet  med litt av pengene fra sparekontoen?

(Annet enn at dette lånet slettes om jeg mot formodning skulle dø i løpet av de neste 6 årene, innen jeg er 40?)

Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (12 minutter siden):

De sier man ikke skal betale ned studielånet sitt raskere enn planen, men det er fristende.

Jeg har:

  • 75.000 i studielån, med terminer frem til 2027. 3.000 kroner i renter i denne perioden (1.32% eff)
  • 120.000 på sparekonto (0.20%)
  • 550.000 i fond
  • 290.000 i aksjer

Jeg har ikke:

  • Boliglån
  • Billån

Taper jeg noe på å cashe ut studielånet  med litt av pengene fra sparekontoen?

(Annet enn at dette lånet slettes om jeg mot formodning skulle dø i løpet av de neste 6 årene, innen jeg er 40?)

Om du ikke har noe direkte planer for de pengene samt at du har et mål for hva du oppnår med aksjene/fond (typ % avkastning i året) og treffer den godt, så ser jeg ikke at du taper stort på å betale ned lånet. Såklart er studielån et gunstig lån og det er ikke noe man må nedbetale tidligere, men om det ikke påvirker din økonomiske plan for de neste 5-10 årene, så hvorfor ikke.

Endret av atleape
Lenke til kommentar
8 hours ago, 1Dr.E said:

De sier man ikke skal betale ned studielånet sitt raskere enn planen, men det er fristende.

Jeg har:

  • 75.000 i studielån, med terminer frem til 2027. 3.000 kroner i renter i denne perioden (1.32% eff)
  • 120.000 på sparekonto (0.20%)
  • 550.000 i fond
  • 290.000 i aksjer

Jeg har ikke:

  • Boliglån
  • Billån

Taper jeg noe på å cashe ut studielånet  med litt av pengene fra sparekontoen?

(Annet enn at dette lånet slettes om jeg mot formodning skulle dø i løpet av de neste 6 årene, innen jeg er 40?)

  1. Mindre egenkapital dersom du skulle ha behov for det (bil/boligkjøp).
  2. Vil mest sannsynlig tjene mer på å sette i et globalt indeksfond, spesielt om du også regner inn fradraget du får på skatten for gjeldsrentene.
  3. Selv om du ikke er veldig nært enda, så kan det være gunstig å begynne og tenke på formueskatten (avhenger av investeringsplan fremover). Med verdsettelsesrabatten på aksjer/fond slår det positivt ut å beholde lånet, og du kan således slippe formueskatt ved å ha lån og investere i aksjer/fond.

 

Edit: Til TS vil jeg si som de andre, betal ned på billånet. Renten kommer til å stige mer, og det er lite som gir 4-6% garantert avkastning uten noe risiko.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

1. Betale ned på billån

2. Spare i fond

3. Studielån eller krypto

Om du er ferdig med å studere så ville eg betalt ned studielånet så sant det var rom i økonomien for det. 30 000 er ingenting i det lange løp om du har fast inntekt. Eitt element mindre i økonomien. Ja, det er eit veldig gunstig lån, men det er så lite.

Du kan sjølvsagt gjere litt av alt, men eg ville uansett fokusert på billånet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Gammel tråd. 

Crypto er for usikkert.

Men, hvorvidt man bør spare i fond eller betjene lån er ikke like rett fram å svare på. 

Selv i disse vanskelige tider har fondene jevnt over fått bra avkastning. Så mye at du strengt tatt kunne ha tjent mer på avkastningen enn du ville ha spart på å betale inn lånet. Forutsatt at du klarer å betjene lånet. 

Men, det er et stort MEN. Selv om fond er langt sikrere enn crypto er det på ingen måte helt sikkert, og i det minste ikke på kort sikt. 

Om du ellers har grei økonomi, for all del, sett det i fond, og spar i fond samtidig som du følger nedbetalingsplanen. Men følg med på renteutviklingen. Vi kan komme dit at det blir mer lønnsomt å realisere fortjenesten å betale inn på lån. I den siste tiden har denne typen sparing vært jevnt over gunstig opp mot å betale inn lån. Jeg satte 600 000 av fleksilånet inn på fond når rentene begynte å gå mot bunnen, enkelte av fondene har siden da gitt 115% avkastning, det minste 24%. Men nå er ting ved å snu litt, og jeg var heldig med timingen. 

Har du en mer presset økonomi der kortsiktig slakke er viktigere, betal inn på lånet.

Nå er jeg der at min økonomiske situasjon ikke gir noen særlige bekymringer I hverdagen, men selv når jeg hadde en mer presset økonomi balanserte jeg lån og sparing ut fra hvilke forutsetninger jeg til en hver tid hadde og hvilke renter som gjaldt. Jeg kjøpte huset på 8,3% rente i 2001, og hadde dårligere råd, så da gikk pengene mye godt dit. Men jeg hadde alltid en sparebuffer slik at jeg kunne cashe ut en større utgift om nødvendig. 

Det handler mye godt om å prioritere, bruke hue når du bruker penger, og følge med på økonomien. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...