Gå til innhold

Salg av domene. Hvilken pris kan jeg forvente å få?


nstamnorden

Anbefalte innlegg

Hei,
fikk i dag en forespørsel fra et middels stort norsk selskap (over 110 ansatte) der de spør om muligheten for dem å overta et domene jeg eier. Jeg har undersøkt litt, og domenet de har nå i dag er ikkje spesielt bra, så trolig ønsker de å bruke dette domenet til ny nettside, men det er bare noe jeg tipper.

Dette er et domene jeg ikke har brukt på mange år, så jeg er villig til å selge det til dem. Men jeg vet ikke hvor mye et slikt domene kan gå for, og hva som er en realistisk pris. Det skal sies at på de 5 årene jeg har hatt domenet er det kun kommet to kjøpshenvendelser. Det forrige avslo jeg da det var på kun 5.000.

Den første prisen som dukket opp i hodet var 10-20k. Er dette en realistisk pris, eller burde jeg be om mer?

Det er snakk om et .no domene. Tre tegn. Palindrom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det kun er tre tegn - og i tillegg et palindrom; så hadde jeg vært så vågal og bedt om 100 000,-. Mer realistisk er kanskje halvparten. Men; jeg hadde bedt dem om å komme med et tall først. 

Jeg hadde vel svart noe slik som:
"Hei. Jeg har ikke behov for å selge, men er åpen for å motta tilbud som jeg kan vurdere forløpende."

Jeg hadde ikke solgt et palindrom domene på tre tegn til 20k. Ikke 50k heller. Minst 100k. 

Edit: Ja, og pluss gjerne på 20-30% på tilbudet de gir deg - hvis det er av anstendig størrelse. Så får dere mekle litt om prisen eventuelt. Uansett tror jeg nok du får solgt domenet, som bare vil øke i verdi med årene.

Endret av Milhouse85
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer helt an på hva det er, og hvem som er interessert.

Det står for ordens skyld hundrevis av .no domener til salgs på Sedo med tre tegn, noen av de er palindromer, og prisene er fra et par tusenlapper og oppover (uten at de blir solgt).
Domener med tall og særnorske bokstaver er åpenbart ikke verdt all verden, generelt sett (unntak finnes sikkert).

Generelt er det vanskelig å få 100k for et domene i Norge. Det var trolig enklere for noen år siden, men nå velger heller de fleste et annet domenenavn enn å betale ågerpriser.
Med mindre det er staten eller et veldig stort selskap, som skal sikre seg noe, som nav.no osv. og er villig til å betale nær sagt hva som helst, da kan man nok få godt betalt.

Har selv både kjøpt og solgt flere greie domener til 10-30k, og min erfaring er at når prisene blir for høye, så ser man heller på andre alternativ.

Men det kan jo være en ide å spørre først hva de er villige til å betale, og så anta at de fleste nok kommer med skambud du kan øke betydelig.

Så har man i årevis hevdet at prisene bare går opp, men min oppfatning er at prisene varierer, men at de var høyere for et tiår siden, når mange hadde en reell frykt for at man ville gå "tom" for gode domener.

Det har dog vist seg å ikke stemme helt, ettersom man i stedet finner på unike navn (google), sammensetninger av ord (facebook, instagram) og lignende, og de færreste er korte domenenavn, som ikke lengre er like viktig når folk flest stort sett bare trykker på bokmerker og lenker uansett, å ikke skriver adresser i adresselinjen på samme måte som man gjorde for 10-20 år siden.

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Med over 100 ansatte så generer man ganske mye penger. Mange bedrifter har også proftitert godt under covid. Kjøpekraften er bra om dagen.
Nå vet ikke jeg hva slags firma det er snakk om, navn, domenenavn osv. Hvordan det sammenligner mot andre domener; som også kan være aktuelle. Så pris blir spekulativt. Hadde prøvd høyt først også forhandlet derifra. Er dem ordentlig int. så får du uansett et motbud, så ikke vær redd for å prøve deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ville aldri betalt mere enn for alle andre domener, og unngått alle opplagte muligheter for å slippe utpressing.

Til Arendal Lompebakeri & Sønn ville jeg kjøpt domene arelom.no, arlom.no osv.

I dag søker man opp en bedrift med søkeord, nesten aldri domenenavn. Og det gjelder å ha så mange ord fra faget og markedet i innholdet på sidene,  særlig forsiden med "clouds", og sørge for at Google har alle data komplett så søkingen fungerer. Folk trenger ikke huske domenenavn lenger. Jeg husker omtrent ingen domener, da jeg har snarveier og hurtigtaster til alt.

Hvor mye er det verd spørres det. Ingenting egentlig. Det er INNHOLDET som er verd noe. Å Lage supert innhold er mye arbeid og krever mange slags kompetanse. Norsk rettskriving f eks. Det er fryktelig irriterende å ikke finne den info jeg trenger, bare tivolieffekter. haralabber og skrivefeil.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Dart said:

Jeg ville aldri betalt mere enn for alle andre domener, og unngått alle opplagte muligheter for å slippe utpressing.

Til Arendal Lompebakeri & Sønn ville jeg kjøpt domene arelom.no, arlom.no osv.

I dag søker man opp en bedrift med søkeord, nesten aldri domenenavn. Og det gjelder å ha så mange ord fra faget og markedet i innholdet på sidene,  særlig forsiden med "clouds", og sørge for at Google har alle data komplett så søkingen fungerer. Folk trenger ikke huske domenenavn lenger. Jeg husker omtrent ingen domener, da jeg har snarveier og hurtigtaster til alt.

Hvor mye er det verd spørres det. Ingenting egentlig. Det er INNHOLDET som er verd noe. Å Lage supert innhold er mye arbeid og krever mange slags kompetanse. Norsk rettskriving f eks. Det er fryktelig irriterende å ikke finne den info jeg trenger, bare tivolieffekter. haralabber og skrivefeil.

Noen bedrifter setter pris på et fint domenenavn ifht epostadresser bl.a 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dapp47 skrev (7 minutter siden):

Noen bedrifter setter pris på et fint domenenavn ifht epostadresser bl.a 

Verdien av det kan være en illusjon. Litt som antallet "hits" på sidene ikke er lik omsetning, kroner i kassa. En "hit" er ikke verd noe. Selv ikke unike hits er verd noe. Men penger inn i kassa er fint. Mange opplever å ikke tjene et øre på nettsidene sine, bortkastede penger. Bedre med en god fasade på butikken og store informative utstillingsvinduer med priser.

En gullsmed fikk laget nettsider for titalls tusen og solgte null og niks pga dem. Det hun fikk var en masse prisforespørsler, epost og SMS som ikke førte til et eneste salg på et helt helt år, selv ikke i julehandelen. Ingen telefoner førte til salg.

Det er kun noen får bransjer og noen få typer butikker med konkurransedyktige lave priser som selger via nettet.

Lenke til kommentar
Dapp47 skrev (36 minutter siden):

Noen bedrifter setter pris på et fint domenenavn ifht epostadresser bl.a 

Veldig godt poeng. Spesielt i dag med det fokuset det er på sikkerhet og phishing.

Joda man kan lett finne Oles Våtrom og Bakeri med å søke etter firmaet på Google i stede for å skrive domenenavnet. Men jeg hadde blitt veldig skeptisk om jeg hadde fått en faktura fra olefilibombom.org på baderomsmøblene jeg handlet.

Og da blir det viktig med domenenavn som er troverdige og relevante.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...