Gå til innhold

Slik opp­graderer du til Windows 11 selv om PC-en din er litt for gammel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Inntil det finnes en løsning for å få høyreklikk til å oppføre seg normalt, vil jeg sky Win11 som pesten.

Jeg høyreklikker hele tiden "Open with...", "Edit with Notepad++", "7zip->Extract here", "WinMerge", "Mp3Tag", "Properties", "Add to archive..." og en hel haug annet for rask aksess.

Og så kommer Win11 og gjør hurtigvalgene til langsomvalg? Hvem er målgruppen? Skal Windows forenkles til det er ubrukelig for normal bruk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (34 minutter siden):

https://whatis.techtarget.com/feature/Windows-11-vs-Windows-10-What-are-the-differences

Så ikke mye forskjell greit nok for nye pcer men de som har eldre bør beholde det gamle litt til.

Er usikker om windows 11 blir fiasko som vista og Me gjenstår å se sies halvparten er fiasko. Så gjenstår å se.

Vista fikk ufortjent mye tyn, en antihype om du vil, og var langt bedre enn XP osv.

W11 er i praksis en oppgradering av W10. Derfor de sa at W10 var det siste OS'et. Folk hang seg opp i navnet, men poenget er metodikken for distribusjon og oppgradering. 

Grunnen til at MS gir det to navn er nok at de har innført og er i ferd med å innføre en del bye ting, mest åpenbar er menyen, og da liker markedsavdelingen å lable. 

Ellers har det skjedd mye nytt på sikkerhet, mye som ikke er umiddelbart åpenbart, men også ting som er mer åpenbart som TPM og CPU-støtte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant, men mine "gamle" Windows-maskiner som ikke er eldre enn at de passerer Win11-sjekk med tommel opp sier samtidig at det tar sin tid for Microsoft å rulle ut oppgraderingen. Kanskje snart, kanskje over nyttår.

 

Det produseres nye maskiner med Win11 forhåndsinstallert, men pandemilogistikken har en fart som gjør at vil ta sin tid før disse maskinene leveres fra butikk.

Endret av EWNN849Y
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (18 timer siden):

Vista fikk ufortjent mye tyn, en antihype om du vil, og var langt bedre enn XP osv.

W11 er i praksis en oppgradering av W10. Derfor de sa at W10 var det siste OS'et. Folk hang seg opp i navnet, men poenget er metodikken for distribusjon og oppgradering. 

Grunnen til at MS gir det to navn er nok at de har innført og er i ferd med å innføre en del bye ting, mest åpenbar er menyen, og da liker markedsavdelingen å lable. 

Ellers har det skjedd mye nytt på sikkerhet, mye som ikke er umiddelbart åpenbart, men også ting som er mer åpenbart som TPM og CPU-støtte. 

Har så vidt testet windows 11 er ganske håpløs anderledes så forstår folk flest vil vente med oppgraderinger.

Test farcry eller se om du får bedre spill opplevelse med windows 11. Selv en ryzen 5 5600 er vel i miste laget for rask installasjon så lurer på hvilken SSD og cpu som klarer å oppgradere til windows 11 på noen minutter.

Man har jo DirectStorage som gir raskere spillopplevelse en tidligere, , DX12 Ultimate skal vist komme dx13 i 2022. Skype går mot slutten og blir byttet med teams.

Så noe nytt, paint3d kan man kun beholde med oppgradering faktisk er utrolig hvor lite plass windows 11 krever, under 40 GB.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Test farcry eller se om du får bedre spill opplevelse med windows 11. Selv en ryzen 5 5600 er vel i miste laget for rask installasjon så lurer på hvilken SSD og cpu som klarer å oppgradere til windows 11 på noen minutter.

Har ikke Farcry så det får jeg ikke testet, men jeg har lik eller bedre ytelse i alle spill jeg har testet så langt. DVS, spill der det er naturlig å teste FPS. Jeg har ikke sjekket skylines for å si det sånn. Men, også det og andre tilsvarende føles akkurat som før. 

Ser ikke helt hvor du vil med oppgradering på noen minutter. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, er lenge siden, men det gikk relativt kjapt når det funket. 

Første gangen bricket maskinen pga gamle RAID-drivere. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...