Gå til innhold

[Løst] Radeon HD 5870 i en Win 10 maskin?


PaladinNO

Anbefalte innlegg

Er et gammelt HD 5870 fortsatt brukbart i en moderne Windows 10 maskin?
https://prisguiden.no/produkt/sapphire-radeon-hd-5870-vapor-x-114651

Jeg vet bare at dette kortet nå kun har Windows Legacy Driver støtte, men jeg har ikke testet dette selv.

En kamerat av meg skal oppgradere PC-en sin (hovedkort, CPU og RAM), og han spurte meg om jeg har noen skjermkort på lager. Han har pr. idag et gammelt MSI GTX 260 som han bruker med 2stk. 1080p 60 Hz skjermer, som er det han trenger, men han ønsker et kort med mer enn bare DVI-utganger.

Han spiller ikke dataspill i det hele tatt, kun nettsurfing, sporadiske Youtube videoer, lokal filmavspilling og lett bilderedigering.

Jeg har sagt at HD 5870 kortet er det eneste jeg har igjen, og har anbefalt helst kjøpe brukt på Finn eller minst et GT 1030 (basert på summen han ønsker å bruke på ny GPU i dagens marked). Han antar han ikke trenger et "dugelig" skjermkort med sin bruk, og vil dermed gjøre det billigst mulig.

Men vil et HD 5870 faktisk fungere med Windows 10? Og er det bedre enn et GTX 260?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dassen skrev (2 minutter siden):

Ble reint nostalgisk av disse GPUene. 5870 er betraktelig raskere enn GTX 260. Ser ingen grunn til at de ikke vil fungere med win10.

Jepp, tankene mine går også tilbake til det gamle XFX Geforce 8800 Ultra X kortet jeg har liggende. Nostalgi indeed. ♥️

Mange takk for svar. Det er jeg som skal gjøre hovedkortbyttet for ham, så jeg tenkte å benytte anledningen til å prøve HD 5870 kortet for å teste det.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (12 minutter siden):

Det er driverstøtte for Windows 10, men det gikk ut i 2016, så det er ikke sikkert at alt vil fungere like plettfritt 5 år senere.

Jeg vet, kun Legacy Drivers. Jeg forventer at det er noen "issues" et sted, men jeg er også nysgjerrig på hva som kan dukke opp.

Grunnen til at jeg selv knapt brukte kortet da jeg først kjøpte det var nettopp pga. driverproblemer når jeg skulle kjøre 2 skjermer tilsvarende Nvidia Surround. AMD har selv ikke i dag 100 % fikset multi-display innstillingene sine etter hva jeg har funnet på nettet (og grunnen til at jeg fortsatt nekter å en gang vurdere et AMD skjermkort).

Men i dette tilfellet skal skjermene kun kjøres separat, noe som også fungerte fint for meg back in the day.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...