Gå til innhold

Førerassistenten har elendige arbeidsforhold: Her er fem forbedringspunkter


Anbefalte innlegg

ChristianM skrev (5 timer siden):

Plassering i veibanen er det noe av det mere trivielle med autonom kjøring. Hvis systemet trenger eksterne referansepunkter for å fungere så vil det aldri bli helt autonomt. Det vil ta mange tiår å plassere ut referansepunktene og å holde dem oppdatert, nøyaktig og vil bli kostbart selv om innkjøpskosten per referansepunkt er lav.

Det som er utfordringen for selvkjøringssystemer er å tolke alle de bevegelige objektene i trafikken, alt fra andre biler, syklister, gående, fotgjengere, dyr, osv. som ikke vil ha referansepunkter på seg. Så hvis man legger opp til en system som trenger referansepunkter for å holde seg på veien så bør det skrinlegges før man starter siden konseptet er dømt til å feile.

 

Autonomi er jo å bruke referansepunkter, og tolke disse. Faktisk, så gjør vi akkurat det samme, uten at man tenker over det.

Om sommeren er det veimerking, asfaltkanter, skilt etc. I tillegg kommer "forstyrrende", bevegelige objekter som mennesker enten de er på sykkel, rulleski, skateboard etc, eller gående, dyr og diverse kjøretøy. Da er dette "enkelt".

Men diverse hendelser som snø om vinteren, sand eller vann på veibanen på endel andre steder i verden, kan gjøre dette vanskelig/umulig. Om vinteren er flere av disse faste referansepunktene dekket over av snø og is, så da må man hjelpe til med å plassere ut slike, på veier der det vil være behov. Altså der det ikke saltes ned til bare veier.

Bare en slik liten Brøytesjåfører er i visse områder helt avhengig av brøytestikker for å kunne gjøre jobben, og vi trenger de og under visse forhold for å vite hvor veien er.

Om vinteren er flere av disse faste referansepunktene dekket over av snø og is, så da må man hjelpe til med å plassere ut slike, på veier der det vil være behov. Altså der det ikke saltes ned til bare veier. Brøytesjåfører er i visse områder helt avhengig av brøytestikker for å kunne gjøre jobben, og vi trenger de og under visse forhold for å vite hvor veien er.

Å plassere ut andre typer sensorer eller markører, vil altså fungere som "brøytestikker" for oss, og vil kunne erstatte konvensjonelle brøytestikker i fremtiden. Det kan faktisk være økonomisk fornuftig i et lengre tidsperspektiv, da disse kan virke i flere år uten vedlikehold, og er permanent plassert når de settes ut.

Brøytestikker blir ofte samlet inn om våren, og satt ut igjen på høsten, fordi man må bytte reflekser og sjekke tilstanden på de. Og så må man erstatte de som er ødelagt eller som av forskjellige grunner mangler. Og dette koster også penger. Kanskje godt dyrere i et 5 eller 10-årsperspektiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ChristianM mente at det å vite hvor veien går er trivielt sammenlignet med den størrelsesorden vanskeligere jobben det er å gjenkjenne alt annet som beveger seg i trafikken, forstå hva som skjer og gjøre de riktige handlingene.

Derfor er det ikke noe hjelp i å markere veibanen. Klarer ikke autonomien såpass uten disse markeringene så er det å få til resten sjanseløst. Og man må få til alt før man får ekte førerløse biler. Det er en binær greie.

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ChristianM mente at det å vite hvor veien går er trivielt sammenlignet med den størrelsesorden vanskeligere jobben det er å gjenkjenne alt annet som beveger seg i trafikken, forstå hva som skjer og gjøre de riktige handlingene.

Derfor er det ikke noe hjelp i å markere veibanen. Klarer ikke autonomien såpass uten disse markeringene så er det å få til resten sjanseløst. Og man må få til alt før man får ekte førerløse biler. Det er en binær greie.

Å vite hvor man kan/skal bevege seg, er da første punkt. Deretter kan man konsentrere seg om alt det andre.

Men det med markører for å vise hvor veien er, gjelder en spesifikk problemstilling som løser et problem der de normale markørene er dekket, og det finnes lite og intet av andre referansepunkt.

Det er nok liten sannsynlighet for at de saltede veiene i Oslo-området er steder der slike er nødvendige.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Å vite hvor man kan/skal bevege seg, er da første punkt. Deretter kan man konsentrere seg om alt det andre.

Var det ChristianM og jeg skrev virkelig så komplisert å forstå?

L5 selvkjøring krever at man løser noe som er

A: ENKELT
B: VANSKELIG

Å bruke masse ressurser på noe som er ENKELT når man ikke er i nærheten av å løse det som er VANSKELIG, er å kaste penger ut av vinduet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Var det ChristianM og jeg skrev virkelig så komplisert å forstå?

L5 selvkjøring krever at man løser noe som er

A: ENKELT
B: VANSKELIG

Å bruke masse ressurser på noe som er ENKELT når man ikke er i nærheten av å løse det som er VANSKELIG, er å kaste penger ut av vinduet.

Her er det vel ikke snakk om hva som skal løses først, men hvordan man kan løse et av problemene mange på vår del av kloden ser at vil være problemer som må løses. både kategori A og B må løses før vi er helt i mål.

Og dette er altså et problem man ikke bare skal skyfle bort på de enkelte produsentene av biler, men spørsmålet er hvordan myndighetene kal legge til rette for dette. Sensorer må utvikles og testes, og så må man og bli enige om kommunikasjonsprotokoller.

Det inkluderer å ta hensyn til situasjoner som kan oppstå, både sabotasje/terror og utraste veier pga ras eller flom, eller andre typer hendelser. Og det er greit at man har internasjonale løsninger her, så man ikke for f.eks. 40 forskjellige løsninger på samme problem.

Selve utplasseringen av sensorene vil nok gjøres samtidig som man utbedrer veiene, f.eks. ved asfaltering eller endring av traséer, antall filer etc, og vil gjerne foregå over flere år. Tviler på at man ønsker å ta dette som en helt selvstendig jobb, igjen pga kostnaden ved det.

Men det er bedre at vi tenker på dette nå, slik at dette ikke stopper en utvikling som er ønsket. Tross alt ligger null-visjonen i bunn her, den om at ingen skal drepes eller bli alvorlig skadet i trafikken. Og autonomi er et meget viktig punkt i denne planen.

Så det at dere to låser dere inn i en nå-situasjon, endrer egentlig intet her. Det er egentlig bare forstyrrende om man ikke kan være løsningsorientert, bare problem-orientert.

Uansett, vi er vel alle enige om at autonomi på alle veier (Level 5) ikke kommer i 2022, men vil ta enda noen år til, selv om vi skulle løse alle ting som faller innunder din B-kategori. Og selv om ting havner under kategori A, så må det og løsres. Og selv om det er enkelt, så kan det fremdeles være tid og kostnadskrevende.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...