Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lydisolering av kjellertak


Anbefalte innlegg

Hei. Har laget en liten leilighet i kjelleren i sommer. Etter å ha leid den ut, så merker jeg nå at den er veldig dårlig lydisolert, veldig Irriterende. Det er bjelker i taket (20 eller 25 cm dybde) med isolasjon mellom bjelkene, laminat på gulvet oppe og takpanel/planker på taket fra før. I tillegg har skrud ny takplate/tak-ess over det gamle taket når jeg pusset det opp. Men fortsatt veldig dårlig med tanke på lydisolering.  

Kjelleren har god takhøyde 130 cm, så det er litt å gå på. Jeg tenker å lekte taket med 6-7 cm lekter, men isolere med kun 5 cm isolasjon slik at det lages en slags gap/mellomrom mellom det egentlige taket og det sekundær taket jeg skal lage. Ville det funke? Jeg tenker at hvis det er 1-2cm mellomrom mellom det egentlige taket og sekundærtak, så forplanter lyden seg i det gapet/mellomrommet isteden for å treffe taket direkt også komme opp. Noen ideer? Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 10/9/2021 at 5:02 PM, Sewero said:

Beste løsningen, men kostbart.
Vil få betraktelig bedre enn det er i dag ved å bruke lydbøyler, lekter og gips (spalte mot vegg hele veien rundt på minimum 5mm).

Resterende ville blitt utført oppå bjelkelaget.

Lydbøyler til vegg – La oss bygge et husSmart metode for støydemping - Byggmesteren

Har tenkt på det samme nå, men tenkte å bruke kun tak-ess uten gips slik at det dannes en sekundærtak og spalte. Forhåpe at den spalten kan dempe lyden litt siden lyden ikke treffer den egentlige taket direkte. Med gips blir det både mye jobb og kostnader tenker jeg for at da må jeg enten sparkle eller skrue takplater over gips. Så forhåpe at lydbøyler, lekter og tak-ess funker. Skal selvfolgelig tette ordentlig rund lektene. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Sewero said:

Jo dødere materiale du bruker jo mer får du igjen, gips er "dødt", tak-ess vil reflektere mer lyd.

Gips er ca 1/3 av prisen for tak-ess pr. kvm. 
Sparkel, sparkelremse og maling kommer ekstra, men du vil få mer igjen på slutt resultatet.

Klart at det beste ville vært å hatt gips på taket, men mener du at lydbøyle med kun tak-ess ikke hjelper i det hele tatt? Selv om det dannes en slags spalte.

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...