Gå til innhold

Skoda setter på bremsene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, AL123 said:

Joda, men hva er poenget ditt?

At man godt kan bygge rimelige enkle biler som varer i 100 år og som krever lite vedlikehold, hvis man bygger elektriske biler på en så enkel måte som mulig, og med en forholdsvis lav topphastighet.

Man må redefinere litt hva en bil er for noe og hvordan den brukes. 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (Akkurat nå):

At man godt kan bygge rimelige enkle biler som varer i 100 år og som krever lite vedlikehold, hvis man bygger elektriske biler på en så enkel måte som mulig, og med en forholdsvis lav topphastighet.

Man må redefinere litt hva en bil er for noe og hvordan den brukes. 

Tja, vil noen ha en bil som er mindre sikker, dårlig utstyrt og har en toppfart på 60kmt for å spare 100000? I tillegg til at man måtte endre typegodkjenningsreglene i en negativ retning, så ville man nok slite med å finne et marked for slike kjøretøy. Eksempelvis selges det ca 12-13 millioner typegodkjente biler i Europa pr år, men kun 45.000 moped og motorsykkelbiler totalt. Mao så slår du inn åpne dører. Forøvrig krever en ny elbil mindre vedlikehold enn en trøsykkel eller en mpedbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, AL123 said:

Tja, vil noen ha en bil som er mindre sikker, dårlig utstyrt og har en toppfart på 60kmt

Ja, det er egentlig det som er spørsmålet.

Hvis man ser på det globale bil og transportmarkedet, så vil jeg mene at det er ganske sannsynlig at vi etter hvert vil se en slik ny "klasse" av elektriske biler.

I for eksempel Asia og Afrika, så vil det finnes en annen infrastruktur og andre behov.

Man skal heller ikke se bort i fra en utvikling her i Europa, der man for eksempel bruker en enkel elektrisk bil for å kjøre fram til togstasjonen. 

Elektriske biler kan produseres enklere og mer effektivt en de som er drevet med bensin, gass eller diesel, og de kan også bygges for et meget enkelt vedlikehold og lang levetid.

Når man går ned i hastighet, i forhold til "vår nåværende standard" så blir jo ikke sikkerheten nødvendigvis dårligere.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (6 minutter siden):

Ja, det er egentlig det som er spørsmålet.

Hvis man ser på det globale bil og transportmarkedet, så vil jeg mene at det er ganske sannsynlig at vi etter hvert vil se en slik ny "klasse" av elektriske biler.

I for eksempel Asia og Afrika, så vil det finnes en annen infrastruktur og andre behov.

Man skal heller ikke se bort i fra en utvikling her i Europa, der man for eksempel bruker en enkel elektrisk bil for å kjøre fram til togstasjonen. 

Det finnes mange slike klassifiseringer av biler rundt om i verden, feks Kei-car i Japan. Hvis vi skal holde oss noenlunde relevante, så får vi holde oss til de norske/europeiske typegodkjenningsreglene. Der har vi allerede flere alternativer, bla 4-hjuls motorsykkel L7e, 4-hjuls moped L6e og 3-hjuls motorsykkel L5e. Det finnes produsenter for alle  de kategoriene, men ingen er særlig populære.

Endret av AL123
Lenke til kommentar
7 minutes ago, AL123 said:

Det finnes mange slike klassifiseringer av biler rundt om i verden, feks Kei-car i Japan. Hvis vi skal holde oss noenlunde relevante, så får vi holde oss til de norske/europeiske typegodkjenningsreglene. Der har vi allerede flere alternativer, bla 4-hjuls motorsykkel L7e, 4-hjuls moped L6e og 3-hjuls motorsykkel L5e

Teknologiutviklingen skjer jo på global basis og "typegodkjenning" det er jo bare et uttrykk for "politikk". Teknologien er ikke statisk og politikken er heller ikke statisk.

Det er vel ikke utenkelig at det finnes en politisk utvikling rettet mot "et grønt skifte" her under kjøretøy og annet utstyr som har en lang levetid og som bruker lite energi. 

Ut i fra en "teknisk betraktning" så er det jo forholdsvis enkelt å få til akkurat det.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 minutt siden):

Teknologiutviklingen skjer jo på global basis og "typegodkjenning" det er jo bare et uttrykk for "politikk". Teknologien er ikke statisk og politikken er heller ikke statisk.

Det er vel ikke utenkelig at det finnes en politisk utvikling rettet mot "et grønt skifte" her under kjøretøy og annet utstyr som har en lang levetid og som bruker lite energi. 

Som sagt, så finnes det regelverk for slike enkle kjøretøy allerede, men veldig få vil ha slike. At det dukker opp enda et typegodkjenningsalternativ i Europa, eller feks at L7e får en høyere vekt og effektbegrensning er ikke utenkelig, men det er ingenting som tyder på det foreløpig.

Lenke til kommentar

Det gjenstår å se litt videre framover hvordan den praktiske gjennomføringen blir.

https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en

https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal/transport-and-green-deal_en

Ut i fra en teknisk betraktning så er det i alle fall ingen ting i veien for å få til tydelige forbedringer i forhold til et samlet energiregnskap for biler og andre kjøretøy. 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 minutt siden):

Det gjenstår å se litt videre framover hvordan den praktiske gjennomføringen blir.

https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en

https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal/transport-and-green-deal_en

Ut i fra en teknisk betraktning så er det i alle fall ingen ting i veien for å få til tydelige forbedringer i forhold til et samlet energiregnskap for biler og andre kjøretøy. 

Selvfølglig ikke. Det gikk jo an for 100 år siden, men det er liten vilje for dette politisk, og liten interesse fra kundene, spesiellt fra et sikkerhetsmessig synspunkt. Det er liten støtte for flere drepte i trafikken etter det enorme arbeidet som er utført de siste 50 årene for å få ned antall dødsulykker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Består vel neppe kræsjtester eller utslippskrav isåfall.

Jeg personlig bryr meg ikke om utslipp (og medfølgende drivstofforbruk), men det er ikke noe problem å lage en sikker bil hvis sikkerhet er det eneste forbeholdet.

Problemet er at sikkerhetsutstyr (som også er lovpålagt) har vekt, og det kombinert med stadig strengere utslippskrav så må resten av bilen bygges så lett som mulig. For også å få minst mulig luftmotstand, for igjen å redusere utslippene (mer luftmotstand betyr mer arbeid for motoren som igjen betyr behov for mer drivstoff), så betyr dette mindre solide karosseripaneler (dvs. tynn komplisert formet plastikk) som koster masse penger for forbruker å erstatte for selv den minste skrape.

Hva ren sikkerhet angår så har jeg lyst til å få montert et lite veltebur og 4-punkt seler (tillegg til originalselene) i min VW Caddy fordi jeg ikke har side-airbags (ekstrautstyr) og en Euro NCAP sidekollisjonstest av min bilmodell rett skremte meg når jeg så hodet på dukken slå igjennom sideruten (en av grunnene til at jeg monterte et Sparco sportssete i bilen min, med skikkelig lår-, hofte- og skulderstøtte).

Men jeg fikk øyeblikkelig høre både av verkstedet hvor jeg først diskuterte et veltebur, og Biltilsynet, at hvis jeg monterte et veltebur og 4-punkt sele så ville ikke bilen lenger være godkjent for vanlig vei. Dvs. verkstedet sa det, mannen på Biltilsynet bare skakket på hodet og jeg måtte gjenta spørsmålet før jeg fikk et svar for han trodde tydeligvis jeg tullet.

Så ren sikkerhet kommer tydeligvis i andre rekke, etter drivstofforbruk, hvis Norsk Lov skal være noe å gå etter. :shrug:
EDIT: det føles ihvertfall slik.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
5 minutes ago, AL123 said:

Det er liten støtte for flere drepte i trafikken etter det enorme arbeidet som er utført de siste 50 årene for å få ned antall dødsulykker. 

Det er jo også mange andre faktorer som bestemmer antall drepte enn bilens tekniske egenskaper.

Hastigheten er vel den viktigste faktor. Så kommer utformingen av veibanen, kvalitet på ambulansetjeneste, sykehus, osv.

Sannsynligvis så ville nok sikkerheten for en "litt stor elektrisk mopedbil", bli like bra eller bedre enn andre biler.

Det kan godt hende at det ville være lurt å sette hastighetsbegrensningen litt høyere enn 60, slik at den klarer å følge vanlig trafikk i tettbygde strøk.

 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 minutter siden):

 

Det kan godt hende at det ville være lurt å sette hastighetsbegrensningen litt høyere enn 60, slik at den klarer å følge vanlig trafikk i tettbygde strøk.

 

Kjøretøykategori L7e har i dag ikke hastighetsbegrensning i det hele tatt, uten at kjøretøyene blir mer populære av den grunn. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (37 minutter siden):

Nei, det europeiske typegodkjenningssystemet har helt klart et fokus på sikkerhet fremfor drivstoffforbruk.

Jeg håper da virkelig at det har fokus på sikkerhet først.

Bare synd at man ikke kan få lov til å gjøre egen bil så sikker som mulig uten at andre lover skal blande seg inn. Bare da jeg monterte sportssetet i bilen min så var det tvil i lovverket, selv om det aldri har vært påpekt under noen EU-kontroll. Setet er godkjent for bilsportbruk (har FiA dokumentene liggende i bilen), men akkurat det setet er ikke godkjent av Volkswagen i akkurat min bilmodell, og er dermed teknisk sett ikke godkjent i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å montere hverken bur eller et FIA-sete i bilen, men det sier seg selv at menigmann, deg selv inkludert, ikke har kompetanse til å vurdere hvordan en endring påvirker sikkerheten i en bil. En annen ting er at en bil er typegodkjent som en enhet, og inngrep i bilen som påvirker den typegodkjenningen vil kreve e ny godkjenning. Det sier seg selv.

Lenke til kommentar
58 minutes ago, AL123 said:

Det er ikke noe problem å montere hverken bur eller et FIA-sete i bilen, men det sier seg selv at menigmann, deg selv inkludert, ikke har kompetanse til å vurdere hvordan en endring påvirker sikkerheten i en bil.

Er diskusjon.no bare for meningmann uten teknisk kompetanse? Man må vel kunne gå ut i fra at det også er noen som har en viss grad av alminnelig sunn fornuft?

Lenke til kommentar

Hvis man nå ser på de politiske målene for bruk av elbil, så ser man ett bilde eller en beskrivelse:

https://ec.europa.eu/transport/themes/mobilitystrategy_en

Så kan man sammenligne med en av de de for tiden best selgende elbilen, Tesla 3:

https://www.tesla.com/no_no/model3

Vekt litt under 2 tonn, topphastighet ca 260, akselerasjon 0-100 ca 3 sekund og motoreffekt nesten 500 Hk.

Er dette en optimal løsning for å nå de overordnede politiske målene, eller er det noe her som på et vis har sporet av og ikke stemmer helt. Hva er "mijøkostnaden" til en Tesla 3 fra produksjon, bruk og til ved destruering?

Kan man tenke seg muligheten av at vi kanskje er i starten av en utvikling og at framtidens elbiler kanskje blir litt lettere, litt enklere og med færre "mijøkostnader" enn det som gjelder i dag?

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
19 minutes ago, arne22 said:

Hvis man nå ser på de politiske målene for bruk av elbil, så ser man ett bilde eller en beskrivelse:

https://ec.europa.eu/transport/themes/mobilitystrategy_en

Så kan man sammenligne med en av de de for tiden best selgende elbilen, Tesla 3:

https://www.tesla.com/no_no/model3

Vekt litt under 2 tonn, topphastighet ca 260, akselerasjon 0-100 ca 3 sekund og motoreffekt nesten 500 Hk.

Er dette en optimal løsning for å nå de overordnede politiske målene, eller er det noe her som på et vis har sporet av og ikke stemmer helt. Hva er "mijøkostnaden" til en Tesla 3 fra produksjon, bruk og til ved destruering?

Kan man tenke seg muligheten av at vi kanskje er i starten av en utvikling og at framtidens elbiler kanskje blir litt lettere, litt enklere og med færre "mijøkostnader" enn det som gjelder i dag?

 

Selvfølgelig. Det forskes hardt på batteriteknologi og batteriene blir lettere og lettere.

Det finnes også allerede en utgave av Model 3 som har batteri helt uten Kobolt. Det er vel også veldig lite av det i de øvrige modellene.

Og batteriene kan gjennvinnes. Er værre å gjennvinne bensin og diesel som er brukt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Finnes allerede regler for spesielle og ombygde kjøretøy, så om man virkelig vil bygge en egen bil opp fra grunnen av, eller basert på en annen bil, så er det mulig. Men det er ganske strenge regler, og alt bør starte me, eller involvere riktige mennesker hos vegvesenet/biltilsynet før man går i gang med selve byggingen.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/ombygging/ombygging-av-kjoretoy/

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_7#§7-2

https://www.tshandbok.no/del-2/5-kjoeretoeykontroll-og-verkstedgodkjenning/doc703/

Bør definitivt sjekke ut hjemmesidene til NFSOK, og vurdere et medlemsskap der, om man er seriøse på dette. Selv om det er endel større fokus på MC'er og spesielt bygg basert på oppskriften på HD, så er de en god kilde til kunnskap på området.

http://www.nfsok.no/aktuelt.html

Dessverre viser det seg at disse reglene per i dag ikke er spesielt lettvinte når vi snakker elektriske kjøretøy:

https://www.tu.no/artikler/det-er-nesten-umulig-a-fa-godkjent-en-ombygd-elbil-i-norge/467061

Skal man starte opp som en miniprodusent a la Köenigsegg. så tipper jeg det ligger endel andre regler til grunn, men da langt strengere i forhold til tekniske krav, og ikke minst testing av kjøretøy, inkludert kollisjonstester.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...