Gå til innhold

Koble fra Altibox hjemmesentral til Rj45 dobbeltuttak til dekoder og wifi router


Anbefalte innlegg

Har fått meg ny hjemmesentral og dekoder fra Altibox, men får bare 100 mbit på TVen (ikke 1000). Alle kabelene jeg har er cat5e og elko rj45 dobbel uttaket er merket med tallet 6. (Måtte skru av bromodus for å få full hastighet på internett og få til dekodere. Som også er merkelig)

spm 1. Er elko uttaket Cat6 pga 6 tallet?

spm 2. skal tv kabelen og internett kabelen kobles på samme måte (rekkefølge) i rj45 uttaket? Og har noen et konlingskjema som viser dette samt pluggen i andre enden som skal i hjemmesentralen  

spm 3. er det samme type kabel fra rj45 uttaket til dekoder som til wifi routeren? (Standard cat5e og oppover?) og har noen et koblingskjema på dette?

Mener å huske at en av kablene skulle være krysset når jeg koblet dette for mange år siden. 

Vurderer å kjøpe en rull med cat6 kabel og bytte ut alle kablene hvis det ikke kommer noe ut av feilsøkingen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jimjames skrev (30 minutter siden):

men får bare 100 mbit på TVen (ikke 1000).

TV-er og tilsvarende støtter ofte ikke mer/høyere enn 100 mbit men spesifikasjonene til din TV tilsier 1000 mbit? Har du testet med eks. en PC på samme uttaket og med samme kabel? Samme resultat?

jimjames skrev (32 minutter siden):

(Måtte skru av bromodus for å få full hastighet på internett og få til dekodere. Som også er merkelig)

Så nå har du ingen firewall mot Internett?
Enig i at det er merkelig men har du forhørt deg med din leverandør av AltiBox?

Lenke til kommentar

Når det ellers gjelder spørsmålet om koblingsskjema, så er det 568B som bør benyttes. Eksempelvis Elko-veggbokser har også merking innvendig i forhold til kobling i henhold til hhv 568A og 568B.

Cat5e skulle jo i utgangspunktet her ellers være nok.

Som NoBo er inne på, er det slettes ikke uvanlig at TV-er ikke støtter mer enn 100 Mbps.

Hvilken ruter var det du benyttet når du hadde Altibox-hjemmesentralen i bromodus? Er ikke sagt at alle rutere faktisk støtter 1000 Mbps på WAN-til-LAN-throughput. Men de fleste litt mer påkostede rutere gjør det. For noen rutere må man også her være påpasselig når det gjelder sikkerhetsfunksjonalitet som skal inspisere trafikken - har man slikt aktivert, kan det godt være at ytelsen begrenses.

Husk at testing av hastighet her bør skje via interne målinger i hjemmenettet. Alt man ikke får 1000 Mbps via Speedtest o.l. er ikke uvanlig, og trenger ikke å bety at noe er galt. Kan være at man evt. må prøve en annen server som man velger manuelt fra lista. Skal man forsikre seg om at ting i selve hjemmenettet ikke er en flaskehals, kan to PC-er tilkoblet med kabel på forskjellig sted i nettverket og verktøy som eksempelvis iperf eller nuttcp være en ide.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Hårek said:

Det er lenge siden kryssede kabler var nødvendig. Automatikk kom i 1998

Og for å ta med totalt irrelevant informasjon, så var det som oftest ikke nøvendig før automatikken heller.  Man hadde gjerne en dedikert "uplink" port på huben (switch var jo altfor dyrt).  Av og til med en fysisk bryter for å bytte mellom uplink (krysset) og normal (ikke krysset port.  Bryteren var typisk merket med "MDI-X".  Ihvertfall på min 3Com hub

Lenke til kommentar

At du ikke får TV til å fungere i bromodus kan vel ha flere årsaker. Forstår jeg det slik at du her har en port koblet til svitsjen på ruteren som står bak Altibox-hjemmesentralen, samt at du har en kabel som er koblet til en av TV-portene på hjemmesentralen?

Tidligere var det ikke mulig å bruke tv-boksene til Altibox bak egen ruter. Men har forstått det slik at de kanskje har gjort noen endringer på dette, men kan vel da i det minste bety at ruteren man har satt opp selv må ha IGMP aktivert for at IPTV skal fungere kanskje?

Lenke til kommentar

Steg 1: fiberlinje inn i hus til liten boks. Fra liten boks til wan port i hjemmesentral. 

steg 2: Hjemmesentral Port 4 trukket i vegg til uttak og fra uttak til wifi router

Hjemmesentral port 1 trukket i vegg til uttak og fra uttak til tv dekoder. 
 

Ikke noe mer avansert enn dette. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, jimjames said:

Steg 1: fiberlinje inn i hus til liten boks. Fra liten boks til wan port i hjemmesentral. 

steg 2: Hjemmesentral Port 4 trukket i vegg til uttak og fra uttak til wifi router

Hjemmesentral port 1 trukket i vegg til uttak og fra uttak til tv dekoder. 
 

Ikke noe mer avansert enn dette. 

Hvis du bytter om her, og setter den porten på veggkontakten som skal gå til TV inn på ruteren i stedet, fungerer nettet greit via denne forbindelsen? Hvis tv-boks er koblet rett i port 1, uten å gå via veggkontaktene, fungerer den da?

Lenke til kommentar
bmork skrev (3 timer siden):

Og for å ta med totalt irrelevant informasjon, så var det som oftest ikke nøvendig før automatikken heller.  Man hadde gjerne en dedikert "uplink" port på huben (switch var jo altfor dyrt).  Av og til med en fysisk bryter for å bytte mellom uplink (krysset) og normal (ikke krysset port.  Bryteren var typisk merket med "MDI-X".  Ihvertfall på min 3Com hub

Før min tid, men jeg har komt over noen gamle switcher der noen av portene har vært merket med "X" for krysset.

Lenke til kommentar

Bare sånn for å stille et spørsmål siden det allerede diskuteres hvordan altibox skal kobles. Er man nødt til å ha hjemmesentralen før egen ruter? Har mesh-noder og med telenor sitt opplegg så er ruteren de leverte bare fjernet, og det går kabel rett fra mediekonverteren til mesh-noden. Er det sånn med altibox at fiberen går i hjemmesentralen i bromodus, og så kabel videre til min ruter/mesh-node?

Og angående IGMP. Mener å huske å ha lest at man skal kunne ta med seg boksen (den nye(?) android-boksen)og bruke den hvor som helst, så lenge man har internettforbindelse. Utelukker ikke det denslags krav? Det var mulig med Get/Telia sin android box mener jeg.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
18 minutes ago, kewell79 said:

Bruker du bro modus, skal kabel til dekoder gjennom ruter. Ikke hjemme sentral 

Når du setter Altibox-hjemmesentralene i bromodus, har det normalt sett vært slik at det er noen porter som fortsatt kan brukes til TV. Vil da ofte være enkleste løsning i en del sammenhenger, så det er praktisk å ha egen kabel.

Eks. det Altibox skriver om VMG 2-hjemmesentralen, som er den nyeste:
 

Quote

Bromodus

Bromodus velges under innstillinger på Mine sider og betyr at deler av hjemmesentralen settes ut av funksjon. LAN4-porten formidler internettsignalet videre til din egen eksterne ruter, mens portene LAN1, LAN2 og LAN3 brukes til TV-dekodere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, bo1e said:

Bare sånn for å stille et spørsmål siden det allerede diskuteres hvordan altibox skal kobles. Er man nødt til å ha hjemmesentralen før egen ruter? Har mesh-noder og med telenor sitt opplegg så er ruteren de leverte bare fjernet, og det går kabel rett fra mediekonverteren til mesh-noden. Er det sånn med altibox at fiberen går i hjemmesentralen i bromodus, og så kabel videre til min ruter/mesh-node?

Og angående IGMP. Mener å huske å ha lest at man skal kunne ta med seg boksen (den nye(?) android-boksen)og bruke den hvor som helst, så lenge man har internettforbindelse. Utelukker ikke det denslags krav? Det var mulig med Get/Telia sin android box mener jeg.

Telenor har ruter og fibermodem/mediekonverter i to separate enheter, mens hos Altibox er dette i samme enhet. Tar du bort hjemmesentralen, må du erstatte den med noe der fiber kan termineres - eks. en mediekonverter eller en ruter med støtte for å plugge fiberen rett inn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Hvis du bytter om her, og setter den porten på veggkontakten som skal gå til TV inn på ruteren i stedet, fungerer nettet greit via denne forbindelsen? Hvis tv-boks er koblet rett i port 1, uten å gå via veggkontaktene, fungerer den da?

Har chattet med Altibox og fått avklart at dekoderen ikke støtter bromodus med kabel. Bare med wifi. En kjekk beskjed å få etter to dager med testing. Så hvis jeg vil ha det, må jeg velge wifi eller eldre dekoder. 
 

Men takk for hjelpen folkens. Mulig en av kablene mine var feil koblet (ikke 568B) så dette kan jo ha hatt noe med at TVen ikke fikk 1000 mbit. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...