Gå til innhold

Misforstått rundt refinansiering av lån?


Gjest 3a444...a1e

Anbefalte innlegg

Gjest 3a444...a1e

Hei

Jeg søkte om refinansiering av boliglån (tror jeg det heter, når du har lån i en bank allerede og søker til samme bank). Søkte om 500 000 til oppussing. Jeg hadde igjen 400 000 å betale av det opprinnelige lånet.

Slik det ser ut nå, har banken «betalt inn» det jeg skyldte fra før (400 000) og dermed reelt bare gitt meg 100 000 ekstra å låne.

Er det slik refinansiering er ment å fungere? Jeg forsto det slik at jeg søkte om dette ekstra, ikke istedenfor mitt opprinnelige lån.

(Søknadsprosessen var svært knotete og gikk via en midlertidig side, så jeg kan ikke finne alle dataene mine. Banken er Nordea Direct.)

Anonymous poster hash: 3a444...a1e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antageligvis har du søkt om 500 000 i totalt lån. Bankene står relativt fritt til å utforme sine søknadsskjema, og du må nesten lese det du signerer på og evt. spørre om du er usikker, før du signerer. Både et skjema hvor du angir totalt lånebeløp og et skjema hvor du angir tilleggsbeløp oppå dagens lov kan brukes av banken. 

Dette er ulempen med å bruke "heldigitale" banker med veldig enkelt kundeservice/rådgivningstilbud slik som Nordea Direct.  

Hvis du tar kontakt med banken kan det være at du kan forklare problemstillingen og be om å slippe evt. refinansieringsgebyr ved ny opplåning. Men de kan også si nei til det.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Refinansiering heter nettopp re fordi du gjen-finansierer et eksisterende lånebeløp. Du kan refinansiere gjeld du allerede har. Du kan ikke refinansiere et nytt lån uten å allerede ha gjeld (da ville det hett å finansiere, ikke refinansiere).. Refinansiering kan brukes for å samle mange smålån i ett større lån eller få bedre lånevilkår (og større lånebeløp er en av de vilkårene) for ett singelt lån du allerede har..

Lenke til kommentar
Gjest 4a26f...f24

En misforståelse har det blitt, og trolig på din side, da bankene har strenge regler mtp tydeliggjøring m.m. 

Refinansiering, beskrevet av https://www.lanfordeg.no/

"Hva er refinansiering – kort fortalt

  • Handler om å gjøre endringer på eksisterende gjeld
  • Hensikten er å sikre seg lavere låneutgifter og bedre betingelser"

Så det høres realistisk at de har gjort det slik du beskriver. Men kan du ikke bare snakke med de å si at du ønsker å øke lånet? Har du ledig verdi i boligen kan du legge inn beløpet der. 

Anonymous poster hash: 4a26f...f24

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...