Gå til innhold

Hvilken smartklokke er beste helseklokke med EKG


Anbefalte innlegg

Er det en klokke som er mer fokusert som en helseklokke og ikke så mye treningsklokke ?

Jeg tenker da at den registrere søvn,puls,EKG osv.

Er nok flere treningsklokker som gjør dette, men usikker om det er en som spesielt er rettet mer mot og overvåke helsen og ikke trening ?

 

Og at den ikke er for kostbar hadde og hjulpet på.

 

 

Endret av Nortonis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke akkurat en klokke i tradisjonell forstand

Men mulig du vil like nylanserte fitbit charge 5 som gjør alt det du ber om til en rimelig pris. Fitbit appen er også veldig god. Har selv charge 3 som jeg har brukt noen år nå. 

https://www.power.no/mobil-og-foto/smartklokker-og-wearables/aktivitetsarmbaand/fitbit-charge-5-graphiteblack/p-1198113/store/?gclid=CjwKCAjwtfqKBhBoEiwAZuesiA5d-JCLsUncq4cKgYStRwujNhtufxVHm8z7Ob6TaCzwri4UMY_JQRoC1eMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kron said:

Ikke akkurat en klokke i tradisjonell forstand

Men mulig du vil like nylanserte fitbit charge 5 som gjør alt det du ber om til en rimelig pris. Fitbit appen er også veldig god. Har selv charge 3 som jeg har brukt noen år nå. 

https://www.power.no/mobil-og-foto/smartklokker-og-wearables/aktivitetsarmbaand/fitbit-charge-5-graphiteblack/p-1198113/store/?gclid=CjwKCAjwtfqKBhBoEiwAZuesiA5d-JCLsUncq4cKgYStRwujNhtufxVHm8z7Ob6TaCzwri4UMY_JQRoC1eMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Hei, ja den virke jo grei.

Jeg så på sense, men det står at den ikke har EKG hjertemåler aktivert i Norge, har denne den funksjonen aktivert ?

Jeg trenger klokken mest for søvn overvåking med misstanke om søvnapne, og ville også fulgt med på hjertemåleren over tid da jeg føle jeg får noe hjertejag til tider. Så kunne våre greit og fått litt innblikk i det selv .

Lenke til kommentar
Nortonis skrev (32 minutter siden):

Hei, ja den virke jo grei.

Jeg så på sense, men det står at den ikke har EKG hjertemåler aktivert i Norge, har denne den funksjonen aktivert ?

Jeg trenger klokken mest for søvn overvåking med misstanke om søvnapne, og ville også fulgt med på hjertemåleren over tid da jeg føle jeg får noe hjertejag til tider. Så kunne våre greit og fått litt innblikk i det selv .

Charge 5 får funksjonen aktivert i løpet av november slik jeg har forstått. 

Ellers skal både sense og charge 5 ha ekg aktivert i Norge. Som du kan se her: https://www.fitbit.com/global/us/technology/ecg

Lenke til kommentar

Det var jo bra og se, jeg leste en test på sense på tek.no , og der står det ekg var kun aktivert i USA og noe andre plasser, men ikke i norge.

 

Ja da takker jeg for god informasjon, om det ikke dukker opp flere forslag her så kan det se ut til at det er klokken jeg kan gå for, også til en hyggelig pris.

Takk igjen min godeste herremann Kron for dette flotte forslaget.

 

Lenke til kommentar

Vel om dette er tilfelle så er det en dealbreaker, og ha på gps samtidig så man har på pulsmåleren ser ikke ut til og virke.

Så man må bruke gps sporingen på telefonen og ikke den som er i klokken.

Hadde jo våre fint og lagt telefonen igjen til tider når man går tur osv.

Fitbit selv vet om det og har ikke noe løsning på det.

Sjekk ut dette:

https://www.youtube.com/watch?v=c7KHBR-xSlc&t=596s

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 10/7/2021 at 7:39 PM, Nortonis said:

Vel om dette er tilfelle så er det en dealbreaker, og ha på gps samtidig så man har på pulsmåleren ser ikke ut til og virke. Så man må bruke gps sporingen på telefonen og ikke den som er i klokken.

På Charge 5 kan du aktivere GPS og pulsmåler samtidig, men problemet skyldes, slik jeg oppfatter det, klokkens design:
- Hvis remmen er for stram, ser ikke GPS-antennen satellittene godt nok
- Hvis remmen er for slakk, ser ikke klokken pulsen godt nok

Hvis du finner et hull på remmen som er passe slakt/stramt, bør både GPS og pulsmåling funke greit.

Jeg ville ikke lagt særlig vekt på EKG (og SpO2) på klokker, da dette ikke gir nøyaktige målinger. Du kan kanskje bruke det til å observere trender over tid, men dersom du er i tvil bør du oppsøke kompetent personell (legevakt) for kontroll med profesjonelt utstyr.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
zanta skrev (3 timer siden):

Jeg ville ikke lagt særlig vekt på EKG (og SpO2) på klokker, da dette ikke gir nøyaktige målinger. Du kan kanskje bruke det til å observere trender over tid, men dersom du er i tvil bør du oppsøke kompetent personell (legevakt) for kontroll med profesjonelt utstyr.

I utgangspunktet ja. Men alle har en viss terskel for å gå til legen. Dette er veldig individuelt fra person til person, og er noe som resulterer i mange dødsfall globalt. Terskelen for å kjøre en EKG test på klokka man har på armen er selvfølgelig mye lavere, det er ikke engang sikkert at man har merket at det er ett problem. Det er mange historier fra mennesker som har gått til legen basert på resultater fra slike klokker, og hvor noen av dem nok er i live i dag på grunn av det.

https://www.forbes.com/sites/andrewwilliams/2020/07/03/this-doctor-says-the-apple-watch-saved-his-life/?sh=4ecd4f53609b*
https://www.mensxp.com/technology/news/90125-apple-watch-saves-womans-life.html
https://indianexpress.com/article/technology/gadgets/apple-watch-saves-an-indian-life-thanks-to-its-ecg-feature-report-6808698/

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det jeg tenkte, kan ikke mase på legen for og ta 1stk EKG test der og da.

Så om dem klare og måle litt selv imellom så hedde det våre en start.

Men virke for og måle EKG så må man holde på klokken på siden, at den ikke kan måle litt sånn imellom når man sover osv.

Så da er jeg litt usikker på den, kunne våre kjekt og den tok prøver et par ganger til dagen, igjennom natten osv selv.

Tenkte bare så vi slipper og kjøpe et instrument for hvert bruk som EKG,blodtrykk, puls ++.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Nortonis said:

Tenkte bare så vi slipper og kjøpe et instrument for hvert bruk som EKG,blodtrykk, puls ++.

Nyere pulsklokker måler pulsen helt greit, selv uten pulsbelte. For EKG og blodtrykk ville jeg ikke stolt på målingene med en klokke. Her må hver enkelt gjøre sin egen risikovurdering, men dersom noen tror at en klokke til et par tusenlapper gjør like gode målinger som spesialisert utstyr til det mangedoble, bør det ringe noen alarmklokker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nortonis skrev (På 20.10.2021 den 17.41):

Ja det jeg tenkte, kan ikke mase på legen for og ta 1stk EKG test der og da.

Så om dem klare og måle litt selv imellom så hedde det våre en start.

Men virke for og måle EKG så må man holde på klokken på siden, at den ikke kan måle litt sånn imellom når man sover osv.

Så da er jeg litt usikker på den, kunne våre kjekt og den tok prøver et par ganger til dagen, igjennom natten osv selv.

Tenkte bare så vi slipper og kjøpe et instrument for hvert bruk som EKG,blodtrykk, puls ++

Trur ikke du maser på legen din for en ekg test, det tar ca 3 minutter fra du legger deg på benken til du er på vei ut igjen. Ekg lege Vs hvilken som helst klokke så tar jeg legen. Og har du ujevn hjerte rytme, så kan du bare kjenne på din egen puls så kjenner du det med en gang. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
On 1/24/2022 at 5:25 PM, torbjornhb said:

Den rimeligste jeg kan tenke meg nå, er Fitbit Charge 5.

Min Charge 5 fikk EKG med oppdatering 20001.149.11. Har testet noen ganger: Litt vanskelig å plassere fingertuppene riktig på sensorene på klokken, men når man har fått teken på det, er resultatet bra. Fra appen kan man bestille en PDF med måleresultatene, som kan sendes til sykehus eller andre ved behov.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
marcosdani skrev (9 minutter siden):

Men virke for og måle EKG så må man holde på klokken på siden, at den ikke kan måle litt sånn imellom når man sover osv.

Hvis man har behov for EKG så ofte bør man heller bruke profesjonelt utstyr. Denne funksjonen på klokker har sine begrensninger.

Lenke til kommentar
zanta skrev (På 20.10.2021 den 20.43):

Nyere pulsklokker måler pulsen helt greit, selv uten pulsbelte. For EKG og blodtrykk ville jeg ikke stolt på målingene med en klokke. Her må hver enkelt gjøre sin egen risikovurdering, men dersom noen tror at en klokke til et par tusenlapper gjør like gode målinger som spesialisert utstyr til det mangedoble, bør det ringe noen alarmklokker.

En lege og forsker jeg kjenner som jobber i Oslo mener at EKG målingen til Apple Watch er god nok til å kunne være en ekte hjelp i hverdagen. Dette har jeg fått bekreftet fra min egen fastlege. Personen har jobbet som lege i mange år og forsket på hjertesykdommer.

Min venn mente at tegn på hjertefeil er en enkel måling som kan avdekkes av enkle instrumenter. En mer nøyaktig måling er selvfølgelig best, men det KAN avsløre hjertefeil. Og er man utsatt for sånt er etpar tusen kroner en fin investering.

Her er en annen lege dro nytte av funksjonen:

https://www.forbes.com/sites/andrewwilliams/2020/07/03/this-doctor-says-the-apple-watch-saved-his-life/?sh=1a4c5680609b

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

En lege og forsker jeg kjenner som jobber i Oslo mener at EKG målingen til Apple Watch er god nok til å kunne være en ekte hjelp i hverdagen. Dette har jeg fått bekreftet fra min egen fastlege. Personen har jobbet som lege i mange år og forsket på hjertesykdommer.

Min venn mente at tegn på hjertefeil er en enkel måling som kan avdekkes av enkle instrumenter. En mer nøyaktig måling er selvfølgelig best, men det KAN avsløre hjertefeil. Og er man utsatt for sånt er etpar tusen kroner en fin investering.

Etter at jeg (for ca 1 år siden) skrev innlegget du siterte har jeg brukt Fitbits EKG-løsning, fra før hadde jeg brukt Apple Watch. Etter å ha lest dokumentasjonen som Fitbit har lagt frem på kvaliteten av målingene, er jeg enig i at dette er til ekte hjelp. Dersom man har jevnlig behov for EKG uten at dette må initieres manuelt hver gang, og krever at man holder finger/fingre på klokken, er ikke behovet dekket av en klokke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...