Gå til innhold

LED Kaskade (2X NE555) DIY til Høy effekt??


Anbefalte innlegg

Var vel den nærmeste kategori jeg kunne finne til mitt spørsmål (moderator flytter  til annen kat.??)

 

På nettet fant jeg dette skjemaet det vedlagte skjemaet.

Slike småkretser som timer kretsen NE555 tåler knapt 200mA i belastning.

Jeg kunne tenke meg å endre LED til 12 volts 10W LED, skjemaet viser 4x røde + 4x blå.

Jeg ville bare trenger 2x røde + 2x blå. MEN hvordan kople inn MOSFET eller annen egnet translittererer som tillater høyere belastning, uten at dette skal ha noen innvirkning på NE555 timer kretsen?  Tenker høyt, dersom jeg brukte to N-kanal MOSFET, koplet GATE til hhv. utg. 2 i hver NE555 krets, MOSFET1 Source til R led Anode, B led katode, MOSFET2 Source til R katode, og B led Anode? og Drain til "+" 12 volt.

 

Vil det komme noen "retur" strømmer i en slik kopling? Sikring mot slikt vha. med dioder?

 

POLICE CASKADE LIGHT 2 STK NE555 4 RØDE LED 4 BLÅ LED.jpg

Endret av maxijoker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å svare når du ikke forteller nøyaktig hva du vil at kretsen skal gjøre. 

Jeg laget derimot noe lignende selv. (Uten sammenligning forøvrig). 

Denne kretsen er laget for å holde liv i i en batteribank etter at enheten som er koblet til er oppladet, slik at lading gjennoptås uten å starte batteribanken fysisk. 

Kresten gir batteribanken impulser på 100mA (ca. 1 sekund) hvert 25 sekund.

58071903_Schematic_Powerbankstayawakecircuit_2021-10-08.thumb.png.6568d7206be6e5252bebee54644e7c87.png

Lenke til kommentar

Vel, noe lignende, men likevel noe HELT annet.

 

Som det fremgår av navnet LED Kaskade, dvs. kretsen har to oscillerende kretser. Krets 1 sørger for en skifte mellom LED rød type og LED blå type. Samtidig som den andre oscillerende krets sørger for at tiden som LED rød og LED blå er av/på er ca 100-200Hz, en frekvens som vil bli oppfattet av øyet som er tilsvarende blinkefrekvens lik den vi ser på utryknings kjøretøy. Så her skifter lyset mellom rødt til blått med ca 1 sekund mellom hver lysfarge,  mens lyset som lyser i blå eller rødt er av "vibrerende" art. Kretsen sin funksjon er herved forklart.

Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du mener (tror jeg) og jeg tror dette blir et relativt avansert oppsett. Det enkleste hadde trolig vært og bruke en liten mikrokontroller til dette og kjørt en fastled kode. Men det har du sikkert tenkt på og har sikkert dine grunner til å ikke gå den veien?

Ved bruk av feks. en Wemos D1 Mini kan du også fjernsture disse lysene via en app etc. også. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror jeg nå har funnet svaret til mitt spørsmål.

Jeg har modernisert kretsen på et par punkter. Først har jeg endret frekvensene for frekvensen som LED rød/blå blinker på, fra fast oscillerende til justerbart. Det samme gjelder for hvor lenge LED rød eller blå er inne med status som PÅ, som var en fast tid men er nå justerbar. Det andre punkt som er endret på, er at LED belastningsstrøm som tidligere gikk gjennom IC U1 & 2 går nå igjennom collector/emitter overgangen i Q1 og Q2, der base/emitter spenningen overstiger 0.7 volt og Q1/Q2 blir ledende til 0 volt/GND.

 

Dette ble seende slik ut:

image.png.01c33013f63fe9915f7efdacc9f47fb2.png 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
tingo skrev (På 31.10.2021 den 19.57):

Tips: du kan bruke en 556 istedet for 2 x 555 (vet ikke om det er lettere eller vanskeligere å få tak i den ene eller andre varianten nå om dagen).

Det stemmer, og om jeg husker rett skulle jeg ha en del av 2X 555 liggende i skuffa. 

I ettertiden så jeg at tegnings inheld noe bugs. Dette skjemaet er mer korrekt:

image.thumb.png.6592250f12595683ece7c86074685fdf.png

Jeg skal ta en 556 type og sette dette opp på testplata.

Så får vi se hva feebacken sier... :D 

image.png

Lenke til kommentar

Har du "breadboard" slik at du kan testkoble dette selv? I såfall ville jeg gjort dette samt gjort egne målinger etc. Dette er feil sted og spørre hvis du ønsker og lage dette helt ferdig kun ved hjelp av å tegne kretsen. 

Jeg anbefaler eevblog forumet eller kanskje Arduino forumet. Det er utenlandske forum hvor språket er engelsk, men du må nok desverre dit for å få gode svar på det du spør om. 

Er mange ingeniører og flinke folk som henger i disse forumene, men det krever litt av deg også. Du må poste en god forklaring av hva det skal brukes til, hvordan det skal brukes, hva du har testet selv etc. 

Det er veldig vanskelig å få en krets kastet i fanget for så og gi et konkret svar på om det funker eller ikke. Man må ha en litt dypere forståelse av elektronikk og mer erfaring for å kunne se rett ut av boksen at det er noe galt etc. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 17.11.2021 den 7.06):

Jeg har laget mange kretser. De fleste er jo forholdsvis enkle, men jeg har alltid spurt om råd samt fått andre til å tatt en titt, ETTER at jeg selv har testet kretsen på et breadboard. 

 

Takk Bjernez for all info. Jeg tok din oppfordringa og medlem meg inn i eevblog. Dette var et SCOOP! Jeg fant allerede PIC enheter med allerede utprøvde diagrammer. Snakk om å kommer rett til bords 😉  Du henviser meg å bruke dette bordet (jeg kunne jo ikke dy meg, og lagde en proto krets, som må videre utvikles, men så har jeg haugevis av prototype kretskort. MEN ett breadborad er nok å foretrekke, ja :D  :

image.thumb.png.a04c2e2e7fab113762e6eb8985fd0342.pngimage.thumb.png.9ad141991815fd2f122f9654fcbd11b3.pngimage.thumb.png.177c9f018b5a4ad13e37d3b7399361ea.png

Endret av maxijoker
Bilde ileggelse
Lenke til kommentar

Trenger du multimeter så anbefaler jeg Aneng Q10 hvis du skal ha noe i billigklassen som funker veldig bra. Skal du ha noe som nærmer seg Fluke kvalitet, men som koster langt mindre, så bestill deg et Brymen multimeter. 

Joe Smith fra eevblog har laget youtube videoer hvor han plukker multimetere i fillibiter. Konklusjonen hans er at Brymen er det beste man får i forhold til pris. 

Lenke til kommentar

Jeg starter først med en ide. Så blir det til at jeg tegner opp kretsen. Hold alltid tegningene oppdatert med hvordan du kobler. Da blir det enklere og spørre andre om råd og hjelp, for alle spør etter "schematic". Alle kretser bør ha et tilhørende skjema. Når du VET at skjemaet funker, kan du i ettertid lett bestille deg kretskort etc. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (19 timer siden):

Trenger du multimeter så anbefaler jeg Aneng Q10 hvis du skal ha noe i billigklassen som funker veldig bra. Skal du ha noe som nærmer seg Fluke kvalitet, men som koster langt mindre, så bestill deg et Brymen multimeter. 

Joe Smith fra eevblog har laget youtube videoer hvor han plukker multimetere i fillibiter. Konklusjonen hans er at Brymen er det beste man får i forhold til pris. 

 

Jeg har ikke leste noen test for UNI-T modell UT81C, men jeg kjøpte dette fordi dette hadde ett stort display. I tillegg så har dette instrumentet et Oscilloscope.  Av og til kan det være nødvendig å måle med kretser et scope.   Ulempen med UTC81C er størrelse. Dette instrument er relativt stort i størrelse. 

 

image.png

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler et "skikkelig" oscilloscop til slikt:

oscilloscop.thumb.JPG.f2273166615c681e6faef01ff716eca7.JPG

Uni-T er vel helt ok. Mye for pengene når det kommer til funksjon, men lite når det kommer til sikkerhet og byggekvalitet i forhold til andre. Jeg syntes multimeteret til Biltema var bedre enn det Uni-T 61E jeg kjøpte på Clasern vertfall. Men jeg kommer til å kjøpe meg et Brymen multimeter ganske snart. 

Jeg har en del billige multimetere også fra AliExpress og dem er faktisk ganske bra, men man bør ikke bruke disse til å måle 220V i det hele tatt. Sikkerheten er alt for dårlig til det. 

Men til småelektronikk og under 12V er dem nok helt trygge å bruke. :) 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...