Gå til innhold

Byggingeniør eller maskiningeniør?


Anbefalte innlegg

Hei,

forhåpentligvis får jeg tilbud om en skoleplass til høsten og jeg har egentlig 3 retninger som jeg er veldig interessert i, det er;
maskiningeniør

byggingeniør

dataingeniør

det jeg lurer på da er om noen har noen meninger om hva som kommer til å være/er mest etterspurt og ettertraktet i fremtiden?
Det er aldri noen garanti for å få jobb men det må være en viss fornuft og man må være litt realistisk når man skal gå for en utdanning mener jeg, og da vil jeg prøve å finne ut av hva det kan være mangel på i fremtiden. Er det noen her som har noen prognoser eller meninger om hva som kan være det fornuftigste valget mtp karrierevei om man vil ha en jobb og en jobb man kan stige i gradene i?

Har en bachelor fra før høyskole og fagskoleutdanning i HMS, har arbeidet 10år som styrmann og arbeider nå på land - tenker da kanskje at for min del personlig så hadde det vært lurt med maskiningeniør kombinert med bakgrunnen min så kunne det ha vært en bra tyngde ifht. å søke jobb hos rederier eller noen serviceleverandører i maritim bransje, på annen side så har jeg lest at byggingeniører og dataingeniører kommer det til å være stor etterspørsel etter - her har jeg sett litt på lønn og det virker ikke som dataingeniører tjener så godt?

Uansett, jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger og innspill, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker sånn. Er du lidenskaplig dataingeniør vil du over tid tjene mer som det enn å bli byggingeniør over tid. Nøkkelen er å tenke hvordan det er å leve i de forskjellige jobbene. Da legger jeg interesse, arbeidstider, utviklingsmuligheter og de faktorene man verdsetter i arbeidslivet. Byggingeniør vil åpne mer for å være litt mer ute i "felten". Dataingeniør låser deg utelukkende til møterom. Maskiningeniør kan jo være mer allsidig, det er jo en faktor ift. hvor du skal bosette deg. 

 

Vanskelig valg, men utrolig spennende og viktig. Personlig tok jeg teknisk sikkerhetutdannelse, men har ikke jobbet noe med det. Det gjør at jobbsøking er ekstra utfordrende, men jeg anser meg mer som en byggingeniør i kompetanse (Er prosjektleder på bygg i dag)

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (23 minutter siden):

Jeg tenker sånn. Er du lidenskapelig dataingeniør vil du over tid tjene mer som det enn å bli byggingeniør over tid. Nøkkelen er å tenke hvordan det er å leve i de forskjellige jobbene. Da legger jeg interesse, arbeidstider, utviklingsmuligheter og de faktorene man verdsetter i arbeidslivet. Byggingeniør vil åpne mer for å være litt mer ute i "felten". Dataingeniør låser deg utelukkende til møterom. Maskiningeniør kan jo være mer allsidig, det er jo en faktor ift. hvor du skal bosette deg. 

 

Vanskelig valg, men utrolig spennende og viktig. Personlig tok jeg teknisk sikkerhetutdannelse, men har ikke jobbet noe med det. Det gjør at jobbsøking er ekstra utfordrende, men jeg anser meg mer som en byggingeniør i kompetanse (Er prosjektleder på bygg i dag)

Tusen takk for svar og tanker rundt dette. 

Det er viktig slik du sier; å finne den riktige balansen, hvor mye skal hvert av de punktene man selv synes er viktig vektlegges. Det er klart at man må velge litt med hjertet men nå har jeg blitt så gammel at jeg har et litt mer realistisk syn og tilnærming til dette enn at jeg kun skal gå ut i fra det. For min del har jeg funnet ut dette;

Interesse

Trygghet/stabilitet

Lønn

Utviklingsmuligheter/en fremtid

Frihet

Ansvar 

Er også interessert i å få til den kombinasjonen med å "være ut i felten" og å få være med å ta avgjørelser i møter, det å ha en stemme. Det får man nok om man har riktig personlighet og viser interesse og kunnskap uavhengig av utdanningsretning, etterhvert. Dette er iallefall de viktigste faktorene for meg, jobbene jeg har hatt har alltid vært en livsstil og det er således ikke noe som begrenser meg. 

Forøvrig så høres det veldig kult ut det du driver med, en viktig og spennende utdanning du har i tillegg. 

Lenke til kommentar
On 10/13/2021 at 10:27 PM, Phoinix said:

Tusen takk for svar og tanker rundt dette. 

Det er viktig slik du sier; å finne den riktige balansen, hvor mye skal hvert av de punktene man selv synes er viktig vektlegges. Det er klart at man må velge litt med hjertet men nå har jeg blitt så gammel at jeg har et litt mer realistisk syn og tilnærming til dette enn at jeg kun skal gå ut i fra det. For min del har jeg funnet ut dette;

Interesse

Trygghet/stabilitet

Lønn

Utviklingsmuligheter/en fremtid

Frihet

Ansvar 

Er også interessert i å få til den kombinasjonen med å "være ut i felten" og å få være med å ta avgjørelser i møter, det å ha en stemme. Det får man nok om man har riktig personlighet og viser interesse og kunnskap uavhengig av utdanningsretning, etterhvert. Dette er iallefall de viktigste faktorene for meg, jobbene jeg har hatt har alltid vært en livsstil og det er således ikke noe som begrenser meg. 

Forøvrig så høres det veldig kult ut det du driver med, en viktig og spennende utdanning du har i tillegg. 

Tror vi er ganske like på vurderingene. Frihet og ansvar er ekstremt viktig for meg, men det er ikke like viktig for alle. Tror du gjør mange gode refleksjoner. Personlig er jeg veldig interessert i data, gamer, styrer med en haug med raspberry pi's på jobb. Kunne dog aldri tenkt meg å jobbe med det. Gikk et trainee program hvor jeg fikk prøve meg på en software avdeling, kjempe kult, men ikke noe for meg. For mye kontor og for lite felt/verksted arbeid. Maskiningeniør åpner jo også opp for "felt"arbeid. 

 

Vanskelig valg. Hva heller du for akkurat i dag?

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (1 time siden):

Tror vi er ganske like på vurderingene. Frihet og ansvar er ekstremt viktig for meg, men det er ikke like viktig for alle. Tror du gjør mange gode refleksjoner. Personlig er jeg veldig interessert i data, gamer, styrer med en haug med raspberry pi's på jobb. Kunne dog aldri tenkt meg å jobbe med det. Gikk et trainee program hvor jeg fikk prøve meg på en software avdeling, kjempe kult, men ikke noe for meg. For mye kontor og for lite felt/verksted arbeid. Maskiningeniør åpner jo også opp for "felt"arbeid. 

 

Vanskelig valg. Hva heller du for akkurat i dag?

Heller mer mot maskiningeniør akkurat i dag enn byggingeniør men jeg er nødt til å sette meg mer inn i emneplanen og fagene de har for å vurdere bedre. Heldigvis er det en liten stund til. Har en god jobb nå men det er ikke en jobb man burde bli i resten av livet. 

Nå måtte jeg google Raspberry Pi og se litt på Youtube, virker kult, så noen videor med topp DIY prosjekter, stilig. 

Lenke til kommentar

Om du er en gjennomsnittlig byggingeniør tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for arbeidsledighet i nærmeste fremtid. Grovt sett kan du som byggingeniør enten jobbe for entreprenør (de som fører opp et bygg eller en konstruksjon) eller for et konsulentselskap (de som prosjekterer/tegner det som skal bygges). Som entreprenør er du typisk ute og følger opp byggeplassen. Som konsulent er du stort sett på kontor. Noen av disse har litt befaringer, men det er ikke uvanlig at du er mer eller mindre kun på kontor.

Selv jobber jeg som konsulent og for vårt vedkommende er vi så og si aldri ute på byggeplass og det var en stor nedtur for min del. Jeg merker at 100% kontor ikke er noe jeg trives med i lengden. Jeg er lei jobben fordi den er veldig intetsigende og repetitiv. Lite variasjon. Men jeg har andre planer så jeg holder ut enn så lenge.

Oljebransjen er ikke hva den en gang var og vi har jo startet å fase ut den bransjen, så de gode tidene der kommer kanskje ikke tilbake i vår levetid. Maskiningeniør kan jo være så mangt, men det er jo typisk opp mot næringer som er knyttet opp mot oljebransjen. Er du en dyktig maskiningeniør tviler jeg på du vil ha problemer med å få arbeid, men skal ikke si det sikkert. Sett opp mot bygg er nok bygg noe sikrere, men jeg ville kanskje ikke latt det være avgjørende. Slik du beskriver bakgrunnen din er det kanskje mer nærliggende å satse på maskiningeniør.

Byggebransjen har generelt stramme marginer på prosjektene og alt skal skje fort, så inntrykket mitt er at det ikke er en bransje hvor de kaster penger etter deg. Mulig det er mer oppside for maskiningeniører.

Hadde jeg skulle valgt på nytt ville jeg seriøst vurdert en utdanning innen IT. Her er det stor etterspørsel og vil trolig også være det fremover. Men det spørs jo hva du interesserer deg for og hvordan du ser for deg at arbeidsdagen din skal se ut. jobber du med IT er du vel i praksis låst til en PC/kontor  - i hvert fall i starten av karrieren din.

Vet ikke hvor mye det var til hjelp, men kjenner meg igjen i valgets kvaler og for/imot avveininger når jeg selv skulle velge. Det er jo en del likheter i utdanningen på maskin/bygg, så tipper det vil være muligheter for en maskiningeniør å komme seg inn i byggebransjen og vice versa. 

Lykke til! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 16.10.2021 den 16.11):

Om du er en gjennomsnittlig byggingeniør tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for arbeidsledighet i nærmeste fremtid. Grovt sett kan du som byggingeniør enten jobbe for entreprenør (de som fører opp et bygg eller en konstruksjon) eller for et konsulentselskap (de som prosjekterer/tegner det som skal bygges). Som entreprenør er du typisk ute og følger opp byggeplassen. Som konsulent er du stort sett på kontor. Noen av disse har litt befaringer, men det er ikke uvanlig at du er mer eller mindre kun på kontor.

Selv jobber jeg som konsulent og for vårt vedkommende er vi så og si aldri ute på byggeplass og det var en stor nedtur for min del. Jeg merker at 100% kontor ikke er noe jeg trives med i lengden. Jeg er lei jobben fordi den er veldig intetsigende og repetitiv. Lite variasjon. Men jeg har andre planer så jeg holder ut enn så lenge.

Oljebransjen er ikke hva den en gang var og vi har jo startet å fase ut den bransjen, så de gode tidene der kommer kanskje ikke tilbake i vår levetid. Maskiningeniør kan jo være så mangt, men det er jo typisk opp mot næringer som er knyttet opp mot oljebransjen. Er du en dyktig maskiningeniør tviler jeg på du vil ha problemer med å få arbeid, men skal ikke si det sikkert. Sett opp mot bygg er nok bygg noe sikrere, men jeg ville kanskje ikke latt det være avgjørende. Slik du beskriver bakgrunnen din er det kanskje mer nærliggende å satse på maskiningeniør.

Byggebransjen har generelt stramme marginer på prosjektene og alt skal skje fort, så inntrykket mitt er at det ikke er en bransje hvor de kaster penger etter deg. Mulig det er mer oppside for maskiningeniører.

Hadde jeg skulle valgt på nytt ville jeg seriøst vurdert en utdanning innen IT. Her er det stor etterspørsel og vil trolig også være det fremover. Men det spørs jo hva du interesserer deg for og hvordan du ser for deg at arbeidsdagen din skal se ut. jobber du med IT er du vel i praksis låst til en PC/kontor  - i hvert fall i starten av karrieren din.

Vet ikke hvor mye det var til hjelp, men kjenner meg igjen i valgets kvaler og for/imot avveininger når jeg selv skulle velge. Det er jo en del likheter i utdanningen på maskin/bygg, så tipper det vil være muligheter for en maskiningeniør å komme seg inn i byggebransjen og vice versa. 

Lykke til! :) 

Takk for et godt innlegg!

Lønnsmessig av de maskiningeniørene jeg veit av som jobber som technical superintendent f.eks så ligger de på rundt millionen og mer i de selskapene jeg har arbeidet, samme med andre med en slik bakgrunn men det er klart at det er nok ikke slik i andre bransjer. 

Har også tenkt på at det kan være likheter i utdanningen, så jeg har et spørsmål til deg; byggingeniør, er det hovedsaklig kun for bygg på land eller har man fag innenfor konstruksjon av skip, vindmøller, plattformer etc. også? Jeg ser for meg at vindmøllesektoren kommer til å blomstre opp og at det kan kanskje være noe behov der, samme nå som Røkke og Fredriksen har vel inngått et samarbeid nettopp (Windstellar Alliance) men akkurat hva de skal gjøre innen den sektoren har jeg ikke lest meg opp om. 

IT er jeg veldig interessert i også men tror ikke det er en retning for meg akkurat nå, heller at det skal komme i tillegg til maskin eller bygg da det kan vel være ettertraktet også med en slik kombinasjon. 

Skal ta meg en samtale med NITO for karriereveiledning og høre med de om de har noen prognoser og statistikk som de kan komme med, noe må jeg bruke de til når jeg er medlem. 

For nysgjerrighetens skyld, du skriver at du holder ut foreløpig men har andre planer, hva er planene dine? :) Er veldig spennende og interessert i å høre hva folk driver med og ambisjoner. 

Endret av Phoinix
Lenke til kommentar
Phoinix skrev (1 time siden):

Lønnsmessig av de maskiningeniørene jeg veit av som jobber som technical superintendent f.eks så ligger de på rundt millionen og mer i de selskapene jeg har arbeidet, samme med andre med en slik bakgrunn men det er klart at det er nok ikke slik i andre bransjer. 

Hvor mye erfaring/ansiennitet har disse? 

Du skal jobbe en stund som konsulent innen bygg før du ligger rundt millionen i lønn.

Sitat

Har også tenkt på at det kan være likheter i utdanningen, så jeg har et spørsmål til deg; byggingeniør, er det hovedsaklig kun for bygg på land eller har man fag innenfor konstruksjon av skip, vindmøller, plattformer etc. også? Jeg ser for meg at vindmøllesektoren kommer til å blomstre opp og at det kan kanskje være noe behov der, samme nå som Røkke og Fredriksen har vel inngått et samarbeid nettopp (Windstellar Alliance) men akkurat hva de skal gjøre innen den sektoren har jeg ikke lest meg opp om. 

I mitt studie var det hovedfokus på bygninger. Trehus og betong. Søyler. Bjelker. Gulv/dekker. Den slags. Litt broer. 

Vindmøller og også plattformer trenger fundamenter. Her kan en byggingeniør bidra. Men når det gjelder selve vindmøllen tenker jeg det blir mer dynamikk.

Felles for maskiningeiør og byggingeniør er statikkfaget. Altså læren om likevekt. Typisk for konstruksjoner som skal "stå stille" eller være i ro. Ting som er i bevegelse, type propeller, etc. blir mer dynamikk.

Sitat

For nysgjerrighetens skyld, du skriver at du holder ut foreløpig men har andre planer, hva er planene dine? :) Er veldig spennende og interessert i å høre hva folk driver med og ambisjoner. 

Jeg jobber i et lite firma. Synes det blir kjedelig å sitte på samme plass 24/7 og se de samme ansiktene hver dag. Hjelper ikke at arbeidet er relativt repetitivt heller. MEN, folk er ulike. Flere i klassen stortrives som byggingeniører. Og mange har en langt mer variert hverdag enn meg. Så ikke legg mine erfaringer til grunn.

Om jeg hadde satset på en karriere (noe jeg aldri har gjort), så hadde jeg nok funnet meg en annen jobb.

Jeg driver en liten business ved siden av. Hovedsaklig day trading av aksjer i USA. Om det går til helvete må jeg vurdere å finne meg noe annet å gjøre. Med bakgrunn som tømrer har jeg faktisk vurdert å gå tilbake til den bransjen, men da jobbe for meg selv. 

Lenke til kommentar

Litt av grunnen til at jeg valgte ingeniør var også at jeg hadde mulighet til å jobbe som feltingeniør off-shore. Hadde en del kontakt med ulike selskap før jeg begynte å utdanne meg og de sa at de rekrutterte bredt innenfor ulike disipliner og at med fagbrev + ingeniør bygg hadde jeg gode sjanser til å komme meg off-shore.

Men dette var jo før oljesmellen og den bransjen er jo ikke hva den engang var.

2-4 eller lignende i en jobb som er både teknisk og litt 'hands-on' hadde nok vært drømmen for min del. :) 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (5 minutter siden):

Hvor mye erfaring/ansiennitet har disse? 

Du skal jobbe en stund som konsulent innen bygg før du ligger rundt millionen i lønn.

Arbeidsgiver jeg hadde betalte nok ganske bra ifht. andre rederi, så de hadde vel 1,2mill men med tung bakgrunn og erfaring alle sammen så det er ikke noe man starter med nei, absolutt ikke.

Det er veldig interessant å høre dine innspill, fordeler og ulemper og hvordan noen innenifra ser på bransjen mtp muligheter og fremtid, verdifull informasjon for meg i alle fall. Tenker litt det samme som deg; vil være litt ute og litt på kontoret, føler det blir feil å sitte inne hele dagen også og er jo litt glad i å reise eller være med for å se utvikling og resultat, diskutere og lære fra forskjellige fagfolk. 

DukeRichelieu skrev (8 minutter siden):

Av nysgjerrighet - hvorfor ønsker du ikke å jobbe som styrmann lenger? Tenker selv at det er en jobb jeg kunne tenkt meg, men vet jo at man ofte har en tendens til å romantisere ulike yrker og at det fort blir hverdag i de fleste jobber.

Hehe ja det har vært en fin tid og jeg sier ikke at jeg er ferdig med det, kanskje jeg tar noen ekstraturer her og der om det skulle være muligheter på det men jeg merker at den lysten er litt vekke nå og vil egentlig være på land, selv om det er fint med de friperiodene. Føler det litt som luksus at jeg kan selv velge hva jeg vil spise hver dag, trene på et bra treningssenter, ta meg en løpetur ut, se hunden min hver dag etc, det har bare blitt mer og mer viktig for meg :) I tillegg så er det veldig strengt inspeksjonsregime der jeg har vært hvor det er både eksterne og interne audits og inspeksjoner med høye krav og man bør helst ha null observasjoner, etterhvert så tærer det på, hodet for meg iallefall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Phoinix skrev (På 17.10.2021 den 22.55):

Hehe ja det har vært en fin tid og jeg sier ikke at jeg er ferdig med det, kanskje jeg tar noen ekstraturer her og der om det skulle være muligheter på det men jeg merker at den lysten er litt vekke nå og vil egentlig være på land, selv om det er fint med de friperiodene. Føler det litt som luksus at jeg kan selv velge hva jeg vil spise hver dag, trene på et bra treningssenter, ta meg en løpetur ut, se hunden min hver dag etc, det har bare blitt mer og mer viktig for meg :) I tillegg så er det veldig strengt inspeksjonsregime der jeg har vært hvor det er både eksterne og interne audits og inspeksjoner med høye krav og man bør helst ha null observasjoner, etterhvert så tærer det på, hodet for meg iallefall. 

Ser den. Som styrmann er man vel såpass lenge borte at det begynner å bli kjipt. Litt bedre med offshore-rotasjon. Har ikke vurdert en karriere off-shore da? Kjenner til noen som jobbet som styrmenn tidligere som nå gjør et eller annet offshore. 

Den uken har jeg fått to henvendelser fra ulike rekruttererere innen bygg, så virker som det er greit arbeidsmarked om dagen. 

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...