Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ødelagt girkasse


Anbefalte innlegg

Hei!

Samboer var ute å kjørte forrige uke da hun plutselig fikk melding på dashboardet «Hybrid system feil» og noen påfølgende meldinger. Varslene var oransje, ikke røde. Den ble fraktet til nærmeste Møller-forretning og hun fikk idag telefon om at girkassa må byttes og vil koste 140 000. 
 

Modellen er en Golf GTE 2016. Alltid blitt kjørt i automatmodus og har ikke bikket 60 000 km. Garantien utløp i januar. Er det ingenting vi kan si eller gjøre her annet enn å ta det på forsikringen? Syntes det høres rart ut at girkassa bare kan dø sånn..
 

Endret av brukernavn331
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det kan bli feil med en girkasse er vel absolutt noe som kan skje. Og gjerne i dag så går man ikke inn for å reparere det, men bytter hele komponenten. Det finnes selskaper som bygger opp girkasser på nytt, eller selskaper som hadde forlang en lavere pris på å sette inn en girkasse som var refurbished (altså brukt fikset girkasse som har blitt gått over) eller brukt.

Med det sagt, hvis du her har forsikring du kan ta det på, vil det være det beste - du får en ny girkasse satt inn av merkerverksted og ny garanti på det hele osv. Et spørsmål er jo kanskje om forsikringsselskapet her vil ha krav rundt hvordan utbedring utføres? Eks. at de mener det skal gjøres en vurdering for reparasjon, brukes brukte deler o.l. www.rats.no og www.osloautomatgear.no blir eksempel på firma som har spesialisert seg på å fikse automatgirkasser.

Man har jo ellers sett eksempler der et merkeverksted sier automatgirkasser må byttes, men så har det egentlig vært snakk om ganske så bagatellmessige feil når andre har sett på det....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (8 minutter siden):

 

Det blir spennende å høre hva forsikringsselskapet sier. 
Når jeg googlet de samme problemene så dukket denne tråden opp:

https://www.speakev.com/threads/hybrid-error-gearbox-error-broken-gte.133310/
 

Høres identisk ut med det som skjedde oss og det virker som at bare en liten del ble skiftet ut. 
 

PS: Takk for godt og utfyllende svar!

Endret av brukernavn331
Lenke til kommentar
Bepop skrev (14 minutter siden):

Nøyaktig det samme skjedde med vår Golf GTE 2016 modell i fjor høst (da innenfor garantitiden på fem år). Mechatronicen var problemet og delen ble byttet på merkeverkstedet. Mekanikeren hevdet da at delen kostet 45 TNOK (sikkert innkjøpspris). 

Jøss, to tilfeller med samme problem. Kan man ringe Møller og høre om de kan sjekke mechatronicen? Men vil jo ikke høres ut som en besserwisser heller..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei.

Jeg er i samme situasjon. Jeg har en Passat GTE 2017 modell hvor plutselig jeg fikk opp et varsel "Hybrid system feil" og hvor jeg nå ikke klarer å få bilen til å gå på bensin. Skal på verksted 4. januar for å feilsøke, men regner med at det er samme feil som beskrives her. Jeg har sjekket med forsikringsselskapet og jeg har ingen forsikring som dekker evt. dette. Har dere løst dette og har dere noen tips om hvordan går fram, priser etc?

Lenke til kommentar
Per Berg2 skrev (5 timer siden):

Hei.

Jeg er i samme situasjon. Jeg har en Passat GTE 2017 modell hvor plutselig jeg fikk opp et varsel "Hybrid system feil" og hvor jeg nå ikke klarer å få bilen til å gå på bensin. Skal på verksted 4. januar for å feilsøke, men regner med at det er samme feil som beskrives her. Jeg har sjekket med forsikringsselskapet og jeg har ingen forsikring som dekker evt. dette. Har dere løst dette og har dere noen tips om hvordan går fram, priser etc?

5 års garanti på bilen? 

Lenke til kommentar

Mechatronicenheten ryker på mange av disse kassene, og koster fra litt over en titusenlapp på e-bay osv til flere titusenlapper. Problemet er bare at man aldri er helt sikker, så det kan bli katta i sekken, med mindre du eller en mekanikerkompis tar det stegvis. 

I noen få tilfeller kan det være tilstrekkelig å flushe girkassen, krever ofte spesialutstyr og koster 5-8000 kr. Også bortkastet om det ikke varer. 

Fikk tilsvarende problem på min S-max. Begynte å lugge litt, flushe og den ble bedre en måneds tid, før det på svært kort tid ble mye værre og så havari i løpet av et par mil. 

Viser seg at den vedlikeholdsfrie girkassa ikke er vedlikeholdsfri, og skal flushes hver 40-60 000km, husker ikke nøyaktig. Men dette er ikke nevnt med ett eneste ord i servicehefte eller brukermanual. 

Og, bilen ble kjørt til et ikkemerkeverksted, de byttet kasse hvorpå de i prosessen klarte å utløse startsperre, og de måtte så sende den med bergingsbil inn til byen med ferge, og tilbake igjen. 

Glad jeg hadde plussforsikring... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tyske merker har alle begynt å smykke seg med at de har "vedlikeholdsfrie" girkasser, eller "girkasser som skal vare ut levetiden til kjøretøyet". Leser man mellom linjene på den betydningen er det ganske åpenbart at "levetiden til kjøretøyet" er ganske presist ut garantitiden, etterfulgt av et havari som gjør det uøkonomisk å reparere kjøretøyet. Girkasser, spesielt automatkasser har alltid vært avhengig av bytting av olje, akkurat som en motor.

Noen bilmerker velger å gjøre som Serpentbane skriver, altså ikke nevne et kvekk om at girkassen skal vedlikeholdes med ny olje hvert X år eller X antall KM.

Min 2017 Honda Civic spør om ny girkasseolje hver 30.000KM eller 2. år. Jobben gjorde jeg selv og den var like lett som et vanlig oljeskift på motoren. Man kan spørre seg om det er Honda som lager ekstremt svake girkasser som trenger masse tilsyn og vedlikehold, eller om andre merker er uærlige med påliteligheten på deres girkasser. Erfaringene folk kommer med i tråden tilsier det sistnevnte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket med et verksted som reparerer/overhaler automatkasser før jeg hadde brukt 140.000,- på en bil som nesten ikke er verdt mer. Hadde det vært veldig nylig at garantien var utløpt hender det man kan få til en avtale (goodwill) der forhandler dekker deler av reparasjonen, men har dere forsikring som dekker feil på drivverk etc. er nok det veien å gå.

sedsberg nevner at kassen skal ha service hver 60' km, men denne var vel ikke gått 60' ennå etter hva jeg forstod? Ofte kan det også være en tidsbegrensning. (125' km / 5 år på min MB).

Lenke til kommentar
13 hours ago, bruker-540634 said:

Om det ikke har skjedd store forandringer så kan jeg ikke skjønne at det skal koste 8000.

Nei, det tviler jeg på også. Jeg betalte 6.500,- på min MB med 9-trinns kasse. Mercedes sine kasser skal i alle fall ikke flushes med noe tilsetningsmiddel da det kan skade lamellene. Men selv om jeg foreløpig bare har hørt om noen få tilfeller av girkassehavari på VW hybrid så er det urovekkende.

Lenke til kommentar
liehen skrev (2 timer siden):

Nei, det tviler jeg på også. Jeg betalte 6.500,- på min MB med 9-trinns kasse. Mercedes sine kasser skal i alle fall ikke flushes med noe tilsetningsmiddel da det kan skade lamellene. Men selv om jeg foreløpig bare har hørt om noen få tilfeller av girkassehavari på VW hybrid så er det urovekkende.

Det jeg tenkte var at det ikke er mulig å flushe en dsg på lik linje med tradisjonelle automatkasser, da det ikke er ventilblokker og konverter osv som gjø at man ikke får tappet ut all olja. Å bytte olje ligner mer som på en manuell kasse, noe som ikke er negativt men da stusser jeg over 8000 kr.

Er noen år siden jeg gjorde det på min gamle bil men brukte vel ikke stort mer enn 45 min. Den største jobbe var å fjerne batteriet slik at man kom frem til filteret, samt vente til at girkassen ble varm slik at nivået ble korrekt.

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...