Gå til innhold

Henrik og Knut kjørte elbilen fra Trondheim til Kristiansand uten å lade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja, eksperimenter og nysgjerrighet er en bra ting, og selv om det kan virke nytteløst er det ikke uten verdi. Mye nyttig og interessant er funnet ut/opp takket være tilfeldigheter og tilsynelatende meningsløse tester.

Nå har jeg ikke hørt hvilken gjennomsnittsfart de har hatt, men interessant å se hvor mye mer energi som forbrukes når hastigheten går opp (er det dobling av hastighet = 4 ganger så mye luftmotstand?).

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har veldig vanskelig for å kjøpe det argumentet at en skal kjøre langsommere i oppoverbakke enn på flatmark. De sier jo her at de er helt nede i 45km/t i oppoverbakker. De må jo da mene at motor og batteri er mer effektivt med den belastningen, altså at det totalt sett tapes mindre varme til omgivelsene. Den samme potensielle energien må jo tilføres bilen for en gitt høydegevinst, uansett hvor lang tid det tar. Ved veldig lange stigninger er det kanskje et argument at batteri og motor blir varmere ved større belastning, og slik sett avgir mer varme. Men samtidig er det en viss grunnbelastning, som er konstant over tid.

Lenke til kommentar
molna skrev (10 timer siden):

Meningsløst å teste slik. Kjører man sakte nok så vil selvsagt rekkevidden øke mye, det gjelder alle elbiler.

.. og fossilbiler.

I motorveihastighet er det luftmotstanden som dominerer forbruket. Da kan man tjene mye rekkevidde på å finne en trailer å legge seg i ræva på, uten at jeg vil anbefale noen å legge seg for nært.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Største problemet er for alle de stakkarene som uheldigvis måtte havne bak slike idiotiske tulinger. Spesielt der det er skilt 334 eller andre tilsvarende trafikksikringstiltak.

Og ikke glem Vegtrafikkloven § 31, første ledd jf $ 3 hvoretter enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Hold fartsgrensen, ikke finn på egne ting. Det gjelder både for høy og for lav hastighet og ellers alle reglene som fungerer best om alle følger de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tictakk skrev (2 timer siden):

Største problemet er for alle de stakkarene som uheldigvis måtte havne bak slike idiotiske tulinger. Spesielt der det er skilt 334 eller andre tilsvarende trafikksikringstiltak.

Og ikke glem Vegtrafikkloven § 31, første ledd jf $ 3 hvoretter enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Hold fartsgrensen, ikke finn på egne ting. Det gjelder både for høy og for lav hastighet og ellers alle reglene som fungerer best om alle følger de.

Du har misforstått hele konseptet fartsgrense, bare sånn helt til å begynne med her. Du skal kjøre etter forholdene og maks tillatt hastighet er angitt enten ved skilt eller så gjelder de to fartsgrensene vi har (50/80)

Dette var helt klart et forsøk på å se hva som var mulig, slik man har gjort med biler i årevis. Det skal også nevnes at det å kjøre økonomisk er ikke et elbil-fenomen når det å kjøre økonomisk og velge økonomiske biler er noe vi alltid har gjort. Å kjøre sparsommelig med bil er en ferdighet som gjelder forbrenningsbiler i langt større grad enn elbiler om man regner i kroner spart f.eks.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (9 timer siden):

Du har misforstått hele konseptet fartsgrense, bare sånn helt til å begynne med her. Du skal kjøre etter forholdene og maks tillatt hastighet er angitt enten ved skilt eller så gjelder de to fartsgrensene vi har (50/80)

Stemmer. Fartsgrensen er ikke et "påbud", men en max.grense. Alt for mange tullinger går bananas hvis de kommer bak en som ligger  i fartsgrensen eller (gud forby) kanskje t.o.m. noen km/t lavere.

DrAlban3000 skrev (9 timer siden):

Dette var helt klart et forsøk på å se hva som var mulig, slik man har gjort med biler i årevis. Det skal også nevnes at det å kjøre økonomisk er ikke et elbil-fenomen når det å kjøre økonomisk og velge økonomiske biler er noe vi alltid har gjort. Å kjøre sparsommelig med bil er en ferdighet som gjelder forbrenningsbiler i langt større grad enn elbiler om man regner i kroner spart f.eks.

Ja hypermiling er et gammelt konsept, som ble oppfunnet lenge før elbiler ble populære.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...