Gå til innhold

Kan noen hjelpe med UPS-beregning?


TMB

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har i dag denne UPS-en.
Den fungerer utmerket, men skulle gjerne hatt lenger batteritid.

I følge en smartkontakt som selve UPS-en er koblet gjennom, trekker den ca 250 watt. Dette blir da 83% belastning, ikke sant?
Jeg overvåker den også via NUT som rapporterer 36% belastning med 17 minutters batteritid:
Skjermbilde.JPG.52ca75f3a7e44785ce2de68e8a298ceb.JPG

Hvis 36% stemmer så er jo ikke det mer enn 108 watt, og det virker snaut. Har en NAS, 2 Dell-servere og 3 switcher koblet til den.

Så først og fremst, har jeg kalkulert på ritkig måte, og hvilken av kildene kan jeg stole på? 🤔

Har sett litt på denne som erstatning, men jeg klarer ikke å finne ut hvor mye mer tid jeg vil få ved oppgradering til denne. Hva er formelen?

Kan noen hjelpe? 
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, mobile999 said:

1200VA skal i teorien vare 1200/500 lengre enn 500VA.

Nei. De vil vare like lenge så lenge lasten er den samme.

VA er effekten de kan gi.

Den andre UPSen som er oppgitt har jo følgende oppgitt:

Quote

3.1 minutter ved full last
11.5 minutter ved halvlast
24.1 minutter ved 25 % last
6.6 minutter ved 75 % last

100% last er 720W (1200VA) så da er det bare å regne.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn tenkte jeg VAh.

Men dette stemmer jo heller ikke:

sedsberg skrev (17 minutter siden):

De vil vare like lenge så lenge lasten er den samme.

 

TMB skrev (4 timer siden):

I følge en smartkontakt som selve UPS-en er koblet gjennom, trekker den ca 250 watt. Dette blir da 83% belastning, ikke sant?

Jeg sliter med å skjønne hva du lurer på, men det virker på meg som at du måler på feil side av UPS'en.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
15 minutes ago, mobile999 said:

Men dette stemmer jo heller ikke:

Ja jeg var litt rask. Gitt samme spesifikasjoner utenom vil de vare like lenge. Men en kraftigere UPS har ofte større eller flere batterier. Samt at kraftigere UPS-er ofte har større virkningsgrad ved høy last.

Derfor nytter det ikke å se på batterikapasiteten heller.

Noen av Bluewalkers UPS-er har mulighet for å koble til eksterne batteripakker.

Lenke til kommentar

Har du prøvd seg på de ulike UPS-kalkulatorene som finnes? Eks. denne fra Eaton, eller denne fra APC (som begge er store på UPS).

Hvordan beregne, manuelt?

Sitat
  • Do it the old fashioned way! With a few simple questions and calculations, you can identify your power needs and find the right Eaton UPS. Follow these steps below. Our UPS Sizing Worksheet will help you get the job done right.
    1. List all equipment to be protected by the UPS.(Remember to include monitors, external hard drives, routers, etc.)
    2. List the amps and volts for each device. These ratings can typically be found on the label on the back of the equipment. Multiply amps by volts to determine VoltAmps (VA). Some devices may list their power requirements in watts. To convert watts to VA, divide the watts by power factor. For servers, the power factor is often 0.9.
    3. Multiply the VA by the number of pieces of equipment to get the VA subtotals.
    4. Add the VA subtotals together.
    5. Multiply the total by 1.2 to get the grand total. This step accounts for future expansion.
    6. Use the grand total to select a UPS. When choosing a UPS, be sure that the total VA requirement of supported equipment does not exceed the VA rating of the UPS.

Du finner flere tilsvarende kalkulatorer etc. ved å eks. søke på ups calculate power usage runtime

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...