Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe meg inn i bolig til ektemann


Bejaa

Anbefalte innlegg

Hei! 

Når jeg traff min mann, hadde han kjøpt barndomshjemmet og pusset opp store deler av dette. Han betalte 800 000 kr for huset og har påkostet det godt over en million før jeg kom inn i bildet. Taksten på huset når jeg traff han, var 2,55 mil. Nå ønsker jeg å kjøpe meg inn i huset, slik at vi refinansierer lånet og begge står som lånetakere og det blir tinglyst at vi eier 50/50. 

Men! Om det en dag skulle gå slik at vi skiller lag, så ønsker han å beholde huset da dette er barndomshjemmet hans. Noe jeg synes er helt i orden, da jeg ikke har noen tilhørighet her. Men jeg ønsker ikke at han skal måtte betale meg ut med halvparten. Han vil overta min del av lånet, mens jeg ønsker en symbolisk sum slik at jeg kan starte "pånytt". Noen som vet hvordan vi kan skrive dette på et papir samt hvilken sum som vil være ok å sette på papir? 

 

Beklager langt & kanskje rotete innlegg 🙈

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 hours ago, Bejaa said:

Hei! 

Når jeg traff min mann, hadde han kjøpt barndomshjemmet og pusset opp store deler av dette. Han betalte 800 000 kr for huset og har påkostet det godt over en million før jeg kom inn i bildet. Taksten på huset når jeg traff han, var 2,55 mil. Nå ønsker jeg å kjøpe meg inn i huset, slik at vi refinansierer lånet og begge står som lånetakere og det blir tinglyst at vi eier 50/50. 

Men! Om det en dag skulle gå slik at vi skiller lag, så ønsker han å beholde huset da dette er barndomshjemmet hans. Noe jeg synes er helt i orden, da jeg ikke har noen tilhørighet her. Men jeg ønsker ikke at han skal måtte betale meg ut med halvparten. Han vil overta min del av lånet, mens jeg ønsker en symbolisk sum slik at jeg kan starte "pånytt". Noen som vet hvordan vi kan skrive dette på et papir samt hvilken sum som vil være ok å sette på papir? 

 

Beklager langt & kanskje rotete innlegg 🙈

Hva er grunnen til at du ikke vil ha halve verdien ved brudd? Du må huske at i en slik situasjon er det ikke sikkert du er like vennlig innstilt, å låse seg til en slik avtale nå er ikke så smart. Du skriver at han skal ta over lånet og betale en symbolsk sum, men hvis bruddet kommer om 15-20 år er det ikke sikkert det er så mye lån igjen. Da har du betalt ned et lån uten å få noe igjen. Du skriver heller ikke noe om hvem som stiller med egenkapital og hvor mye. Dette vil påvirke eierandel og hvem som skal betale ned lånet.

Lenke til kommentar

Min samboer kjøpte seg inn med 50% andel av huset mitt.

Vi har hvert vårt lån på på hver vår andel. Hennes lån er betydelig større enn mitt, men hun har krav på 50% av husets verdi ved eventuelt samlivsbrudd.

Vi synes begge dette er ryddig og greit.

Jeg lot henne bestemme selv hvor mye hun ville inn med, og hun ønsket å strekke seg til 50% selv om det ble dyrere for henne lånemessig.

Da eier vi likt, det føles ikke som at hun "bor hos meg", og hun får glede av like mye av verdistigningen som meg.

Samtidig har jeg blitt kvitt en masse lån, og kan spare i fond som et alternativ til bolig.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
Bejaa skrev (13 timer siden):

Taksten på huset når jeg traff han, var 2,55 mil. Nå ønsker jeg å kjøpe meg inn i huset, slik at vi refinansierer lånet og begge står som lånetakere og det blir tinglyst at vi eier 50/50.

Forstår jeg deg rett i at du ønsker å kjøpe deg inn ved å ta ansvar for halvparten av lånet som din mann har i dag?

Hvor stort er det lånet totalt i dag?

Hvis lånet i dag er på 2,55 mil (samme som huset er verdt) vil en naturlig eierandel være 50/50, er lånet mindre vil det være naturlig at du får en mindre eierandel.

Lenke til kommentar

Hvorfor absolutt kjøpe deg inn? 

 

Det vil jo si du har mulighet til finans. Er det ikke bedre å kjøpe et annet objekt som investering til blant annet utleie? Evt kjøpe det sammen. 

 

Så har du noe å falle tilbake til om det går skeist, han får beholde sitt barndomshjem uansett hva, og om ting forhåpentligvis går bra har dere jo en god inntekt/formue når neste objekt er nedbetalt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...