Gå til innhold

Facebook, Messenger, Whatsapp og Instagram er utilgjengelige for mange


Anbefalte innlegg

Turtlefence skrev (10 minutter siden):

bilde.thumb.png.4aee9fe7f735878e1f0ad5242bc5227b.pngDenne siden dere endrer dette på eller? Kan ikke endre på nedtrekksmenyen.

Jeg kjører Telia sin Homebox i bridge-modus og legger inn annen DNS i min Asus-router.

Ellers ser jeg at mange diskuterer at Facebook kan være grunnen til at mange sider tar lang tid å laste:

"I've seen several customers today that were having widespread "internet issues" and taking their devices off of ISP DNS servers and putting them to 1.1.1.1 and 8.8.8.8 took care of it. Looks like a lot of DNS servers are essentially getting a DoS due to billions of devices around the world constantly trying to query for Facebook. Tons of software and hardware connects to Facebook for various services in the background - I can't imagine how many queries it is generating."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pussig at Telia har problemer, problemene til Facebook og deres søstersider ser ut til å være relatert til noe de selv har gjort, eventuelt at andre har fått tilgang til deres systemer, det er ikke et direkte problem med DNS.

Som det står i artikkelen til Digi ser det ut til å være BGP som er problemet, noe Facebook selv har kontroll på internt.
Det kan altså være angripere har fått tilgang, men det er mer sannsynlig at noen hos Facebook har gjort en episk feil.

Endringene ser ut til å ha skjedd 17:39 norsk tid, når en oppdatering av BGP ble gjort internt hos Facebook, som førte til at deres nettsider ikke lengre eksisterer på nett, det vil si, domenenavnene peker ikke lengre dit de skal.

Med mindre Telia på merkelig vis har noe med Facebooks interne BGP-protokoller å gjøre, er det tvilsomt at det henger sammen?

Spørsmålet nå er vel hvordan de skal fikse det, og hvorvidt dette er noe som propageres opp fra DNS rotserverne til resten av verden, i så fall kan det ta tid før alt fungerer som normalt for alle i hele verden igjen?

Pussig nok, så bruker Facebook ingen ringere enn ... wait for it .... Facebook, for all intern kommunikasjon og feilsøking, som gjør dette enda vanskeligere.

 

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Interessant vinkling at det kun er Facebook (og deres tilleggstjenester) som blir nevnt i media, mens det faktum at Cloudflare og en haug andre nettsteder/tjenester også feilet bare var nevnt i en bisetning her på Digi.

Litt vanskelig å sammenligne nå som det har gått en hel natt og dermed mange arbeidstimer, men i går kveld var det en endeløs liste med selskaper som hadde omtrent identisk graf på Downdetector.

Lenke til kommentar

Telefonen min drev å klagde på manglende internett igår kveld. Den bruker telenor 4g og internett fra en lokal aktører. Jeg prøvde å først deaktivere mobildata og det ga ingen forskjell, så trådløst og det ga heller ingen forskjell. Alt fungerte som det skulle, jeg bare konkluderte med at en eller annen tjeneste som telefonen bruker for å sjekke internett var nede (Android telefon)

Lenke til kommentar
1 hour ago, (not the real) Dr. Bombay said:

det faktum at Cloudflare og en haug andre nettsteder/tjenester også feilet bare var nevnt i en bisetning her på Digi.

Det var jo bare en følgefeil av facebook-problemene.  Cloudflare har en utmerket beskrivelse av hele hendelsen, inkludert forklaringen på hvorfor det rammet dem og mange andre DNS resolver-tjenester: https://blog.cloudflare.com/october-2021-facebook-outage/

For de av oss som driver med DNS så er effekten godt kjent.  Det blir en storm når alle de autoritative serverne for et domene faller av nett. Kunder, apper og annet spør om igjen i en tett løkke, samtidig som hvert feilende navneoppslag i snitt tar veldig mye lenger tid  Serverne må vente på en timeout som typisk er i størrelsesorden sekunder i stedet for et svar etter noen få millisekunder.  Antall "sesjoner" DNS-resolveren må håndtere øker dermed ekstremt mye.  Dette kan fort stjele alle ressursene slik at andre DNS-oppslag også feiler.

Men selv om denne effekten er kjent, så var det nok ingen som helt hadde tenkt tanken at noe på størrelse med facebook skulle forsvinne på den måten.  Eller kanskje de hadde tenkt tanken, men ikke helt tok seg råd til å skalere serverparken med 10+ gangeren i tilfelle facebook skulle miste alle DNS-serverne sine samtidig.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Etter at Facebook var nede så har funksjonen "personer du kanskje kjenner" blitt helt på styr hos meg. Nå viser den hovedsaklig folk jeg ikke har noen felles venner med, og så vidt jeg vet er vi ikke med i noen felles grupper heller. Jeg drar hvertfall ikke kjensel på navnene. 

Flere som har det sånn?

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Samme her, sitter på Telia bredbånd og får bare dns probe feil... skiftet til mobilt hotspot, fortsatt mye problemer... så det er nok en større driftsfeil i nettet... for ikke opp google.com, men bing.com fungerer...

Er det noen med Telenor nett (bredbånd eller mobil) som får opp google.com eller facebook.com osv?

ping facebook.com

ping: cannot resolve facebook.com: Unknown host

 

ping google.com
ping: cannot resolve google.com: Unknown host
ping nyt.com
PING nyt.com (151.101.193.164): 56 data bytes
64 bytes from 151.101.193.164: icmp_seq=0 ttl=56 time=45.098 ms
64 bytes from 151.101.193.164: icmp_seq=1 ttl=56 time=47.418 ms
64 bytes from 151.101.193.164: icmp_seq=2 ttl=56 time=20.671 ms

 

Endret av potetball
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...