Gå til innhold

Ford Mustang Mach-e får lengre rekkevidde – endrer irriterende ladebegrensning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Severin Suveren skrev (1 time siden):

Skulle gjerne sett at Audi klarer ta noen tilsvarende effektivitetsgrep på e-tron. Har med 71/65 kWh batteri i praksis 25 mils rekkevidde på sommer på 50 utgaven, noe som er forunderlig med tanke på at de markedsfører 8-9 mil ekstra på denne.

Audi hadde mye mer aktuell om de hadde hatt en bedre effektivitet og bedre rekkevidde, men under 20 mil på vinter er ikke holdbart. Jeg vil ikke tro det skjer noe mer rekkevidden der med det første dessverre, gitt all tiden den har vært ute.

On topic så er det kjekt for Ford å få pusha ut en hyggelig nyhet etter de gikk på en smell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JorunnL skrev (1 time siden):

Enig. En ny veltepetter. Heldigvis er det de ferreste av oss som treffer på Elg i veibanen.

Det kan fort være JorunnL i veibanen med trillevogna, lille Jonas som springer frem mellom bilene på jakt etter fotballen som "stikker av" eller lille Fido. Elgtest er et dårlig navn på denne testen, selvom det kan være Elg eller elg man kommer ut for.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
JorunnL skrev (2 timer siden):

Enig. En ny veltepetter. Heldigvis er det de ferreste av oss som treffer på Elg i veibanen.

Dette er en test av kritisk unnamanøver. Om det ikke er elg der du bor så kan det være mye annet som du plutselig må ta en kraftig unnamanøver for å unngå. Barn, dyr, syklister etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det at man spiser av sikkerhetsmarginene er bare tull. Dette fører bare til at man tidligere i bilens levetid kommer til å oppleve kortere rekkevidde pga. forringelse av batteriene. At man tar ut mer på toppen og bunnen kan også i verste fall føre til at batteriene forringes hurtigere.

Lengre rekkevidde med den samme batteripakken er et markedsføringstriks og ikke noe annet enn dette.

Lenke til kommentar

ABS justeringer for å "game" elgtesten er enkelt å få til. Gjør den samme testen på grus/snø/is så vil tvunget understyring være negativt, selv om det er påsitivt på asfalt. Biler som forsinker vektoverføringen på asfalt vil være en mer "stabil" og enklere bil å håndtere ved unnamanøvre der, mens det blir motsatt på dårlig feste. Der ønsker man jo overrotasjon for å hente seg inn igjen, selv om det blir ei "sladd" ut av det. Uten den, så ligger man i grøfta ved samme manøver. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Hmm, spørs vel om ikke denne "gode nyheten" tvang seg fram p.g.a. alle de dårlige nyhetene...

Nyheten kom frem gjennom at noen fikk tilgang til data for neste års model. Den informasjonen var laget før disse hendelsene med elgtesten og glasset.

Din mistenkeliggjøring uten grunnlag er totalt patetisk.....

Lenke til kommentar
Jone Bjørheim skrev (2 timer siden):

Det at man spiser av sikkerhetsmarginene er bare tull. Dette fører bare til at man tidligere i bilens levetid kommer til å oppleve kortere rekkevidde pga. forringelse av batteriene. At man tar ut mer på toppen og bunnen kan også i verste fall føre til at batteriene forringes hurtigere.

Lengre rekkevidde med den samme batteripakken er et markedsføringstriks og ikke noe annet enn dette.

Du snakker som om forutsetningene for alle batteripakker er like. Det er jo bare vrøvl.

Det er forskjellige kjemier, det er forskjellige kjøleløsninger, det er forskjellige ladekurver og ikke minst er det forskjellige buffer både oppe og ned.

Disse forskjellene gjør det mulig å juster rekkevidden ut i fra den læringen produsenten gjør i løpet av bilens levetid. Tesla oppdaget at de hadde hatt for små sikkerhetsmarginer og strupet det. Dermed fikk mange Model S og X eiere plutselig lavere ladehastighet og rekkevidde.

Her gjør Ford det motsatte og sitter igjen med et nytt sett grenseverdier som de nå mener er nok.

Lenke til kommentar
oophus skrev (2 timer siden):

ABS justeringer for å "game" elgtesten er enkelt å få til. Gjør den samme testen på grus/snø/is så vil tvunget understyring være negativt, selv om det er påsitivt på asfalt. Biler som forsinker vektoverføringen på asfalt vil være en mer "stabil" og enklere bil å håndtere ved unnamanøvre der, mens det blir motsatt på dårlig feste. Der ønsker man jo overrotasjon for å hente seg inn igjen, selv om det blir ei "sladd" ut av det. Uten den, så ligger man i grøfta ved samme manøver. 

Interessant. Vet du om det er noen som gjør unnamanøvertestene på andre underlag?

Lenke til kommentar
-Birger- skrev (3 timer siden):

Interessant. Vet du om det er noen som gjør unnamanøvertestene på andre underlag?

Nei, har aldri sett den typiske "elgtesten" på annet underlag enn asfalt. Noe som jo er synd. 

Aryton Senna var f.eks kjent for å være ekspert på det med vektoverføring, der han utnyttet "scandinavian flick" i F1 bare i mye mindre grad selvfølgelig, og gasspådraget av/på - av/på - kun for å la bilen dyppe nedpå med nesa i en brøkdel av et sekund for å få tvunget bitte litt overstyring innad i svingene for å få rotert bilen litt ekstra, slik at slettene ble noen meter lengre fra man kunne ha fult pådrag igjen. Det gav resultater det over noen hundre svinger løpet av et løp. 

Elektriske hjelpemidler gjør ofte dårlige sjåfører bedre, og gode sjåfører dårligere.

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Citroen Xantia satte rekord for griselenge siden, det er spesielt. Lurer på hva det kommer av at akkurat den er så god i øvelsen, den har vel luftfjæring som er justerbar? Dette skjedde for over 20 år siden, med en Xantia V6.

Den det var en Activaversjon av Xantia som satte rekorden. Den den var den første bilen i verden med aktivt antikrenge/antidive/antisquat system og den dag i dag, 25 år etterpå, er dette fjæringssystemet verdens mest avanserte. Bilen hadde forøvrig ikke ESP.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Den det var en Activaversjon av Xantia som satte rekorden. Den den var den første bilen i verden med aktivt antikrenge/antidive/antisquat system og den dag i dag, 25 år etterpå, er dette fjæringssystemet verdens mest avanserte. Bilen hadde forøvrig ikke ESP.

Ah, kult! Det forklarer, takk!

Lenke til kommentar

Xantia klarer ikke mer enn 73 når den testes etter standarden. (

), det med beste gatedekk som fins (PS4S).

Da ligger den 2km/t bak Audi E-Tron GT, 5km/t bak Taycan Turbo sedan, 10km/t bak Model 3 LR og Model Y LR.

Alt i alt er det fremdeles respekt av det... Men som KM77 sier, kan man ikke ta gamle testen og sammenligne mot nye. Men de tok da retest

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...