Gå til innhold

Linux eller Windows 11


Anbefalte innlegg

Jeg har en Samsung laptop PC av den "lille tynne sorten" på litt over ett kilo, som jeg kjøpte i 2005 og den ble da levert med Windows 8.1. Da jeg oppgraderte til Windows 10 så hadde jeg litt problem med drivere, slik at denne maskinen ble veldig lite brukt.

Jeg dro den fram for noen måneder siden og installerte Linux Mint på den. Det fungerte over all forventning.

Bruker nå 2 PC'er av noenlunde samme fysiske størrelse ved siden av hverandre, A. Til venstre - Samsung med 5 gen i5 og 4 GB Ram og altså Linux Mint. B. Til høyre - Huawei med i7 10 gen, 16 GB RAM og Windows 10.

Til "vanlig generell bruk" så merker jeg i bunn og grunn ikke noe særlig til noen ytelsesforskjell. Samsungen med Linux Mint er nok den som oppleves som enklest og mest brukervennlig å ha med å gjøre. (Men Windows er jo også på mange måter et mer "komplett" operativsystem.)

Grunnen til Windows på den ene, det er jo bruken av en del programmer som bare finnes til Windows. (Programmer til industriell automasjon.)

Linux til venstre og Windows til høyre, altså 2 maskiner, det fungerer meget bra og da er det nok Linux til venstre som er enklest å ha med å gjøre, og så slipper man alle disse kjempestore oppgraderingene som Windows ser ut til å være avhengig av.      

For de PC'ene som ikke kan kjøre Windows 11, så mener jeg at Linux Mint nå er et meget bra valg.

Linux Mint kan jo ellers også det samme som Cromebook, når man bruker Chrome nettleser, og den fungerer bedre som mediaspiller og til bruk av lokale programmer, synes jeg. Og så kjører Mint ganske rask på forholdsvis beskjeden hardware. Den er også hurtigere og enklere å installere enn Windows 10/11.

Bruker for det meste Linux Mint til avspilling av media og web browsing og Windows 10 til det som har med programmering og utvikling å gjøre.  

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Stratleray said:

2015 kanskje ;D

Ja det ble vist 10 år bom der ja. Men apropos 10 år og gamle dager.

På 90 tallet så testet jeg Linux og da fikk jeg vite at nå kom Linux til å erstatte Windows ganske snart. Etter å ha testet datidens skrivebordslinux så syntes jeg det var heller en dårlig ide. Og det skjedde heller ikke.

Etter mange år med testing av Linux distroer så har konklusjonen alltid vært den samme: Nei her er det for mye problemer og ekstraarbeid, dette gidder jeg ikke.

Men nå etter ca 30 år med utvikling, så er jo rollene nesten byttet om. Linux har blitt til det enkle lette operativsystemet som installerer av seg selv og som kjører helt uten plunder og heft. For enkelt bruk så er faktisk Linux det enkleste (og tryggeste) alternativet, nå også for desktop.

Utviklingen av Linux desktop har egentlig gått ganske seint, men det har hele tiden skjedd forbedringer i løpet av disse 30 årene.

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei. Jeg får ikke helt tak i hva du egentlig lurer på. Hvis du bruker Linux Mint på en PC og du er fornøyd med det, så er jo det flott. Standard Linux Mint bruker Cinnamon som grafisk grensesnitt. Du skriver at du har 4 GB Ram på Linux Mint maskina di. Hvis du skal bruke Cinnamon, så vil jeg nok si at det kanskje kan være i minste laget. Hvis du har muligheten, så ville jeg nok oppgradert til 8 GB Ram. Eventuelt om du hadde gått for en enklere versjon. F. eks Linux Mint med XFCE istede. XFCE bruker veldig lite resurser og den er ren og pen.

På mine dailymaskiner, så har jeg Arch Linux med XFCE som primærinstallasjoner. Begge PC`ene har 32 GB Ram hver. På den ene maskina så har jeg i tillegg 6 Arch Linux Virtuelle maskiner med Grafiske Grensesnitt som jeg har lyst til å prøve (riktignok, så er også den ene installasjonen med XFCE også da). De virtuelle maskinene har 8 GB Ram alene, så det er nok derfor jeg ville gått for 8 GB Ram istede for 4 GB, selv om Linux bruker mindre resurser.

Lenke til kommentar

Veldig mange "bor" omentrent i browseren på moderne maskiner og da spiller det liten rolle hvilket OS som ligger i bunnen. Er du avhengig av mer spesifikke programmer så bruk det som funker til det, være seg Windows, macOS eller Solaris etc.

For min del trenger jeg en del programmer som er laget for Windows, mens jeg godt kan kjøre Linux på noe eldre hardware til PDF, bilder, video, browser etc.

Hardware er ikke ubrukelig bare fordi nyeste Windows ikke passer så godt lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Windows 10 får oppdateringer i 4 år til, så en kan jo bruke det om en vil. Skylagringen Microsoft Onedrive har clent software på Windows, men ikke på Linux. Om en vil bruke et program som er på Windows og ikke på Linux så er det en grunn å bruke Windows. En fordel med Linux er at det er raskere og mindre minne-krevende (4 GB går fint).

Edit: Selv om Microsoft ikke har laget software for å bruke Onedrive på Linux så finnes det alternativer (using third-party clients), der er en artikkel om dette her: Top 10 Best Free Cloud Storage Services for Linux in 2021 (itsfoss.com)

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at trådstarter skriver noe om OneDrive eller lagring i skya. Det ser ut som at det er programmer han trenger Windows til, men, men.

For all del. Linux fungerer sikkert greit på 4 GB Ram. Jeg kjørte tross alt Arch Linux på 256 MB Ram for mange år sia også. Faktisk så lurer jeg på om jeg hadde det på en Laptop med 192 MB Ram også, så joda. Det fungerer nok, men det skader ikke og ha minst 8 GB Ram allikevel.

Lenke til kommentar

Så lenge man bruker en SSD eller to til virtuelt minne/swap og OS så får som regel også eldre hardware et betydelig boost. CPU og RAM er som regel helt greit, mens HDD som regel er en mer merkbar brems. En får også tak i PATA 2.5" disker på AliExpress.com om diskkontrolleren ikke er mer moderne SATA. RAM-oppgradering kan også vurderes, men sjekk maskinprodusentens max-spesifikasjon etc.

Lenke til kommentar
On 10/5/2021 at 7:53 AM, wil said:

Hei. Jeg får ikke helt tak i hva du egentlig lurer på. Hvis du bruker Linux Mint på en PC og du er fornøyd med det, så er jo det flott. Standard Linux Mint bruker Cinnamon som grafisk grensesnitt. Du skriver at du har 4 GB Ram på Linux Mint maskina di. Hvis du skal bruke Cinnamon, så vil jeg nok si at det kanskje kan være i minste laget. Hvis du har muligheten, så ville jeg nok oppgradert til 8 GB Ram. Eventuelt om du hadde gått for en enklere versjon. F. eks Linux Mint med XFCE istede. XFCE bruker veldig lite resurser og den er ren og pen.

Lurer egentlig ikke på så mye. Det var mer en "saksopplysning" om at Linux Mint Xfce med en 5 år gammel prosessor og 4 GB RAM oppleves som like rask og responsive (til den aktuelle bruk) som en forholdvsis ny PC med Windows 10, i7 og 16 GB ram.

Ram er loddet på begge de to maskinene, slik at det ikke er noen mulighet for oppgradering. (Og det var også grunnen til at jeg prøvde Linux Mint på den gamle maskinen, den brukte veldig mye tid og ressurser på Windows update.)

18 hours ago, Serpentbane said:

Hvis maskinen kjører W10 og ikke støtter W11, så kjører man bare W10. 

Ser ikke helt W11 VS Mint spørsmålet opp mot sammenhengen det stilles i. 

Når Windows 11 kommer så betyr det sannsynligvis at det på sikt vil komme en utfasing av Windows 10. Da behøves det en erstatning som kan fungere bra på den akuelle PC.

16 hours ago, wil said:

Jeg kan ikke se at trådstarter skriver noe om OneDrive eller lagring i skya. Det ser ut som at det er programmer han trenger Windows til, men, men.

 Bruker ikke OneDrive noe særlig, men det bør jo gå bra å ta i bruk. Google sin kontorløsning fungerer veldig bra med Crome på Linux MInt. Har testet en del i forhold til det og har også forsøkt å sammenligne med Chrome OS. Synes at Linux MInt fungerer like bra for "Google Office" og bedre enn Chromebook for en del andre anvendelser.

Behøver stadig vekk Windows på grunn av en del spesielle programmer som bare kjører Windows. Akkurat nå er det Sysmac Studio, og så er det også mye annet innenfor "teknisk programmering". Her er det bare Windows som fungerer. Det er også til dels tunge programmer som uansett krever "stor prosessor" og en del RAM.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Når Windows 11 kommer så betyr det sannsynligvis at det på sikt vil komme en utfasing av Windows 10. Da behøves det en erstatning som kan fungere bra på den akuelle PC.

I 2025, altså om enda fire år. Maskiner som ikke får W11 er som regel allerede noen år nå, og med en viss sannsynlighet utfaset innen W10 EOL. 

Men det er ikke det det denne posten legger opp til. Her er det, oi, får ikke W11, skift til Mint. Men nei, det er da altså på ingen måte nødvendig.

Da kan man ta den diskusjonen om fire år, om denne logikken skal brukes. 

At du liker og anbefaler Mint er en annen sak. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Serpentbane said:

Men det er ikke det det denne posten legger opp til. Her er det, oi, får ikke W11, skift til Mint. Men nei, det er da altså på ingen måte nødvendig.

For den PC'en som jeg har med 4 GB loddet ram og 128 GB SSD av spesiell type og liten mulighet for oppgradering, så var det i praksis nødvendig å skifte fra Windows 10 til Linux Mint. For denne maskinen så fungerer Linux MInt mye bedre.

For den andre maskinen som har Intel i7 og 16 GB RAM så fungerer Windows 10 best. (Til mitt bruk.)

Ytelsen på de to maskinene oppleves nå som nokså lik, selv om hardware speck er helt forskjellig. De to maskinene ivaretar hver sine oppgaver, slik at de oppleves som to ganske like maskiner. Linux maskinen erstatter en 5 år nyere i5 med 16 GB RAM og Windows 10 som nå blir liggende ubrukt for en liten periode, på grunn av at den gamle maskinen med 4GB RAM oppleves som "best i bruk".

Synes at det er et poeng at for noen PC'er og for noen typer bruk av PC, så kan det medføre en stor forbedring i ytelse og egenskaper, å oppgradere fra Windows 10 til Linux Mint. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Har brukt Linux Mint Xfce på eeePCen. Lett, enkelt og greit til slik bruk. Til bruk på "ordentlege" maskinar er utvalet av skrivebordsgrensesnitt i Linux Mint lite og smalt. Ingen av dei to mest populære er tilgjengelege ut av boksen. Cinnamon er greit, men framstår litt umoderne samanlikna med KDE. MATE er helst for dei som synst Gnome 3 er det verste som har skjedd sidan ananas på pizza.

Så klart kan ein skifta slikt på Linux, men det er eit ork, og helst for litt vidarekomne. Pluss at ein like gjerne kan velja Ubuntu eller ein annan Ubuntubasert distro om ein skal endra såpass mykje.

Lenke til kommentar

Linux Mint standard kommer med Cinnamon. Altså den orginale versjonen på en måte, men man kan også laste ned både Mate og Xfce utgave om man vil, slik at man slipper og installere det i ettertid. Naturligvis kan man installere andre Grafisk Grensesnitt i ettertid. Altså at man har både Cinnamon, Mate og Xfce på samme installasjonen, men det blir stress når man skal bytte dem i mellom.

Ellers, så kan man installere alle Linux Mint utgavene i VirtualMachine, og bruke dem som man vil uten og logge av og på Grensesnittene.

For ordens skyld siden du nevner det. Jeg liker ikke Ananas, så hvis jeg mot formodning kjøper Pizza med Ananas så blir den tatt av. Jeg mener at Ananas bør holdes unna Pizza og andre matretter, men det er min mening.

Endret av wil
Lenke til kommentar
13 minutes ago, wil said:

Altså at man har både Cinnamon, Mate og Xfce på samme installasjonen, men det blir stress når man skal bytte dem i mellom.

Poenget for min del er at det eventuelt skal være enklere og mer effektivt en Windows 10. Linux Mint med Xfce er det.

13 minutes ago, wil said:

Ellers, så kan man installere alle Linux Mint utgavene i VirtualMachine,

Ingen operativsystemer blir enklere eller hurtigere av å kjøre som virtuell maskin. To operativsystemer trekker vanligvis ikke mindre ressurser enn ett. Linux Mint med Xfse, kjørt på hardware, bruker vel noe slikt som 0.5 GB RAM "på tomgang" og litt over 1 GB når man kjører i gang noen programmer. Har man en gammel maskin med 4GB ram som er loddet og som ikke kan skiftes ut, så har man allikevell dobbelt så mye RAM som man behøver som et minimum, dvs 4GB RAM fungerer meget bra. Windows 10 bruker vel ca dobbelt så mye RAM til samme oppgave (?!) (Dvs man bør ha 8 GB, minimum, mens 4GB går meget bra for Linux Mint.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Nå sa jeg ikke at OS ble kjappere eller enklere hvis man kjører det i Virtual Machine, men da har man valget om hva man vil bruke. Det er iallefall derfor jeg har endel Virtuelle maskiner på den ene PC`en min, slik at jeg kan prøve forskjellige ting istede for å rote til primærinstallasjonen min.

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg 8 GB RAM på Windows 10 er akkurat i grenseland. Jeg har en Windows 10 Laptop tilfeldigvis, som hadde 8 GB Ram og en 250 GB SSD. Jeg kan vel si det sånn at den ble merkbar forskjell når Laptopen ble oppgrader til en 1 TB SSD og 16 GB Ram istede. Derfor mener jeg at man bør ha 16 GB Ram til Windows 10.

Lenke til kommentar

Har en Acer TravelMate B117 med Celeron N3160 med 4GB DDR3L. Kom med Windows som jeg aldri bootet opp, har hatt Ubuntu MATE, Manjaro Xfce, Peppermint OS og MX Linux på den. Siste to årene har jeg hatt Chrome OS på den. Fungerer utmerket. Har ikke funnet det fornuftig å bruke penger på en Chromebook som går ut på dato.

Noe annet man kan gjøre med gamle maskiner er å lage en Retro spillemaskin med Batocera Linux. 

 

Lenke til kommentar

Ser at en Windows 10 maskin her ligger på 3 GB på tomgang og 4 GB med Edge nettleser med 4 faner. Da er det noe installert software som dra litt opp minnebruken. Har 8 GB og det fungerer godt nok til lette oppgaver, men med en VM maskin på 3 GB så er minne bruken 95% (nesten 8 GB) så ikke så bra til den bruken.

Linux ligger nok en god del lavere i minnebruk. Dette gjør at har en 4 GB eller mindre så vil Linux virke vesentlig bedre enn Windows. En vil også ha mer å gå på før en når grensene for 6 GB og 8 GB minne. Også svakere prosessorer vil dra lettere rundt på Linux.

Jeg prøvde forskjellige varianter av Ubuntu og Linux Mint og kom til at de virket greit. Både KDE, Xfce, Cinnamon virket greit, mens Ubuntu Gnome var litt tyngre for maskinen og jeg likte den ikke så godt.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...