Gå til innhold

Tips til nettverksutstyr, nytt hus


Niram

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du har skjultanlegg og enkelt veggboks for uttak bak TV hadde jeg kjøpt In Wall HD AP som har fire innebygde switchporter. Da bruker du en kabel og en switchport for å få både trådløs dekning og fire tilkoblingsmuligheter.

Og så bør du bruke Cloud Key. Denne får du med eller uten kameraserver. 

Hadde du hatt plass ville jeg sagt at Dream Machine Pro er et interessant produkt for den med litt interesse. 

 

 

 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Niram said:

hva mener du med det? Er ikke en port reservert til TV i standard oppsett? Om jeg ender opp med å beholde TV tenkte jeg bare å legge opp ene kabelen fra nettverkspunktet i stua til den aktuelle lan-porten. Det bør vel funke, bromodus eller ei?

Det er det jeg sier, det vil fungere med eller uten bromodus. 

Lenke til kommentar
21 hours ago, Niram said:

Takk for godt svar! 

Da blir det Unifi 6 lite x2 :)

https://www.dustinhome.no/product/5011195804/unifi-usw-lite-16-poe-45w?ssel=true&gclid=CjwKCAjwqeWKBhBFEiwABo_XBqlfluV_iHh89FE8K561q7C_3SroWfJ7MQ8lElDGLCwaK3dsxI3Z3hoCpKcQAvD_BwE

Denne dekker vel behovet? 8 poe porter er jo i massevis for meg 🙃

Tenkte å nevne det med utskifting til 6 lite i stedet for nano-hd og ac-lite.

Lenke til kommentar

Du har ikke, og dermed bruker du ikke strekkavlasting på kabelen inn. Du terminerer etter fargekoden som er trykket på kontakta.
Som nevnt, HUSK god ende / slakk!  (Har du PLASS så kan du gjerne legge igen en halvmeter.... 🙂 )
Og du skal helst ha så lite som mulig av lederne synlig, ikke lange ender fra kabelkappe til terminering.

Du KAN klipse løs kretskortet og holde det i hånda hvis det er lettere for deg, bare dytt inn plastklipsen som holder kortet.

 

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Yes, skal bruke tester. Bare sykt uoversiktlig for meg akkurat nå, siden nesten ingenting er terminert. Elektriker merket såklart ingenting når det ble lagt opp. Så har 16 kabler i skapet, pluss x antall nettverksuttak som skal monteres.

Er vel ikke så mange andre muligheter enn å montere alle plugger og uttak, og så merke de i etterkant etter jeg har testet de mot hverandre..

Lenke til kommentar

Er en grei måte å finne de på det selvsagt! Siden du har to kabler til hvert uttak så MÅ du jo prøve å få litt system i galskapen i skapet ditt. 🙂 Så forøvrig greit nok ut den termineringen med tanke på at du neppe har gjort dette mange ganger..  (HADDE dette som jobb før...)

Lenke til kommentar

Det har, som du påpeker veldig lite funksjon utover å hjelpe deg med identifiseringen.. Men det ser jo absolutt litt fint ut da!
Jeg bruker de her da jeg ikke benytter noe patchepanel, her er kablene terminert på plugg og plugget rett inn i det utstyret som skal ha forbindelsen. Sparer da selvsagt et unødvendig patchepanel, patchekabler og tap i de enkelte ekstra leddene.
Har hatt en diskusjon om dette her på forumet, men det er jo opp til den enkelte å bruke penger.. 
Har hatt nettverk her siden rj45 kom (jepp, var nok av de første siden dette var jobben min den gangen..) men har aldri hatt problemer med brudd i pluggen som skyldes bruk eller manko på beskytter.. 🙂

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da var utstyr bestilt inn. Ivrig, fortsatt 2 måneder til fiberen kobles på 😁

https://www.dustinhome.no/product/5011195804/ubiquiti-unifi-usw-lite-16-poe-45w Switch

https://www.dustinhome.no/product/5011207600/unifi-6-lite-aksesspunkt 2 stk aksesspunkter

Har ellers montert et par nettverksuttak til i dag, og gjort klar for AP i taket. Så nå gjenstår bare jobben i skapet, men tenkte det var greit å få opp switchen først så jeg ser hvordan det blir. 

Trenger jeg cloud key? Utifra hva jeg har lest er det kanskje litt overkill? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...