Gå til innhold

Om du leier batteri, bestemmer Nio hva bilen ikke kan brukes til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det som menes er over streken er at en ikke får bruke batteriet om en ikke betaler for å få bruke det? Ja ok? Påstanden om at nettselskap ikke kan kutte strømmen til huset ditt om du ikke betaler regningene er vel og forsovidt feil, jeg har selv sluppet folk inn i sameiet jeg sitter som styreleder i for å kutte strømmen til en leilighet hvor eieren ikke hadde betalt strømregninga si. 

At ellers et selskap som leaser deg noe kan sette begrensinger for bruk er jo og noe de fleste som har leaset en bil i sin karriere burde være klar over, passer ikke disse vilkårene så for en la være å lease å heller kjøpe :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel hvordan man oppfatter betingelsene som for så vidt gjelder alle slags leieavtaler. Leieprisen vil jo være høyere, eller service-intervallene bør jo være kortere om belastning og slitasje er høy. Men der er vanskelig å forskuttere dette, så det er jo en litt snodig variant!

 Dessverre så opplyses der ikke hvor mye intervall og pris endres med forutsetningene, og det finnes heller ingen sammenligning med pris for leasing av bil generelt. Det er ofte slik at man får en regning for ekstraordinær slitasje og skader på en leasingbil ved avslutning av avtalen. Dette er vel alternativet?

Lenke til kommentar

Jeg forstår at noen ble skuffet over vilkårene. Men allikevel er jeg ikke nødvendigvis enig i alle momentene som dras frem.

Det største ankepunktet var kanskje at man ikke får leie av Nio Norge? 

Jeg er overhodet ikke overrasket. Må bilselskapet opprette egne utleie-selskaper i hvert eneste land de har kunder? Og hva om man har lyst til å flytte litt på seg? I EU er det ganske vanlig å krysse landegrensene, men det er jo klønete om ny jobb i nabolandet gjør det krevende å bytte batteri etc.

Månedsprisen syntes jeg med første øyekast fremstod litt høy, men samtidig er jo bilen 160 000 kroner rimeligere i innkjøp. Så da er det kanskje innafor? 

At man er nødt til å betale denne leien for å benytte batteriet, sier vel seg selv? Eller mener virkelig Skjefstad at bil og batteriet skal fortsette å fungere til evig tid, selv om han ikke gjør opp for seg? 

F.eks. kan jeg i dag ikke fortsette å bruke Netflix eller Spotify dersom jeg slutter å betale. Ei heller får jeg gratis strøm i det uendelige dersom jeg nekter å betale dette. Hva som skjer ved tradisjonell leasing av bil, dersom jeg ikke betaler regningen, vet jeg ikke. Men jeg forventer vel egentlig at de plutselig står på døra for å hente med seg bilen tilbake?

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er korrekt at strømmen kan kuttes. Det eksisterer et regelverk for dette som regulerer når og hvordan dette kan skje. Her ønsker selskapet (og det er tredjepart, ikke Nio selv) å kunne bestemme dette 100% iht. avtalen og Nio gir tilgang til dette selskapet uten at du iht. kontrakten kan ha innsigelse på dette. Avtalen er enveis.

I tillegg skrur man ikke bare av tjenesten, men også bilen reelt sett.

Det var derfor jeg ikke undertegnet avtalen, ba selskapet om å rette det opp.

Nio svarte at de så noen av utfordringene, men det ikke var tid til å fikse det opp.

Det er noe provoserende, da selskapet hadde tid til å fikse intimkonserter, bordtennisbord o.l. Jeg som kunde med alle detaljer unntatt signaturen i boks var det er derimot ikke tid til før senere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Qualbeen - Selskapet man leier av er et NUF. Altså underbruk av norsk selskap. Dette er en konstruert struktur for å håndtere et praktisk problem, ikke en felles løsning for EU e.l.

Herr Skjefstad mener at problemet er at bilen blir ubrukelig for en uteblitt månedbetaling. Selv 5 dager over fristen etter selskapets oppfatning (og da, ett tredjeparts selskap, ikke Nio selv) kan batteriet suspenderes. Og da er bilen død.

Nå er ikke konstellasjonen vanlig, men om TVen din ble ubrukelig fordi du ikke hadde betalt Netflix regninga hadde du vel oppfattet det som urimelig?

Jeg er klar over at det virker noe søkt, men jeg ga selskapet flere sjanser til å rette opp, de sa t.o.m. at de så flere av punktene men at det ikke var tid.

Det er særdeles lite betryggende.

Og om du ikke betaler privatleasing så er det regler for hvordan kan hente bilen.

Og du kan ikke nektes å bruke bilen til saken er avgjort i rettslig instans (forliksråd, namsmann o.l.). Iht. avtalen er det fritt fram med en gang.

Artig poeng med å hente bilen, som i USA kalles repo (repossession).

Det kreves rettslig skritt. Det kreves varsling. Og de kan ikke hente bilen på annet enn offentlig grunn. Klar over at TV-serier gir et annet inntrykk, men det er faktisk reglene.

 

Lenke til kommentar
mixtape skrev (37 minutter siden):

Er ingen grunn til å leie et elbilbatteri. Batteriene varer så lenge som bilen, til den

ender på skrapdynga om 20 år. Tulleopplegg, om noe skjer med elbilen din innen

fem år så blir det fikset

Enig, betale opp til 24 000 pr år. Da har en betalt 120 000 før garantien utgår! Er jo galskap, eneste som vinner på dette er nio 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, mixtape said:

Er ingen grunn til å leie et elbilbatteri. Batteriene varer så lenge som bilen, til den

ender på skrapdynga om 20 år. Tulleopplegg, om noe skjer med elbilen din innen

fem år så blir det fikset

Dagens biler varer nok ikke 20 år. Man ser allerede nå biler på 8-10 år som vrakes etter batteriet blir kaputt.

Lenke til kommentar
Redaksjonen. skrev (11 timer siden):

Disse begrensningene virker ikke som verdens største. Jeg hadde neppe merket noe til dem personlig. Kanskje med fjernaktivering som eneste unntak, da jeg har opplevd at abonnementstjenester har stoppet opp før på grunn av feil enten fra min eller tilbyders side.

Men hele opplegget med batteribytte er tungvint og bortkastet. Når det allerede er mangel på batterier så skal NIO produsere X antall batterier for hver bil på veiene? Nei, det gir ingen mening. Spesielt ikke når hurtiglading bare vil gå raskere og raskere etter hvert som utviklingen går sin gang.

Lenke til kommentar
ShadyCRS skrev (4 timer siden):

Nå er ikke konstellasjonen vanlig, men om TVen din ble ubrukelig fordi du ikke hadde betalt Netflix regninga hadde du vel oppfattet det som urimelig?

Dersom jeg slutter å abonnere på strøm, så forventer jeg at TV'n slutter å virke for meg. 

Sammenligning om at Netflix-abb skal stanse annen bruk av TV, er den dårlig sammenligning. Det er snakk om å lease en meget viktig hovedkomponent. 

Det er drøyt å forvente at batteriet skal fungere i enig tid dersom du avslutter avtalen. Ingen leie av batteri må jo nesten bety nettopp det; intet fungerende batteri!?!

Dersom det finnes andre selskaper å kjøpe eller leie batteri fra, så håper jeg jo bilen vil fungere med batteri derfra. Litt uklart om det er tilfelle. Samtidig veldig lite sannsynlig at det popper opp alternative utleiere nærmeste tid, så hvorvidt dette er en reel problemstilling, eller kun et oppkonstruert eksempel, kan jo også debatteres!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...