Gå til innhold

80% av innvandrere i Oslo stemmer Arbeiderpartiet fordi de tror det er et parti for arbeidere?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet+6132

Jeg trodde sosialistene er ateister. Det er ikke helt sammenfallende med kristendom.

De fleste innvandrere er religiøse, mest katolikker, men også muslimer, kristne og buddhister.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har ikke sett noen forskning på hva og i hvilken grad innvandrere setter seg inn i av de ulike partiers programmer.

Har derimot inntrykk av at de er vant til at politikere lyver, av erfaring fra storfamiliens patriarki og hjemlandets politikere. 

Med >25% innvandrere i Oslo, så er det kanskje ikke så rart det i overskriften. Det er heller ikke hvem som helst som flytter til Oslo hele tiden. Jeg kjenner en gjeng som flyttet til Oslo fordi begge langerne deres flyttet dit. Et visst antall samer er det også. Og en del unge mennesker som skal finne jobb. Eller alle tre i en person :-) 

Lenke til kommentar
barfoo skrev (39 minutter siden):

Hva får deg til å tro at innvandrere ikke er i stand til å sette seg inn i politikk og ta f.eks. valgomater?

Det har vel vært argumentert med at manglende informasjon på alle verdens språk og for lite målretting var grunnen til lavere vaksinasjonsgrad i enkelte innvandrer-grupper. At flere det enn ellers ikke snakker Norsk, ikke snakker Engelsk, ikke følger med på Norsk tv/aviser, og kanskje kommer fra en kultur hvor en større del av informasjonen tradisjonelt har kommet fra venner, familie og religiøse overhoder?

Er det ikke rimelig å anta at det samme kan gjelde politikk og valgomater?

En tendens i en (sub-) populasjon betyr vanligvis ikke at alle individene deterministisk følger tendensen. Det finnes naturligvis (f.eks) Norsk-Pakistanere som leser langt mer Norske aviser enn meg, som har bedre Norsk rettskriving enn meg og som har en PhD i Norsk politikk.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Et sett med data fra den norske ambassaden i Pakistan viser at bare 7% av de som søkte om opphold i Norge hadde utdanning mere enn tilsv 5-6. klasse i Norge. Rutinemessig ble alle spurt om dette i intervju og på skjema. Det var i 2011 og gikk fem år tilbake i tid. Er det blitt flere velutdannede blant disse i dag? Jeg tror ikke det, siden skoler ikke prioriteres i det landet, og jenter får mindre enn gutter der også. Skolene er også blitt vesentlig dyrere for foreldrene i de aktuelle to opprinnelsesbyene, bl a pga mye penger fra Norge som fører til bedre råd for noen få og dermed vesentlige prisøkninger for alle. Mange har flyttet fra disse byene fordi de har ikke råd til maten og husleien der.

Med bare 7% som har utdanning utover pakistansk grunnskole, hvordan vil det påvirke valget av parti blant disse?

Jeg har hørt myten om de velutdannede innvandrere, noe jeg tror er propaganda og ønsketenking.

OK : Stemmer de Arbeiderpartiet fordi det heter noe med "arbeidere"?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dart said:

Med >25% innvandrere i Oslo, så er det kanskje ikke så rart det i overskriften. Det er heller ikke hvem som helst som flytter til Oslo hele tiden. Jeg kjenner en gjeng som flyttet til Oslo fordi begge langerne deres flyttet dit. Et visst antall samer er det også. Og en del unge mennesker som skal finne jobb. Eller alle tre i en person 🙂 

Jeg har vel inntrykk av at denne teksten formidler mer om dine fordommer enn noe annet.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 10/1/2021 at 8:05 PM, Dart said:

Jeg mener det er like RART som annen tro. 

Der er utvivlsomt også mange nordmenn som stemmer AP fordi de tror det må være det beste partiet for arbeidere uten å faktisk sette seg inn i realitetene. 

Der er også flere land der har, eller hadde, ordet "demokratiske" i navnet sitt uten der var et snev av demokrati i landet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Det har vel vært argumentert med at manglende informasjon på alle verdens språk og for lite målretting var grunnen til lavere vaksinasjonsgrad i enkelte innvandrer-grupper.

Delvis ja, og det ser man jo også gjennom lavere valgdeltagelse. Det er ikke dermed gitt at de som stemmer har dårligere grunnlag for valg av parti enn andre som velger å benytte stemmeretten. Det kreves som kjent ikke en grunn for valget man foretar.

Det er ikke gitt at @Dart tar feil, men det er heller ingenting som tyder på at han har rett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
barfoo skrev (33 minutter siden):

Jeg har vel inntrykk av at denne teksten formidler mer om dine fordommer enn noe annet.

Er det berømte "rasismekortet" du trekker nå?

Trenger du å vite noe spesifikt om mine holdninger, så er det bare å spørre helt konkret. Her er et helt konkret spørsmål: Hva slags konkret "fordom" er det som åpenbarer seg for deg i teksten? (Eller "mellom linjene"). Avslør dine innerste konkrete mistanker nå. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
barfoo skrev (14 minutter siden):

Det er ikke gitt at @Dart tar feil, men det er heller ingenting som tyder på at han har rett.

Det skyldes en fordom i samfunnet: ingen tør undersøke eller spørre hva som er rett i sånne spørsmål, fordi de er konfliktsky og tror noen skal ta det personlig og bli lei seg. 

Det er jo så veldig farlig å spørre noen innvandrere: hvorfor stemmer du Ap? 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Dart said:

Det skyldes en fordom i samfunnet: ingen tør undersøke eller spørre hva som er rett i sånne spørsmål, fordi de er konfliktsky og tror noen skal ta det personlig og bli lei seg. 

Det er jo så veldig farlig å spørre noen innvandrere: hvorfor stemmer du Ap? 

Igjen så har du forklaringen! Uten å underbygge det slår du fast at slik er det. Vi har ikke en tradisjon for å undersøke hvorfor folk stemmer som de gjør; det er i det store og hele en privatsak, og demokratiet krever ingen grunn.

Så langt har du kastet ut påstander, uten å på noe vis underbygge de.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
barfoo skrev (5 minutter siden):

Så langt har du kastet ut påstander, uten å på noe vis underbygge de.

Konkret: presis hvilken påstand fra meg er det du henger deg først opp i?

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Dart said:

Er det berømte "rasismekortet" du trekker nå?

Jeg konstanterer at du forsøker å generalisere de som flytter til Oslo på ganske tynt grunnlag. Det er det jeg vil kalle fordommer. Det er ikke nødvendigvis rasistisk motivert, men når du velger å spesifikt trekke frem samer er det vel vanskelig å unngå å tenke at det til en viss grad er rasistisk verdenssyn inne i bildet...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dart said:

Konkret: presis hvilken påstand fra meg er det du henger deg først opp i?

Denne:

Quote

80% av innvandrere i Oslo stemmer Arbeiderpartiet fordi de tror det er et parti for arbeidere

Den er jo på sett og vis premisset for tråden...

Endret av barfoo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...