Jump to content
Simen1

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?

Meningsmålinger  

68 members have voted

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      19
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      17
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      6
    • Gir elbileiere skadefryd
      16
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      8
    • Føler seg økonomisk skviset
      36
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      15
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      47
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      5
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      7
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      43
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      8
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      9
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      9
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      7
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      5
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      26
    • Ingen netto effekt
      30
    • Forsinker
      12


Recommended Posts

2 hours ago, Hanhijnn said:

Ja det er helt elementær aerodynamikk. Den perfekte formen er dråpeformet.

Det kunne den selvfølgelig, hvis ikke Tesla hadde hatt fokus på energieffektivitet.

Nå er ingen biler perfekt dråpeformet, så kompromiss blir gjort hver eneste gang. Enhver modell har valgt et sett med kompromisser, og vi som skal ha stasjonsvogn, må kanskje tåle dårligere rekkevidde. Motytelsen er at vi får et mer praktisk bagasjerom. 

Share this post


Link to post
2 hours ago, MariusJS said:

Sprengt blir ifht elbil lader, som drar 8-22kw, nå på vinteren hvor det fyres med ved går det fint, på sommeren så kan det allerede bli litt tight om noen tar en dusj, lager mat og kjører vaskemaskin + tørketrommel samtidig, men der er det jo en eller annen kar som har regna ut noen "sannsynelighetsfaktor" på det greiene

Hvorfor 8-22 kW? Ca ingen trenger så rask lading hjemme, så fremt man ikke kjører taxi.

Personlig har jeg 3,5 kW (15A) lading og det går helt fint å kjøre 35k km/år. Om jeg kjørte en mer normal avstand per år ville det fungere helt fint med 2,3 kW (10A).

  • Innsiktsfullt 1
  • Heart 1

Share this post


Link to post
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

Hvorfor 8-22 kW? Ca ingen trenger så rask lading hjemme, så fremt man ikke kjører taxi.

Personlig har jeg 3,5 kW (15A) lading og det går helt fint å kjøre 35k km/år. Om jeg kjørte en mer normal avstand per år ville det fungere helt fint med 2,3 kW (10A).

Selv 10-12A spesielt på ettermiddag ville pr nå mest sannsynelig tatt hovedsikring, men der kunne man jo selvsagt mekka så den bare går fra feks kl 02 til 07 eller lignende.

Problemet blir uansett pris, billigste jeg finner nå er i-miev til 30-40 000kr, altså oppmot dobbelt av det jeg kan få en ok diesel doris jeg kan kjøre i 2 år med.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Just now, MariusJS said:

Selv 10-12A spesielt på ettermiddag ville pr nå mest sannsynelig tatt hovedsikring, men der kunne man jo selvsagt mekka så den bare går fra feks kl 02 til 07 eller lignende.

Problemet blir uansett pris, billigste jeg finner nå er i-miev til 30-40 000kr, altså oppmot dobbelt av det jeg kan få en ok diesel doris jeg kan kjøre i 2 år med.

Om man kjører 20k km/år så sparer man noe sånt som 40k kroner i bensin på de to årene. Altså man kan kjøpe en elbil til 60k og gå i null sammenlignet med en bensinbil til 20k. Og det er før man tar hensyn til insentiver som f.eks reduserte bompenger.

Dette er grunnen til at elbiler ikke faller veldig raskt i verdi, slik at brukte elbiler er "dyre". En brukbar elbil til 20k gir så lav total eiekostnad at de som kan regne vil kaste seg over de, noe som presser prisen opp igjen til å være mer i balanse med de fossile alternativene.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

Om man kjører 20k km/år så sparer man noe sånt som 40k kroner i bensin på de to årene. Altså man kan kjøpe en elbil til 60k og gå i null sammenlignet med en bensinbil til 20k. Og det er før man tar hensyn til insentiver som f.eks reduserte bompenger.

Dette er grunnen til at elbiler ikke faller veldig raskt i verdi, slik at brukte elbiler er "dyre". En brukbar elbil til 20k gir så lav total eiekostnad at de som kan regne vil kaste seg over de, noe som presser prisen opp igjen til å være mer i balanse med de fossile alternativene.

Nå var vel fortsatt teorien her en person som da ikke hadde råd til de summene, og da kan du regne så mye du bare ønsker, har man ikke råd så har man ikke råd...

  • Like 2

Share this post


Link to post
1 minute ago, MariusJS said:

Nå var vel fortsatt teorien her en person som da ikke hadde råd til de summene, og da kan du regne så mye du bare ønsker, har man ikke råd så har man ikke råd...

Jeg er med på at det kan finnes folk som ikke har råd til en brukbar elbil, men som har råd til en brukbar fossilbil. Men det er nok ikke veldig mange som vil havne i denne gruppen. Kanskje 1% av befolkningen?

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg er med på at det kan finnes folk som ikke har råd til en brukbar elbil, men som har råd til en brukbar fossilbil. Men det er nok ikke veldig mange som vil havne i denne gruppen. Kanskje 1% av befolkningen?

Quote
FN anslår at rundt 10 prosent av befolkningen i Norge lever under den relative fattigdomsgrensen, som er definert etter om du tjener mindre enn 60 % av medianinntekten. Samtidig som forskjellene i samfunnet vårt øker, har vi et voksende utenforskap.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

De som lever under fattigdomsgrensen har stort sett ikke råd til bil. Verken elbil eller fossilbil.

Her snakker vi altså om den ganske smale andelen av befolkningen som akkurat klarer å skrape sammen noe sånt som 20k til en bil, og har nok penger til å takle løpende utgifter til transport på noen tusen kr per måned, men som ikke har mulighet til å skrape sammen omkring 50k, selv ved lån med høy rente.

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Like 1

Share this post


Link to post

Det er sikkert 1000 stykker etter deg @MariusJS som vil ha samme personlige beregning av hvilken bil det er mulig og lønner seg å kjøpe i akkurat deres tilfelle med deres behov osv. Tråden vil sikkert bli 1000 sider lang om vi skal ta alt her i tråden.

Foreslår derfor at du oppretter en egen tråd så tar vi det derfra.

Jeg er klar over at ikke alle får elbil til å gå i pluss, tross mer bastante uttalelser tidligere i tråden. Men gjør et forsøk i egen tråd så får vi se om du er en av de som kan spare på overgang til elbil.

  • Like 1

Share this post


Link to post
4 minutes ago, Simen1 said:

Det er sikkert 1000 stykker etter deg @MariusJS som vil ha samme personlige beregning av hvilken bil det er mulig og lønner seg å kjøpe i akkurat deres tilfelle med deres behov osv. Tråden vil sikkert bli 1000 sider lang om vi skal ta alt her i tråden.

Foreslår derfor at du oppretter en egen tråd så tar vi det derfra.

Jeg er klar over at ikke alle får elbil til å gå i pluss, tross mer bastante uttalelser tidligere i tråden. Men gjør et forsøk i egen tråd så får vi se om du er en av de som kan spare på overgang til elbil.

Har laget en egen tråd allerede for mitt budsjett, men det er ett helt annet enn de som ikke har råd til elbil :)

Det er dog ikke alle som har råd til å kjøpe seg en Taycan som ønsker eller syntes det er fornuftig å bruke så mye penger på nettopp det

Share this post


Link to post
tommyb skrev (1 time siden):

Nå er ingen biler perfekt dråpeformet, så kompromiss blir gjort hver eneste gang. Enhver modell har valgt et sett med kompromisser, og vi som skal ha stasjonsvogn, må kanskje tåle dårligere rekkevidde. Motytelsen er at vi får et mer praktisk bagasjerom. 

Selvfølgelig er en mest mulig firkanta stasjonsvogn mest praktisk. Men så var det ikke det som var tema.

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (37 minutter siden):

Hvorfor 8-22 kW? Ca ingen trenger så rask lading hjemme, så fremt man ikke kjører taxi.

Personlig har jeg 3,5 kW (15A) lading og det går helt fint å kjøre 35k km/år. Om jeg kjørte en mer normal avstand per år ville det fungere helt fint med 2,3 kW (10A).

Det går absolutt ikke overalt. Når vår Model 3 sto ute og ladet i vinter her det er kaldt tok det evigheter å lade på 16A 1-fas. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
15 minutes ago, Randeboy said:

Det går absolutt ikke overalt. Når vår Model 3 sto ute og ladet i vinter her det er kaldt tok det evigheter å lade på 16A 1-fas. 

Det er ikke et problem at det tar "en evighet", så lenge man får mer energi inn på batteriet per døgn enn man bruker per døgn.

Det tar vel rundt 30 timer for meg å lade opp min Model X fra 0% til 100% hjemme, men når jeg normalt sett bruker bare omkring 30% av batteriet på en gitt dag så går det helt greit med 9 timer lading per natt.

Edit: Om du tenker på at et kaldt batteri ikke tar til seg like mye lading - så er dette ikke en veldig reell problemstilling. Å få ladet nok på en 16A kurs er stort sett kun en utfordring for de som kjører mye. Og om man kjører mye så blir batteriet sjeldent skikkelig kaldt. Enkelte bør kanskje være påpasselig med å starte lading med en gang man har kommet hjem og plugget inn bilen.

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Randeboy skrev (31 minutter siden):

Det går absolutt ikke overalt. Når vår Model 3 sto ute og ladet i vinter her det er kaldt tok det evigheter å lade på 16A 1-fas. 

Ingen mulighet til å sette opp en enkel garasje?

Share this post


Link to post
MariusJS skrev (41 minutter siden):

Har laget en egen tråd allerede for mitt budsjett, men det er ett helt annet enn de som ikke har råd til elbil :)

Det er dog ikke alle som har råd til å kjøpe seg en Taycan som ønsker eller syntes det er fornuftig å bruke så mye penger på nettopp det

Jeg skal ta en kikk.

Angående Taycan - Har du flere åpne dører å slå inn?

  • Like 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, Randeboy said:

Det går absolutt ikke overalt. Når vår Model 3 sto ute og ladet i vinter her det er kaldt tok det evigheter å lade på 16A 1-fas. 

Er det -20 blå eller kaldere og litt vind så tar det evigheter å lade en Tesla med bare 1 fase ja. Batteriet kan ikke ta imot strøm om det er fryst og med så lite tilgjengelig energi går mye bare til passe på at batteriet holder varmegrader.

Trikset er å sette bilen på lading rett etter man har brukt den og batterier er varmt å godt.

  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Complexity skrev (57 minutter siden):

Er det -20 blå eller kaldere og litt vind så tar det evigheter å lade en Tesla med bare 1 fase ja. Batteriet kan ikke ta imot strøm om det er fryst og med så lite tilgjengelig energi går mye bare til passe på at batteriet holder varmegrader.

Trikset er å sette bilen på lading rett etter man har brukt den og batterier er varmt å godt.

Vi hadde nesten 40 et par dager og det ladet ikke batteriet særlig nei. 

Share this post


Link to post
2 hours ago, Hanhijnn said:

Selvfølgelig er en mest mulig firkanta stasjonsvogn mest praktisk. Men så var det ikke det som var tema.

Hvis du leser bakover så tror jeg du vil finne at det har vært og forblir et tema for flere her. Men det er kanskje ikke trådens hovedtema. 

Share this post


Link to post
1 minute ago, Randeboy said:

Vi hadde nesten 40 et par dager og det ladet ikke batteriet særlig nei. 

Med bare 3.6kW tilgjengelig (du brukte blå stikk for å få 16A antar jeg?) går det meste til å holde det 600 kilos batteriet varmt og ikke mye som faktisk går til å lade det når det er iskaldt ute. 

  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Jeg er med på at det kan finnes folk som ikke har råd til en brukbar elbil, men som har råd til en brukbar fossilbil. Men det er nok ikke veldig mange som vil havne i denne gruppen. Kanskje 1% av befolkningen?

Si det til barnefamilier rundt omkring i Norges land og jeg vil tippe de blir rimelig provosert.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...