Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, ja vi er nok ganske enige der. Jeg kunne sikkert føyd på flere endringer for de kommende tiårene, men da sporer vi av tråden og det kommer uansett ikke til å skje fordi bilistene er lagt for hat og politikerne vil ikke "legge til rette for bilisme". Det ønskes folkevekst, økte kommunale inntekter, økt busstrafikk, økte utgifter til buss-subsidier - men redusert biltrafikk til å betale regninga for gildet. At logikken divergerer er visst ikke så nøye, for politikerne vet ikke hva divergere betyr og da betyr det sikkert ingenting. :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

Alle byer burde ønske seg et like genialt system.

Vi fikk én tunnel med to løp, og det var vel femten år med bompenger. Vi skulle definitivt hatt en til Nordsia også. Hvis det er noen der oppe som lurer på hvorfor vi trenger flytte flystripa, kan jeg forklare dem det. Men jeg trenger selv en forklaring på hva folk forventer skal skje når man fjerner alle parkeringsplassene. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

 At logikken divergerer er visst ikke så nøye, for politikerne vet ikke hva divergere betyr og da betyr det sikkert ingenting. 

Det minner meg om denne klassikeren: 

Quote

Most people, I think, don’t even know what a rootkit is, so why should they care about it?

-  Thomas Hesse, President of Sony BMG’s digital business division

En reaksjon og mangel på kunderespekt som gjorde at jeg aktivt unngikk å kjøpe noen Sony-produkter i 10-15 år.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Simen1 said:

Grunnen til at politikerne presset det gjennom mot befolkningens vilje var at det skulle finansiere fantastisk mye mer gang og sykkel-veier. Altså koste bilistene mer. I størrelseorden 6-8 ganger mer. Det var urealistisk å få til ved å øke drivstoffavgiften fra 1 til 6-8 kr/liter. Nå som Tromsø-bilistene atter en gang følger politikernes miljø-intensjoner og velger elbil framfor bensin og diesel så vil selvsagt bompengeinntektene synke og kommunens ambisjoner vil ikke nås. Det er bare å stålsette seg for at elbilenes prisfordel skrotes så vi alle ranes hver dag. I en by med værforhold som er lite egnet for gang og sykling store deler av året.

Siden det er snakk om penger til utvikling av infrastruktur er det eneste logiske at alle bilister betaler likt uavhengig av energikilde.

Er det derimot snakk om rene miljøtiltak for å redusere trafikken kan det i noen tilfeller være kurant med differensiering, det bør dog ikke være hovedregelen og bør i slike tilfeller begrenses til tidspunkt det er viktig å få ned trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Simen1 said:

Siden det er infrastruktur som kommer alle innbyggerne til nytte så er det eneste logiske at alle innbyggerne skal betale, men det kan godt tilpasses betalingsevne. Altså tas over skatten.

Helt korrekt. Har aldri forstått at veiene skal være noe annerledes infrastruktur fra sykehus, skoler, blålysetater, etc. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 8/9/2022 at 11:49 PM, Simen1 said:

Siden det er infrastruktur som kommer alle innbyggerne til nytte så er det eneste logiske at alle innbyggerne skal betale, men det kan godt tilpasses betalingsevne. Altså tas over skatten.

Jepp, dette er blodårene i samfunnet.


Samme analogi kan med fordel også benyttes for bredden på veiene.
Hovedveiene, dvs arteriene, bør være brede og ha god gjennomstrømming, for best mulig flyt og opprettholde god helse.
"Blodpropper" kan medføre fare for alvorlige skader og dødsfall.

Endret av Mind The Gap
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Dubious skrev (27 minutter siden):

Som de skriver i artikkelen så kan for dårlig konkurranse ha en påvirkning, men det har nok også med at drivstoffet ble kjøpt inn til en høy pris, og det kan ta lenge til prisene går ned. 

Prisene på andre råvarer går også ned, men prisene på ferdig produkt går sjeldent ned. 

Jupp, bl.a raffineringskost har økt mye, spesielt på diesel.

Edit: en ting til, oljen går på dollarkurs.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (8 timer siden):

Jupp, bl.a raffineringskost har økt mye, spesielt på diesel.

Hvorfor det? Etterspørselen etter diesel har økt veldig i senere år. 

 

Jarmo skrev (8 timer siden):

Old, https://bors.e24.no/#!/commodities Ta en mnd f.eks.

Fikk ikke med meg at den stoppet i juli. Men et fat ligger nå på rundt 950kr, som historisk er veldig høyt. Om regjeringen ville kjøpt deg noe popularitet, som de virkelig trenger, hadde de fjernet eller redusert veibruksavgiften. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (57 minutter siden):

Om regjeringen ville kjøpt deg noe popularitet, som de virkelig trenger, hadde de fjernet eller redusert veibruksavgiften. 

Det er 2 logiske brister i det utsagnet:

1) Det er ikke valgår i år (eller neste år).

2) Regjeringen er ledet av AP (AvgiftsPartiet). De fjerner ikke avgifter. De legger til avgifter og skatter. F.eks. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Det er 2 logiske brister i det utsagnet:

1) Det er ikke valgår i år (eller neste år).

2) Regjeringen er ledet av AP (AvgiftsPartiet). De fjerner ikke avgifter. De legger til avgifter og skatter. F.eks. 

Det er helt sykt at staten skal øke skattene i en tid hvor de har så mye inntekter at de ikke kan bruke pengene i landet. 

 

Jarmo skrev (9 minutter siden):

Finner bare denne forklaringen på google, dog 3-4 mnd gammel info. Vet at Finland skal avikle raffineringskapasitet nå.

Det er blitt krav om lavt svovelinnhold i diesel for skip. Det har økt etterspørselen. Samtidig er kapasiteten hos raffenerier sprengt. Absurd situasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 28.9.2022 den 9.10):

Det er helt sykt at staten skal øke skattene i en tid hvor de har så mye inntekter at de ikke kan bruke pengene i landet. 

Staten skal ikke styre etter inntektene, da hadde vi vært i hyperinflasjon på 1-2-3. Vi må begrense pengebruken når det er høy prisstigning, hvis ikke fortsetter det til himmels. Det er for øvrig alle parti enige om.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...