Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Bensinpriser, kommende bomstasjoner og kommende mva på elbiler framskyndet noe jeg har vurdert en stund, så da ble det bestilt en Taycan. Beholder 911en da, så helt trist blir det ikke. Og verditapet for en stund dekkes av de ca 280 tusen i mva som tilkommer ved nyttår. 

Endret av thklinge
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (7 timer siden):

Det er meningsløst å tilskrive alt CO2-utslipp fra produksjonen til bare første eier. Det er ikke eieren som slipper ut dette, men produksjonen av bilen. Tenk heller at det følger bilen fra vugge til grav. Om bilen kjøres 200 000 km i sitt liv, fordelt på 2 eller 20 eiere er irrelevant.

Virker som at du tenker at høyere forbruk er lett å forsvare så lenge livsløpsanalysen er bedre på ny bil.

Livsløpsanalyse er nok greit når man står mellom valget mellom ny elbil eller ny fossilbil. Men det er andre metoder som kan hjelpe hjelpe oss å vurdere om man skal beholde gammel bil eller kjøpe ny fra klimaståsted.

Engineering Explained forklarer hvordan man kommer fram til om det er bedre å beholde bilen man har eller å kjøpe ny. Svaret er at det «kommer litt an på..».

 

Lenke til kommentar
rockPaperScissors() skrev (2 timer siden):

Virker som at du tenker at høyere forbruk er lett å forsvare så lenge livsløpsanalysen er bedre på ny bil.

Livsløpsanalyse er nok greit når man står mellom valget mellom ny elbil eller ny fossilbil. Men det er andre metoder som kan hjelpe hjelpe oss å vurdere om man skal beholde gammel bil eller kjøpe ny fra klimaståsted.

Det stemmer. Livsløpanalysen er det som teller. Det spiller ingen rolle hvorvidt det fordeles på 20 korte eierskap eller 2 lange. Sett det bare ennå mer på spissen så ser du hvor vanvittig tallene blir. 1 eierskap vs 100, begge deler i løpet av 20 år og 200 000 km. Livsløputslippet er det samme og samlet nytteverdi for eierne er den samme i antall km, som potensielt kunne blitt kjørt fossilt.

rockPaperScissors() skrev (2 timer siden):

Engineering Explained forklarer

Han der har gjennom et utall videoer vist at hans tilsynelatende objektive syn på elbiler er omtrent like objektivt som russisk TV sitt syn på krigen i Ukraina.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Det stemmer. Livsløpanalysen er det som teller. Det spiller ingen rolle hvorvidt det fordeles på 20 korte eierskap eller 2 lange. Sett det bare ennå mer på spissen så ser du hvor vanvittig tallene blir. 1 eierskap vs 100, begge deler i løpet av 20 år og 200 000 km. Livsløputslippet er det samme og samlet nytteverdi for eierne er den samme i antall km, som potensielt kunne blitt kjørt fossilt.

Han der har gjennom et utall videoer vist at hans tilsynelatende objektive syn på elbiler er omtrent like objektivt som russisk TV sitt syn på krigen i Ukraina.

Jeg legger fram kilder for å forklare mine argumenter og får mange udokumenterte påstander tilbake. Også det siste du skriver vet jeg ikke hvor du henter i fra. Mulig du har forvekslet YouTube kanalen til Jason med noen andre?

Lenke til kommentar

Du har lagt fram en "kilde" med like høy troverdighet som russisk TV. Jeg forveksler ikke Jason / Engineering Explained med noen. Han er seg selv lik. Du ser petrol-propagandaen går igjen fra video til video. Han har hold på sånn i årevis. Selektive regnestykker som idiotforklarer elbiler hver gang. Dersom et regnestykke går i favør elbiler, så publiseres det ikke.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Du har lagt fram en "kilde" med like høy troverdighet som russisk TV. Jeg forveksler ikke Jason / Engineering Explained med noen. Han er seg selv lik. Du ser petrol-propagandaen går igjen fra video til video. Han har hold på sånn i årevis. Selektive regnestykker som idiotforklarer elbiler hver gang. Dersom et regnestykke går i favør elbiler, så publiseres det ikke.

Da er jeg såpass missinformert at du sikkert klarer å dokumentere hva han tar feil på uten problemer. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rockPaperScissors() skrev (1 time siden):

Da er jeg såpass missinformert at du sikkert klarer å dokumentere hva han tar feil på uten problemer. 👍

Det han poengterer er at alle biler, alle. 
Ny el, gammel el, ny fos og gammel fos har blitt produsert og dermed har forurenset miljøet via produksjonen. Det viskes ikke bort fordi du kjøper den brukt. Kanskje eldre biler forurenset ennå litt mer enn nye biler når de ble produsert siden vi har blitt renere og mer effektive også på den fronten.
Hvem som er eier av bilen har egentlig ikke så mye å si. Total levetid har noe å si. Skrotes bilen tidlig så endrer regnestykket seg så klart.

Jeg brukte ca. tall fra han mekanikeren.

Om en elbil og batteriet kun varer i 10 år så kan du ta 10 års tallet x2, altså 23.000*2 = 46.000.. som er fortsatt halvparten av en ny og gjerrig fossilbil om man regner en Europa strøm mix (siden vi selger vår rene energi og kjøper Tysk kull strøm gjennom de berømte kablene).

image.thumb.png.2a4cf8e5bee1c0b52d76904c2f3d1397.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (2 timer siden):

Det han poengterer er at alle biler, alle. 
Ny el, gammel el, ny fos og gammel fos har blitt produsert og dermed har forurenset miljøet via produksjonen. Det viskes ikke bort fordi du kjøper den brukt. Kanskje eldre biler forurenset ennå litt mer enn nye biler når de ble produsert siden vi har blitt renere og mer effektive også på den fronten.
Hvem som er eier av bilen har egentlig ikke så mye å si. Total levetid har noe å si. Skrotes bilen tidlig så endrer regnestykket seg så klart.

Jeg brukte ca. tall fra han mekanikeren.

Om en elbil og batteriet kun varer i 10 år så kan du ta 10 års tallet x2, altså 23.000*2 = 46.000.. som er fortsatt halvparten av en ny og gjerrig fossilbil om man regner en Europa strøm mix (siden vi selger vår rene energi og kjøper Tysk kull strøm gjennom de berømte kablene).

image.thumb.png.2a4cf8e5bee1c0b52d76904c2f3d1397.png

Har du tatt bort produksjonsutslipp i denne beregningen? Tar man f.eks. tall fra Polestar så nulles utslippene ut mellom Polestar 2 og Volvo XC40 (bensin) rundt 50.000 kjørte kilometer på ren vindkraft. Territorialprinsippet er det som brukes i våre forpliktelser gjennom Paris-avtalen, da ser vi kun på direkte utslipp i Norge. Da vil nok grafen ligne litt på din. Følgende artikkelen illustrerer forøvrig at også ekspertene er uenige hvordan man regner på utslipp mellom biler. https://forskning.no/klima-transport/hva-er-best-for-klimaet--a-kjope-en-ny-elbil-eller-bruke-opp-den-gamle-bensinbilen/1923377

Endret av rockPaperScissors()
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
rockPaperScissors() skrev (3 timer siden):

Har du tatt bort produksjonsutslipp i denne beregningen? Tar man f.eks. tall fra Polestar så nulles utslippene ut mellom Polestar 2 og Volvo XC40 (bensin) rundt 50.000 kjørte kilometer på ren vindkraft. Territorialprinsippet er det som brukes i våre forpliktelser gjennom Paris-avtalen, da ser vi kun på direkte utslipp i Norge. Da vil nok grafen ligne litt på din. Følgende artikkelen illustrerer forøvrig at også ekspertene er uenige hvordan man regner på utslipp mellom biler. https://forskning.no/klima-transport/hva-er-best-for-klimaet--a-kjope-en-ny-elbil-eller-bruke-opp-den-gamle-bensinbilen/1923377

Om du ser kolonne B som er år 0 så ser du produksjonsutslippet.
Han i videoen du postet la inn 10.400 (KG CO2e) på elbil, 9000 på ny bensinbil og 0 på brukt elbil.
Jeg la inn 11.000 på ny elbil og ser at jeg la inn 10.000 på ny bensinbil og 9.000 på gammel bensinbil. Disse to på bensinbilene skulle vært motsatt. Uansett grafene deres vil bare ligge litt nærmere verdandre. (år minus 1000 på ny bensin og år +1000 på brukt bensin)

Disclaimer, jeg har ikke søkt opp noen av tallene - kun brukt tall fra videoen din. Jeg aner ikke hva tallet på å produsere en elbil faktisk er. Han sa han hadde hentet tall fra tesla sin hjemmeside både for elbil som var en model 3 og for bensinbiler som var snitt forurensning.

Edit:
At politikere og deres forskere land seg imellom er uenige om hvem som skal ta produksjonsutslippet på sitt utslippsbudsjett er egentlig likegyldig for miljø forurensning. Politisk vissvass.
Om en Tesla Model 3 forurenser 10.400 KG CO2e når den produseres så er det vel av lite betydning om Kina skal sette det på seg eller om vi skal ta på vår kappe når den er produsert i Kina og solgt til Norge. Produksjonsutslippet er hva det  er.

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (3 timer siden):

Om du ser kolonne B som er år 0 så ser du produksjonsutslippet.
Han i videoen du postet la inn 10.400 (KG CO2e) på elbil, 9000 på ny bensinbil og 0 på brukt elbil.
Jeg la inn 11.000 på ny elbil og ser at jeg la inn 10.000 på ny bensinbil og 9.000 på gammel bensinbil. Disse to på bensinbilene skulle vært motsatt. Uansett grafene deres vil bare ligge litt nærmere verdandre. (år minus 1000 på ny bensin og år +1000 på brukt bensin)

Disclaimer, jeg har ikke søkt opp noen av tallene - kun brukt tall fra videoen din. Jeg aner ikke hva tallet på å produsere en elbil faktisk er. Han sa han hadde hentet tall fra tesla sin hjemmeside både for elbil som var en model 3 og for bensinbiler som var snitt forurensning.

Edit:
At politikere og deres forskere land seg imellom er uenige om hvem som skal ta produksjonsutslippet på sitt utslippsbudsjett er egentlig likegyldig for miljø forurensning. Politisk vissvass.
Om en Tesla Model 3 forurenser 10.400 KG CO2e når den produseres så er det vel av lite betydning om Kina skal sette det på seg eller om vi skal ta på vår kappe når den er produsert i Kina og solgt til Norge. Produksjonsutslippet er hva det  er.

Takk Noxhaven. Det er en bra visning av tallene, sånn bortsett ifra at Jason viser at en bil du allerede har, må trekkes ifra for produksjonutslipp og forbruk opp til nåtid. Du må også stoppe å føre CO2 regnskap når bilen selges videre. Det Jason gjør er å fordele CO2 utslipp i hver av eierskapene, slik at når du legger sammen utslipp fra hver ny eier så kan totalutslippet til slutt bli likt det du kan finne i livsløpsanalyse. Så lenge alle prøver å forbedre sitt regnskap så vinner alle, iflg. Jason.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
DJViking skrev (5 minutter siden):

I dag var bensinprisen i Tromsø 20,89kr.
Den har gått mye ned. Først gikk den ned til omtrent 24kr etter at Tromsø sin ekstraordinære bensinavgift ble fjernet 01 august.

Jeg har hørt at bensinprisen sørpå nå har gått ned til rett under 20kr.

Den lå på rundt 24 kroner i Bergen i dag. I hvert fall der jeg kjørte forbi (Fyllingsdalen)

 

Edit: det ble jo spådd bensinpriser på over 40 kroner literen i sommer, men det har jo ikke slått til. Noen som vet hva den absolutt høyete bensinprisen ble?

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Den høye drivstoffprisen, og de kommende bompengene har virkelig fått fart på elbilsalget i Tromsø
https://www.nordlys.no/elbil-boom-i-tromso-skal-du-ha-ny-elbil-for-bomringen-apner-er-du-for-sent-ute/s/5-34-1657452
 

Sitat

Fire prosent av nybilkjøpene så langt i år er bensinbiler, mens syv er dieselbiler. 3,9 prosent er bensinhybridbiler.

 

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Utrolig kjipt at Tromsø ser seg nødt til å gjøre som røkla.

Den ekstra drivstoffavgiften de har hatt lokalt har vært en god løsning, bompenger vil trolig føre til høyere kostnader ved inndriving av avgiften og det igjen resulterer i at man må kreve inn mer penger.

Artig at man nå i enkelte fora prater om veiprising som et tillegg til eksisterende avgifter, det rette om man skal gå den veien er å først fjerne bompenger, så fjerne veibruksavgiften på drivstoffet og så legge på veiprising.

Veiprising bør i all hovedsak være lik for alle kjøretøy, kun der det er nødvendig med ekstra tiltak for å redusere forurensning bør det være tillatt med differensiering mellom kjøretøy med ulike energikilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at politikerne presset det gjennom mot befolkningens vilje var at det skulle finansiere fantastisk mye mer gang og sykkel-veier. Altså koste bilistene mer. I størrelseorden 6-8 ganger mer. Det var urealistisk å få til ved å øke drivstoffavgiften fra 1 til 6-8 kr/liter. Nå som Tromsø-bilistene atter en gang følger politikernes miljø-intensjoner og velger elbil framfor bensin og diesel så vil selvsagt bompengeinntektene synke og kommunens ambisjoner vil ikke nås. Det er bare å stålsette seg for at elbilenes prisfordel skrotes så vi alle ranes hver dag. I en by med værforhold som er lite egnet for gang og sykling store deler av året.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Simen1 said:

 I en by med værforhold som er lite egnet for gang og sykling store deler av året.

Det jeg har fått med meg av trafikken i Tromsø er at man kjører inn i et hus og så er man plutselig i et hemmelig underjordisk pre-Musk tunnelsystem av dimensjoner. -_- Kan dere ikke bare overlate hele greia til syklister? ^^; 

Lenke til kommentar

Jepp, det stemmer :)

Det er et genialt system. Øya har tradisjonelt blitt bebygd langs sjøen så det meste og tetteste av bebyggelsen er der. Med unntak av den separate og undersjøiske tunellen tilbyr tunellsystemet kortreiste forbindelser mellom disse tettbebygde bydelene, uten å måtte kjøre over eller rundt øya. Man slipper glatte bakker, senker drivstofforbruket og bilistene sluses bort fra steder med mange myke trafikkanter. Støy, luftforurensning og arealproblemer reduseres også. Nok et genialt trekk var å flytte svært mye av sentrumsparkeringa under bakken så man fikk bort mye av trafikken derfra også. Systemet har 7 åpninger og 3 rundkjøringer. På toppen av det har den 2-i-1 funksjon som bomberom for 20 000. Fantastisk! Alle byer burde ønske seg et like genialt system.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...