Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Buss systemet er helt fantastisk hvis man bor i en større by og kjenner systemet. 30-40 % av billettprisen betales gjennom bomringen, som selvsagt blir betalt av bilister. Det blir i hele tatt færre og færre grunner til å ha egen bil, og jeg skjønner godt at yngre folk ikke føler behov for å ta lappen. Det blir bare dyrere og dyrere å kjøre bil og har mange begrensninger. Parkering i en by kan jo være et mareritt. En kombinasjon av buss, sykkel, gange, sparkesykkel og leiebil er nok tingen hvis man bor i en by. Kanskje trenger man bil bare en dag per måned, og kan da leie for ca 500 kroner. Taxi et par ganger per måned kan være praktisk ved storinnkjøp f.eks. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Simen1 said:

Kollektivt, noe som er ensbetydende med busser i store deler av landet, er økonomisk ris til egen bak. Busser er massivt subsidierte og hvis flere tar buss og tilbudet økes, så må skattene ØKE. I Tromsø utgjør subsidiene omtrent like mye per reisende som billettprisen. Jeg vet ikke hvor mye det utgjør andre steder, men vil anta det er generelt mindre per billett i større byer og høyere subsidiering i mindre byer og distrikter. Om billettprisene og subsidiene skal øke på grunn av økt diesel-pris i tillegg så kommer det til å svi økonomisk for innbyggerne. Se ikke bort fra at det vil koste 100 kr per billett, derav 50% subsidier som vi betaler "bakveien". Det er så idiotisk selvdestruktuivt at folk ikke skjønner hvor dyrt kollektivt egentlig er for oss.

Det hjelper heller ikke på at elbuss-andelen fortsatt er 0% i Tromsø. Hybridbussene kan ikke en gang lade med noe annet enn det innebygde dieselaggregatet. Energien kommer 100% fra diesel. Den eneste økonomiske veien ut av dette uføret er mer gange, sykkel og samkjøring. Alle med hver sine utfordringer med å få befolkningen til å adlyde.

Det ligger ca. i samme gate overalt. 50 prosent pluss kommer fra andre enn de som tar bussen selv:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/0nkdaJ/kollektivtransporten-i-storbyene-stoettes-med-milliarder

image.png.36b00d5640c9c0821d37c8ec9104d3bc.png

Det må ca. 80 prosent belegg til i snitt for at en diesebuss skal komme på ca. samme nivå som en elbil. Det vil egentlig si at alt annet en rushtidskjøring av buss er totalt idioti. Da må den iallfall gå på elektrisitet (Kilde for utslippstall er fremtiden i våre hender: https://www.framtiden.no/gronne-tips/reise-og-transport/klimagassutslippet-fra-ulike-reisemater.html)

image.png.ae90ee1e45375a252061f3925f073477.png

Dess mer man fordyper seg inn i tallene rundt transport dess mer skjønner man at det elbil i kombinasjon med elsykkel er nærmest eneste løsningen i Norge sett bort fra Oslo og i rushen i noen av de andre byene. Tog blir for dyrt i infrastrukturkostnader (og har store utslipp i byggefasen), buss er også uten subsidier fryktelig dyrt.

Edit: Tallene for utslipp på elbil over forutsetter 209 gram CO2/kWh. Stemmer nok greit for alt sør for dovre, men fra midt-norge og nordover er koblingen mot det europeiske kraftsystemet svakere og derfor også CO2-utslippet. Buss i Tromsø kan derfor aldri konkurrere med en elbil. 

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisene for buss i Trondheim gikk opp når det var økning i antall som tok bussen.

Nå har de satt opp prisen fordi nesten ingen tar bussen, og dette er ikke bare på grunn av pandemien, men mest på grunn av at de gjorde om på rutene, sånn at det er mye raskere å kjøre bil.
I tillegg så har de kansellert mange ruter i de siste på grunn av sykdom, og nå vil fylket si opp kontrakten med ATB og selv styre skuta.
Alt fungerte så mye bedre før AtB.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (33 minutter siden):

Prisene for buss i Trondheim gikk opp når det var økning i antall som tok bussen.

Nå har de satt opp prisen fordi nesten ingen tar bussen, og dette er ikke bare på grunn av pandemien, men mest på grunn av at de gjorde om på rutene, sånn at det er mye raskere å kjøre bil.
I tillegg så har de kansellert mange ruter i de siste på grunn av sykdom, og nå vil fylket si opp kontrakten med ATB og selv styre skuta.
Alt fungerte så mye bedre før AtB.

Den høye prisen på billetter er jo for å bremse at ikke alle tar kollektiv. Fordi det er mangel da på busser og tog til å kunne komme til unnsetning. 

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Dubious said:

Prisene for buss i Trondheim gikk opp når det var økning i antall som tok bussen.

Nå har de satt opp prisen fordi nesten ingen tar bussen, og dette er ikke bare på grunn av pandemien, men mest på grunn av at de gjorde om på rutene, sånn at det er mye raskere å kjøre bil.
I tillegg så har de kansellert mange ruter i de siste på grunn av sykdom, og nå vil fylket si opp kontrakten med ATB og selv styre skuta.
Alt fungerte så mye bedre før AtB.

Kostnadsøkningen er helt som man må forvente med buss. Ca. 60 prosent av kostnadene er lønn, og når lønnen til sjåførene stiger godt over inflasjonen må billettprisene følge etter. Det er et yrke det er vanskelig å effektivisere eller øke produktiviteten betydelig innen, så det slår inn hardt. 

Det står i sterk kontrast til bilproduksjon hvor det stadig kommer nye produksjonmetoder og mer effektive biler. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Buss systemet er helt fantastisk hvis man bor i en større by og kjenner systemet. 30-40 % av billettprisen betales gjennom bomringen, som selvsagt blir betalt av bilister. Det blir i hele tatt færre og færre grunner til å ha egen bil, og jeg skjønner godt at yngre folk ikke føler behov for å ta lappen. Det blir bare dyrere og dyrere å kjøre bil og har mange begrensninger. Parkering i en by kan jo være et mareritt. En kombinasjon av buss, sykkel, gange, sparkesykkel og leiebil er nok tingen hvis man bor i en by. Kanskje trenger man bil bare en dag per måned, og kan da leie for ca 500 kroner. Taxi et par ganger per måned kan være praktisk ved storinnkjøp f.eks. 

Usikker på om du er sarkastisk eller ikke. Men dette gjelder i så fall kun for dem som bor midt i sentrum. For en som bor kun 10-15 minutters kjøring fra sentrum, er bilen uerstattelig. Og med elbil er kostnadene i mange tilfeller lavere enn bussprisene, da spesielt om man ikke tar buss hver dag.

I tillegg har pandemien vist oss tydelig at det er mange grunner til å ha bil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at den rene billettprisen med buss til og fra jobb går break even for meg ved en bensinpris på 56 kr/l (i rushtiuda) eller 30 kr/l (utenfor rush). Så bensinen må bli mye dyrere før det blir direkte lønnsomt for meg å ta buss. Men da blir nok også billettprisen dyrere og det må ennå høyere bensinpriser til før det blir lønnsomt for meg å ta buss.

Forutsetninger for regnestykket:

Spoiler

Forhåndskjøpte enkeltbilletter (busskort), der jeg ser bort fra engangsavgiften for kortet og verdien av tapt arbeidstid, tapt fritid og verdien av å kunne kombinere ærender og ta med flere handleposer på en gang. For bilen forutsetter jeg mitt normale bensinforbruk og at jeg uansett kommer til å eie bil av ymse grunner, slik at de grunnleggende kostnadene som verditap og sånt uansett påløper uavhengig av om jeg kjører eller busser til jobb. Samme med trafikkforsikringsavgift, forsikring, vedlikehold, verditap etc.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er billigere for meg å ta bussen, men når jeg kjører for å handle, så er det for å handle mye, og det er ikke noe jeg tar med på bussen.

Skal begynne å gå for å småhandle nå som det begynner å bli varmere vær.
Bruker 5-10 minutter å gå en vei.
I hele pandemien så har jeg kjørt det korte strekket.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Wisd0m said:

Morsomt at du skriver dette omtrent samtidig som Tesla åpner Giga Berlin som vil produsere 500 000 enheter årlig.

La oss håpe chip-mangelen plutselig slutter lager problemer for bilindustrien, da. For jeg ønsker jo at produksjonen skal komme til det punktet der produsentene må konkurrere på pris i stedet for tilgjengelighet, så raskt som mulig. 

Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (33 minutter siden):

Hva var det jeg sa?

På NRK Debatten ble det forklart at det skyldes at bensin og diesel er ferdigprodukter, etter marked, mens råolje er et annet marked. Markendene er selvsagt linket, men ikke så direkte som noen tror. Det skyldes både at det tar tid å raffinere råolje til ferdigprodukter og at det er ulike lagre på disse. Akkurat nå var visstnok ferdigprodukt-lagrene uvanlig lave og at de ikke etterfylles øyeblikkelig på grunn av at raffinering tar tid. Frakt fra nordsjøen til raffinerier i Nederland og bensin og diesel derfra til norske havner og distribusjon derfra og ut i landet.

Jeg er skeptisk til den forklaringen, men det er i hvertfall en forklaring og mye av det stemmer sikkert.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Jeg er skeptisk til den forklaringen, men det er i hvertfall en forklaring og mye av det stemmer sikkert.

Forklaringen høres troverdig ut, men når vi vet fra erfaring at når oljeprisen går opp, så går alltid drivstoffprisen opp.
Men når oljeprisen går ned, så går drivstoffprisen aldri ned med en gang, om i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Lasse Fridstrøm i TØI har regnet ut hvor mye fritakene elbilen har ift fossilbilen utgjør i kroner per tonn CO2. Forskjellen utgjør ca. 10-15000 kr/tonn. Nå er det en stund siden jeg sjekket prisen på co2, men den har vel vært rundt 600-700 kroner. Altså brukes det allerede langt større pisk mot billister idag enn det finnes markedsargumentasjon for.

Et godt foredrag om co2-pris og endringene med elbil fra Lasse Fridstrøm finnes her: 

 

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/13/2022 at 10:51 AM, Wisd0m said:

Det ligger ca. i samme gate overalt. 50 prosent pluss kommer fra andre enn de som tar bussen selv:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/0nkdaJ/kollektivtransporten-i-storbyene-stoettes-med-milliarder

image.png.36b00d5640c9c0821d37c8ec9104d3bc.png

Det må ca. 80 prosent belegg til i snitt for at en diesebuss skal komme på ca. samme nivå som en elbil. Det vil egentlig si at alt annet en rushtidskjøring av buss er totalt idioti. Da må den iallfall gå på elektrisitet (Kilde for utslippstall er fremtiden i våre hender: https://www.framtiden.no/gronne-tips/reise-og-transport/klimagassutslippet-fra-ulike-reisemater.html)

image.png.ae90ee1e45375a252061f3925f073477.png

Dess mer man fordyper seg inn i tallene rundt transport dess mer skjønner man at det elbil i kombinasjon med elsykkel er nærmest eneste løsningen i Norge sett bort fra Oslo og i rushen i noen av de andre byene. Tog blir for dyrt i infrastrukturkostnader (og har store utslipp i byggefasen), buss er også uten subsidier fryktelig dyrt.

Edit: Tallene for utslipp på elbil over forutsetter 209 gram CO2/kWh. Stemmer nok greit for alt sør for dovre, men fra midt-norge og nordover er koblingen mot det europeiske kraftsystemet svakere og derfor også CO2-utslippet. Buss i Tromsø kan derfor aldri konkurrere med en elbil. 

Nå tar du ikke hensyn til at om man erstatter kollektivtrafikken med biltrafikk så må veinettet økes dramatisk. (tenk 20 felt e18 i oslo for å ta unna trafikken som da kommer), noe som i sin tur senker tettheten i byene og gjør at alle må reise lengre.

2.5 PAX pr. bil er også totalt urealistisk. 1.2 er et rimelig anslag så du kan fint doble tallene for biler ovenfor.

Utslipp er imidlertid ikke nødvendigvis det eneste eller viktigste argumentet for kollektivtransport. Skal man ha en levelig by er det gjerne en forutsetning siden uten så få du betongørkener av type Houston eller LA. Det er ikke bare Oslo dette vil gjelde for. Med en gang du kommer opp i noen titusner av innbyggere vil en 100% bilbasert by bli svært problematisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...